Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Hei,

Til tross for at jeg har brukt forumet for å dagdrømme over lengre tid så blir dette min første post her inne. Jeg har over lengre tid vurdert investering i ur, men har aldri klart å lande helt på hva jeg ønsker. Har vurdert flere, men ingen har truffet meg så hardt som en speedmaster jeg så på en brun reim for en stund siden. De par siste ukene har jeg forsøkt å overbevise meg selv om at gleden vil bli større enn regningen, og begynner muligens nå å bli klar til å investere i en speedmaster pro. Uret skal beholdes, så jeg er ute etter et ur som kan være med meg over flere tiår. Jeg har råd til å strekke meg langt, men det er forskjell på å ha råd og det å ta seg råd. Så i første omgang vil jeg vurdere et brukt ur. Men jeg har noen spørsmål jeg håper jeg kan få litt hjelp med:

1. Manuell eller automatisk? I utgangspunktet så ønsker jeg et automatisk ur, men må innrømme at uret har en veldig imponerende historie bak seg og da er det kanskje den manuelle utgaven som gjelder. Jeg kan sikkert venne meg til å trekke det opp iblant, men vil et manuelt medføre noen ulemper over et automatisk? Vil eksempelvis service være dyrere? Vil sjansen for tekniske komplikasjoner over tid være større? Vil det være en differanse i ny pris, samt bruktpris i etterkant?
2. Kjøpe eldre brukt, nyere brukt, eller helt nytt? Sikkert smak og behag her også - men dette er muligens et spørsmål om pris. Ser at ur som legges ut for salg her inne ofte ligger på 25-30. På urverket.no ser jeg at prisen for en helt ny klokke (manuell uten vindu bak) ligger på 32. (http://www.urverket.no/omega-speedmaster-professional-first-man-on-moon-sort-stal-o42-m-p-334.html) Vil ikke nytt fremfor brukt med en så liten prisdifferanse være å foretrekke?
3. Urverket.no - dersom jeg skulle kjøpe nytt er dette en god plass å handle fra. Hvor mye betyr egentlig stempel fra AD?
4. Til tross for at jeg fint har råd til å kjøpe nytt dersom feberen skulle bli for høy, så jeg opprinnelig for meg noe rundt 15-20. Er det mulig å finne en pro utgave til denne prisen, og hva vil jeg da eventuelt kunne forvente å få?
5. Import. Er ute og reiser iblant, og har også sett litt på chrono24. Er det mye å spare her dersom man ønsker å betale eventuelle avgifter for å ha ting på stell?

Ser det ble mye spørsmål, og det kan godt hende det blir flere etterhvert. Men håper dette forumet er stedet å få svar på, tusen takk til samtlige på forhånd som tar seg bry med å svare.
 
Urverket.no har vist ikke fått med seg prisoppgangen den 1 juni på +7%. Veil pris nå er 38.500.- - løp og kjøp det er denne Speedy som er den "rette".
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Hjodd
Ja off - snakk om utrolig dårlig timing. Det sitter ganske langt inne i kjøpe denne helt ny, til tross for at prisen er på vei opp. Samtidig så er det løp og kjøp nå som gjelder dersom jeg skal ha den helt ny. Nei off, dette er helt forferdelig :)

Må samtidig innrømme at jeg ble sittende og lese en annen tråd her inne angående prisjusteringene Omega har foretatt på sine klokker de par siste årene. Endel argumenterer for at klokken er verdt den nye prisen, og at den over lengre tid har vært underpriset. Det kan kanskje stemme, men må innrømme at det kjennes trasig ut med tanke på at den har gått opp så mye så fort de par siste årene. Sist gang jeg lekte med tanken så var det fremdeles mulig å få 3570 brukt for under 20k - om et par uker så er det vel 30k+ som gjelder dersom jeg skal ha den brukt.
 
Hei,
OMEGA FARVEL kunne vel være overskriften på en tråd, men jeg velger å være litt mer lavrøstet.
Min lokale urmaker er indignert. Han forteller om kunder han har hatt i årevis, de må nå få beskjed om at de ikke lenger kan få pleiet sin antikke Omega hos ham. Han er blitt nektet forhandlerrett og kan ikke lenger få kjøpt deler fordi han ikke har stor nok omsetning.
Omega har tydeligvis, i all sin selvgodhet, tatt mål av seg til å heve prisene for å gi et skinn av eksklusivitet, og ønsker å bli betraktet som en av "de to store" (der vi i øyeblikket har bare en).
Hvordan denne ene har greid å manipulere markedet til å akseptere det kunstig høye prisnivået er kanskje et dyktig markedsføringstrick , men særlig smakelig er det ikke.
"Markedet " burde egentlig svare, men et forbrukeropprør er det vel ingen som gidder å stille seg i spissen for. Det er bedre å trekke seg stille og rolig tilbake, og velge et annet merke som favoritt.
 
Hei,
2. Kjøpe eldre brukt, nyere brukt, eller helt nytt? Sikkert smak og behag her også - men dette er muligens et spørsmål om pris. Ser at ur som legges ut for salg her inne ofte ligger på 25-30. På urverket.no ser jeg at prisen for en helt ny klokke (manuell uten vindu bak) ligger på 32. (http://www.urverket.no/omega-speedmaster-professional-first-man-on-moon-sort-stal-o42-m-p-334.html) Vil ikke nytt fremfor brukt med en så liten prisdifferanse være å foretrekke?

