acnorway's samling og galleritråd

Jeg stemmer for 372 :D

Men hvis det skulle stå mellom 312 og 351, ville jeg gått for 312.
(Skulle jeg først hatt en Panerai i titan, ville den heteste kandidaten for min del være 305 :) )

Redigert:
Utbytting av Seiko-beateren - Seiko snzh53 (Solgt)

10354422_249271128611283_1987402427_n.jpg

10326467_770142016364141_1567434139_n.jpg

Denne ble jeg oppmerksom på etter at flere her inne la ut bilder av den i Seiko-tråden. Fant etterhvert ut at Orange Monster ikke passet meg helt og denne kunne jo bli en god erstatter. Den ville samtidig kunne dempe savnet mitt etter Longinesen sin blå skive. Det fungerte! Jeg er storfornøyd med klokken. Helt nydelig farge på skiven og fint fargespill i lyset. Den har blitt brukt til bading, skogsturen og det som værre er og den holder seg fint :)

Skal ikke si at denne kommer til å bli min faste beater fremover. For en av de tingene som er så flott med billig Seiko er at de er veldig lettsolgte og det er morsomt å bytte litt av og til. Men inntill videre (og ihvertfall over sommeren) ligger denne trygt i boksen ;)

Denne ble solgt til fordel for en Omega Seamaster :)

Redigert:
10354422_249271128611283_1987402427_n.jpg

10326467_770142016364141_1567434139_n.jpg

Denne ble jeg oppmerksom på etter at flere her inne la ut bilder av den i Seiko-tråden. Fant etterhvert ut at Orange Monster ikke passet meg helt og denne kunne jo bli en god erstatter. Den ville samtidig kunne dempe savnet mitt etter Longinesen sin blå skive. Det fungerte! Jeg er storfornøyd med klokken. Helt nydelig farge på skiven og fint fargespill i lyset. Den har blitt brukt til bading, skogsturen og det som værre er og den holder seg fint :)

Skal ikke si at denne kommer til å bli min faste beater fremover. For en av de tingene som er så flott med billig Seiko er at de er veldig lettsolgte og det er morsomt å bytte litt av og til. Men inntill videre (og ihvertfall over sommeren) ligger denne trygt i boksen ;)

Denne er veldig fin! Denne bezelen, er det tykk transparent lakk, eller noe slags glass som gjør den så skinnende blank?

Kaster meg på denne jeg og. Synes den Seikoen er veldig flott i den prisklassen :) Stod mellom den og Mako'en når jeg skulle bestille en hverdagsbeater selv :) Kjenner det at jeg kanskje må ha begge :eek:

Denne er veldig fin! Denne bezelen, er det tykk transparent lakk, eller noe slags glass som gjør den så skinnende blank?

Takk for det @Auto Winder! :)

Det virker for meg som om at det er samme type glass som dekker bezelen som glasset som dekker urskiven. Dette kalles Hardlex mineralglass og skal være mer motstandsdyktig mot riper enn vanlig mineralglass.

Redigert av en moderator:
Kaster meg på denne jeg og. Synes den Seikoen er veldig flott i den prisklassen :) Stod mellom den og Mako'en når jeg skulle bestille en hverdagsbeater selv :) Kjenner det at jeg kanskje må ha begge :eek:

Løp og kjøp @viz0id ;)

Mako'en er flott den også da :)

Nåværende drømmesamling

Tenkte bare å dele hva som er min drømmesamling akkurat nå. Dette leder så opp til noen tanker om fremtiden..

(Alle bilder under er forøvrig skamløst lånt fra nettet)

So here we go!

