Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Den 1957 i 41,5mm liker jeg... Nydelig tallskive.
http://www.ablogtowatch.com/omega-speedmaster-57-retro-dial-watch-2015/
Resten ble jeg ikke imponert med.

"Snoopy award" gitt av Nasa til Omega er greit i seg selv.
-Månelanding i 1969, kapselen får seg et smell ved landingen og den elektriske inneklokke går av...
Da, før Armstrong skal ut som førstemann på månen, gir han sin Speedmaster til Collins som forbli i Apollo 11: Collins trenger back-up for å holde et øye på landings tidskjema. Det er avgjørende for sikkerhetsgrunner.
"Buzz" Aldrin skal senere bli den andre man på månen og den første menneske med en klokke(sin Speedmaster) på en annen planet en jorden...
Ble det en award for det, vet jeg ikke men det "fortjenner" det på noen måte.

-1970 "Houston we´ve had a problem": En oksygentank eksploderer i Apollo 13 som er på vei tilbake til jorden.
De astronauter kutter strømforsyning til en del utstyr (kapselens inneklokke også) for å unngå videre brann og den Speedmaster skal bli brukt til å synkroniserer en del rakett "boosts" som skal få de tilbake på den riktige inngangsbanen kurs til jorden.
Da kronometeren redder skikkelig dagen: De kunne fortsatt bli opp ditt eller nedbrent gjennom feil bane inngang i jordens atmosfære...
Der ble det en Snoopy award.

Men den føkin Snoopy hunden har jeg aldri likt og disse klokker er :(:(:( for meg.

Da blir den "1957" ny utgave helt i min liga:mrgreen:
 
Men den føkin Snoopy hunden har jeg aldri likt og disse klokker er :(:(:( for meg.

Personlig er jeg veldig glad i Snoopy og "Knøttene". Fra jeg lærte å lese til godt opp i tenårene, var det min favoritt-stripe-serie. Etter hvert syntes jeg den ble litt for enkel og sukkersøt, men for en 12-åring, var dette livsfilosofi man kunne forstå. Pakket inn i tegninger som lærte meg mye om komisk timing.

snoopy-life.jpg


Etter hvert ble det "Tommy og Tigeren" og ikke minst "Bloom County" som overtok stripetronen for meg, men jeg har fremdeles en solid softspot for den fuckings hunden. :)

Som nevnt i en annen tråd, så har jeg snust (tjihi) på den tidligere Snoopy-award-Speedmasteren i en årrekke. Burde naturligvis kjøpt en da de var å få tak i til under 15.000 for noen år siden, men jeg har aldri helt fallt for plasseringen av tegningen under sekundviseren. Og bakstykket er morsomt, men ser litt billig ut.

Denne varianten, i herlig svart/hvitt som en ekstra hyllest til det originale stripeformatet - synes jeg er helt perfekt. Også med baksiden hvor den originale: "Snoopy-award" følelsen er bevart.

Jeg har også noe som føles som en god grunn til å omfavne Apollo-13 historien til klokken. Vil ikke røpe meg for mye, men la oss si at jeg holder på med et kunstnerisk uttrykk som er inspirert av Måneprogrammet generelt, og denne ferden spesielt.

Så for meg var dette rett og slett full klaff. Jeg tror rett og slett ikke jeg kunne ha ønsket meg noe bedre nyhet fra Basel. Så da ble det å bite i seg siste dagers kritikk av Swatch-group, svelge ned all tidligere oppgulp mot Omega og deres "oppjustering" av merket, betale depositum og sette meg på venteliste.

50.300 - Levering oktober.

Failure is not an option

osnoopy.JPG
 
Jeg kan forstå at du liker den @Santos-Dumont... Klokken i seg selv har en nydelig farge kombinasjon.
På min side har jeg vokst opp med Tintin og Asterix...
Men nå er jeg fullstendig forbi det: Ikke noe greie sånn på klokken min.
Hver sin smak og også det spørs om hvordan man ser tilbake på sin barndom tror jeg.
Grattis med ny innkjøp da!;)
 
Redigert av en moderator:
Gratulerer @Santos-Dumont! Jeg digger denne selv, rett og slett en veldig søt og sjarmerende klokke. Mengden rariteter og morsomme ting på den er akkurat passe og veldig godt og smakfullt gjennomført, og i tillegg berettiget tatt historien i betraktning, så man får ikke noen "james bond LE" følelse overhodet.

Utrolig kul detalj at Snoopy er tegnet på med lume, som du ser i denne videoen:

[video=youtube;I-_ARlGJ0t0]https://www.youtube.com/watch?v=I-_ARlGJ0t0[/video]
 
Redigert av en moderator:
Personlig har jeg ikke noe spesielt forhold til Snoopy, men jeg elsker hele historien klokke forteller og hvordan den gjør det!

