Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Hei,

Ble litt frem og tilbake med meg, men takket være tidssonen.no fikk jeg endelig en veldig hyggelig pakke i posten i går. Klarte aldri å bestemme meg for safir eller ei, men det ble til slutt en safir klokke da jeg har tenkt å bruke den daglig. Kanskje jeg en vakker dag forsøker meg på hesalite, men det får i så fall bli et tillegg. Var usikker på om dette kom til å bli en keeper, men etter 24 timer på hånden så har jeg fridd og klokka har takket ja - så det ser ut som det blir oss to en god stund fremover.

Jeg så alltid for meg denne klokken med en fet mørk/svart skinnreim. Blir ikke noe originalt med det første, men ser at det er mulig å finne mye fint likevel. Lurer likevel på hvordan dette med størrelser fungerer. Ønsker å kjøpe reim med deployment buckle, men hvilke størrelser er det jeg da skal ha? 18mm deployment eller 20? Forstår det slik at reima skal være 20mm til speedmaster, men er det da automatikk i at tilhørende buckle skal være 2 mm mindre?

Noen anbefalinger til kvalitetsbuckle til en fornuftig pris?

Gratulerer med en Sapphire Sandwich!

Kan anbefale alligator-reimen fra Bellini (20/18mm) sammen RHD foldespenne (18mm) som foreslått ovenfor.



 
ABB? Da bør det vel være mulig for deg å skaffe en til innkjøpspris? Reklamemateriell :p
Hehe, nei. Ikke ABB, men Schindler (Sveits). Vi er verdens nest største heisleverandør, og størst i Norge.
Skulle vært mulighet for meg å få en god pris da.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Så jeg hadde problemer med gangreserven på Speedmasteren min. Den var kjøpt helt ny fra Bjerke i mars, men varte ofte bare rundt 24 timer etter den ble trekt helt opp, og noen ganger mindre.

Ba Bjerke sende den inn. Fikk i dag den tilbake, med følgende beskjed fra Swatch Group Nordic:
"Denne modellen er en opptrekksmodell. Klokken må manuelt trekkes opp av kunden for at klokken skal gå. Vi har kontrollert i 6 døgn, finner ingen feil."
Hvem kjøper en Speedmaster uten å skjønne at den må trekkes opp? Hvorfor antar de at jeg ikke har skjønt dette? Hele problemet er jo at gangreserven ikke holder tiden den skal etter den er trukket opp. Og ja, jeg trekker klokken helt opp.

Any advice on what to do?

En stund siden denne ble postet, men ser ut til at problemet løste seg. Tok den med på butikken på nytt, og fikk han på bakrommet til å trekke den opp. Jeg hadde stoppet å trekke opp når det begynte å gi merkbar motstand i kronen; han på Bjerke forklarte at jeg bare skulle fortsette å trekke opp til den ikke ville mer. Da gikk den faktisk 48 timer.

Må si jeg ble litt overrasket over hvor hardt den skulle trekkes opp og hvor lenge man må trekke opp for at den skal nå full gangreserve. Men godt at klokka i hvert fall var i orden.
 
Kikker som nevnt etter en Speedmaster, og har hatt et øye til modellene under.

Apollo XI

4ED4DD00-F1DE-449D-98AE-3392F9843697_zpsbqrs3gkq.jpg

Hva synes dere om denne, til 3600eur (+frakt+mva. Uten boks/papir)
3403863_xxl.jpg
Denne ble forøvrig borte, sikkert solgt.

Personlig hadde jeg heller gått for en Alaska project.
604360011_o.jpg

Racing m/Carbon skive 3552.59.00 (Bilde lånt fra nett):
DSC04696.JPG


Nå har det dukket opp sistnevnte Racing med Carbon skive, og lurer på om jeg skal slå til. Det er i utgangspunktet litt rimeligere priset modell i forhold til de andre, og fordi den er tilgjengelig nå i Norge, er den også rimeligere enn om man skulle tatt inn denne (eller de andre) fra utlandet med den dårlige kronekursen.

Men det virker som om Racing-modellen ikke er så høyt "respektert" som de andre tre med hvit skive, og det virker som om Apollo XI og Alaska er de mest ettertraktede. Selv synes jeg den helhvite Italy (begrenset opplag til 500stk) også er fin, det var jo også en av de første med safir bak, og jeg liker innsyn til verket..

Blir usikker altså, er det noen som har noen flere tanker som kan hjelpe meg?
Skal jeg slå til, eller vente med tålmodighet på at en av de andre dukker opp hjemme eller at kursen endrer seg?
Eller slå til og likevel "fortsette" jakten på en av de andre?
 
