Bilsnakk

Tror iX produseres i Dingolfing (i Tyskland), mens iX3 lages i Kina. Alle vanlige X-modeller produseres i Spartanburg (USA), som er det største BMW-produksjonsanlegget i verden.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Er det egentlig relevant hvor bilene lages lengre? Alt er vel bare laget av maskiner og med de samme materialene uansett.
Jo, jeg synes det er relevant. Vi er på vei mot en todelt verdensøkonomi med Vesten, Japan, Sør-Korea etc. på den ene siden og Russland/Kina på den andre siden. Jeg har begynt å aktivt velge bort alt som er "made in China" hvis jeg har valget...
 
Jo, jeg synes det er relevant. Vi er på vei mot en todelt verdensøkonomi med Vesten, Japan, Sør-Korea etc. på den ene siden og Russland/Kina på den andre siden. Jeg har begynt å aktivt velge bort alt som er "made in China" hvis jeg har valget...

Jeg siktet vel egentlig mer til om det er relevant for kvaliteten på bilene. Kjøper jeg en BMW regner jeg med den har samme standard uansett hvor den er laget når det uansett er så lite menneskelig inngripen i produksjonen, men forstår jo prinsippet ditt selvsagt.
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Jeg jobber med å kjøpe en nr. 2 bil til å ha frem til våren/sommer som «back-up« for vår iX Og litt lekebil… Mitt fokus er lavt verdifall i %, noen forslag til gode kandidater? Høstkupp mm..
 
Jeg jobber med å kjøpe en nr. 2 bil til å ha frem til våren/sommer som «back-up« for vår iX Og litt lekebil… Mitt fokus er lavt verdifall i %, noen forslag til gode kandidater? Høstkupp mm..
Har du noen flere stikkord, f.eks. prisramme? Antall seter? andre krav? max alder?
Jeg har lenge lekt med tilsvarende tanker om bil nr. 2 (som helst skulle ha hengerfeste, men var åpen for å blåse i det, og prioritere andre faktorer som cab, bakhjulstrekk for isbanekjøring m.m.). Endte dog med nyere versjon av den jeg hadde, en Mercedes E-klasse W212 2011 stasjonsvogn. Det er kanskje ikke å anse som lekebil(men jeg har det i tillegg), men jeg klinte til på 350CDI 4-matic som drar godt og er godt utstyrt, dvs. egentlig veldig overkill til mitt behov. Det er fare for at jeg kjøper piggdekk og leker litt på isen i vinter. Men det er utvilsomt mye bil for pengene, og stasjonsvogn og hengerfeste er utrolig kjekt. Hadde dog klart meg med 2n 220cdi bakhjulstrekk.
Men poenget var at jeg også vurderte veldig mye forskjellig, inkludert BMW 3-serie (inkl cab), Audi TT, eldre Cayman osv.. Om du går endel opp i prisklasse, er det lettere å gjøre "trygge kjøp" som du får igjen pengene for til våren, f.eks. 911/nyere Cayman/Boxster. Men om den ikke er så ny at det er garanti/PAW, så kan du ryke på noen uforutsette kostnader..
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Har du noen flere stikkord, f.eks. prisramme? Antall seter? andre krav? max alder?
Jeg har lenge lekt med tilsvarende tanker om bil nr. 2 (som helst skulle ha hengerfeste, men var åpen for å blåse i det, og prioritere andre faktorer som cab, bakhjulstrekk for isbanekjøring m.m.). Endte dog med nyere versjon av den jeg hadde, en Mercedes E-klasse W212 2011 stasjonsvogn. Det er kanskje ikke å anse som lekebil(men jeg har det i tillegg), men jeg klinte til på 350CDI 4-matic som drar godt og er godt utstyrt, dvs. egentlig veldig overkill til mitt behov. Det er fare for at jeg kjøper piggdekk og leker litt på isen i vinter. Men det er utvilsomt mye bil for pengene, og stasjonsvogn og hengerfeste er utrolig kjekt. Hadde dog klart meg med 2n 220cdi bakhjulstrekk.
Men poenget var at jeg også vurderte veldig mye forskjellig, inkludert BMW 3-serie (inkl cab), Audi TT, eldre Cayman osv.. Om du går endel opp i prisklasse, er det lettere å gjøre "trygge kjøp" som du får igjen pengene for til våren, f.eks. 911/nyere Cayman/Boxster. Men om den ikke er så ny at det er garanti/PAW, så kan du ryke på noen uforutsette kostnader..
Fokus er på verdifall i %, egentlig ingen prisramme. Skal ikke dekke annet bruk enn transport for 1-2 personer og naturligvis være så driftsikker at den faktisk er en «back-up» nå andre biler er opptatt. En morsom/leken bil er naturligvis en ekstra bonus, men å kunne ha bilen med en oppside er også morsomt/motivasjon. De siste 3 biler jeg har kjøpt på høsten og solgt på vår/sommer, i8 Roadster, LC500h, M6 har alle vært «hyggelig» biler… men den trenger absolutt ikke å være i sportsbilsegmentet!
 

