Øl

Deilig å være tilbake i England hvor man får dette til 17 kr flasken på butikken... Lykke!
3291E549-2558-4C5F-B8FE-3E7A3964914C-1502-000002C38609ED47_zps727b3345.jpg
 
Først ut er denne lille saken her som jeg kjøpte nedi Germania et sted i sommer. Kosta vel i underkant av en Euro. 4,9%.
Lyst skum som forsvinner ganske raskt. Gjennomsiktig rødbrun farge på ølet. Lett å drikke. Lukter som er malz-øl som er den tyske alkoholfrie fetteren til vørterølet.
Denne synes jeg blir for søt. Lett humle bitterhet i avslutningen. Denne synes jeg blir for søt og som porter-style blir den for lys og lett. Men smaken som helhet er ganske god og den slir ned strupen uten motstand.


DSCF3004_zps14975b81.jpg
 
Her er litt av det jeg har drukket i det siste:

Meantime London Pale Ale


Kona Brewing Co. Fire Rock


Magic Hat #9



Bayersk øl er det også blitt tid til:

Allgäuer Brauhaus Büble Bier


Meckatzer Pils
 
Hvordan smakte ølene?
Hehe, jeg slapp ikke unna denne gangen heller...

Meantime'n var jeg litt skuffet over da den var litt tam. Men de lager en ordentlig IPA også som jeg regner med at smaker bedre.

Fire Rock var en en positiv overraskelse. Den var ikke spesielt bitter, nesten litt søt, men meget god. Jeg drakk den på Beach Club (resten av ølet ble konsumert i utlandet).

Magic Hat - denne var rik på smak og søt, men likevel god.

Det tyske ølet var ikke like spennende å drikke, men dette er kvalitetsøl og smakte deretter.
 
Haandbryggeriet

Til min store glede har de i tillegg til å føre Nøgne Ø, også begynt å selge Haandbryggeriet på Gardermoen.
Fikk med meg følgende her om dagen:
 
Fanø Bryghus Kunstnerøl nummer 4. 10%.

Dønn svart, espressofervet skum. Fyldig konsistens. Nesten som Baileys. Noe alkohol i duften.
Lukter godt. Kakao, vanilje, brente mandler.
Mye forskjellig i smaken. Dyp, fin maltsødme, mørk sjokolade og nok humle til å gi en balansert følelse. Lang ettersmak av mocca(kaffe).

Tror jeg har kjøpt den på Vika eller på Spar i Fredrikshavn.


DSCF3007_zpse5634530.jpg


DSCF3009_zps8b598f21.jpg
 
Nomada Brewery Royal Porter. 10,5%

Mørk bruntil svart i glasset. Fint skum som legger seg etterhvert.
Alkoholen er ekstremt godt gjemt. Kraftig brente maltaromaer, både i duft og smak. Dufter av soyasaus.
Ganske tøff munnfølelse, den brente smaken sitter i lenge.

God porter med kraftig smak. Ikke den mest kompliserte varanten, men ganske så god.

Kjøpt på Vika.

DSCF3010_zps43ad0482.jpg
 
Her snakker vi lokalt øl når datoen for når øllet er drikkeklart skrives for hånd.

zirf.jpg


Pokker - her brukte jeg post nummer 500 på et bilde av en middelmådig øl.
Riktignok morsom produsent, men ikke et fantastisk øl.
 
Redigert:
Nå nyter jeg et samarbeidsbrygg fra franske Brasserie Saint Germain og Nøgne Ø. 0,33l størrelse. 6,9%. Inneholder 10% rabarbrajuice.

Som en blonde i farge. Hvitt skum.
Tropiske dufter i nesen. Synes det minner om en Tokaji 5 puttonyos eller en riesling auslese, om enn noget syrligere.
Smaken er friskere, grapefrukt, gress, fersken, aprikos. Anstendig humlet.
Dette var godt!

Kjøpt på Vika til drøye 50 spenn. Tror det kun er spesialpolene som har denne godsaken.

DSCF3021_zpsb7986ad3.jpg
 
Først prøvde jeg en slik. God maltsødme og passe humlet. Lett å drikke. Forsvant på et minutt. 4,6%.