Kikker som nevnt etter en Speedmaster, og har hatt et øye til modellene under.




Denne ble forøvrig borte, sikkert solgt.



Racing m/Carbon skive 3552.59.00 (Bilde lånt fra nett):
DSC04696.JPG


Nå har det dukket opp sistnevnte Racing med Carbon skive, og lurer på om jeg skal slå til. Det er i utgangspunktet litt rimeligere priset modell i forhold til de andre, og fordi den er tilgjengelig nå i Norge, er den også rimeligere enn om man skulle tatt inn denne (eller de andre) fra utlandet med den dårlige kronekursen.

Men det virker som om Racing-modellen ikke er så høyt "respektert" som de andre tre med hvit skive, og det virker som om Apollo XI og Alaska er de mest ettertraktede. Selv synes jeg den helhvite Italy (begrenset opplag til 500stk) også er fin, det var jo også en av de første med safir bak, og jeg liker innsyn til verket..

Blir usikker altså, er det noen som har noen flere tanker som kan hjelpe meg?
Skal jeg slå til, eller vente med tålmodighet på at en av de andre dukker opp hjemme eller at kursen endrer seg?
Eller slå til og likevel "fortsette" jakten på en av de andre?

Tror Jeremy Clarkson en gang sa at man kjøper ikke en Ferrari over en Lambo fordi den ene er litt billigere enn den andre, man kjøper den fordi man har drømt om den siden man var liten. Så jeg synes du skal kjøpe den du har lyst på uavhengig av kronekursen og tilgjengelig, såfremt du har pengene. Jeg kjøpte selv min første Speedy Pro forleden, og må innrømme at jeg grunnet Omegas prisvekst de siste par årene en liten stund lurte på om jeg skulle slå meg til ro med en reduced/auto, bare for å senke feberen. Men etter kjøpet av pro er jeg utrolig glad for at jeg ikke feiga ut og nøyde meg med noe mindre enn det jeg har drømt om lenge.
 
Hei! Kjøpte en ny speedmaster fra norsk AD i februar. Den har gått ca 2-3 sekunder for fort hver dag, så jeg er veldig fornøyd. Men de siste dagene har den speedet noe veldig opp, og det siste døgnet har den gått ett minutt for fort. Den har ikke fått noe slag eller noe utenom det vanlige. Noen som vet hva dette kan komme av? Bør jeg dra til urmakeren med uret?

Foreløpig lar jeg powerreserven gå helt ut. Med mine veldig begrensede forståelse av urverk ser jeg for meg at fjære kanskje ikke får fullt utslag eller noe liknende.
 
Hei! Kjøpte en ny speedmaster fra norsk AD i februar. Den har gått ca 2-3 sekunder for fort hver dag, så jeg er veldig fornøyd. Men de siste dagene har den speedet noe veldig opp, og det siste døgnet har den gått ett minutt for fort. Den har ikke fått noe slag eller noe utenom det vanlige. Noen som vet hva dette kan komme av? Bør jeg dra til urmakeren med uret?

Foreløpig lar jeg powerreserven gå helt ut. Med mine veldig begrensede forståelse av urverk ser jeg for meg at fjære kanskje ikke får fullt utslag eller noe liknende.

Det er ofte 2 årsaker til det og de stemmer fra samme plass: Den balansefjær eller "hairspring".
Når den er "forkortet" blir det raskere balanse bevegelser og klokken går opp i vibrasjon/time = Altså for fort.
Den fjær "forkorter" seg på 2 måter: Ved overlapping(en sjokk kan gjør det) eller ved magnetisering som gjør at den "limer" seg på seg selv i noen plass.
Er din klokke -magnetisert- trenger du å få den hos urmakeren for "avmagnetisering".
Er den fjær overlappet på seg selv, trenger du å få den hos urmakeren...

Nå hvis du har vært i ett urverk før:
Du kan du prøve selv å "snill berøre" fjæren (med for eksempel en tynn plast/tre "pinne"), til den kommer seg tilbake i sin originale hvileposisjon. Obs. går du for hardt kan du gjør skader der!
Bruker du en uheldig -magnetisert- stål nål...Vel...:confused:

Tredje og uvanlig årsark kan også blir litt olje(sjelden) eller et fremmedelement som kom å "lime" seg der, men det burde ikke bli aktuelt i en helt ny klokke...

Urmakeren burde gjør det hvis du er -grønn- på urverk: Det er uansett ikke noe stor kostnad i det;)

 
Det er ofte 2 årsaker til det og de stemmer fra samme plass: Den balansefjær eller "hairspring".
Når den er "forkortet" blir det raskere balanse bevegelser og klokken går opp i vibrasjon/time = Altså for fort.
Den fjær "forkorter" seg på 2 måter: Ved overlapping(en sjokk kan gjør det) eller ved magnetisering som gjør at den "limer" seg på seg selv i noen plass.
Er din klokke -magnetisert- trenger du å få den hos urmakeren for "avmagnetisering".
Er den fjær overlappet på seg selv, trenger du å få den hos urmakeren...

Nå hvis du har vært i ett urverk før:
Du kan du prøve selv å "snill berøre" fjæren (med for eksempel en tynn plast/tre "pinne"), til den kommer seg tilbake i sin originale hvileposisjon. Obs. går du for hardt kan du gjør skader der!
Bruker du en uheldig -magnetisert- stål nål...Vel...:confused:

Tredje og uvanlig årsark kan også blir litt olje(sjelden) eller et fremmedelement som kom å "lime" seg der, men det burde ikke bli aktuelt i en helt ny klokke...

Urmakeren burde gjør det hvis du er -grønn- på urverk: Det er uansett ikke noe stor kostnad i det;)

Takk for godt svar! Jeg la klokken min ved en feil helt inntil ladeporten på en MacBook her for noen dager siden. Det er jo en magnet i den. Kanskje dette kan ha gjort det. Men da bare venter jeg på å få stipendet inn på konto, så løper jeg opp til urmakeren :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Takk for godt svar! Jeg la klokken min ved en feil helt inntil ladeporten på en MacBook her for noen dager siden. Det er jo en magnet i den. Kanskje dette kan ha gjort det. Men da bare venter jeg på å få stipendet inn på konto, så løper jeg opp til urmakeren :)
De fleste urmakere vil nok avmagnetisere et ur som er kjøpt hos dem uten noen kostnad;)
 
  • Liker
Reaksjoner: O.S.P og Hammerfjord
Takk for godt svar! Jeg la klokken min ved en feil helt inntil ladeporten på en MacBook her for noen dager siden. Det er jo en magnet i den. Kanskje dette kan ha gjort det. Men da bare venter jeg på å få stipendet inn på konto, så løper jeg opp til urmakeren :)

Vel mulig siden du kan ikke huske at den fikk seg juling...
Dette kan ikke skje med de ny silikon fjær men den brukes ikke i den Speedmaster Pro.
Den har i sted et skjold over urverket som kalles ofte "dust shield" men som er egentlig lagd av antimagnetisk metal(soft iron) og har som mening å beskytte urverket mot magnetisme. Tallskiven gjor det også.
Men over 1000gauss blir det alt for sterk...
Forklart der:
http://www.watch-insider.com/reportages/omega-defeats-mechanical-watchs-enemy-no-1/
 
  • Liker
Reaksjoner: fettstykket og O.S.P
Ser en 145.022 på KS nå med byttede visere, så det erstor forskjell mellom visere og skive. Er det mulig å be om slike deler ikke byttes på service? Dette ødelegger vel litt av verdien på klokken (for mange)
 
Ser en 145.022 på KS nå med byttede visere, så det erstor forskjell mellom visere og skive. Er det mulig å be om slike deler ikke byttes på service? Dette ødelegger vel litt av verdien på klokken (for mange)

Ja, det er ikke noe jeg ikke hadde likt heller...
Og ja det går an å unngå det: Man må bli veldig tydelig på dette før servicen på eldre klokker;)
 
Så utrolig deilig klokke, vært på jakt i en stund nå, ingen fra 2015 som er til salgs :(
Bare å følge med. De dukker opp her med jevne mellomrom. Har blitt lagt ut 3-4 stk 2015 mod her siden i sommer, inkludert min egen. De blir som regel solgt ila 24 timer, så det lønner seg å titte ofte innom og ha penger klare.
 
  • Liker
Reaksjoner: harrkan
Bare å følge med. De dukker opp her med jevne mellomrom. Har blitt lagt ut 3-4 stk 2015 mod her siden i sommer, inkludert min egen. De blir som regel solgt ila 24 timer, så det lønner seg å titte ofte innom og ha penger klare.

Kjenner jeg begynner å bli litt utålmodig, blir kanskje et besøk hos Bjerke i nærmeste framtid.