Gratulerer @Santos-Dumont! Skulle ønske jeg hadde mulighet til å ta beslutning like raskt som deg, men håper i alle fall å se den close up i løpet av helgen :)

Edit: Hvem bestilte du av forresten? :)
 
Redigert av en moderator:
Gratulerer masse @Santos-Dumont !
Den står høyest på ønskelista mi! Kan jeg spørre hvem du kjøte fra?



Personlig er jeg veldig glad i Snoopy og "Knøttene". Fra jeg lærte å lese til godt opp i tenårene, var det min favoritt-stripe-serie. Etter hvert syntes jeg den ble litt for enkel og sukkersøt, men for en 12-åring, var dette livsfilosofi man kunne forstå. Pakket inn i tegninger som lærte meg mye om komisk timing.

snoopy-life.jpg


Etter hvert ble det "Tommy og Tigeren" og ikke minst "Bloom County" som overtok stripetronen for meg, men jeg har fremdeles en solid softspot for den fuckings hunden. :)

Som nevnt i en annen tråd, så har jeg snust (tjihi) på den tidligere Snoopy-award-Speedmasteren i en årrekke. Burde naturligvis kjøpt en da de var å få tak i til under 15.000 for noen år siden, men jeg har aldri helt fallt for plasseringen av tegningen under sekundviseren. Og bakstykket er morsomt, men ser litt billig ut.

Denne varianten, i herlig svart/hvitt som en ekstra hyllest til det originale stripeformatet - synes jeg er helt perfekt. Også med baksiden hvor den originale: "Snoopy-award" følelsen er bevart.

Jeg har også noe som føles som en god grunn til å omfavne Apollo-13 historien til klokken. Vil ikke røpe meg for mye, men la oss si at jeg holder på med et kunstnerisk uttrykk som er inspirert av Måneprogrammet generelt, og denne ferden spesielt.

Så for meg var dette rett og slett full klaff. Jeg tror rett og slett ikke jeg kunne ha ønsket meg noe bedre nyhet fra Basel. Så da ble det å bite i seg siste dagers kritikk av Swatch-group, svelge ned all tidligere oppgulp mot Omega og deres "oppjustering" av merket, betale depositum og sette meg på venteliste.

50.300 - Levering oktober.

Failure is not an option

osnoopy.JPG
 
Redigert av en moderator:
Håper det er mulig å få tak i en slik reim til min Lunar Dust etter hvert, finnes jo omtrent ingen 21mm-reimer her i verden utenom den som følger med og den til DSOTM. Tror den hadde passet perfekt for litt variasjon..

311.12.44.51.01.006.jpg
 
57

Falt umiddelbart for 57! Utrolig pen:D
Digger vintagefølelsen, bruken av 9300 og liker deltaljene med viserne på sub dials.
Men lurer dog på hvordan følelsen er for den fake vintagelumen etter noen år.

Noen som har anelse om pris?

Omega-Speedmaster-57-Retro-Dial-2015-ablogtowatch-1.jpg


Omega-Speedmaster-57-Broad-Arrow-Co-Axial-9300-Baselworld-2015-1.jpg
 
Redigert av en moderator:
Der @FMS
http://www.watch-band-center.com/shop-watchstrap.html
Søk for "21mm leather" og 203 reimer kommer ut: Nok valg for deg?:mrgreen:

Dessuten:

Er det ikke greit å bruke enten 20 eller 22 mm? På 60-tallet hadde flere produsenter en tendens til å ha lug width på 19 mm på flere av modellene sine. Jeg har noen av disse i samlingen... Avhengig av reimtype kan jeg bruke enten 18 eller 20 mm.

Blir nesten som å være bifil, du har dobbelt så mange å velge i mellom... :)
 
Redigert av en moderator:
Der @FMS
http://www.watch-band-center.com/shop-watchstrap.html
Søk for "21mm leather" og 203 reimer kommer ut: Nok valg for deg?:mrgreen:

Aha, tusen takk for tips, @Hammerfjord! Mange fine reimer der.
Dessuten:

Er det ikke greit å bruke enten 20 eller 22 mm? På 60-tallet hadde flere produsenter en tendens til å ha lug width på 19 mm på flere av modellene sine. Jeg har noen av disse i samlingen... Avhengig av reimtype kan jeg bruke enten 18 eller 20 mm.

Blir nesten som å være bifil, du har dobbelt så mange å velge i mellom... :)

Tja, mulig det er forskjell på klokker der - men jeg har prøvd alle mine 20mm-reimer, og det ser ikke bra ut i det hele tatt. 22mm har jeg ikke forsøkt, mulig det kan fungere - men frister ikke å legge mye penger i å forsøke på noe jeg ikke vet om fungerer.

