Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Av ren nysgjerrighet fra en som fortsatt er (relativt) fersk entusiast, hva er det som gjør at prisene på Speedy virker for høy nå? Er det påvirket av at den var såpass mye billigere før at det ikke er lett å vurdere prisen objektivt mot konkurrenter eller står ikke pris i sammenheng med kvaliteten på klokken?

Hvis jeg ikke var kjent med prisen på Speedy fra før så virker ikke 70k for meg som veldig høyt mtp. merkevaren, historien, tidløst design, Master Chronometer urverk etc., dersom man ser på hva konkurrenter tar for sine kronografer.

Breitling sin Super Chronomat med B01 urverket begynner f.eks. på 88k.

Prisen idag føles høy fordi 1: Speedmaster Pro har hatt en bratt prisoppgang siste... fem år eller så? kombinert med 2: Speedmasteren var før å betrakte som eksepsjonelt mye for penga - typ "verdens mest ikoniske kronograf til 30k!" Nå, not so much selv om urverk osv har blitt bedre i siste iterasjon.

Snittpris brukte modeller siste par år på Chrono24 btw:

1643811690166.png

Redigert:
Selv om jeg personlig synes den er priset stivt ( mye pga at den var så fair priset for bare et par-tre år siden) så har jeg fortsatt lyst på en. Og det nye lenkedesignet er verdt ganske mange lapper kontra den gamle som jeg ikke likte i det hele tatt. Totalpakken nå er mer appellerende enn forrige utgave. Savner mikrojustering på lenken, ellers er den ganske komplett i den prisklassen.

• Liker
Reaksjoner: KentOve
Selv om jeg personlig synes den er priset stivt ( mye pga at den var så fair priset for bare et par-tre år siden) så har jeg fortsatt lyst på en. Og det nye lenkedesignet er verdt ganske mange lapper kontra den gamle som jeg ikke likte i det hele tatt. Totalpakken nå er mer appellerende enn forrige utgave. Savner mikrojustering på lenken, ellers er den ganske komplett i den prisklassen.

Kjøpte nye lenka til min gamle 1861, det føltes verdt det (selv om ja mikrojustering mangler). Resten av 3861-oppgraderingene gidder jeg ikke betale for. :)

Det er allerede eksempler på at folk har fått bestilt opp og montert clasp fra Chronoscope på Moonwatch. Det har vært postet noen linker for en uke eller to siden i tråden her. Jeg var innom en butikk her om dagen og spurte om dette og selv om de i butikken ikke hadde vært borti/tenkt på dette så kunne de basert på en visuell inspeksjon av Chronoscope og Moonwatch bekrefte at det så uproblematisk ut, med forbehold om leveringstid på deler fra Omega så klart.

Jeg har ikke fulgt med på prisene, men et kjapt søk på Chrono24 ga meg litt hakeslepp hva gjelder hva folk skal ha for gamle 861 klokker fra 80-90 tallet. Disse var jo forholdsvis rimelige for noen år tilbake..

Her er noen bilder av den sjeldne fuglen Omega Speedmaster Mark II "Telestop"

Denne utgaven av Mark II med referansenummer ST 145.037 ser på overflaten ganske lik ut som den vanlige utgaven ST 145.014, men djevelen ligger i detaljene. Telestop-modellen har en annerledes kasseform, glass og pushers. På denne modellen er det nemlig mulig å skru kabler på pusherne for fjernaktivere kronografen. Hva denne funksjonen skulle brukes til er mye diskutert på Omegaforums uten at noen vet fasiten, men en bruker har kommet frem til at 12 prototyper ble utviklet for Frecce Tricolori ("Tricolour Arrows"), offisielt kjent som 313° Gruppo Addestramento Acrobatico som er aerobatikk-avdelingen til det Italienske luftforsvaret. Antakelig for analog synkronisering av manøvrer.

Paul (Fatcat) på Omegaforums skal ha fått bekreftet fra Omega at kun 50 eksemplarer av denne modellen ble produsert.

I følge "Extract from the Archives" fra Omega ble min klokke levert i april 1976 til Sverige, og det virker som om alle Telestop har et serienummer som begynner på 32.85X.XXX.

Omega Telestop 1.jpg

Omega Telestop 2.jpg

Illustrasjonsbilder av kablene som kan skrus ned på pusherne
Pushers.jpg

1644502518308.png

Bilde av Frecce Tricolori fra 1970-tallet

1644502633586.png

1644504967306.png

Vedlegg

• 1644502098487.png
    1644502098487.png
    196,7 KB · Visninger: 0
Redigert:
Her er noen bilder av den sjeldne fuglen Omega Speedmaster Mark II "Telestop"

Denne utgaven av Mark II med referansenummer ST 145.037 ser på overflaten ganske lik ut som den vanlige utgaven ST 145.014, men djevelen ligger i detaljene. Telestop-modellen har en annerledes kasseform, glass og pushers. På denne modellen er det nemlig mulig å skru kabler på pusherne for fjernaktivere kronografen. Hva denne funksjonen skulle brukes til er mye diskutert på Omegaforums uten at noen vet fasiten, men en bruker har kommet frem til at 12 prototyper ble utviklet for Frecce Tricolori ("Tricolour Arrows"), offisielt kjent som 313° Gruppo Addestramento Acrobatico som er aerobatikk-avdelingen til det Italienske luftforsvaret. Antakelig for analog synkronisering av manøvrer.

