Trodde dette kun var gjeldane på ix3Er det nå blitt slik at også iX som selges i Europa lages i Kina?
Jo, jeg synes det er relevant. Vi er på vei mot en todelt verdensøkonomi med Vesten, Japan, Sør-Korea etc. på den ene siden og Russland/Kina på den andre siden. Jeg har begynt å aktivt velge bort alt som er "made in China" hvis jeg har valget...Er det egentlig relevant hvor bilene lages lengre? Alt er vel bare laget av maskiner og med de samme materialene uansett.
Jo, jeg synes det er relevant. Vi er på vei mot en todelt verdensøkonomi med Vesten, Japan, Sør-Korea etc. på den ene siden og Russland/Kina på den andre siden. Jeg har begynt å aktivt velge bort alt som er "made in China" hvis jeg har valget...
Har du noen flere stikkord, f.eks. prisramme? Antall seter? andre krav? max alder?Jeg jobber med å kjøpe en nr. 2 bil til å ha frem til våren/sommer som «back-up« for vår iX Og litt lekebil… Mitt fokus er lavt verdifall i %, noen forslag til gode kandidater? Høstkupp mm..
Fokus er på verdifall i %, egentlig ingen prisramme. Skal ikke dekke annet bruk enn transport for 1-2 personer og naturligvis være så driftsikker at den faktisk er en «back-up» nå andre biler er opptatt. En morsom/leken bil er naturligvis en ekstra bonus, men å kunne ha bilen med en oppside er også morsomt/motivasjon. De siste 3 biler jeg har kjøpt på høsten og solgt på vår/sommer, i8 Roadster, LC500h, M6 har alle vært «hyggelig» biler… men den trenger absolutt ikke å være i sportsbilsegmentet!Har du noen flere stikkord, f.eks. prisramme? Antall seter? andre krav? max alder?
Jeg har lenge lekt med tilsvarende tanker om bil nr. 2 (som helst skulle ha hengerfeste, men var åpen for å blåse i det, og prioritere andre faktorer som cab, bakhjulstrekk for isbanekjøring m.m.). Endte dog med nyere versjon av den jeg hadde, en Mercedes E-klasse W212 2011 stasjonsvogn. Det er kanskje ikke å anse som lekebil(men jeg har det i tillegg), men jeg klinte til på 350CDI 4-matic som drar godt og er godt utstyrt, dvs. egentlig veldig overkill til mitt behov. Det er fare for at jeg kjøper piggdekk og leker litt på isen i vinter. Men det er utvilsomt mye bil for pengene, og stasjonsvogn og hengerfeste er utrolig kjekt. Hadde dog klart meg med 2n 220cdi bakhjulstrekk.
Men poenget var at jeg også vurderte veldig mye forskjellig, inkludert BMW 3-serie (inkl cab), Audi TT, eldre Cayman osv.. Om du går endel opp i prisklasse, er det lettere å gjøre "trygge kjøp" som du får igjen pengene for til våren, f.eks. 911/nyere Cayman/Boxster. Men om den ikke er så ny at det er garanti/PAW, så kan du ryke på noen uforutsette kostnader..
Ok vi er DER ja. heheFokus er på verdifall i %, egentlig ingen prisramme. Skal ikke dekke annet bruk enn transport for 1-2 personer og naturligvis være så driftsikker at den faktisk er en «back-up» nå andre biler er opptatt. En morsom/leken bil er naturligvis en ekstra bonus, men å kunne ha bilen med en oppside er også morsomt/motivasjon. De siste 3 biler jeg har kjøpt på høsten og solgt på vår/sommer, i8 Roadster, LC500h, M6 har alle vært «hyggelig» biler… men den trenger absolutt ikke å være i sportsbilsegmentet!
Litt enig, men ikke helt (i Porsche-betrakningen, resten har jeg ikke greie på).Jeg tror 911(991/997) er for «hypet» i pris nå og blir for risky om vi få en betydelig økonomisk nedtur. M2 er litt mer safe da nedsiden virker litt mer begrenset. SL markedet får som regel i skikkelig nedtur i sep/okt hvert år, har kjøpt SL 3 ganger på høsten, men oppsiden var/ble likevel begrenset… Aston Martin Volante og Jaguar XKs får også SL-syke hvert år.
En annen mulighet er å gå ned på kontinentet hvor Tyskland synes deprimert om dagen, plukke opp en bil i det øvre sjikte årgang 2003/4 og få den inn før evnt økte avgifter som kan komme i 2023.
Jeg har sjekket 991/992 markedet mht til import og det lønner seg absolutt ikke for tiden. Har også bemerket at der er kommet mange 911 på markedet nå, er tilbake til de ca 300-350 på Finn
Det har de siste årene blitt en markant økning i antall «forhandlere» av bil. Alt for mange som stifter et ENK/AS og selger luksusbiler ut fra kjelleren til mor. De har sett høye priser på Finn og ser hva biler legges ut for, men har egentlig null peil på hvordan markedet egentlig fungerer.En endring i bruktbilmarkedet!? Når en ser på totalmarkedet i Finn er det litt over 30% som er private og på biler over 500’ er det knapt 20%. Virker på meg som forhandlere setter seg på en større del av markedet nå enn før i tiden.
Ganske morsomt/underholdende å iakta hvordan segmenter/modeller sikkert men langsomt blir feilpriset på Finn! Private og amatører følger høyeste pris (kan de så vil jeg også ha)! Finn er på mange områder/modeller ett veldig lite marked med lite likviditet, mao lagt fra ett perfekt marked… det går naturligvis begge veier, men som regel blir det priset way off ! Om mann kunne kunne fåt de faktiske transaksjoner (solgtpris)Det har de siste årene blitt en markant økning i antall «forhandlere» av bil. Alt for mange som stifter et ENK/AS og selger luksusbiler ut fra kjelleren til mor. De har sett høye priser på Finn og ser hva biler legges ut for, men har egentlig null peil på hvordan markedet egentlig fungerer.
Jeg får alltid en haug med slike på tlf/melding som lover gull og grønne skoger for å få anledning til å selge min bil. De lokker med høy salgspris (urealistiske gjetninger) og lav kommisjon. Det ender med at bilen blir brent i markedet og du må senke prisen så langt ned at du kunne like gjerne solgt den privat med en gang.
Min spådom er at det vil bli en stor økning i ant konkurser i den bransjen fremover.
Det er for mange som lever på marginer godt under 10% og med samfunnets økte kostnader og sviktende salg av luksus artikler så er det noen som vil brenne inne med dyre varelager.