Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Jeg har undersøkt litt om hvordan Speedmasteren ble valgt av NASA i kveld.
Var litt interessert i hvilke andre modeller som ble testet i 1964.
Viser seg at det kun var tre kronografer som ble testet.

  • Rolex Cosmograph ref. 6239 (Pre-Daytona)
  • Wittnauer (Longines) Genève Professional Chronograph 242T
  • OMEGA Speedmaster Professional 105.003
Hamilton sendte også inn et forslag, men det var en lommekronograf, og ble forkastet av NASA.

Nå vet jo alle at Speedy vant alle testene og ble måneklokka. Men jeg synes det var interessant å se hvordan Wittnaueren så ut, den kunne jo tross alt ha endt opp som måneklokka i dag.
(Og alle vet jo hvordan en Daytona ser ut)
Jeg hadde hvertfall ikke sett den før, så her er et galleri med den, og et bilde av Rolexen samt den første Speedymodellen som ble brukt av NASA. Det er mulig Rolexen hadde svart skive, det vet jeg ikke nøyaktig.

Ellers var det en veldig velskrevet historikk over utvelgelsen på denne siden her:
http://monochrome-watches.com/omega-speedmaster-history-part-1-early-pre-moons/


aRri5pj.jpg

tLaGIKT.jpg

3Z0VEw7.jpg

7fbYPcj.jpg

9vo4QZc.jpg

CyB4EHK.jpg


8faecqy.jpg


S1dUKXr.jpg
 
Redigert:
Er det noen som kan si meg hva dette her er?:) Har fått tilbud om å kjøpe denne speedmasteren for 11 000,-.. Men vet ingenting om hvilken alder eller utgave det er. Uret har manuellt opptrekk og ser spennende og Vintage ut..:cool:
*Head only"
18ACD697-CACE-455D-B299-7ADCCF8F1B0D.png_zpsmgmy9hjk.jpeg

2D45A61B-AAFA-4E0A-B101-4E050F80CBFE.png_zpsnxwygurn.jpeg
 
Er det noen som kan si meg hva dette her er?:) Har fått tilbud om å kjøpe denne speedmasteren for 11 000,-.. Men vet ingenting om hvilken alder eller utgave det er. Uret har manuellt opptrekk og ser spennende og Vintage ut..:cool:
*Head only"
Skru av baklokket og sjekk hva dette er for noe dersom du har mulighet til det.
Jeg hadde stått klar med pengene i hånden for 11K. Vil du ikke ha den selger du den til meg for 15k ;)
 
Redigert:
Er det noen som kan si meg hva dette her er?:) Har fått tilbud om å kjøpe denne speedmasteren for 11 000,-.. Men vet ingenting om hvilken alder eller utgave det er. Uret har manuellt opptrekk og ser spennende og Vintage ut..:cool:
*Head only"
18ACD697-CACE-455D-B299-7ADCCF8F1B0D.png_zpsmgmy9hjk.jpeg

2D45A61B-AAFA-4E0A-B101-4E050F80CBFE.png_zpsnxwygurn.jpeg
Det er en møkkete Speedy Pro 42mm, som er blitt produsert etter 1973 ut i fra teksten på baklokket.
Om 11K er et "røverkjøp" for "head only", med et ukjent service behov overlater jeg til andre å mene noe om.
 
  • Liker
Reaksjoner: Fredrik4628
Noen som har kjøpt "see through case back" å satt på speedmasteren sin, og har evt erfaringer med det?

Har lest at denne skal ha meget god kvalitet:
http://www.customwatchconcepts.com/product_info.php?products_id=21

Du vil dog antakelig ikke få noen garanti fra urmaker på tetthet osv dersom du benytter en slik til å gjøre jobben. Kan sikkert fint byttes selv også. Følger også med distansering. Vurderte å gjøre dette selv. Er fortsatt litt inne på tanken, men sjekker først pris på orginalt Omega safir baklokk .
 
Nå vet jo alle at Speedy vant alle testene og ble måneklokka. Men jeg synes det var interessant å se hvordan Wittnaueren så ut, den kunne jo tross alt ha endt opp som måneklokka i dag.



tLaGIKT.jpg
Denne likte jeg godt, kule subdials! Men det slår meg som et snodig designvalg å legge merkenavnet bak den enorme lumen på sekundviseren (selv om Speedy riktignok dekker til Omegasymbolet på samme måte).
 
Fylte rundt tall forleden. Må innrømme at jeg ble både overrasket og rørt av at min far, svigermor og farmor hadde gått sammen om en gave av dette kaliberet.

Opphavet avhendet sin Omega Speedmaster Professional, og sviger- og farmor dekket servicen.

Denne er kjøpt på åttitallet en gang, og er fullstendig original og upolert. Utrolig artig å få noe slikt til 40-årsdagen, og jeg gleder meg allerede til jeg får muligheten til å gi den videre til min egen sønn om 24 år eller så.

Har desverre ikke klokken nå, da luremusboksen kjapt ble klappet igjen, og klokken tatt med til urmaker for service, men fortsettelse følger når den er tilbake i oktober.

P9060358-Edit-2_zps8i02yw15.jpg
 
Ny reim fra Bjerke i dag:)




Ah lekkert! Har tenkt mye på om jeg skal få meg en slik lekker rem, vurdert Ofrei i en evighet, men kanskje man bare skulle vippe nedom lokale ADen og bestille en. Er det lov å spørre hvor mye du må ut med fra Bjerke?