Paul (Fatcat) på Omegaforums skal ha fått bekreftet fra Omega at kun 50 eksemplarer av denne modellen ble produsert.

I følge "Extract from the Archives" fra Omega ble min klokke levert i april 1976 til Sverige, og det virker som om alle Telestop har et serienummer som begynner på 32.85X.XXX.

Vis vedlegg 280186

Vis vedlegg 280187

Illustrasjonsbilder av kablene som kan skrus ned på pusherne
Vis vedlegg 280188

Vis vedlegg 280190

Bilde av Frecce Tricolori fra 1970-tallet

Vis vedlegg 280191

Vis vedlegg 280196
Veldig gøy å lese om. Jeg har aldri sett denne før og sendte en mail til en venn av meg som jobber hos Omega i Biel. Han skriver som følger:
The Speedmaster Mark II Telestop was made for sportsmen/women who wanted to keep time themselves. The idea was that you could link your watch with a remote activator of your chronograph. For example, a skier could stick his remote activator to his ski pole and activate the watch on his wrist easily.
Poenget var altså at man skulle slippe å fomle med klokken og kunne time mer nøyaktig start og stopp ved å holde fjernutløseren i hånden.

Gratulerer med flott klokke!

Av ren nysgjerrighet fra en som fortsatt er (relativt) fersk entusiast, hva er det som gjør at prisene på Speedy virker for høy nå? Er det påvirket av at den var såpass mye billigere før at det ikke er lett å vurdere prisen objektivt mot konkurrenter eller står ikke pris i sammenheng med kvaliteten på klokken?

Hvis jeg ikke var kjent med prisen på Speedy fra før så virker ikke 70k for meg som veldig høyt mtp. merkevaren, historien, tidløst design, Master Chronometer urverk etc., dersom man ser på hva konkurrenter tar for sine kronografer.

Breitling sin Super Chronomat med B01 urverket begynner f.eks. på 88k.

Stemmer, hver gang noen stiller spørsmål ved prisene på Speedmaster er det bare å se på alternativene..

Veldig gøy å lese om. Jeg har aldri sett denne før og sendte en mail til en venn av meg som jobber hos Omega i Biel. Han skriver som følger:
The Speedmaster Mark II Telestop was made for sportsmen/women who wanted to keep time themselves. The idea was that you could link your watch with a remote activator of your chronograph. For example, a skier could stick his remote activator to his ski pole and activate the watch on his wrist easily.
Poenget var altså at man skulle slippe å fomle med klokken og kunne time mer nøyaktig start og stopp ved å holde fjernutløseren i hånden.

Gratulerer med flott klokke!

Takk for info, morsomt med litt uvanlige modeller med historie

Har allerede "moddet" min 3570.50 med nyeste lenke. Nå prøver jeg meg på å skifte caseback også. :) Bestilt: https://www.spiralwinderwatchparts....exhibition-caseback-for-the-omega-speedmaster

Idag kom den tredje parts casebacken i posten gitt.

De sendte med 3d-printet verktøy for å holde/åpne baklokket:

1645119594878.png

1645119610766.png

Bonus at den gjør at klokka bygger omtrent en mm tynnere enn før, det er (såvidt) merkbart faktisk.

Moro å endelig kunne se dette urverket. Til forskjell fra saphire sandwich så er det ikke like pønta, og det er en (hvit) plast-del som er synlig, men det plager meg ikke. Vakkert er det lell synes jeg.

image.jpg

Redigert:
Idag kom den tredje parts casebacken i posten gitt.

De sendte med 3d-printet verktøy for å holde/åpne baklokket:

Vis vedlegg 280984
Vis vedlegg 280985
Bonus at den gjør at klokka bygger omtrent en mm tynnere enn før, det er (såvidt) merkbart faktisk.

Moro å endelig kunne se dette urverket. Til forskjell fra saphire sandwich så er det ikke like pønta, og det er en (hvit) plast-del som er synlig, men det plager meg ikke. Vakkert er det lell synes jeg.

Vis vedlegg 280987
Det er Delrin bremsen.
Den stopper sekundviseren.
Mange sier at det har ikke noe å si på messing tannhjulet(eller lignende legering) som styrer sekundviseren, men en stål/stålfarget legering brems (som tydeligvis er hardere) skal bestandig spisse tennene på sekundhjulet.
Jeg vil si at Delrin er sikrere angående lang levetid og nøyaktighet.

Det er Delrin bremsen.
Den stopper sekundviseren.
Mange sier at det har ikke noe å si på messing tannhjulet(eller lignende legering) som styrer sekundviseren, men en stål/stålfarget legering brems (som tydeligvis er hardere) skal bestandig spisse tennene på sekundhjulet.
Jeg vil si at Delrin er sikrere angående lang levetid og nøyaktighet.

Neat, takk for info!

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord