Dagens trening

Jeg kommer sterkt tilbake :) Egentlig fornøyd med at jeg klarer å tråkke helt rundt jeg ti dager etter at jeg fikk operert inn nytt korsbånd :)
 
Vært litt småsyk uken som har gått så kun blitt to økter. Tar igjen to eventuelt de tre siste i morgen.

Klokket inn 20 treningsøkter i februar og håper å fortsette med fem økter i uken. Når det blir varmere i vannet og padlesesongen begynner får blir det kanskje fler.
 
Sprekinger!

Jeg har begynt med vekttrening igjen etter 4-5 år uten.
Etter 4mnd med 3-4 ganger i uka ble det denne runden i benkpress; 10x80, 6x90, 4x100, 2x110 toppet med 1x120. Da er målet for mai allerede i boks og fortsatt 84kg tung, samme som da jeg startet igjen i november, fornøyd!

Mai målet i markløft kom for en uke siden med 160kg. Om et år jeg jeg tilbake på mine glansdagers rekorder, muligens litt optimistisk men mål må man ha.

Harrytrening er digg :)
 
Intervaller på mølla i dag, og fjelltur med ungene etterpå. Tar det igjen med 2 flasker vin på deling med madammen :)
 
Kom selv i gang med styrketrening i vinter etter vel 2 års opphold. Kjører på med programmer av 4 ukers varighet utarbeidet av Boris Sheiko (tidligere (?) russisk landslagstrener i styrkeløft). Tunge programmer med mye mengde og høy belastning. Fort å brenne seg hvis man setter de initielle persene høyt. Fikk en kraftig strekk i høyre brystmuskel bare en uke ut i det første programmet, som jeg ikke har klart å bli kvitt. Er nå innstilt på å måtte bruke vel 16 uker på rehabilitering. Hvilket innebærer trening med lett belastning og tøying - gøy. Satser på god fremgang i markløft, knebøy og hangups i mellomtiden :cool:
 
Kom selv i gang med styrketrening i vinter etter vel 2 års opphold. Kjører på med programmer av 4 ukers varighet utarbeidet av Boris Sheiko (tidligere (?) russisk landslagstrener i styrkeløft). Tunge programmer med mye mengde og høy belastning. Fort å brenne seg hvis man setter de initielle persene høyt. Fikk en kraftig strekk i høyre brystmuskel bare en uke ut i det første programmet, som jeg ikke har klart å bli kvitt. Er nå innstilt på å måtte bruke vel 16 uker på rehabilitering. Hvilket innebærer trening med lett belastning og tøying - gøy. Satser på god fremgang i markløft, knebøy og hangups i mellomtiden :cool:

Sheiko programmene er gamle og ut daterte med relativt lineær oppbygning og progresjon og er ikke beregnet på mennesker uten noe ekstra i blodet. Om ikke programmene blir modifisert vil man ikke oppnå annet en skader på sikt. Anbefaler heller programmene til Dietmar Wolf og Lars Edvim Samnøy som er dagens landslags trenere for det norske landslaget. Dietmars programmer kan være vanskelige å få tak i om en ikke er medlem i en klubb, men noen av Lars Edvins programmer finnes på regionøst sin forum side.

Jeg har en en del programmer liggende av både Dietmar og Lars Edvin liggende, så om noen er interessert sender jeg over noen. Skal sier at de fleste er beregnet for noe mer utstyr en det Actic og Elixia har.

Norge er forresten en av verdens beste styrkeløft nasjoner :)
 
Sheiko programmene er gamle og ut daterte med relativt lineær oppbygning og progresjon og er ikke beregnet på mennesker uten noe ekstra i blodet. Om ikke programmene blir modifisert vil man ikke oppnå annet en skader på sikt. Anbefaler heller programmene til Dietmar Wolf og Lars Edvim Samnøy som er dagens landslags trenere for det norske landslaget. Dietmars programmer kan være vanskelige å få tak i om en ikke er medlem i en klubb, men noen av Lars Edvins programmer finnes på regionøst sin forum side.

Jeg har en en del programmer liggende av både Dietmar og Lars Edvin liggende, så om noen er interessert sender jeg over noen. Skal sier at de fleste er beregnet for noe mer utstyr en det Actic og Elixia har.

Norge er forresten en av verdens beste styrkeløft nasjoner :)

+ 1 for Dietmar. Bare prøvd meg på nybegynner programmet som ligger på forbundets sider, men et fantastisk program som ikke krever like mye utstyr. Eneste er at øktene blir litt vel lange for min smak.
 
Sheiko programmene er gamle og ut daterte med relativt lineær oppbygning og progresjon og er ikke beregnet på mennesker uten noe ekstra i blodet. Om ikke programmene blir modifisert vil man ikke oppnå annet en skader på sikt. Anbefaler heller programmene til Dietmar Wolf og Lars Edvim Samnøy som er dagens landslags trenere for det norske landslaget. Dietmars programmer kan være vanskelige å få tak i om en ikke er medlem i en klubb, men noen av Lars Edvins programmer finnes på regionøst sin forum side.

Jeg har en en del programmer liggende av både Dietmar og Lars Edvin liggende, så om noen er interessert sender jeg over noen. Skal sier at de fleste er beregnet for noe mer utstyr en det Actic og Elixia har.

