Dagens trening

Nesten flaut å poste etter dei talla over her...
Men dagens trening for min del vart 3 gang i RYP treningsprogrammet. Litt spent på å sjå om det lar seg gjere å fullføre det. Skal visst vere effektivt for nybegynnere.
 
Har god erfaring med RYP og det fungerer ypperlig! Det viktigste av alt er riktignok at kostholdet opprettholdes så man får i seg tilstrekkelig med vitaminer og mat. Har kjørt RYP 2-3 ganger, og de ukene kostholdet ikke har vært helt på topp så har det vært ganske trått på treningsstudioet. :)

Viktig å tenke på at alle har startet et sted, og de fleste har vært på lette vekter.
 
Fikk en liten set-back i julen, men dagens treningsøkt bestod av

Knebøy 100 kg 5x5
Skuldepress 45 kg 5x5
Markløft 125 kg 1x5

Samt så mange situps som "200 Sit ups" appen forteller meg.
 
Imponerende tall!
Håper på å kunne nå 230-240 selv i mark i år. Klarer jeg 200 i bøy i tillegg er jeg godt fornøyd med innsatsen i år :)


Har man trua, kan man nå langt :D Det er ihvertfall det jeg sier til meg selv.

Trener du mye styrke? Og har du en spotter som kan hjelpe med motivasjon?
 
Trener du mye styrke? Og har du en spotter som kan hjelpe med motivasjon?

Trener fast fire dager i uka, og har hatt samme treningspartner i flere år :)
Vi ligger på så og si samme styrkenivå - men den ene er sterkere enn den andre på hver sin store øvelse. Så det blir automatisk en konkurranse i det, som igjen skaper fremgang :)

Når det gjelder store og små tall, så har alle startet et sted. Og det er ikke flaut. Kontinuitet er nøkkelen :)
 
Hehe, er vel meir einmåte å formulere seg på.

Tenker ikkje so mykje på vektene, legger opp løpet etter min kropp. Smell har eg godt på før :p
Men godt å vere i gang med det. Må nok jobbe med maten, for det er vel der det svikter mest hos meg. Får ikkje i meg nok og eter for uregelmessig. Er ein liten kabal i forhold til jobben og...

Må sei det et inspirerande å lese andre om andre si erfaring uansett kor på skalaen ein ligg.

Nåken som har prøvt sturla davidsen sitt opplegg?
 
Endelig kommet meg i gang igjen med treningen etter et laaangt opphold. Har klart å kjøre tre dager i uken i 3 uker nå, og motivasjonen er på topp foreløpig. Tenkte jeg skulle holde meg til fullkroppstrening i iallefall et par mnd til for å få inn grunnformen før jeg eventuelt går over på et spiltprogram.

Slik som det er nå trener jeg knebøy og markløft annenhver trening for å kunne trene med full intensitet. De dagene jeg trener mark tar jeg heller beinpress og de dagene jeg trener knebøy tar jeg heller andre øvelser som ikke krever så mye av den samme støttemusklaturen. Ellers blir det benkpress evt. skråbenk med manualer, chins eller nedtrekk, sittende roing med bredt eller smalt grep, skulderpress, millitærpress eller arnoldpress og så mageøvelser til slutt.

For øyeblikket tar jeg 100 i mark og 85 i knebøy (ATG). Merker at progresjonen så langt har vært bra, og jeg klarer å holde et brukbart kosthold. Min egen vekt er litt usikker for øyeblikket ettersom jeg ikke har badevekt, men jeg tipper rundt 75 kg, er ca. 180 høy.
 
Har begynt på helsestudio-basert trening før første gang på 10år.
Har trent en del på vektrom på jobb av og til i syv år + thaiboxing/løping/ski/sykkel

Var morsommere enn jeg kom ihåg, men tommere enn jeg trodd å ikke ha noen å trene med (pappaperm og dagtidstrening i ny kommune)

Har tre forskjellige økttyper som jeg kjører. Har blitt 4-5 per uke siste to-tre ukene.

Dag 1 - "funksjonell styrke"
Oppvarming med "swing" med kettlebells ( må få på plass kettlebellvokabulæren)
Stepup på høy box med vekter
Pushups med og uten ball/holde på kettlebells = dype pushups
Planken med benen i Redcord-slynger på et par forskjellige måter (knær opp mot albue og slikt)
Pull-up i slynger og push-up i slynger
Mage side-til-side øvelse med stang satt i holder på bakken (her må bilder til)
+ noe annet gøy

Dag 2 - "basøvelser"
Oppvarming enten på sykkel eller powerwalk til studion evt. kettlebells igjen
Knæbøj med stang på skuldrene, går djupt
Markløft, ikke den typen med rette ben men bøjer knærne. Er "for" myk
Legcurl i maskin fram- og bakside
Leggpress stående

Dag 3 - "beachmusklene" - bryst, armer, underarm, skulder
Oppvarming - ymse/slurver og dropper
Tre kjappe sykler sittende på samme sted med bryst-hantelflies, skulderpress, hantel-bicepscurl, triceps med hantel over hodet
"Skulder-flies", hantel stående
Skrå benkpress med hantler
Biceps, kabeldrag først et set med knogene opp og så et med knogene nedover og så samme med
Triceps, kabeldrag
Underarm med stang, utgår eventuellt om jeg får pushet meg på de to over

Dag 4/5 samme uke
Enten gjentas en av de første eller så blir det lenger sykling på spinningsykkel eller X-fit timen de har på studion.
 
