Hvilken Panerai...?
Panerai-kontoen bygger seg sakte og med et par friske pengeinnskudd i forbindelse med salg av noe musikkutstyr så begynner det å nærme seg målet. Forhåpentligvis blir det kjøp iløpet av Juli eller August.
Jeg har vært så heldig å få prøvd noen Paneraier over lengre tid nå. Jeg trodde i utgangspunktet at 47mm skulle bli for stort for meg, men jeg synes PAM372 bar veldig fint og nå har jeg et dilemma.
Problemet er at jeg i utgangspunktet synes at PAM372 er den fineste klokken.
+ Bærer veldig fint
+ Elegant og bad ass på en og samme tid
+ Kanskje den peneste Paneraien som noensinne er laget?
+ Gullvisere og "patinert" lume
- Mangler det enkle remskifte-systemer som blant annet 312 har
- Kun vanntett til 100 meter
- Bærer ikke gummirem spesielt bra
- Helt blankpolert og kanskje derfor utsatt for riper
Men 372 har også noen problemer i forhold til det som hittil har vært den beste kandidaten, PAM312.
+ Har dato
+ Enkelt remskifte
+ Vanntett til 300m
+ Bærer gummirem med stil
+ Passer veldig godt som en "beater"
+ Børstet kasse er kanskje ikke like utsatt for riper
- Har ikke gullvisere
- Liker kanskje 47mm hakket bedre
- Lugsene ligger å "flyter" istedet for å ligge fint på håndleddet.
Problemet er at en 312 er en bedre "allrounder" enn 372 og det er kanskje det som passer best inn i samlingen min nå?
Hovedsamingen nå består av Rolex sub TT (til blazere og deskdiving), Speedy (hverdagsklokka) og SevenFriday P2 (også en slags hvedagsklokke). I tillegg har jeg en Movado jeg bruker til dressen og en par billige beatere. Jeg vet at det mangler en mekanisk dressklokke, men den kommer etter Paneraien. Jeg tenker at bruksområdet til en 372 kanskje allerede er dekket av Sub og Speedy, men at en 312 vil bringe en ekstra dimensjon i samlingen. Den kunne jeg for eksempel ha hatt med på hyttetur, ferie eller badestranda, noe jeg i dag ville brukt en billig Seiko-beater til. Overanalyserer jeg? Er jeg helt på jordet?
Nå fikk jeg jo også låne en PAM176 av
@andres og dette åpnet øynene mine litt for titan. Den var veldig lett på håndet og er egentlig sånn sett en perfakt beater. Han har også fortalt meg om en av hans grailer som er PAM351 (også av titan). Og denne kunne jo kanskje også passe meg veldig bra!
+ Har dato
+ Enkelt remskifte
+ Vanntett til 300m
+ Bærer gummirem med stil
+ Passer veldig godt som en "beater"
+ Gullvisere og litt vintagepreg over skiva
+ Bærer veldig lett og fint
+ Noe som ikke alle har
- Titan er ganske utsatt for dings (men bærer forsåvidt disse med stil)
- Liker fortsatt kanskje 47mm hakket bedre
- Regner med at lugsene ligger å "flyter" istedet for å ligge fint på håndleddet.
- Brun skive er kanskje vanskeligere å matche med forskjellige remer?????
Så hva sier dere? Hvilken Panerai tror dere passer best inn i min samling? Finnes det noen veldig gode argumenter imot 351?