Omega Speedmaster
OMEGA-Speedmaster-Professional-Front.jpg

Panerai PAM351 (usikker her, men går foreløpig for denne)
351.jpg

Rolex GMT Pepsi 16710
16710_a1-2.jpg

Rolex 116618
rolex-submariner-116618ln-03.jpg

Glashütte Original Panorama date moon
Glashutte-Original_Senator-Panorama-Date-and-Date-Moonphase_5.jpg

Audemars Piguet 15300 RG
Audemars-Piguet-15300OR-OO-D002CR-01.jpg

Så... Hvor vil jeg med dette? Jo, per nå er Speedmaster den eneste klokken i samlingen min som jeg ser for meg å beholde på sikt. Min Rolex 16613 skal derfor etterhvert ut av boksen, og spørsmålet mitt er; Er det like greit å bytte denne ut med en GMT Pepsi først som sist? Da får jeg jo et tomrom i boksen når det gjelder edle metaller, men gjør det noe? Evt så kan jeg selge 16613 og kjøpe Panerai nå med en gang for deretter å spare opp til en Pepsi.

Alternativt kan jeg følge den originale planen min som går ut på å spare opp til Panerai og deretter spare opp til Pepsi, for så på sikt bytte ut 16613 med 116618.

Det var dagens lufting av tanker. Takk til de som fortsatt henger med i denne tråden :eek:

Ville ikke kvitta meg med gull nå fordi du skal skaffe deg mer gull seinere. Tror du vil savne det hvis du bare har stål i boksen. Ta det gradvis. Ting tar tid.

Bra gjennomtenkt og kul målsetning!

Hold deg til original plan! Ingen grunn til å selge 16613 før det er strengt tatt nødvendig...

Er nesten litt flaut at jeg kan bare trykke copy and paste når jeg skal lage min drømmesamling... ;) hehe, men du mangler en clean Nautilus!

Utfordringen med å lage slike lister er at man antagelig endrer preferanser etterhvert som årene går. Og, for å være ærlig - så handler nok mange av oss på impuls, som egentlig er positivt - da det viser en genuin "forelskelse" der og da og ikke en nøktern teoretisk riktig tilnærming.

Jeg synes du skal handle (pun indeed intended) i affekt (aka impuls). Det gjør nok hobbyen mer morro. I alle fall i nuet. :)

Fint å høre at mange mener den originale planen høres bra ut! :)

@Loevhagen jeg har handlet ganske mye på imouls etter jeg startet med denne hobbyen og det er moro det, men det alle impulskjøpene har hatt til felles er at forelskelsen gir seg. Denne listen har vært rimelig konstant i et halvt år nå, noe som er imponerende til meg å være, med unntak av små variasjoner. Den kommer nok helt sikkert til å endre seg, men jeg velger naivt å tro at man kan gjenkjenne hovedtrekkene ;) Pepsi har uansett vært i planene siden hobbyen startet så den er jeg 100% sikker på :)

@andres en Nautilus hadde ikke vært å forrakte, men den koster flesk og slik ståa er nå hadde jeg prioritert helgull Rolek og AP fremfor én Nautlilus. Skulle derimot økonomien tillate der når jeg nærmer meg pensjonsalder så ser jeg ikke bort fra at den kan komme inn :p

Enig. Med impuls mener jeg ikke at man kjøper ei klokke man har sett for noen timer siden, for det viser seg av og til (ofte) å ende med salg en stund etterpå. Morro med one-watch-stands, men ikke i lengden. :)

Hvis lista du har laget er relativt stabil etter 1/2 år så viser jo det at andre fristelser preller litt av og at lista du har er følelsesmessig og solid forankret. Go for it. :)

PostScript: Nå er det dessverre jo også slik at ting man tor man vil like, ikke nødvendigvis ender opp slik når man først får det. Noen kaller klokkesamlere for påfugler - jeg tror vi alle er mer eller mindre skjærer som tilter litt når vi ser blanke fine ting. :D

Redigert:
Tar jeg ikke helt feil...(det har jeg gjort før) Så ligger ikke Nautilus og AP 15400R (med skinnreim) så langt unna hverandre i pris faktisk, så da er det kun prioriteringer som bestemmer ;) Hadde ikke vært lett for meg å velge nei, er jo ikke hver dag de kommer for salg heller.