Skal nok få på plass noen reimer etter hvert, men likte uansett den til den ene Dark Siden godt.. :)
 
Redigert av en moderator:
Dessuten:

Er det ikke greit å bruke enten 20 eller 22 mm? På 60-tallet hadde flere produsenter en tendens til å ha lug width på 19 mm på flere av modellene sine. Jeg har noen av disse i samlingen... Avhengig av reimtype kan jeg bruke enten 18 eller 20 mm.

Blir nesten som å være bifil, du har dobbelt så mange å velge i mellom... :)

21mm er uvanlig men ikke ny. Min Certina DS3(limited réédition) jeg kjøpte i 2003 har også 21mm rem.
Jeg har prøvd litt av alt på den DS3 over årene mellom 22mm Nato og 20mm mesh: Det blir aldri helt bra.
Det samme på min Speedy-9300. 21mm må det bli for en god tilpasning.
Men det er ikke så vanskelig å finne 21mm rem og det blir alltid bedre å bruke det: Dårlig justering er kilde til irritasjon hver gang jeg ser på klokka for min del.
Bare de perlon rem kan "slanke seg" uten å bulke: Det har jeg ikke prøvd enda.
Da en 22mm perlon burde funke.
 
21mm er uvanlig men ikke ny. Min Certina DS3(limited réédition) jeg kjøpte i 2003 har også 21mm rem.
Jeg har prøvd litt av alt på den DS3 over årene mellom 22mm Nato og 20mm mesh: Det blir aldri helt bra.
Det samme på min Speedy-9300. 21mm må det bli for en god tilpasning.
Men det er ikke så vanskelig å finne 21mm rem og det blir alltid bedre å bruke det: Dårlig justering er kilde til irritasjon hver gang jeg ser på klokka for min del.
Bare de perlon rem kan "slanke seg" uten å bulke: Det har jeg ikke prøvd enda.
Da en 22mm perlon burde funke.

Enig, for min del er det viktig med god tilpasning for å unngå irritasjon. Jeg er kanskje litt perfeksjonist på det området..

I følge Omega via AD er det kun originalreim som passer til GSOTM om jeg skal ha lærreim. Etter å mast litt på AD fant de et alternativ til, lærreimen til Z-33 - men den passer kun med en veldig dyr foldespenne i titan. Og det ville uansett blitt litt merkelig... :rolleyes:
Omega-Z-33-16.jpg


For all del: Reimen som følger med Lunar Dust er jo helt fantastisk, men jeg skulle veldig gjerne hatt en brun lærreim i tillegg...
 
Det meste "shity" er klokker som har lug-holes veldig nære kassen fordi de bruker bøyd pins: Som min SeahawkIIPro fra G.P som har 22m.
Da må man ha bøyd rem : De rett remmer med rett pins kommer for nær kassen og kan ikke en gang montreres.
Eller alt i 21mm skal gå på vanlig lug-holes.
Omega vil bare selge sine remmer: Ikke fall for dette bullshit @FMS
Fin deg en 21mm "padded" rem, det blir bra. Og først: Se på din original rem for å bli sikkert at det er rett pins.
Men det burde bli som min stål utgave. Har du prøvd 21mm grå Nato?
 
Redigert av en moderator:
Det meste "shity" er klokker som har lug-holes veldig nære kassen fordi de bruker bøyd pins: Som min SeahawkIIPro fra G.P som har 22m.
Da må man ha bøyd rem : De rett remmer med rett pins kommer for nær kassen og kan ikke en gang montreres.
Eller alt i 21mm skal gå på vanlig lug-holes.
Omega vil bare selge sine remmer: Ikke fall for dette bullshit @FMS
Fin deg en 21mm "padded" rem, det blir bra. Og først: Se på din original rem for å bli sikkert at det er rett pins.
Men det burde bli som min stål utgave. Har du prøvd 21mm grå Nato?

Jeg falt for fristelsen til å kjøpe en overpriset OEM Nato før jeg skulle på en lengre fjelltur fordi jeg ikke rakk å bestille noe annet enn den de hadde hos AD. For øvrig veldig godt fornøyd med den, har vel lagt ut noen ikke så veldig bra bilder i Dagens etc..









I tillegg skal jeg innrømme at jeg har sendt en bestilling til Peter Watch, sendte med dette bildet av min med originalreim og ba om tilsvarende i mørkebrunt, med grå stitching på utsiden og grått med rød stitching på innsiden, og passe til min 18mm foldespenne (i stål) - mulig det blir litt crazy eller helt feil, men vi får se. :D


Uansett blir det jo croco, da Peter ikke lager i kalveskinn. Det jeg gjerne skulle hatt er en slik:

omega-speedmaster-57-co-axial-chronograph-watch-white-dial.jpg


OK, det ble verdens lengste post og mye mas fra meg her nå, får ligge litt lavt fremover.. ;)
 
Redigert av en moderator: