Den o' store Omega Speedmaster-tråden

IMG_3712_zpsubqzsrsi.jpg

Min reduserte venn! :rolleyes:

• Liker
Reaksjoner: Hvermansen og RemiWM
Et skikkelig tacky bilde men litt morsomt likevel. Første gang med lenke på Speedy i dag, har hatt uret lenge, men kun brukt diverse reimer. Må dessverre innrømme at lenken ikke er helt "my cup of tea" :confused:. Rolex gruser Omega når det kommer til lenker, både hva gjelder estetikk og opplevd kvalitet. Selve uret digger jeg!

Hvor nøyaktige er Speedmasterne deres?
Tenker da på Speedy Pro med caliber 1861.

Min som er ca. 2 uker gammel går i snitt ca. +12 sek. pr. døgn. Synes dette er mye, spesielt da jeg har andre rimeligere ur (Orient/Seiko osv) som går +-2 sek. pr døgn. Mulig jeg er petimeter, men jeg vet også at dette uret ikke er COSC sertifisert. Men det er heller ikke noen av de andre urene jeg har...

Min 3 uker gamle går +1-2sek/døgnet.
Varierer litt etter fjerspennet, fortner mest fullt opptrukket.
Du bør stikke innom å få justert din om den går +12 sek.

• Liker
Reaksjoner: RemiWM
Hadde kanskje ventet litt var jeg deg. Mange mener at urverk må "gå seg til", om det så er fordeling av olje eller at deler tilpasser seg til hverandre gjennom slitasje vet jeg ikke, men har sett mange tilfeller der folk melder om endring av gange etter noen mnd.

Uansett så er det bare å ta den med til urmaker å få justert den om du ønsker det. 12+ sek i døgnet er for mye. :)

• Liker
Send mail til AD, så følger du dens råd. Dersom de anbefaler å vente, får du det skriftlig på mail om det blir diskusjon senere...

• Liker
Kjøpte en 1861 i starten av februar. Synes den gikk litt fort i starten, og den første måneden stilte jeg den vel rundt tre ganger. Men siden da har jeg vel stilt den bare 2 ganger tror jeg. Uten å ha målt noe tidsavvik, virker det som min har blitt mye mer presis. Går riktignok med den hver dag

• Liker
Takk for svar folkens.
Jeg forventer +-1-2 sek i døgnet på et slikt ur.
Jeg spurte om tidsavvik når jeg kjøpte den hos Christensen på Storo, og de sa jeg ikke nevneverdig burde legge merke til det. Jeg spurte også om uret må "gå seg til" før den stabiliserer seg ang tidsavvik, og svaret var at det ikke trengtes.
Jeg fikk uansett beskjed om å komme innom senere i år for en gratis kontroll av uret.
Gir den ut sommeren tenker jeg før jeg stikker innom igjen, og da skal jeg be om justering hvis tidsavviket fortsatt er på +12 sek.

• Liker
Reaksjoner: Heritage
reim forslag til grey side of the moon? har lett rundt på nett men finner lite

Hør med @FMS, tror han har funnet litt til sin.

Hva, er jeg ikke den eneste her med Lunar Dust lenger? o_O

Ingen reimer som passer 21 mm. utover disse utenlandske sidene med litt overveldende utvalg, og der fant jeg ikke noe aktuelt. Unntaket er OEM Nato-reim fra Omega, som er overpriset men som jeg forsåvidt er godt fornøyd med:

Jeg bestilte derfor to reimer fra Peter Watch, de passer 21mm på klokken og en 18mm foldespenne jeg har til en annen Omega. Fikk kontrastsøm i "lunar dust"-farge og grå innside med rød søm for å beholde noen referanser til originalreimen og klokken.

Gold nubuck:

Goldivia brown:

Du er nok ikke den eneste lengre..
Har hatt min i ett par uker og den har fått mye arm tid..
Hvor lange er de orginal omega natoene? synest mange natoer er litt korte hvis en skal få reimen i en løkke tilbake i spendene igjen.
Liker orginalen veldig bra men må ha noe å bytte mellom, om det er skin aller nato kommer litt an på men liker begge deler bra likte gold nubuck reima de godt, får sende en forespørsel om du ikke har noe mot å bli kopiert...

Du er nok ikke den eneste lengre..
Har hatt min i ett par uker og den har fått mye arm tid..
Hvor lange er de orginal omega natoene? synest mange natoer er litt korte hvis en skal få reimen i en løkke tilbake i spendene igjen.
Liker orginalen veldig bra men må ha noe å bytte mellom, om det er skin aller nato kommer litt an på men liker begge deler bra likte gold nubuck reima de godt, får sende en forespørsel om du ikke har noe mot å bli kopiert...

Jeg tror NATOen skal være mer enn lang nok, ikke noe problem for min del, i hvert fall. Ikke noe i mot å bli kopiert, men Peter kan lage nesten hva som helst, og det er et hav av muligheter - så jeg ville tatt en titt og sett om du finner noe enda mer spennende om jeg var deg..