Dagens middag

@Entropy

Hehe, ja, det er bare å fortsette å motivere!
Nei, det er ørret (dog oppdrett). Den ser nok litt lysere ut siden jeg har lagt den med det som var skinnsiden opp.
Ja, dressingen var VELDIG god, den er bare skjult under fisken. Den gjorde virkelig retten og var utrolig enkel å lage.

Takk, ikke helt fornøyd med egget, men det pleier å bli bra på denne måten:
Heston Blumenthal - The Perfect Poached Egg - YouTube

(anbefaler forresten hele serien "How to cook like Heston", utrolig mange tips til å perfeksjonere helt vanlige ting. Noe så enkelt som å koke egg har blitt enklere, og mye bedre ved å bruke teknikken han viser i denne episoden.)

Redigert av en moderator:
Denne suppen er helt sinnsykt god, anbefales for alle som ønsker en god og mettende (samt hjemmelagd) suppe, men ikke orker å bruke flere timer på kjøkkenet.

* To eller fler kyllingfileer (eller kjøtt. laget selv med indrefilet sist)
* En løk
* Ett eple
* En SS karry
* 2 bokser hakkede tomater
* 1 dl vann
* 1 boks matfløte
* 2 terninger grønnsaksbuljong
* 1 ts sukker / salt / pepper

Kutt kjøttet, eplet og løken i biter og fres det i kjele/panne. Så suser du alt sammen i en kjele og lar det småkoke i 10-15 minutter. Hakket persille kan strøs over til servering om ønskelig. Enkelt, god og mettende :D

Hmm, tiden vil vise :) Tenkte i utgangspunktet en 5-6 timer på 56 gr, og ikke heve temperaturen noe utover der, for å få den à point.... Dette er fremdeles litt på forskningsstadiet, men skal poste bilder av resultatet i kveld!

Kan forøvrig anbefale å sjekke ut http://www.vaccu.dk for de som skulle være interessert i sous-vide maskin, så er det noen tusenlapper å spare her kontra å kjøpe i Norge. 400 i frakt, refundert dansk mva, og knallservice.

Takk for tips :) Den prisen der var slett ikke værst, i tillegg er kursen veldig gunstig nå!

Hummer

Enkelt og velsmakende i dag. Hadde dessverre ikke nok varme på ovnen til at osten rakk å få farge før hummeren hadde blitt seig :(
Gratinert (norsk) hummer med pastinakkpure og grønne asparges (ikke helt ferdige da bildet ble tatt).
IMG_20130306_210434_zpsc5593ce4.jpg

• Liker
Reaksjoner: Aquaman
E1B75EB1-6052-4D2D-A01F-96D9C36B437B-773-0000007B33C1B0EE.jpg

entrecote (frest i panna, stekt i to timer på 50-70 grader, så intervall-stekt sammen med potetene)
"jo-jo-poteter"
Sukkererter
en variant av sopp, løk, wiskey, fløte - sausen nevnt av flere her (jeg sier en variant siden jeg ikke orket å sette meg inn i detaljene og prøvde meg litt frem)

Onsdag. Trukket ørret med kokte poteter og grønnsaker.
Torsdag. Stekt torsk med kokte poteter og grønnsaker.

Skal på en sammenkomst på jobben i morgen. Fikk i oppdrag å lage pizzasnurrer, og etter å funnet ut hva det er for noe via google har jeg nå stått på kjøkkenet siden klokka sju og prøvd å snurre disse jævla ballene. Resultatet er to brett med kjøttdeig og gjærdeig i hauger som ser ut som noe hunden har gulpet opp. Ifølge oppskriften er denne retten "enkel" og skal ta 25 minutter. Klokka er nå halv tolv.

Jeg kan altså ikke anbefale pizzasnurrer til middag.

Dagens "man tager hvad man haver"
CAE5BD63-7323-4F8D-8379-2BFCEFCC5861-5784-00000569FC7DC978.jpg

Dette er da sitron-marinert laks, ratatouille av løk, hvitløk, squash, paprika og rødbeter. Saus med smør, løk, raspete rødbeter og fløte.

Laget uten oppskrift, pepret og servert.

Ganske god og mild rett. Laksen ble litt for salt for min smak, men sausen var god. Orket ikke vente til ratatouillen ble heeelt mør, men godt å ha noe å bite i da.

Artig å bruke mat med så mye farge:)

Ble lasagne i dag, sykt digg!

Bruker denne oppskriften, men pimper opp kjøttsausen med en god dose cayenne pepper. Et utrolig undervurdert krydder som jeg bruker i masse mat som trenger et lite spark.

Serveres med en klassisk salat.

6684A171-FB08-4847-8666-8774072CE9FB-4000-0000016465094689_zpsc7ccf138.jpg

6F29EC38-BBE0-405F-927A-50750058B13E-4000-0000016469895A17_zps740b1635.jpg

@Entropy

Hehe, ja, det er bare å fortsette å motivere!
Nei, det er ørret (dog oppdrett). Den ser nok litt lysere ut siden jeg har lagt den med det som var skinnsiden opp.
Ja, dressingen var VELDIG god, den er bare skjult under fisken. Den gjorde virkelig retten og var utrolig enkel å lage.

Takk, ikke helt fornøyd med egget, men det pleier å bli bra på denne måten:
Heston Blumenthal - The Perfect Poached Egg - YouTube

(anbefaler forresten hele serien "How to cook like Heston", utrolig mange tips til å perfeksjonere helt vanlige ting. Noe så enkelt som å koke egg har blitt enklere, og mye bedre ved å bruke teknikken han viser i denne episoden.)

Takk for tips, var nødt til å teste denne metoden til frokost i dag, og jeg ble meget fornøyd.

Vet at det ikke er Dagens middag, men siden frokosten ble inntatt rundt 12:30 så kan det vel til dels telles som middag ;)

C69AB6A5-A95B-4730-94F2-6E35EDDE22C7-14278-00000C51D5C34700_zps5da53604.jpg

Redigert av en moderator:
Glemte å ta bilder... Men, det ble en blomkål- og brokkolisuppe med grillet halloumi, chorizo og kantarell. Toppet med trøffelolje og rømme. Akkopagnert av et lite glass Terra d'Aligi Pecorino Terre Di Chieti fra 2011.

Jeg koker blomkål og brokkoli mør i kjøttkraft, moser det med en stavmikser. Da syns jeg suppa får en veldig bra smak og konsistens. Har i en skvett fløte og en klatt smør før servering.

Bilder neste gang :)

Da er forberedelsene godt i gang...;)
Entrecote av Limousin-kalv, røstipoteter og pastinakkpure (har litt dilla på pastinakk om dagen).
CAM00132_zps904b0013.jpg

Redigert: