Dagens trening

Kjører på med Elixia, komplettert med to timer trilletur igår.
Hva er fornuftige vekter på knebøy (stående fritt med stang på skuldre, dype)
og markløft, kjør med knærne bøyde og går dypt der med.

I benk "vet" jeg at ta sin egen vekt+ er bra og 100 er kult :)
Kjørt 60kg / 100kg nå (mest i mark)
 
Kjører på med Elixia, komplettert med to timer trilletur igår.
Hva er fornuftige vekter på knebøy (stående fritt med stang på skuldre, dype)
og markløft, kjør med knærne bøyde og går dypt der med.

I benk "vet" jeg at ta sin egen vekt+ er bra og 100 er kult :)
Kjørt 60kg / 100kg nå (mest i mark)

Å ta sin egen vekt + i markløft og squats er vel også anerkjent som kult. Jeg startet med markløft for et år siden. Forsiktig i starten, men når jeg følte teknikken var inne raste jeg oppover i vekt. Endte med at jeg har gått ned igjen på grunn av vondt i ryggen/Dårlig teknikk.
 
Kjører på med Elixia, komplettert med to timer trilletur igår.
Hva er fornuftige vekter på knebøy (stående fritt med stang på skuldre, dype)
og markløft, kjør med knærne bøyde og går dypt der med.

I benk "vet" jeg at ta sin egen vekt+ er bra og 100 er kult :)
Kjørt 60kg / 100kg nå (mest i mark)
"Bra" er vel 1,5 x kroppsvekt i knebøy og 2 x kroppsvekt i mark.

Før man har kommet "der" Så er vel egen kroppsvekt + 10-20-30 kg i knebøy og 1,5 x kroppsvekt i mark brukbart.

Selv er jeg 181 høy og veier ca. 75 kg, og jeg trener med 90 kg i bøy (ass to the grass) og 120 i mark. Vanlig benk har jeg aldri trent spesielt mye (i motsetning til nesten alle andre som begynner å trene), så der trener jeg vel med 26 kg manualer per i dag, ikke spesielt mye mao.
 
Redigert:
Takk for meget fyldige svar her, nei benk med stang er ikke prioritert. Særlig uinteressant blir det når jeg kjører solo uten spot.

Må få opp litt mere skrot på bøyen ser jeg og få på @Mathfjeld - handsker eller reimer til markløften ;)
 
Redigert av en moderator:
Takk for meget fyldige svar her, nei benk med stang er ikke prioritert. Særlig uinteressant blir det når jeg kjører solo uten spot.

Må få opp litt mere skrot på bøyen ser jeg og få på @Mathfjeld - handsker eller reimer til markløften ;)
Ville anbefalt deg å ikke bruke reimer, grepsstyrken kommer seg relativt fort når du trener en del mark.

Dersom du sliter med å holde stangen med pronert grep, så kan du eventuelt bruke alternert grep (en hånd opp og en hånd ned mot stangen). Bytt mellom settene for å bygget opp grepsstyrken og belaste jevnt.
 
Redigert av en moderator:
Gi fan i å løfte så tungt i starten, fokuser på teknikk. Løft riktig. Remmer og hansker, dropp det. Træler må man selvsagt ha og remmer svekker grepet. Bruk litt kalk om du glipper. Alt IMHO ;)

Edit: Lien kom meg litt i forkjøpet.
 
Redigert:
Your logics are impeccable.
Virker plutselig riktig så bra det opplegget,
og greppstyrke er en aldri så liten ting jeg trakter etter med trening
Kjører per default alternert, men skal bytte på litt
 
Your logics are impeccable.
Virker plutselig riktig så bra det opplegget,
og greppstyrke er en aldri så liten ting jeg trakter etter med trening
Kjører per default alternert, men skal bytte på litt
Jeg kjører selv pronert grep så lenge det lar seg gjøre uten at jeg kjenner at grepet begynner å slippe. Når jeg kjenner at jeg ikke klarer å holde med pronert grep bytter jeg til alternert. Har fungert bra for meg så langt, og nå klarer jeg å holde pronert grep på langt høyere vekter enn jeg klarte tidligere.
 
Jeg kjører selv pronert grep så lenge det lar seg gjøre uten at jeg kjenner at grepet begynner å slippe. Når jeg kjenner at jeg ikke klarer å holde med pronert grep bytter jeg til alternert. Har fungert bra for meg så langt, og nå klarer jeg å holde pronert grep på langt høyere vekter enn jeg klarte tidligere.

Når vi først har gode detaljdiskusjoner.
Har det noe å si om du holder handrygg eller handflate fremover på pronert grep?
 
Når vi først har gode detaljdiskusjoner.
Har det noe å si om du holder handrygg eller handflate fremover på pronert grep?
Pronert grep er med håndflaten mot kroppen, slik:

Pronert-grep-m-280x148.png


Motsatt kalles vel supinert grep, mens alternert er en blanding.
 
Enig med Lien, må være såpass for å være "bra" (dog ikke bra hvis du trener for de tre store). jeg snakker da om godkjente løft (benk med stopp, knebøy med hofte under kne og strekke helt ut i mark)

Ellers enig resten som er sagt: bruk kalk, fokuser på teknikk fra begynnelsen (søk på mark rippetoe).

Lykke til! Knebøy og mark er ikke lett, men de bygger karakter ;)
 
Birken

Hei!
Jeg gikk Birken i dag på 03:50:11, og tok dermed mitt første merke! Kjempe fornøyd med løpet, men formen kunne godt ha vært litt bedre.
Noen andre som gikk i dag/har godt tidligere? Hva ble tiden deres?
 
Blir en tur på Løpelabbet til uken for å kjøpe nye sko, eller kanskje to. Fant ut at jeg har 35% rabatt der, så da går det jo ann :) Løpingen inne falt i smak, skal prøve å få til en dag i uken på Bislett.
 
Lørdag. To timer surring på sjellet ute ved Foten i Fredrikstad.

[video=youtube;eBDws2GBMGc]http://www.youtube.com/watch?v=eBDws2GBMGc[/video]

DSCF8972_zps540b59df.jpg


DSCF8981_zps6b11353a.jpg


DSCF8982_zpsb7de330a.jpg



Søndag. Fire timer stisykling i Gøteborg.
 
Time med PT i dag på SATS. Kan ikke kjenne underarmene mine... :p
Håper du har fått en bra PT. Det finnes en del av de rundt omkring, men jeg må si at tiltroen min til PT'er har fått seg en kraftig knekk. Lillesøsteren til en venninne av meg er "PT" hos Elexia, dette etter et 4 mnd opphold på Bali i fjor høst.

Gymmen lørdag og i går etter tre uker med lett "vedlikeholdstrening" offshore. 100 i mark og 90 i bøy. Trente benk med stang for første gang på lang lang tid, dette er absolutt ikke en av mine sterkeste øvelser, så jeg holdt meg på 70 kg.
 
Ja, jeg har også sett en del av de her "balitrenerne", så jeg har prøvde å velge en som har utdanning i orden.
Satser på å bli en racer i pullups, men det er så latterlig tungt å trene.
 
Når det gjelder personlige trenere så er det ikke kun utdanning du bør se på. Jeg har sett alt for mange PTer med mye utdanning lære bort både kvart- og åttendelsbøy, i tillegg til markteknikk som jeg er overrasket over at ikke har forårsaket prolaps enda.. :)

Jeg ville vært mer opptatt om de kunne vise til gode, konkrete resultater hos tidligere kunder..