Daytona (Everose/White Gold) til sommeren/vinteren......?

Denne tråden trenger noen bilder...og Moore sin samling noe frekt med litt varm farge i ;) :D

daytona.gif

Veldig enig!
I begge aspekter av kommentaren. :cool:

OM jeg skulle gå for noe Rose Gold en gang der fremme, så blir det et pokker så vanskelig å ta. (Pardon my french).
Den bør så definitivt "sitte" og føles riktig, og samtidig være en slags allrounder jeg vil ønske å beholde i lang tid.
Føler ikke man kan "gamble" på å velge et ur i farget metall....
:roll:

I utgangspunktet en pen klokke, eneste problemet er at jeg synes den er for dyr i forhold til at den er med rem, og at den har et relativt enkelt urverk.

I tillegg så synes jeg EveRose blandingen til Rolex har for mye kobber iblandet, den ser da nesten ut som en ren kobber klokke...
Rolex benyttet mindre kobber i sine "pink gold" klokker tidligere og disse var "å dø for" ;)

AW:)

Her følger jeg deg veldig, A.Warhol!
Vurdert etter alternativkost blir det nok et regnestykke med så definitivt mangt et utsøkt eksemplar i potten.

Men dette blir jo uansett ikke et helt rasjonelt betinget valg....;)

Enig!
Svetteargumentet kjøper jeg ikke.
Dette ville isåfall ikke være et ur for de krevende øvelser. Vi snakker vekten av start/stopp av bil, heving av glass en varm sommerdag i solen. Noe sånt.
;)

Jeg hevet en del glass i går og er helt utslitt enda. Litt småsvett også.

Nok om det. Jeg synes klokken er fantastisk flott med tanke på den rimelig diskrete formen og størrelsen, samtidig virkelig byr den på seg selv. Flotte kontraster.

Men en ting jeg ikke kan utstå med denne klokken er endestykkene på skinnremmen. Skal jeg være helt ærlig synes jeg det ødelegger hele klokkens form og gjør den til en uspennende kloss. Jeg kan ikke forstå at ingen andre nevner dette. Er det bare meg? En skinnrem skal stoppe tvert ved barretten og etterlate seg en åpning som avslører klokkens form, til nød møte kassen med avrundet ende, noe som f.eks fungerer bra på Speedy.

Jeg vet for øvrig ikke om dette er en praktisk mulig løsning. Om endestykkene bare kan tas av, om det finnes en alternativ originalreim, eller om plassering av hullene i hornene avviker fra standard.

Endestykkene er festet under bezelen og kan ikke fjernes ( vel, de kan teknisk fjernes men etterlater to svært skjemmende hakk)

Da hadde det nok vært en dealbreaker for meg. Ja også prisen da kanskje ;)

Men om hullene har samme plassering som på lenke-daytonaen så støtter jeg absolutt lobergens forslag om rubber b. Det hadde vært en superfrekk kombinasjon.

Rubber-B.jpg

Jeg hevet en del glass i går og er helt utslitt enda. Litt småsvett også.

Nok om det. Jeg synes klokken er fantastisk flott med tanke på den rimelig diskrete formen og størrelsen, samtidig virkelig byr den på seg selv. Flotte kontraster.

Men en ting jeg ikke kan utstå med denne klokken er endestykkene på skinnremmen. Skal jeg være helt ærlig synes jeg det ødelegger hele klokkens form og gjør den til en uspennende kloss. Jeg kan ikke forstå at ingen andre nevner dette. Er det bare meg? En skinnrem skal stoppe tvert ved barretten og etterlate seg en åpning som avslører klokkens form, til nød møte kassen med avrundet ende, noe som f.eks fungerer bra på Speedy.

Jeg vet for øvrig ikke om dette er en praktisk mulig løsning. Om endestykkene bare kan tas av, om det finnes en alternativ originalreim, eller om plassering av hullene i hornene avviker fra standard.

Interessant innspill, Tore.
Kan egentlig ikke si jeg har merket meg den detaljen som spesielt "skjemmende" ved uret.
Her har etter mitt skjønn Rolex en estetisk grei løsning, - som jeg visuelt og teknisk setter i samme kategori som eksempelvis både Audemars Piguet gjør med sin Royal Oak- og Patek Philippe gjør med sin Nautilus-variant på skinnrem.

