Dagens trening

IMG_4056.jpeg

Fasit i Skottland ble dessverre ikke under 50, men forbedret PB til 51:12 (56:55 ifjor) på 10k, så jeg er godt fornøyd.

Etter en periode med nesten utelukkende kupert løping (200+ høydemeter per mil) og motbakker var det kjekt å se effekten på pulsen når man løp litt flatere. Målet for året får bli sub 130hr i 5:15 pacing på flatmark, så kanskje man kan forsøke seg på noe ultra etterhvert,

IMG_3570.jpeg

Etter en periode med nesten utelukkende kupert løping (200+ høydemeter per mil) og motbakker var det kjekt å se effekten på pulsen når man løp litt flatere. Målet for året får bli sub 130hr i 5:15 pacing på flatmark, så kanskje man kan forsøke seg på noe ultra etterhvert,

Vis vedlegg 381454
Puls er snodige greier. Løp en 6:34 pace 6km i Singapore ( 28 grader da jeg dro ut 06:00) og gjennomsnitspulsen var nesten 10% høyere enn tilsvardende tur i 14 grader her hjemme :oops:
IMG_7273.png

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Puls er snodige greier. Løp en 6:34 pace 6km i Singapore ( 28 grader da jeg dro ut 06:00) og gjennomsnitspulsen var nesten 10% høyere enn tilsvardende tur i 14 grader her hjemme :oops:Vis vedlegg 381604

Ja det er ikke alltid like lett å forstå seg på pulsen, men temperatur spiller selvsagt inn i ligningen. Merker selv på de varmeste dagene at kroppen må jobbe mye mer enn tilsvarende dager på høst/vinter :unsure:

• Liker
Reaksjoner: Golfballen
Røft tempo å holde under slike forhold over såpass distanse! Målet på hel er sub 3 timer? Eller 3,5?
Har pers på 2:59, så hvis jeg kan holde meg rundt der, så er jeg fornøyd. Sekundærmål er i hvert fall å løpe innafor kvalifiseringstid til Boston, som jeg mener er 3:20 i klassen "Menn som har gitt opp å pushe 50." Får noen svar etter halvmaraton i Antwerpen førstkommende helg. Går det på under 1:27 der, så er jeg i rute.

• Liker
Har pers på 2:59, så hvis jeg kan holde meg rundt der, så er jeg fornøyd. Sekundærmål er i hvert fall å løpe innafor kvalifiseringstid til Boston, som jeg mener er 3:20 i klassen "Menn som har gitt opp å pushe 50." Får noen svar etter halvmaraton i Antwerpen førstkommende helg. Går det på under 1:27 der, så er jeg i rute.
Sterkt i hvert fall, å ligge rundt tre timer på full maraton.

Jeg har 6 uker igjen til kommende 10km løp i Skottland, og er (tro det eller ei) ganske godt i gang med oppkjøring. Kosten er strammet inn, løpestyrkeprogram er påbegynt og intervaller (om enn noe sent) skal begynnes på i morgen.
Noe annet jeg bør ta hensyn til? Gjøre?
Målet er milen på mindre enn 50min, og det er for en som p.t er 106,7kg.

Denne posten og den påfølgende diskusjonen fikk meg til å revurdere mitt forhold til løping. Etter å ha lest gjentatte formaninger om rolig tempo så ga jeg løpingen et nytt forsøk, dette er status i dag (så ikke kom her å si at klokkeinteressen ikke er sunn ;)):

IMG_3882.png

IMG_3881.png

Redigert:
Denne posten og den påfølgende diskusjonen fikk meg til å revurdere mitt forhold til løping. Etter å ha lest gjentatte formaninger om rolig tempo så ga jeg løpingen et nytt forsøk, dette er status i dag (så ikke kom her å si at klokkeinteressen ikke er sunn ;)):

Vis vedlegg 383542

Vis vedlegg 383543
Haha, nei kan ikke påstå noe annet! Godt jobbet det der, med 160km i beina siste to mnd! Hva er vekten? Og ja, lavpuls løping gir mye mer enn man tenker når man begynner. Fasit for min del er 4,43km på 30min i s2 (aldri over 150bpm).
Sikter på den blå delen av Garmin kondisjonsregnbuen jeg og, ligger ca. midt på grønn med 46 nå.

• Liker
Reaksjoner: Heftos
85 kg, følger Garmin sine løpsanbefalinger ganske slavisk, syntes de gir en god variasjon mellom rolig baseløp, tempo og intervaller. Jeg har hatt en fin progresjon siden jeg startet opp i august, også er det enklere når noen forteller meg hva jeg skal gjøre :) Baseløpene foregår stort sett i sone 1 og 2.

