acnorway's samling og galleritråd

Glemte visst dette bildet:
9TZM15y.jpg


Fikset det nå :)
 
Flott samling og røffe bilder @acnorway :D
Blir det noen ny/utvidet review post/innlegg av Sevenfriday klumpen din nå som du har blitt bedre kjent med den? *hint hint*:rolleyes:
Tror det er flere medasylanter her som er greit nysgjerrig på den:mrgreen:
 
Redigert av en moderator:
Flott samling og røffe bilder @acnorway :D
Blir det noen ny/utvidet review post/innlegg av Sevenfriday klumpen din nå som du har blitt bedre kjent med den? *hint hint*:rolleyes:
Tror det er flere medasylanter her som er greit nysgjerrig på den:mrgreen:

Takk for det @lantin :)

En utvidet review skal vi nok få til etterhvert! Har lyst å prøve den litt på en annen rem enn originalremen først, men kan absolutt få skrevet en review iløpet av et par ukers tid :)
 
Redigert av en moderator:
Hvilken Panerai...?

Panerai-kontoen bygger seg sakte og med et par friske pengeinnskudd i forbindelse med salg av noe musikkutstyr så begynner det å nærme seg målet. Forhåpentligvis blir det kjøp iløpet av Juli eller August.

Jeg har vært så heldig å få prøvd noen Paneraier over lengre tid nå. Jeg trodde i utgangspunktet at 47mm skulle bli for stort for meg, men jeg synes PAM372 bar veldig fint og nå har jeg et dilemma.

Problemet er at jeg i utgangspunktet synes at PAM372 er den fineste klokken.
MHKCMQV.jpg

+ Bærer veldig fint
+ Elegant og bad ass på en og samme tid
+ Kanskje den peneste Paneraien som noensinne er laget?
+ Gullvisere og "patinert" lume
- Mangler det enkle remskifte-systemer som blant annet 312 har
- Kun vanntett til 100 meter
- Bærer ikke gummirem spesielt bra
- Helt blankpolert og kanskje derfor utsatt for riper

Men 372 har også noen problemer i forhold til det som hittil har vært den beste kandidaten, PAM312.
1187692d1376331171-pam312-v-rolex-sub-date-pam312_00016328.jpg

+ Har dato
+ Enkelt remskifte
+ Vanntett til 300m
+ Bærer gummirem med stil
+ Passer veldig godt som en "beater"
+ Børstet kasse er kanskje ikke like utsatt for riper
- Har ikke gullvisere
- Liker kanskje 47mm hakket bedre
- Lugsene ligger å "flyter" istedet for å ligge fint på håndleddet.

Problemet er at en 312 er en bedre "allrounder" enn 372 og det er kanskje det som passer best inn i samlingen min nå?

Hovedsamingen nå består av Rolex sub TT (til blazere og deskdiving), Speedy (hverdagsklokka) og SevenFriday P2 (også en slags hvedagsklokke). I tillegg har jeg en Movado jeg bruker til dressen og en par billige beatere. Jeg vet at det mangler en mekanisk dressklokke, men den kommer etter Paneraien. Jeg tenker at bruksområdet til en 372 kanskje allerede er dekket av Sub og Speedy, men at en 312 vil bringe en ekstra dimensjon i samlingen. Den kunne jeg for eksempel ha hatt med på hyttetur, ferie eller badestranda, noe jeg i dag ville brukt en billig Seiko-beater til. Overanalyserer jeg? Er jeg helt på jordet?

Nå fikk jeg jo også låne en PAM176 av @andres og dette åpnet øynene mine litt for titan. Den var veldig lett på håndet og er egentlig sånn sett en perfakt beater. Han har også fortalt meg om en av hans grailer som er PAM351 (også av titan). Og denne kunne jo kanskje også passe meg veldig bra!
5047220606_4e925af01a_z.jpg

+ Har dato
+ Enkelt remskifte
+ Vanntett til 300m
+ Bærer gummirem med stil
+ Passer veldig godt som en "beater"
+ Gullvisere og litt vintagepreg over skiva
+ Bærer veldig lett og fint
+ Noe som ikke alle har
- Titan er ganske utsatt for dings (men bærer forsåvidt disse med stil)
- Liker fortsatt kanskje 47mm hakket bedre
- Regner med at lugsene ligger å "flyter" istedet for å ligge fint på håndleddet.
- Brun skive er kanskje vanskeligere å matche med forskjellige remer?????