[video=youtube;YBeClIHhw84]http://www.youtube.com/watch?v=YBeClIHhw84&feature=related[/video]

Her er jeg uenig med Tore og enig med Moore, dette er laaangt unna noen dealbreaker - for meg :cool:

Edit: Han fyren i Rubber B-reklamen ser forresten løk ut :D (det er ikke klokken, men hyseblikket)

Vakkert å lese responsen på denne høyst uformelle "poll" om denne muligvis "love or hate"-versjonen av en Daytona.
Jeg har på ingen måte konkludert, men i et merkelig øyeblikk dukket denne opp på netthinnen igjen. Muligvis også fordi jeg lenge har søkt etter å gå for "rose gold", og kanskje kunne mene denne var en grei kombinasjon.

At den fremstår litt "sær" for meg, ligger mest i å rett og slett driste meg ut i en kombinasjon som dette, hvor den bryter så fundamentalt (nesten) med hva jeg har valgt av retning i samlingen så langt. Men, på ett eller annet tidspunkt må vel "the wild side" få sitt lille utløp. Ihvertfall i tankene.
Og det kunne jo vært hakket mer ambisiøst...... Daytona Leopard er vel nevnt et par ganger i andre diskusjoner....;)

Men, jeg kjøper også innsigelsene - dette er nok et ur som kan utsråle litt for mye "bling"-faktor, uten å helt være det....

To be continued.....:cool:

Mener å huske at oppsummeringen du har her greit sammenfatter mottagelsen den fikk første gang det ble vist bilder av den på sonen.

Sånn rent bortsett fra at den for meg, som for sannsynligvis brorparten av sonen, ligger godt utenfor budsjett så har jeg virkelig likt denne fra dag 1. Og det kommer fra en som har et forholdsvis schizofrent forhold til daytona. Klarer bare ikke å bestemme meg for hva jeg synes. Med unntak av denne altså.

Må understreke at jeg ikke har sett den live, og i så måte kanskje burde holdt kjeft, men gleder meg til jeg får muligheten til å klå pā en slik.

Interessant innspill, Tore.
Kan egentlig ikke si jeg har merket meg den detaljen som spesielt "skjemmende" ved uret.
Her har etter mitt skjønn Rolex en estetisk grei løsning, - som jeg visuelt og teknisk setter i samme kategori som eksempelvis både Audemars Piguet gjør med sin Royal Oak- og Patek Philippe gjør med sin Nautilus-variant på skinnrem.

Jeg synes de to nevnte fungerer mye bedre siden det er en mer integrert løsning uten vanlige horn, og klokkenes mer utradisjonelle form passer også bedre til en slik løsning. Men så er også Nautilus og RO de to klokkene jeg liker aller best på lenke.

Her er jeg uenig med Tore og enig med Moore, dette er laaangt unna noen dealbreaker - for meg :cool:

Edit: Han fyren i Rubber B-reklamen ser forresten løk ut :D (det er ikke klokken, men hyseblikket)

Hehe, han var bra ja. Men han klarer ikke å gjøre Daytonaen mindre kul for det.

Nei vet du hva! Nå må du slutte å tulle og heller gå for en Breguet Marine GMT. Den kommer tilogmed på gummirem :)
Marine_GMT_5857BR_12_PR_speciale_Z.jpg

Huff da....
Min intuitive reaksjon da Tore kastet "Rubber"-man kortet gjennom det bildet, var å si "det der er jo litt meg, det...".
Godt jeg stod over, tatt din kommentar i betraktning.....:cool:

Jeg synes de to nevnte fungerer mye bedre siden det er en mer integrert løsning uten vanlige horn, og klokkenes mer utradisjonelle form passer også bedre til en slik løsning. Men så er også Nautilus og RO de to klokkene jeg liker aller best på lenke.

Vi er veldig enige, Tore!
Nautilus og Royal Oak er "som skapt" - bokstavelig talt - for lenke. "The real deal" er etter mitt skjønn definitivt lenke når det gjelder disse ikonene.

Daytona derimot.....
Det jeg kanskje "stusser" litt på (men bare litt), er at den er har folding clasp, og ikke pin-buckle.
Selvsagt har clasp sine fordeler, men mon tro om ikke pin på et sporty ur som dette kunne være hakket hvassere.
Mulig det bare er bekymringer for mulig deskdiving som tar meg nå.....:cool:

ROLEX-COSMOGRAPH_DAYTONA_04-HD-2-1.jpg
__KGrHqN__p0E63ZpIHhbBOyUqlY_dw__60_1.jpg

Daytonaen i Everose gull er et "love it or hate it" case. I love it! Fikk muligheten til å prøve den nylig og elsket den umiddelbart. Den er kanskje den "mest utenfor boksen" av Rolex sine normale klokker, og hvis det er det du er ute etter, go for it! Det at den har skinnreim synes jeg gjør den mer understated enn klokker med gullenke samt også litt mer classy. Du trenger en fargeklatt i boksen og noe med ceramic etter du lot min rolexfavoritt gmt'en gå? Skjønner ikke.. Perfekte reiseklokke gmt.