Redigert:
45 min med svømming idag. 15 min crawl, 15 min bryst og 15 min rygg. Har vært latterlig sløv siden sommeren, så nå var det på tide å komme igang igjen. Svømte aktiv som liten og hadde helt glemt hvor sliten man blir av lange økter. Ny økt på onsdag!
 
Siste dagers sykkeltrening :)

Lørdag: 6 timer rolig langtur - litt tunge bein etter 2 timer med terskeldrag til sammen onsdag og torsdag.
Søndag: 5,5 timer rolig langtur, tre innlagte korte bakkespurter for å gi beina litt avveksling og å begynne å forberede seg såvidt til sesongstart om en måneds tid.

I dag: 22 minutter terskeldrag, transport, 15 minutter terskeldrag med avslutning siste 2-3 minutter litt over terskel slik at jeg drar på meg litt syre. Oppvarming + nedsykling, totalt ~2 timer.

Terskeldragene gjøres på ca. 90 prosent av funksjonell terskeleffekt. (FTP, ca. det man klarer å holde i 60 minutter, til utmattelse)
 
Surra en halv time rundt på Kalvøya idag. Kondisen er håpløs og venstre arm er enda værre etter at jeg gikk over styret i Spania forrige uke. Men allikevel moro.


DSCF8388_zpsccd89b45.jpg
 
Prøvde innebanen på Bislett her om dagen. Ble rett under 9 km før vi ble kastet ut da det er stengt mellom 17-19. Fare for gjentagelse.
 
Tips til sko?

Litt OT dette, men kan noen gi meg noen tips om gode jogge/tursko til bruk på stier og i ulendt terreng?
Jeg veier over 0.1tonn så jeg er ute etter et par sko med virkelig god demping, blir rask gange i starten for å bli vant til å røre meg litt og jogging når jeg er klar for det.

God demping.
Gjerne goretex.
Bra grep.
Bør holde 1 sesong/6mnd.
Budsjett på max 3K.
 
Birken

Noen som skal gå Birken på lørdag? Skisesongen min har vært preget av mye sykdom, så jeg må gå på seedingen fra Birken 2012 og starter i pulje 11.
Jeg er 18 år og satser egentlig på skiskyting, men synes det er kult med lange løp og avslutter/starter neste sesong med Birken.
 
Litt OT dette, men kan noen gi meg noen tips om gode jogge/tursko til bruk på stier og i ulendt terreng?
Jeg veier over 0.1tonn så jeg er ute etter et par sko med virkelig god demping, blir rask gange i starten for å bli vant til å røre meg litt og jogging når jeg er klar for det.

God demping.
Gjerne goretex.
Bra grep.
Bør holde 1 sesong/6mnd.
Budsjett på max 3K.

Hvis du ikke vet hvordan bena dine ser ut når du løper vil jeg anbefale deg å ta en tur til Løplabbet. Grunnen til det er at du kan unngå mye skader på kroppen ved å velge sko med riktig pronasjon. Personlig så overpronerer jeg pga en ankelskade som 10åring og har siden det fått løplabbet til å hjelpe med riktig modell flere ganger.

Så over til tipset. Jeg bruker disse: Inov-8 Footwear Roclite 312 GTX
De gir veldig godt grep i skogen, særlig på vått underlag og hittil har de holdt bra (bedre enn Asics Kayano som jeg har hatt ørten par av). De er også i goretex og under 3K i pris. Eneste som disse ikke oppfyller er dempingen, men de er bygget på en annen måte. De har lavere hel slik at du løper mer på framfoten, noe som er mer riktig og kroppen demper bedre selv. Jeg løper ikke mye i mine, men bruker de aktivt som en god tursko og føler ikke at de mangler demping kontra Kayano som jeg er vant med fra før. Min søster derimot jogger ukentlig i åsene rundt Bergen i makne og det var hun som tipset meg om de.
 
Trener for å komme inn på Politihøgskolen til høsten.
Klarer 18 reps i benken med 60kg, men ikke en rep mer. Så må opprettholde styrken
Tar per dags dato 5 reps på hang-ups. Håper å øke til 10 da 9 er kravet for å rykke opp på middels på testene.
Svømming får jeg beste på trass i at jeg akkurat klarte løpetesten for 3 måneder siden.

Så det går i 4x4 på mølla. Hang ups synes jeg er noe dritt. Vannskelig å holde seg motivert. Hadde et pyramideprogram før, men stoppet progresjonen til slutt. Nå tar jeg 3 sets til failure og 5min pause. Veier snaue 95kg så er mye å dra opp over den stangen :)
 
Noen som skal gå Birken på lørdag? Skisesongen min har vært preget av mye sykdom, så jeg må gå på seedingen fra Birken 2012 og starter i pulje 11.
Jeg er 18 år og satser egentlig på skiskyting, men synes det er kult med lange løp og avslutter/starter neste sesong med Birken.

Ja, men du starter laaaangt foran meg ;) God tur og lykke til!