Vedlegg

  • CBAF56B8-5B57-4D10-83CE-C01188533A36.jpeg
    CBAF56B8-5B57-4D10-83CE-C01188533A36.jpeg
    274,4 KB · Visninger: 0
  • 6E6C0039-352C-407D-B2A2-24594F47F598.jpeg
    6E6C0039-352C-407D-B2A2-24594F47F598.jpeg
    296,7 KB · Visninger: 0
  • 2109368D-A3AB-4A37-86A8-500B856B932B.jpeg
    2109368D-A3AB-4A37-86A8-500B856B932B.jpeg
    279,7 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Fokus er på verdifall i %, egentlig ingen prisramme. Skal ikke dekke annet bruk enn transport for 1-2 personer og naturligvis være så driftsikker at den faktisk er en «back-up» nå andre biler er opptatt. En morsom/leken bil er naturligvis en ekstra bonus, men å kunne ha bilen med en oppside er også morsomt/motivasjon. De siste 3 biler jeg har kjøpt på høsten og solgt på vår/sommer, i8 Roadster, LC500h, M6 har alle vært «hyggelig» biler… men den trenger absolutt ikke å være i sportsbilsegmentet!
Ok vi er DER ja. hehe :mrgreen:
Noen biler jeg selv har tenkt på:
Porsche. Riktige modeller med rett utstyr og km holder seg bra. Personlig ville jeg siktet meg inn på 911 991.1 2S (men 4S er letter å finne) godt utstyrt med bl.a. 18-veis seter, sportseksos, grom stereo, PASM sport, osv og helst PAW (eller alt originalt). Mye porsche og godlyd uten turbo for under 1mill. Boxster/Spyder(og Cayman) er også fine alternativ som i teorien er kjekt å kjøpe nå og selge på våren, men her gjelder det også å kjøpe rett modell/motor/utstyr...
997.2 er et rimeligere alternativ, men rett utstyrt manuell så nærmer man seg veldig 99.1. i pris, og begynner å bli gammel bil (også ift. PAW).
Ulempen er selvsagt å bruke en 911 for mye i saltlaken med tanke på videresalg, men den ruster ikke i filler på en vintersesong... :p
(Kikket også selv på en rimelig priset TTRS (evt. TT S) i vinter - noe rimeligere enn Porsche, men sykt mye bil for pengene med god lyd, men det er kanskje litt mer risky ift. uforutsette problemer/historikk/høy km, og finne riktig bil til riktig pris.)
Mercedes E63 AMG med 6.2l sugemotor er også en morsom bil som trolig holder verdien godt (og bør være greit driftssikker), men også her er det synd å bruke den på vinteren...
EDIT: Holdt på å glemme BMW M2. Der har du svaret som har litt av alt. Ikke for gammel, ikke for ny (med tanke på verditap), ikke for dyr, ikke for spesiell - så den kan brukes, men samtidig en av de morsomste biler å få kjøpt under en mill... ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Maz19 og eidehelg
Jeg tror 911(991/997) er for «hypet» i pris nå og blir for risky om vi få en betydelig økonomisk nedtur. M2 er litt mer safe da nedsiden virker litt mer begrenset. SL markedet får som regel i skikkelig nedtur i sep/okt hvert år, har kjøpt SL 3 ganger på høsten, men oppsiden var/ble likevel begrenset… Aston Martin Volante og Jaguar XKs får også SL-syke hvert år.
En annen mulighet er å gå ned på kontinentet hvor Tyskland synes deprimert om dagen, plukke opp en bil i det øvre sjikte årgang 2003/4 og få den inn før evnt økte avgifter som kan komme i 2023.
 
Jeg tror 911(991/997) er for «hypet» i pris nå og blir for risky om vi få en betydelig økonomisk nedtur. M2 er litt mer safe da nedsiden virker litt mer begrenset. SL markedet får som regel i skikkelig nedtur i sep/okt hvert år, har kjøpt SL 3 ganger på høsten, men oppsiden var/ble likevel begrenset… Aston Martin Volante og Jaguar XKs får også SL-syke hvert år.
En annen mulighet er å gå ned på kontinentet hvor Tyskland synes deprimert om dagen, plukke opp en bil i det øvre sjikte årgang 2003/4 og få den inn før evnt økte avgifter som kan komme i 2023.
Litt enig, men ikke helt (i Porsche-betrakningen, resten har jeg ikke greie på).
Rett utstyrt 991.1 CS og 997.2 (dvs. C2S manuell) tror jeg vil holde seg (men alt er relativt, og man må være kjapp på avtrekker for å kjøpe riktig bil til rett pris) - eller er jeg enig i at 997 generelt er litt dyr (ift. annonserte priser hvertfall) siden de rimeligste 991 ikke er langt unna de dyreste 997, og føles mye mer moderne..
Når det er sagt, så er det et stort spenn i 991.1 CS priser fra i underkant av 900 til nesten 1,2, og med det i tankene så mener jeg en rett utstyrt 991.1 C2S (evt 4S som er dyrere) til rundt 900k er et godt kjøp og vil holde seg godt på både kort og lang sikt. Dette er siste generasjon med sugemotor (les lyd), men fortsatt godt under 15 år så man kan tegne PAW, og i en prisklasse der også trygghet er viktig.. OG det er forholdsvis høy pris opp til 991.2 og enda høyrere til 992.
Generelt tror jeg både 996, 997 og 991.1 er relativt trygge kjøp og de mest ettertraktede kombinasjoner av modell/motor/utstyr/km vil selvsagt holde seg best/stige (men de er jo ettertraktet og noen vil kanskje betale premium også, så det er ikke lett)...
Usikker på import for tiden ift. at valutakurs er noe ugunstig ift. før, men det er jo alltid slik at om man finner en nisje og kjøper et bra objekt til bra pris ift. markedet, så hender det fort man går i 0 eller pluss...
 
Jeg kan skyte inn at antallet 911 på markedet har eksplodert siden starten på dette året.
Det er et tegn på at prisene skal ned.
Jeg kan nevne at det var 0 GTS 991-992 til salgs i ca 1 år frem til det «eksploderte» i våres/sommer.

Jeg hadde sittet på gjerdet frem til vinteren er her og lagt inn skambud på et par 991 modeller.
Jeg ville personlig gått for 4s/GTS da det er mye mer moro for pengene. GTS er ofte priset likt som 4s når du regner inn utstyr, men mye bedre satt opp mtp understell etc.
Finner du en cab så er det kanskje enklere å selge til våren til en hyggelig pris.

Det var ingenting å hente på import på de modellene når jeg sjekket i fjor. Nå er vel regnestykket enda dårligere.

Jeg har ikke så mange andre gode kandidater men jeg er veldig svak for Jaguar F type (4x4) eller Mercedes AMG GT.
Ingen av de er gode på verditap, men jeg har en mistanke at det finnes en del AMG GT der ute som er høyt belånt. Så det kan være noen kupp ila vinteren.
 
En endring i bruktbilmarkedet!? Når en ser på totalmarkedet i Finn er det litt over 30% som er private og på biler over 500’ er det knapt 20%. Virker på meg som forhandlere setter seg på en større del av markedet nå enn før i tiden.
 
En endring i bruktbilmarkedet!? Når en ser på totalmarkedet i Finn er det litt over 30% som er private og på biler over 500’ er det knapt 20%. Virker på meg som forhandlere setter seg på en større del av markedet nå enn før i tiden.
Det har de siste årene blitt en markant økning i antall «forhandlere» av bil. Alt for mange som stifter et ENK/AS og selger luksusbiler ut fra kjelleren til mor. De har sett høye priser på Finn og ser hva biler legges ut for, men har egentlig null peil på hvordan markedet egentlig fungerer.

Jeg får alltid en haug med slike på tlf/melding som lover gull og grønne skoger for å få anledning til å selge min bil. De lokker med høy salgspris (urealistiske gjetninger) og lav kommisjon. Det ender med at bilen blir brent i markedet og du må senke prisen så langt ned at du kunne like gjerne solgt den privat med en gang.

Min spådom er at det vil bli en stor økning i ant konkurser i den bransjen fremover.
Det er for mange som lever på marginer godt under 10% og med samfunnets økte kostnader og sviktende salg av luksus artikler så er det noen som vil brenne inne med dyre varelager.
 
Det har de siste årene blitt en markant økning i antall «forhandlere» av bil. Alt for mange som stifter et ENK/AS og selger luksusbiler ut fra kjelleren til mor. De har sett høye priser på Finn og ser hva biler legges ut for, men har egentlig null peil på hvordan markedet egentlig fungerer.

Jeg får alltid en haug med slike på tlf/melding som lover gull og grønne skoger for å få anledning til å selge min bil. De lokker med høy salgspris (urealistiske gjetninger) og lav kommisjon. Det ender med at bilen blir brent i markedet og du må senke prisen så langt ned at du kunne like gjerne solgt den privat med en gang.

Min spådom er at det vil bli en stor økning i ant konkurser i den bransjen fremover.
Det er for mange som lever på marginer godt under 10% og med samfunnets økte kostnader og sviktende salg av luksus artikler så er det noen som vil brenne inne med dyre varelager.
Ganske morsomt/underholdende å iakta hvordan segmenter/modeller sikkert men langsomt blir feilpriset på Finn! Private og amatører følger høyeste pris (kan de så vil jeg også ha)! Finn er på mange områder/modeller ett veldig lite marked med lite likviditet, mao lagt fra ett perfekt marked… det går naturligvis begge veier, men som regel blir det priset way off ! Om mann kunne kunne fåt de faktiske transaksjoner (solgtpris)
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Skulle eg ha kjøpt en brukt Porsche no med potensiale til å holde seg fint i pris så hadde ihvertfall en Porsche boxer 981 (s) frå seint i produksjonen stå passe høgt på lista . 2,7 og 3,4 l flat 6er . Og då helst en fint satt opp vanlig s framfor gts