Norge er forresten en av verdens beste styrkeløft nasjoner :)

Skal ikke motsi deg på at det er eldre programmer, og at man nok må ha knasket diverse "smågodt" for å følge de til det fulle uten å ødelegge seg selv. Jeg har likevel tidligere hatt god framgang med disse programmene, så lenge jeg tilpasser de min toleranse for treningsmengde. Årsaken til strekken var nok "for mye for tidlig". Har tidligere prøvd "treningsprogrammet for viderekomne" som ligger på styrkeloft.no (utarbeidet av Dietmar), og hadde ok framgang med dette. Det er ikke utelukket at jeg prøver det igjen, men programmene stiller ofte "krav" til bruk av skjorte og drakt; noe som er fullstendig utelukket for min del å bruke tid på da jeg ikke skal drive med styrkeløft. For øyeblikket tror jeg dog det passer bedre med Sheiko da styrkeframgangen er stor, og det blir vanskelig å sette et realistisk mål 12 uker fram i tid som samsvarer med det nivået jeg ligger på nå. Hvis du skjønner hva jeg mener? Norge er så definitivt en av verdens beste styrkeløftnasjoner! Det skal bli spennende å se hvor langt CYC kan nå. Bare han klarer å holde seg unna store skader.
 
Redigert:
Skal ikke motsi deg på at det er eldre programmer, og at man nok må ha knasket diverse "smågodt" for å følge de til det fulle uten å ødelegge seg selv. Jeg har likevel tidligere hatt god framgang med disse programmene, så lenge jeg tilpasser de min toleranse for treningsmengde. Årsaken til strekken var nok "for mye for tidlig". Har tidligere prøvd "treningsprogrammet for viderekomne" som ligger på styrkeloft.no (utarbeidet av Dietmar), og hadde ok framgang med dette. Det er ikke utelukket at jeg prøver det igjen, men programmene stiller ofte "krav" til bruk av skjorte og drakt; noe som er fullstendig utelukket for min del å bruke tid på da jeg ikke skal drive med styrkeløft. For øyeblikket tror jeg dog det passer bedre med Sheiko da styrkeframgangen er stor, og det blir vanskelig å sette et realistisk mål 12 uker fram i tid som samsvarer med det nivået jeg ligger på nå. Hvis du skjønner hva jeg mener? Norge er så definitivt en av verdens beste styrkeløftnasjoner! Det skal bli spennende å se hvor langt CYC kan nå. Bare han klarer å holde seg unna store skader.

Det skal og sies at de få programmene som ligge på NSF sine sider også er ganske gamle nå. Og alt av Dietmar er laget for veldig langsiktig mål og er beregnet for utøvere som satser på det. Modifisert Sheiko til det man selv kan klare er definitivt bedre en alt som er hjemmesnekret om man ikke vil bruke noen dager på å regne ut alt mulig.

Du har rett i at det stilles mye krav til utstyret i Dietmars programmer, så blir litt feil å si at det er programmer for alle og en hver. Heldigvis er utstyrfri løfting godt på vei inn :D
 
Hva tenker dere som åpenbart kan det om fyrstikkprogrammet?
Hvilket program kan en nybegynner følge og helst et program som forklarer øvelser osv...
 
Søkte opp fyrstikkprogrammet som du nevnte og synes det virker fornuftig. Men som nybegynner ville jeg ikke hoppet rett på tunge femmere i bøy, benk og mark som programmet vil, med mindre du allerede er teknisk god og er myk. Ser ikke noe poeng i i dra på trening og gjøre kun ett sett i en base øvelse eller andre øvelser programmet der vil, men om man ikke henger seg borti rep*sett forslaget der og bytter plass på noen øvelser er det ett fornuftig program.
 
Ukens toppsett i diverse øvelser:

Markløft - 180kg x 2
Knebøy - 100kg x 20
Benkpress med stopp - 130kg x 1

- Alt selvfølgelig korrekt utført iht styrkeløft-regler. I helgen blir det et skift i treningsfokuset, da det står et par langturer på programmet :)
 
Årets første langtur på landeveien gjennomført. 11 kalde mil sydover fra Oslo, kaffestopp i Ås for å få varmen igjen. Alt i alt en fin tur, noen grader til nå så blir det supert:)
 
Hva tenker dere som åpenbart kan det om fyrstikkprogrammet?
Hvilket program kan en nybegynner følge og helst et program som forklarer øvelser osv...

@Entropy

Fyrstikkprogrammet brukes av svært mange som er nye med styrketrening, og det fungerer bra. Kanskje litt mange isolasjonsøvelser, men dette kan du jo endre på. Ellers anbefaler jeg iaf én PT time, slik at øvelser sitter som de skal, dette burde du få gratis av treningssenteret ditt :)

Fyrstikkprogrammet - Oppskriften på å gå fra fyrstikk til tømmerstokk - Fitnessbloggen
Øvelser - Fitnessbloggen


Ontopic:
4x4 med 14,5 i fart - lenge siden jeg har løpt nå :rolleyes:
Skuldre & nakke i 20 min.
 
Redigert av en moderator:
Første styrketrening på en måned på torsdag. Er helt kaputt i beina i dag. Får bli en alternativ økt senere. :)
 
Etter å ha stort sett løpt motbakker, og da spesielt Stoltzen i det siste var det deilig med en skikkelig langkjøringsøkt på grus i flatere terreng. 15km i greit tempo ble det også. Tror påsken i år skal vies løping når det er så labert med snø.. :)