Tar jeg ikke helt feil...(det har jeg gjort før) Så ligger ikke Nautilus og AP 15400R (med skinnreim) så langt unna hverandre i pris faktisk, så da er det kun prioriteringer som bestemmer ;) Hadde ikke vært lett for meg å velge nei, er jo ikke hver dag de kommer for salg heller.

En brukt 15300 RG ligger vel på nesten halve prisen av en tilsvarende Nautilus @andres. Foretrekker 15300 fremfor 15400 i både utseende og pris ;)

Dersom jeg på et tidspunkt satt på denne samlingen OG hadde penger til en Nautilus er det også dessverre stor sjanse for at jeg heller hadde kjøpt noe fra en litt mer ukjent produsent ;)

Det er dog en tiltenkt drømmesituasjon fra min side og jeg anser det som usannsynlig at jeg noen gang kommer dit, men hvem vet :p

En brukt 15300 RG ligger vel på nesten halve prisen av en tilsvarende Nautilus @andres. Foretrekker 15300 fremfor 15400 i både utseende og pris ;)

Aha, når det gjelder rosè er jeg helt enig at 15300 er penere. Derfor jeg sammenlignet med en stål 5711, kom veldig dårlig frem i teksen ;)

en Nautilus hadde ikke vært å forrakte, men den koster flesk og slik ståa er nå hadde jeg prioritert helgull Rolek og AP fremfor én Nautlilus. Skulle derimot økonomien tillate der når jeg nærmer meg pensjonsalder så ser jeg ikke bort fra at den kan komme inn :p

Hmm, nå kjente jeg med ett enda eldre :p

Hmm, nå kjente jeg med ett enda eldre :p

Hahaha @Bluebear! :p

Nå skal det sies at det begynner å synke inn at det ikke er noe poeng å være bastant i denne hobbyen da jeg uansett kommer til å bryte med alt jeg sier. Så konklusjonen er at det antageligvis/helt sikkert/absolutt ikke/kanskje kommer en Nautilus i samlingen på et eller annet tidspunkt FØR pensjonsalderen nærmer seg :p

Avsporingen og åpenbaringen - IWC Ingenieur 3228

GH4jaPW.jpg

8RVbuip.jpg

WQK5JTh.jpg

Nå var tiden der jeg skulle holde meg til planen. Paneraien er i bestilling og neste på lista var Rolex GMT Pepsi. Det var planen. Så kom GTG. Denne kom på armen og kjøpelysten kom snikende som et slag i bakhodet..

Rett før samme GTG uttalte jeg meg om at IWC var et merke som jeg ikke interesserte meg spesielt for og som jeg antageligvis aldri kom til å eie. Nå er det vel kanskje på tide å lære seg at det å være bastant ikke hører hjemme i denne hobbyen. Denne klokken har fått meg til å revurdere det som var min grail, nemlig AP 15300 RG. Jeg liker nemling måten Ingenieuren sitter på armen bedre enn AP'en. Jeg liker at det er litt høyde på kassen. Den passer meg rett og slett bedre. Problemet er at jeg ønsker meg en Genta-klokke i gull og da er eneste alternativ for Ingenieuren 45,5 mm. Det kan fort bli litt stort, men jeg tror nesten jeg må prøve den på armen før jeg tørr si noe mer.

Ingenieuren lever også opp til navnet sitt med tanke på fiffige løsninger. Hvert eneste ledd i lenken er fjærbelastet med samme systemet som man finner i Paneraier (hurtig remskifte). Dette gjør at det er en drøm å polere lenken når behovet melder seg.

For å ta litt historie (basert på hva jeg har funnet på nettet) så ble denne klokken produsert i rundt 600 eksemplarer, i 2008, for å teste ut markedet for en 40mm Ingenieur. Denne hadde in-house-urverk, men når Ingenieuren så ble lansert permanent i 40mm hadde de nye fått et modifisert ETA-verk. Dette gjør denne klokken til en sjelden fugl og slikt er jo moro :)