Mener å ha lest et innlegg hvor bestiller av denne etter lang ventietid har fått beskjed at urverket ikke kunne levere. Om det betyr at de ikke kan levere, eller om de ikke kan levere til den prisen vet ikke jeg. Men det lukter litt svindel om de annonserer uret til 32k og ikke vil levere til den prisen.
 
Om jeg var på jakt etter en Speedmaster Moonwatch, ville jeg ikke akseptert å betale nær det samme for en "gammel" utgave kontra nyeste med stor boks. Jeg ville forøvrig sterkt vurdert å bestilile til grei pris fra urverket (vel vitende om at det kan gå en stund før man får uret eller få en epost der de sier de ikke kan skaffe til den prisen).
---
Siden jeg solgte min Speedmaster Schumacher må jeg jo etter hvert ha en speedmaster inn i samlingen igjen. Ellers er det vel ingen ordentlig klokkesamling? :p
Hva synes dere generelt om denne Italy utgaven med hvit skive (ref 35932000):
3179935b_xxl.jpg


Den er litt dyrere og sjeldnere (visstnok limitert til 500stk) enn Apollo XI med sorte subdials og rød sekundviser, men jeg lurer på om jeg liker helhvit bedre. Men har ikke funnet mye "sikker" info om modellen.

Noen kommentarer til denne annonserte til 5000 EUR?

Her er forresten en fin siden med oversikt over alle modeller (ikke alle for overnevnte er ikke med!?):
http://www.speedywatches.com/database/moonwatch_professional/
 
Hei,

Etter å endelig tatt steget med første post i "dagens klokke-tråden", kliner jeg til med en til!
Jeg har lurket rundt omkring her en stund.
Min samling består av 3 ur, (innkjøpstidspunkt fra venstre på bilde under) hvor jeg kan se utviklingen i min interesse. Litt skøy:)

Jeg liker min lille samling, men mitt ferskeste tilskudd tar all oppmerksomhet i dag (også!).
Vil egentlig bare vise dere hva alle deres flotte og informative poster her på sonen har gjort med min interesse for klokker.
Alle klokkene er kjøpt i 2015, skal si det går unna!

Jeg ladder med ei øl mens jeg venter på grillbesøket, god helg!

(Forutsatt at bildene faktisk kom med, beklager kvaliteten)



 
Kan noen med en SMP riste litt forsiktig på den, å høre om det kommer små klikkelyder fra urverket? Kjøpte en brukt i dag, og den så meget bra ut, men kan ikke huske om min første speedmaster hadde dette? Det er ikke mye i det heletatt, men en blir jo litt enstelig :)
 
Kan noen med en SMP riste litt forsiktig på den, å høre om det kommer små klikkelyder fra urverket? Kjøpte en brukt i dag, og den så meget bra ut, men kan ikke huske om min første speedmaster hadde dette? Det er ikke mye i det heletatt, men en blir jo litt enstelig :)

Det kan skje hvis "nippelen" på den antimagnetiske skjold ikke er helt i kontakt med kassen sin bakdel.
 
  • Liker
Reaksjoner: Friks
Takker! Er det grunn til bekymring om klokken går godt ellers?

Spørs om hvis det er dette og hvor høy er lyden egentlig... Hvis det er skjolden, blir det ingen stor overraskelse at nippelen ble dratt ned ned etter mange års trykk fra bakluken og at sin "fjærings evne" er bort.
Da er det best å åpne klokken og jobbe på skjolden eller bytte den: Den koster ikke dyrt og kan også kjøpes litt overalt på nettet.
Hvis det er en annen løs del i urverket for eks, da er det ikke noe god og det må bli tatt seriøs med en gang.
Jeg går fra at du har prøvd alle funksjoner på klokken din og at den går bra( eller hadde du ikke kjøpt...?)
Min anbefaling er å få klokken åpnet av en urmaker først og fremst: En urmaker sjekk rett etter en "vintage" kjøp er noe alle burde gjør. Alt er ikke bestandig som selgeren sier det...

Nyttig bilder under:

https://omegaforums.net/threads/speedmaster-dust-cover-evolution.13504/
 
  • Liker
Reaksjoner: fettstykket og Friks
Spørs om hvis det er dette og hvor høy er lyden egentlig... Hvis det er skjolden, blir det ingen stor overraskelse at nippelen ble dratt ned ned etter mange års trykk fra bakluken og at sin "fjærings evne" er bort.
Da er det best å åpne klokken og jobbe på skjolden eller bytte den: Den koster ikke dyrt og kan også kjøpes litt overalt på nettet.
Hvis det er en annen løs del i urverket for eks, da er det ikke noe god og det må bli tatt seriøs med en gang.
Jeg går fra at du har prøvd alle funksjoner på klokken din og at den går bra( eller hadde du ikke kjøpt...?)
Min anbefaling er å få klokken åpnet av en urmaker først og fremst: En urmaker sjekk rett etter en "vintage" kjøp er noe alle burde gjør. Alt er ikke bestandig som selgeren sier det...
thanks