Mener å huske at oppsummeringen du har her greit sammenfatter mottagelsen den fikk første gang det ble vist bilder av den på sonen.

Sånn rent bortsett fra at den for meg, som for sannsynligvis brorparten av sonen, ligger godt utenfor budsjett så har jeg virkelig likt denne fra dag 1. Og det kommer fra en som har et forholdsvis schizofrent forhold til daytona. Klarer bare ikke å bestemme meg for hva jeg synes. Med unntak av denne altså.

Må understreke at jeg ikke har sett den live, og i så måte kanskje burde holdt kjeft, men gleder meg til jeg får muligheten til å klå pā en slik.

Veldig enig, Eski!
Jeg har lenge vært søkende ift. Daytona, og til tross for å ha kjøpt en SS i troen på at det ville funke mellom oss, fikk jeg ikke den bekreftelsen jeg trengte.
Så dukket denne opp - først gjennom bilder her ute - deretter prøving hos AD. Det var en god følelse, ikke bare visuelt, men som kommentert tidligere også; - følelsen på hånden er svært annerledes enn med lenke. For meg.

Uret har særpreg.
Men det er nok et ur du enten liker veldig godt, eller så faller det helt igjennom.

Daytonaen i Everose gull er et "love it or hate it" case. I love it! Fikk muligheten til å prøve den nylig og elsket den umiddelbart. Den er kanskje den "mest utenfor boksen" av Rolex sine normale klokker, og hvis det er det du er ute etter, go for it! Det at den har skinnreim synes jeg gjør den mer understated enn klokker med gullenke smt også litt mer classy. Du trenger en fargeklatt i boksen og noe med ceramic etter du lot min rolexfavoritt gmt'en gå? Skjønner ikke.. Perfekte reiseklokke

Veldig enig!
Apropos reiseklokke, kanskje er jeg mer på søken etter et ur med en vakker "worldtime"-komplikasjon/2nd time zone, enn ceramic bezel. Tiden får vise om det blir noe der.... ;)

Men vi er veldig enige mht denne; - Daytonaen er et ur jeg mener kunne være en hyggelig tilvekst, om en slik skulle finne veien inn.
Og skinnreimen, som du sier; - en vakker løsning som hever det klassiske inntrykket av uret.

Huff da....
Min intuitive reaksjon da Tore kastet "Rubber"-man kortet gjennom det bildet, var å si "det der er jo litt meg, det...".
Godt jeg stod over, tatt din kommentar i betraktning.....:cool:

Hehe

Det var ikke stilen, men poseringen som var litt David Hasselhoff eller noe i den gaten. Om du stiller med en RG Daytona på denne gummiremmen (hvis den lar seg montere da) tror jeg du er rimelig sikker på å ikke møte på en med samme klokke. Dessuten vil det sannsynligvis se vanvittig tøft ut uten at det skriker mot deg, ispedd litt kledelig respektløshet ved å ditche skinnremmen. Go for it!

Denne tråden har fått meg selv til å begynne å tenke på en hvit/SS Daytona på sort gummi, men det er egentlig ikke plass til mer avvik i planene mine nå.

Mye drinking and driving sommerstid?

Jepp! Faktisk driving and drinking, then drinking. ;)
Viktig med mye vann når man kjører i varmen. Like fullt som det er viktig med vin på varme sommerkvelder.

Bregueten var virkelig flott! Marine er et ur jeg virkelig har forelsket meg i om dagen. :) Moderne samtidig som den ivaretar en del av arven fra gamle herr Breguet. Denne modellen var dog ukjent for meg og deler nå førsteplass med Daytonaen i mitt hypotetiske innkjøp av nytt hel-gull. :D

Du tänker väldigt rätt, men samtidigt helt fel.

Moore du tänker väldigt rätt, men samtidigt helt fel. Så här skall en daytona med "brun" skive (eller i vart fall subdials) se ut da. Inget som är producerat efter 1986 har helt samma själ...

100Passion2009140.jpg

Detta är (tyvärr) ikke mitt ur...