Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Jeg må ha en speedy før eller senere. Så er spørsmålet hvilken... Jeg liker nostalgien med speedy pro, og kunne godt hatt en premoon, men det får komme siden. Men uansett er det ikke andre enn pro som har vært på månen. Så liker og bruker jeg dato, og det har ikke pro. Så tåler vel ikke pro så mye vann heller, men jeg tenker uansett ikke bading/dusj. Tror ikke jeg vil ha noe imot å trekke uret heller. Jeg har ikke studert heslige vs safir. Liker innsynet i SS, men det er ikke moonwatch... Altfor mange variabler å ta hensyn til bare for en speedy. Noen som kan ha hjelpende tanker?
 
Jeg må ha en speedy før eller senere. Så er spørsmålet hvilken... Jeg liker nostalgien med speedy pro, og kunne godt hatt en premoon, men det får komme siden. Men uansett er det ikke andre enn pro som har vært på månen. Så liker og bruker jeg dato, og det har ikke pro. Så tåler vel ikke pro så mye vann heller, men jeg tenker uansett ikke bading/dusj. Tror ikke jeg vil ha noe imot å trekke uret heller. Jeg har ikke studert heslige vs safir. Liker innsynet i SS, men det er ikke moonwatch... Altfor mange variabler å ta hensyn til bare for en speedy. Noen som kan ha hjelpende tanker?

Som eier av Speedy Pro med Hesalite så vil jeg si:Kjøp med Hesalite. Det ser mye bedre ut og er tross alt det originale designet. Den er mere buet og har en litt varmere feel. Den kan ikke knuse i biter slik et safirglass kan men vil heller sprekke hvis uhellet skulle være ute. Du vil vel ikke ha glassbiter flyvende rundt i romskipet ditt?

Om den ripes så kan dette poleres glatt igjen med Polywatch eller tannkrem på få minutter. Om du absolutt vil ha innsyn til urverket så får du kjøpt originale løse baklokk med safirglass for ca 1500,- på nettet som du kan bruke da det er samme kasse og urverk i begge versjonene.

Jeg har ikke savnet dato, jeg bruker mye epost og kalender i jobben daglig så jeg vet stort sett hvilken dag det er. Bortsett fra kanskje midt i ferien, men da er det ikke så farlig.

Ellers så kan det vel nevnes at en Pro kler det meste av reimer så du har en altmulig klokke som kan dresses opp med croco eller gjøres sporty med Nato på et øyeblikk. Pluss at den har en interessant historie såklart. Start med den originale, så finnes det en drøss av varianter du kan få lyst på seinere.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Nothing is like the original sies det. Måneklokka er definitivt en sikker vinner. Synes sapphire sandwitch er innafor også, men hesalitt har sin sjarm. :) Foreslår du lar tanken vokse, fortsett å surf å se på bilder av forskjellige speedmastere, så vil du nok finne ut hva som er rett for deg etterhvert. Har du muligheten å besøke AD er jo det absolutt en fordel å få prøvd litt forskjellig på håndleddet. ;) @bjorngb
 
Det er helt klart Hesalite som gjelder. Mye mindre gjenskinn i Hesalite enn i safir, så man for en mye klarere eller en bedre nærhet til skiven. Vanskelig å forkare men dere som vet hva jeg mener dere vet det ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Hesalite utgaven uten tvil! Som nevnt over, om du absolutt vil ha innsyn er det bare til å kjøpe et nytt baklokk:)
Slenger med bilde av cal.1861 i min 311.30.42.30.01.005 (herregud for et langt nummer)
 
Mark 40 day/date. I mitt hverdag er det stor plus og har hele kalendern. Fikk den i dag:)
20150512_162012_zpskdoyuedk.jpg
 
Det må uten tvil bli hesalite. Så til neste problem, den blir muligens litt liten rundt mitt håndledd. For å si det slik: det må legges til et ledd i lenken. Det kunne gått uten, men redd hånden bare kunne sages av etter et par dager.
 
Skal du kjøpe brukt? Da skaffer du bare et ekstra ledd @bjorngb Det kan du potensielt få skaffet her inne, via AD eller eBay. :)

Jeg har et spørsmål til de som eier speedy pro: Foretrekker du klokken på orginallenka, eller brukes den mest på reim? I så fall, hvilken type?
 
Ekstra lenkeledd er da det minste problemet. Som @Heritage nevner kan det både kjøpes brukt eller hos AD, evn. Ofrei. Har du prøvd den i butikk med alle leddene i? Tror du skal ha ganske så alvorlig stroe tømmerstokker om "full" lenke ikke passer.

Jeg har et spørsmål til de som eier speedy pro: Foretrekker du klokken på orginallenka, eller brukes den mest på reim? I så fall, hvilken type?
Speedy gjør seg veldig godt på lenke, men jeg klarer ikke bli helt komfortabel med den. Faktisk et av mine største minus med Omega generelt er at de ofte har utrolig dårlig med justeringsalternativer på lenkene sine. Kun ett eneste "ekstrahull" på claspen. Samme problemet med smp300 og PO! Eneste Omega jeg har hatt med gode justeringsmuligheter i clasp er Speedy Reduced. Tilbake til topic så foretrekker jeg reim både utseendemessig og komfortmessig (selvom lenken blir brukt fra tid til annen). Og hva er vel en tråd uten bilder?
Omega sin sorte croco reim.

Brun reim fra tempovintage
 
Jeg kan godt kjøpe brukt av GG her. Men med prisstigningen på Omega, lurer jeg på å kjøpe på uverket før 1/6.
 
Skal du kjøpe brukt? Da skaffer du bare et ekstra ledd @bjorngb Det kan du potensielt få skaffet her inne, via AD eller eBay. :)

Jeg har et spørsmål til de som eier speedy pro: Foretrekker du klokken på orginallenka, eller brukes den mest på reim? I så fall, hvilken type?

Jeg bruker min absolutt mest på lenken. Men av og til setter jeg på en @Olando eller @Nessuno79 rem på den. Av en eller annen grunn får jeg utslett på hånden når jeg bruker Nato remmer så det skjer ikke så ofte lengere.
 
Av en eller annen grunn får jeg utslett på hånden når jeg bruker Nato remmer så det skjer ikke så ofte lengere.
Jeg reagerer også på TS remmene, både Nato og Perlon. Siden fredag har jeg brukt original Omega Nato som fulgte med i boksen til Speedy'n og det går helt fint.
 
Jeg reagerer også på TS remmene, både Nato og Perlon. Siden fredag har jeg brukt original Omega Nato som fulgte med i boksen til Speedy'n og det går helt fint.

Jeg har sett en del på de originale Omega natoene. Men syns at de er altfor dyre! Hmmm kanskje jeg får spandere på meg en skikkelig en da hvis man slipper utslettet:) takk for info
 
Nå skal jeg snart holde munn om nye Speedmaster Snoopy-award, men jeg har i hvert fall litt nytt å komme med.

Bjerke Prinsensgate sier også det som har kommet fram tidligere. Nemlig at Norge får 5 eksemplarer. (litt usikker på hvor mange som går til Bjerke, men kanskje ikke mer enn en) 5 er lite, men det jo ikke så rart når man hører hva visepresidenten i Omega forteller i denne artikkelen: http://www.watch-insider.com/news/o...ga-speedmaster-apollo-13-silver-snoopy-award/

Nemlig at Omega fikk inn 4.400 bestillinger på modellen bare i løpet av Basel.

IMG_4982-1024x1024.jpg


Sånn. Nå skal jeg holde kjeft til jeg (forhåpentligvis) kan pakke ut en i september.