Så hva sier dere? Hvilken Panerai tror dere passer best inn i min samling? Finnes det noen veldig gode argumenter imot 351?
 
Redigert av en moderator:
Nå er ikke jeg kjempefan av Panerai, så du får se bortifra det jeg tenker om du vil :)

Jeg ville gått for 312 ELLER 351. Så vidt jeg kunne se av min ørlille research ligger de ca likt i pris og ser relativt like ut. Selv liker jeg 312 best. 372 synes jeg blir litt for kjip, selv om jeg i utgangspunktet liker rene skiver. Det er noe med sekundviseren som tiltaler meg på de to andre. Dato-vinduet er også fint integrert og bryter ikke med resten.
 
Husker tilbake når jeg registrerte meg her @acnorway . Du hadde registrert deg litt før meg og var ute med gode tips :) Ser det at din samling og flipping av klokker har overgått min en 10-gang! Husker tilbake når du hadde Longines Conquest GMT'en som den store i samlingen din! Kjempeflotte klokker du har vært gjennom, artig lesning/bilder!
 
Redigert av en moderator:
Det fins bare en Panerai,den som heter(tror jeg)Sealand Luminor.
Hvertfall den som har lokk over glasset,og er gravert.
Det er vel gravørene til Purdey som har gjort jobben.
Den syns jeg er fantastisk fin.

Det hjalp deg overhodet ikke,men jeg klarte ikke la være,sorry.
 
Nå er ikke jeg kjempefan av Panerai, så du får se bortifra det jeg tenker om du vil :)

Jeg ville gått for 312 ELLER 351. Så vidt jeg kunne se av min ørlille research ligger de ca likt i pris og ser relativt like ut. Selv liker jeg 312 best. 372 synes jeg blir litt for kjip, selv om jeg i utgangspunktet liker rene skiver. Det er noe med sekundviseren som tiltaler meg på de to andre. Dato-vinduet er også fint integrert og bryter ikke med resten.

Takk for svar @benbjo! De ser relativt like ut bortsett fra fargen på skive og viserne. Største spørsmålet bli jo egentlig titan vs stål. Klarer jeg å leve med alle merkene som vil komme på titan? Har også hørt ag titan skal være vanskeligere å polere.
 
Redigert av en moderator:
Husker tilbake når jeg registrerte meg her @acnorway . Du hadde registrert deg litt før meg og var ute med gode tips :) Ser det at din samling og flipping av klokker har overgått min en 10-gang! Husker tilbake når du hadde Longines Conquest GMT'en som den store i samlingen din! Kjempeflotte klokker du har vært gjennom, artig lesning/bilder!

Takk for hyggelige ord @viz0id :)

Savner fortsatt Longines! Det var en nydelig klokke. Dessverre føler jeg at samlingen vokste fra den på et vis.. Klarer ikke helt å forklare hvorfor.. Forstår jo også at jeg nok er litt angrepet av flippesyken. Føler dog at jeg har klart å roe litt ned i det siste. Går mer og mer over til kvalitet fremfor kvantitet :)
 
Redigert av en moderator:
Det fins bare en Panerai,den som heter(tror jeg)Sealand Luminor.
Hvertfall den som har lokk over glasset,og er gravert.
Det er vel gravørene til Purdey som har gjort jobben.
Den syns jeg er fantastisk fin.

Det hjalp deg overhodet ikke,men jeg klarte ikke la være,sorry.

Hehe @walteren :p

Hjalp nok ikke meg så mye, men jeg må si at du har en spennende smak! Gleder meg til å se hva du har på tur inn :)
 
Redigert av en moderator:
Takk for svar @benbjo! De ser relativt like ut bortsett fra fargen på skive og viserne. Største spørsmålet bli jo egentlig titan vs stål. Klarer jeg å leve med alle merkene som vil komme på titan? Har også hørt ag titan skal være vanskeligere å polere.

Har ingen erfaring med titan, så der kan jeg ikke hjelpe, men titan er vel sterkere enn stål? Dermed vil det jo være vanskeligere å polere. Ser ikke helt hvorfor det skal komme mer merker på titan vs stål, men har som sagt ingen erfaring.

Fader, tror jeg må ta meg en tur på Bjerke og titte litt på Panerai. Den 312 er jo faktisk rimelig stilig!

edit: mente 312, altså den med sekund og dato...
 
Redigert av en moderator:
372.

-Hvor ofte er du på 100m og nedover?
-Hvorfor skal du ha dato, det suger jo og i alle fall på Panerai! ;)
-Hvor ofte tror du at du kommer til å bruke gummi-reim?


Dessuten er 372 nærmest en vintage 1950-Panerai.... Det synes i alle fall jeg er et tungtveiende argument.

Hilsen en som er misunnelig fordi han ikke kan ha en 47mm Panerai. :)
 
372.

-Hvor ofte er du på 100m og nedover?
-Hvorfor skal du ha dato, det suger jo og i alle fall på Panerai! ;)
-Hvor ofte tror du at du kommer til å bruke gummi-reim?


Dessuten er 372 nærmest en vintage 1950-Panerai.... Det synes i alle fall jeg er et tungtveiende argument.

Hilsen en som er misunnelig fordi han ikke kan ha en 47mm Panerai. :)

@SpaceCowboy

Er nok ikke så ofte på 100m dyp, men det handler nok mer om at jeg ville vært mindre nervøs for å ta en klokke med 300m wr med i vannet enn en med 100m wr. 100m er greit på en billig Seiko, men en Panerai ville nok gjort meg mer nervøs. Dato er forsåvidt ikke så veldig viktig, men jeg synes det er veldig kjekt. Har ganske ofte bruk for å vite dato og da synes jeg det er kjekt at en kjapp titt på klokka kan gi meg svaret :)

Når det gjelder gummiremen så må jeg si at jeg liker den veldig godt og til det bruksområdet jeg ser for meg så vil den bli brukt en del.. Når det er sagt så kan det jo alltids hende at jeg er litt mindre sporty enn jeg liker å tro selv :eek: :rolleyes:

Men 372 er 372 og den er helt nydelig! Det skal ikke være lett....
 
Redigert av en moderator:
All logikk sier jo egentlig at jeg skal gå for 312 eller 351, men 372 så jo vanvittig bra ut på armen da...
 
Er nok ikke så ofte på 100m dyp, men det handler nok mer om at jeg ville vært mindre nervøs for å ta en klokke med 300m wr med i vannet enn en med 100m wr. 100m er greit på en billig Seiko, men en Panerai ville nok gjort meg mer nervøs.

Hmm... Det skjønner jeg ikke. Hvorfor skal en 100m trykktestet klokke være mindre vanntett på, la og si, 5 meters dyp enn en 300m klokke? Enten er den vanntett eller så er den ikke det?
 
Hmm... Det skjønner jeg ikke. Hvorfor skal en 100m trykktestet klokke være mindre vanntett på, la og si, 5 meters dyp enn en 300m klokke? Enten er den vanntett eller så er den ikke det?

@SpaceCowboy

Er nok i utgangspunktet bare jeg som er teit.. Men jeg vet med sikkerhet at jeg ikke ville badet med en 372.. WR er jo også litt villedende iogmed at det ikke er anbefalt å dykke med klokker som kun har 100m WR. Water Resistant mark - Wikipedia, the free encyclopedia

Nå er jo uansett ikke dykking aktuelt for meg da ørene mine sprenges hvis jeg beveger meg mer enn 5 meter under vann, men av en eller annen ulogisk grunn føler jeg meg ikke heeeelt komfortabel med 100m WR.
 
Redigert av en moderator:
Panerais modellutvalg er jo en utholdenhetsprøve for dem som skal velge. Det jeg vet er at 312 hopper jeg alltid litt i stolen av når jeg ser - fordi den er nydelig. Det betyr ikke at de andre ikke er det, men det er noe med 312 som gjør at hjertet hopper litt ekstra. :)

Velg den klokka du synes passet best - og det er vel 372. Velger du ikke den, så vil du ikke få den ut av hodet. Me think.