IMG_3883.png

Redigert:
  • Liker
Valencia maraton gjennomført på 3:18, på en grusomt tøff dag. Startet friskt, og passerte halvmaraton på 1:28, men fikk hammeren så det suste på rundt 25k. Kom over en like sliten treningskompis som satt på en fortauskant og hvilte, så sammen gå-løp vi siste tredelen, filmet og fleipet, og avsluttet med stil. Mål om sub-3 i dass, men fortsatt kvalifisert til Boston. Noen dager er bare sånn…

Valencia maraton gjennomført på 3:18, på en grusomt tøff dag. Startet friskt, og passerte halvmaraton på 1:28, men fikk hammeren så det suste på rundt 25k. Kom over en like sliten treningskompis som satt på en fortauskant og hvilte, så sammen gå-løp vi siste tredelen, filmet og fleipet, og avsluttet med stil. Mål om sub-3 i dass, men fortsatt kvalifisert til Boston. Noen dager er bare sånn…
Sterkt gjennomført med maraton på 3:18 etter å ha fått hammer’n! Brutalt god form.
Men hammer’n er brutal.. Når går Boston?

Spør like gjerne her som et annet sted: Hva er den billigste, og helt ok, pulsklokka dere anbefaler? Kompis av meg som er på jakt. Han kan ikke fordra pulsbelte og ønsker kun klokke. Ikke voldsomt avansert trening - skal bare forsøke å holde halvveis oversikt over soner.

Spør like gjerne her som et annet sted: Hva er den billigste, og helt ok, pulsklokka dere anbefaler? Kompis av meg som er på jakt. Han kan ikke fordra pulsbelte og ønsker kun klokke. Ikke voldsomt avansert trening - skal bare forsøke å holde halvveis oversikt over soner.
Garmin Forerunner 165 vil være ett bra alternativ
+ Amoled skjem
+ Menneske størrelse. 43mm x 11.6mm
+ Garmin pay
+ Bra batteritid

• Liker
Reaksjoner: BigT
Jeg "disser" ingen med smartklokker og treningsklokker da vi tross alt er et klokkeforum, men personlig gikk jeg for 6-7 år siden bort fra Garmin og over til å bruke en ren G-Shock som treningsklokke.
Treningen min er blitt mye bedre siden uten tvil.
Den tid jeg brukte Garmin til løping og sykling så brukte jeg mye tid på soner og syregrenser etc. Jeg la opp treningsplaner etter hvilke soner, intensitet og lengde jeg skulle trene.
I teorien er dette sikkert fortsatt riktig, men i praksis så er det ikke alltid slik.

Det jeg erfarte var at jeg ble for opphengt i hva klokken sa jeg skulle gjøre i stedet for å lytte til kroppen.
Noen dag er kroppen bare søppel og følger man da slavisk treningsprogram så blir det søppel trening.
I tillegg ble jeg for opptatt av km/t tid etc og drev stadig å kikket på klokken for å presse meg liiiitt ekstra så jeg kunne ta tid- eller rekkevidde rekorder.

Nå trener jeg kun ut fra hvordan kroppen føles. Dere vet hvordan følelsen er: noen dager så klaffer bare alt og man føler man bare kan løpe og løpe og løpe og løpe, og blir knapt sliten. På slike dager trykker jeg bare på selv om min Garmin sikkert hadde sagt at "nå mr. skal du bare løpe 40 minutt i sone 3".
Eller "nå skal du ha 3 timer langkjøring i sone 2", men kroppen er dårlig og det blir bare pes.

Med min G-Shock kan jeg også lage f.eks 4x4 intervaller, nedtelling, rundetid etc, og det holder i massevis nå.
Treningen er går lettere og bedre, og jeg kommer aldri til å gå tilbake til treningsklokke.

Nok av eksempler på toppidrettsutøvere som gjør det samme og lykkes ekstremt: Jakob Ingebrigtsen, Ole-Einar Bjørndalen, Killan Jornet, Eliud Kipchoge, Olav Tufte med flere. De er også opphengt i at kroppen er bedre å lytte til enn en klokke.

PS! Er det unntak: noen ganger har jeg brukt Garmin med GPS bare for å finne ut hvor lang en løype er. Jeg har aldri med meg telefon på trening så da er dette alternativet.

Men når det er sagt: hver man sin lyst. De som lykkes med treningsklokke/pulsklokke må bare gunne på.

• Liker
Reaksjoner: BigT, RoW og Oddemann
Garmin Forerunner 165 vil være ett bra alternativ
+ Amoled skjem
+ Menneske størrelse. 43mm x 11.6mm
+ Garmin pay
+ Bra batteritid
Jeg har denne. Mulig jeg bare ikke vet hva jeg går glipp av. Men jeg savner ingen ting, veldig fornøyd. Litt plastikkfantastikk men veier nesten ingen ting.