DSCF3026_zpsb4552874.jpg



Nå jobber jeg meg gjennom denne fra danske Ø-Bryg. Lignende smak som den første, men tyngre humlet. Litt som som Nøgne Ø 500, bare noget lettere i stilen. Både lukter pog smaker av gress og karamell. Lang ettersmak. Helt OK i min gane.

DSCF3028_zps88482a60.jpg
 
Kjøpte en flaske Konrad's Stout fra Lervig aktiebryggeri i dag. Hele 10,4%, men alkoholen ligger godt skjult.
Smaker av kaffe, sjokolade, litt bitterhet. Fargen er svart som tjære. Denne falt i smak!

CAM00390_1.jpg

 
Redigert:
Noen på forumet som er interessert i Øl? Jeg er på jakt etter noen kurs i Bergen. Type ølsmaking med/uten mat og eventuelt kurs i ølbrygging. Gi lyd om du vet om noe :)

I mellomtiden, om dere skulle bli tørste og trenger tips til hvilket øl du skal kjøpe, sjekk Ølklubben:
Ølklubben | "Han var en vis mann som oppfant ølet" – Platon

:D

@Leon Sjekk ut Kalfaret Bryggehus. Dei har omvising/ølsmaking med mulighet for middag med fokus på øl. Var der for eit par år sidan. Fin presentasjon av historien til bryggeriet samt ein betre middag. Ikkje mange plassar eg har sett dei bruke humle som krydder på maten:)
 
Redigert av en moderator:
Stilige etiketter! Hvordan gikk det med konkurransen? Var selv en tur innom BØ på lørdagen. Det var dog ekstremt mye folk. Ble likevel en kort tur innom de fleste stands. Hardanger Sider overrasket med kanskje den beste cideren jeg har smakt.

Takk for det! Det ble desverre ingen premie.. Kansje de fokuserte mer på innholdet i flaskene ;) Jeg hadde ikke brygget noe eget øl.. Ja det var ekstremt mye folk der. Dette er jo meget bra for festivalen, men kansje de utvider til neste år. Det kan fort bli for mye og en sliter med å slappe av der inne. Fikk ikke smakt Cider, men har kjøpt noe Cider fra Hardanger en gang og det var meget godt ;)
 
@Leon Sjekk ut Kalfaret Bryggehus. Dei har omvising/ølsmaking med mulighet for middag med fokus på øl. Var der for eit par år sidan. Fin presentasjon av historien til bryggeriet samt ein betre middag. Ikkje mange plassar eg har sett dei bruke humle som krydder på maten:)

Takk for tips! Jeg skal absolutt høre med dem! Har vert på Hansa Bryggeri, men ser for meg at Kalfaret har mye god historie og noen spesialøl i kjøleskapet! ;)
 
Redigert av en moderator:
Idag ble det denne fra Black Sheep Brewery. Veldig mild i smaken, rett og slett litt kjedelig kanskje? Men til 10 kr på tilbud kan man ikke klage så alt for mye!
1085E078-A7FA-4268-A5C5-71DBC1BBB40C-4897-0000093EEB38639A_zps86716307.jpg
 
Nå nyter jeg et samarbeidsbrygg fra franske Brasserie Saint Germain og Nøgne Ø. 0,33l størrelse. 6,9%. Inneholder 10% rabarbrajuice.

Som en blonde i farge. Hvitt skum.
Tropiske dufter i nesen. Synes det minner om en Tokaji 5 puttonyos eller en riesling auslese, om enn noget syrligere.
Smaken er friskere, grapefrukt, gress, fersken, aprikos. Anstendig humlet.
Dette var godt!

Kjøpt på Vika til drøye 50 spenn. Tror det kun er spesialpolene som har denne godsaken.

DSCF3021_zpsb7986ad3.jpg


"Heiv" i meg en flaske av dette forrige helg. Et lettdrikkelig og friskt øl. Lite å utsette på - muligens en anelse for mye syre. Hadde gjort seg med en større og fyldigere skumtopp, men nå pirkes det.. :p
 
Redigert: