Den store fotballtråden!

Viktig: flyttet fra sportspuben hvor jeg pleide å se El Clasico.

Er det noen måte å fått sett den? TV? Nettet? El Clasico er årets fotballhøydepunkt.

Æsj, betalte 100kr for en rimelig elendig feed fra C-Fotball. NFL klarer jo å levere kjempeklare bilder ...

Noen inntrykk:
- rimelig elendig Barca; var rimelig opplagt selv etter 0-1 at Madrid kom til å vinne
- den store Messi var rimelig dårlig, dessverre. Det var forresten også C. Ronaldo. Litt
overraskende at C R var såpass elendig. Er han bare god mot elendig motstand?
I hvert fall ingenting her som antydet at disse skulle være i nærheten av å være "verdens beste spiller"
- klar hjemmedømming, men absolutt ikke avgjørende; RM var klart best.
- Har Barca noen spillidé?
- Mathieu kampens dårligste spiller; ganske klart. Bommet på nesten alle pasningene.
- Litt forskjell på innlegg, Barcas dverger mot Madrid muskelmenn. Hvorfor legger Barca
inn når de i 16m ikke engang prøver å vinne hodedueller?
- Barca burde ha kjøpt en midtstopper; Mascherano i forsvaret funker bare ikke,
men fyren er jo glimrende i SBusquets-rollen.
- Uansett, Madrid veldig solide, og kan bli en hard nøtt i Champions League ...

Man Utd - Chelsea idag.

Jones tilbake i midtforsvaret, men tror vi får en utrolig vanskelig kamp. Tidligere har vi sett at Mourinho ligger bakpå i slike kamper å prøver å holde nullen å satse på et kontringsmål. Umulig å se for seg kamputfallet, og legger således ikke inn noen bets.

Det er meldt at Falcao er usikker etter en skade på trening, men dette er nok et taktisk spill for galleriet. Ser for meg Falcao starter på topp sammen med van Persie.

Gleder meg som en unge til kl 17:00 :cool:

Finnes det puber i Bergen hvor de viser amerikansk fotball? Har gamepass selv, men det hadde vært morsomt å sett en kamp på pub.

Herregud dette var skuffende...Helt for jævlig faktisk!
Uavgjort mot United er meget svakt, men gutta skal ha skryt for at de kjemper på uten å få noe som helst gratis.

...Kan man stemme frem Dowd som dommer når Man Utd møter City? Blir vanskelig for de lyseblå da.

Herregud dette var skuffende...Helt for jævlig faktisk!
Uavgjort mot United er meget svakt, men gutta skal ha skryt for at de kjemper på uten å få noe som helst gratis.

...Kan man stemme frem Dowd som dommer når Man Utd møter City? Blir vanskelig for de lyseblå da.

Svir sikkert å tape 2 poeng på overtid, men ikke kom her å si at det var ufortjent med uavgjort.

Helt OK at det blir uavgjort. Misforstå meg rett, er måten det skjer på.
Har sett Ivanovic - Di Maria situasjonen nå, sikkert 50 ganger, fra forskjellige vinkler, og det er fortsatt umulig å se om det faktisk er kontakt. Frispark er det trolig uansett, det må ikke være kontakt for at det skal bli frispark, men gult kort er utroooooolig strengt.

Men det blir jo bare flisespikkeri sammenlignet med straffen(e) Chelsea skulle hatt i første omgang.

Samt kastene som blir dømt til fordel rødt i hytt og gevær, Fellaini får fritt bruke albuer, og at RvP ikke engang får gult kort for å ta av seg drakta når han scorer.

Summen av dette blir desverre såpass mye at jeg kan med trygghet si at dommeren blåste i fordel rødt i dag.

Edit: Og av samme grunn tror jeg faktisk Mourinho er ærlig når han sier at han er fornøyd slik kampen ble. Er ikke enkelt å spille i motvind. http://www1.skysports.com/watch/vid...raises-#ooid=J5d2JjcTr1oSxtShP-9KhcpMVeKeHpI0

Redigert:
I en ellers begredelig sesongåpning, var det flott å være Arsenal-supporter i helgen. God uke > dårlig uke

Har blitt ganske så stille her i Barcelona-tråden etter hvert.. Mulig dere kjører på for fult i Salon Privé for alt jeg vet :cool:

Uansett, kan noen forklare meg hva som skjer i FCB? Er jo fullstendig meltdown på Twitter i dag. Zubizarreta og Puyol ut dørene på samme dag, samtidig som spansk radio melder at det er kommet inn bud på Messi (tar den siste med et trailerlass med salt). Sprekker omsider bobla? :rolleyes:

Bra spørsmål, @s2bu. @Kohe321 pleide jo å ha helt glimrende inside info og innsiktfulle
kommentarer om Barça. Savner det. Hva skjer? Hva tror han om Luis Enrique?
Er storhetstiden over? Mangler piffen i Xavi/Busquets/Iniesta-midtbanen?
Burde de ikke ha et forsvar uten han franskmannen og Mascherano?

Men hadde satt veldig pris på om andre ønsket å skrive innsiktsfullt om andre
lag, gjerne fra utenom England (som vi leser nok om i norsk media anyways).

Valencia - RM var forresten en glimrende kamp; deilig å se den på norsk TV.

Redigert av en moderator:
Noen som skal se Seahawks - Panthers på lørdag?

;)

Jeg ser på alle kampene, men den første runden var jo nitrist.
Særlig siden mitt Steelers røk ut. Dropper nok den sene kampen på
lørdag (oops, ser nå at det er Seahawks - Panthers). Ble veldig sliten på søndag etter
den sene Steelers - Ravens kampen.

Triste greier første runde:
- Arizona hadde ingen kompetent QB, og deres eneste OK RB var på IR; dermed så
klarte de å prestere tidenes dårligste offense i en sluttspillkamp ...
- Bengals eneste stjerne (på offense), AJ Green, var ute; dermed hadde de heller ingenting å by på.
- Steelers røk ut.
- Flagget som ble plukket opp i Detroit - Dallas ...

Ser ikke for meg at neste runde skal bli spesielt interessant. Håper selvsagt at Ravens kan få
til noe mot Pats, men realistisk sett er de eneste potensielt interessant kampene Denver - Colts
og Packers - Cowboys. Denver har sett elendige ut den siste tiden, mens Dallas ikke imponerte
veldig mot Lions og burde få det vanskelig på Lambeau.

@Kohe321: situasjonen i Barça skriker ut etter din analyse. Hva skjer????

Nedtur 2014 for min del.
Etter ein sinnsjukt OK+ vårsesong var det heilt katatrofe på hausten og Sogndal måtte ned i adecco.
Liverpool klarte heller ikkje seriegullet, og har famla i blinde i 14/15 sesongen.

Håpar 2015 blir bedre:
Sogndal opprykk og Liverpool oppover på tabellen!

Bercelona

Det er noe som ikke stemmer innad i Barcelona. At Zubi ble sparket er i stor grad selvforskyldt, da det har vært mange rare signeringer i form av Douglas og Vermaelen. Zubi peker jo på Bartomeu og mener han er en stor del av skylden for at Barcelona har fått overgangsnekten. Det skal være en pressekonferanse nå kl. 16.00 som har dette på agandaen. Men om det blir snakket noe spesielt om hva som skjer innad i laget, vet jeg ikke.

Det at Messi er på vei bort tror jeg man skal ta med en spade salt, men det har nok aldri vært større sannsynlighet for at han drar enn nå. Tenker han er dritt lei de klovnene som er i ledelsen akkuratt nå. At han er på vei til Chelsea sliter jeg med å se, ihvertfall med tanke på FFP.

Jeg ble sjokkert da jeg så startoppstillingen mot Real Sociedad. Messi, Neymar og Alves ute mot et lag som har tatt poeng mot både Real og At. Madrid! Jeg tolket det vel såppas at endelig skulle han benke Alves og satse på Montoya og at han skulle hvile både Neymar (småskadet) og Messi. Luis Enrique har så langt i sesongen ikke hatt noen klar visjon og virker som han bare durer i vei, uten å ta til seg konstruktiv tilbakemelding. Han roterer laget konstant og holder formspillere ute. Han har ingen KLAR plan og det bringer nok usikkerhet rundt spillerene.

Neymar, Messi og Alves er nok trioen som kan gå imot en trener og det kan nok tolkes i ettertid at det er nettop det de prøver på eller har gjort. At Messi har begynt å følge Chelsea på Instagram, vet Messi selv at det kommer til å spres rykter om. Men om han gjør det for å legge press på ledelsen i form av å sparke Enrique eller et hint til Mourinho, det gjenstår å se..

Opprydning må skje og en overgangsnekt akkuratt nå er ikke ideelt..

@Hvalrossen Ja, klubben brenner akkurat nå. Kan godt skrive litt, men hele denne historien er så lang og full av virrvarr at jeg er redd teksten fort kan bli likedan. Men skitt au:

Jeg er egentlig glad for at dette endelig skjer slik at vi kan få forandring, det har vært vondt å se på hvordan dette styret har vanskjøttet klubben de siste årene. Det er egentlig litt vilt at dette har ventet så lenge på seg. Det er rett og slett vannvittig hvordan Rosell (og nå nikkedokken Bartomeu som sitter), sammen med en gruppe yes-men som Zubizarreta, har klart å ødelegge kanskje tidenes beste lag på bare noen få år. Omtrent alle beslutningene de har gjort har vært direkte ødeleggende.

Først av alt, Messi drar mest sannsynligvis ikke, men dette er en måte å legge press på klubben på uten å si noen ord. Når spillere blir spurt direkte av pressen hvordan ting er vil de alltid svare "we're behind the coach" uansett hvor dårlige tilstandene er. Dette er uansett en måte for Messi å sette seg selv opp mot styret og treneren på, og det er en kamp Messi vinner lett. Samme som med Totti og Enrique i Roma. Anbefaler å lese denne korte artikkelen om dette før du leser videre i posten: http://lucasammr.com/2015/01/05/d10s-writes-straight-with-crooked-lines/

Luis Enrique har vist seg å være en elendig trener. Det begynte å bli klart etter noen uker ut i ligaen. Konstante rotasjoner som ikke gir mening, fullstendig mangel på system og sammenheng. En merkelig taktikk som går ut på å bruke de tre spissene på topp tettere sammen og heller bruke backene som kanter, hvor venstre og høyre midtbanespiller skal dekke de defensive rommene bak backene. Dette gjør at midtbanen til Barca blir fryktelig strukket horisontalt, så kontrollen og triangelspillet forsvinner. Paradoksalt blir de tre spissene på topp så isolert uten service fra midten at Barca har scoret mindre i denne sesongen enn de 3 forrige sesongene, selv med det som skulle være tidenes spiss-trio på topp.

Messi trekker som følge helt ned til midtbanen, dypere enn vanlig, for å skape et bindeledd der hvor det absolutt trengs, og det ender opp med at han må skape absolutt alt selv. Omtrent alle målene denne sesongen har vært pga. av individuell brillianse av enten Messi eller Neymar, nesten ingen mål har kommet som følge av at laget kollektivt spiller ut det andre laget takket være et brilliant system. Spillerne ser veldig ukomfortable ut i måten Enrique vil ha dem til å spille, det er ofte veldig unaturlig.

...

Mot Real Sociedad så bestemmer altså Enrique seg for å benke Messi og Neymar, og starte med 19 år gamle Munir på topp sammen med Pedro og Suarez, samt spille Mathieu (som ikke er god nok for Barca) istedet for Pique, og Montoya istedet for Alves. Montoya har også hatt en absurd sesong som jeg må si et ord om først:

Han har ventet tålmodig i noen sesonger på sin sjanse til å få mer fast spilletid for a-laget, og nå som Alves er blitt 31 år og er på det siste året i kontrakten så skulle du tro at ting endelig skal begynne å falle på plass for Montoya. Men nei, Zubi og styret bestemmer seg for å kjøpe en no-name spiller fra Brasil med navn Douglas Pereira, fra São Paulo. Alle måtte gni seg i øynene når de leste denne nyheten i sommer, folk hadde ikke peiling på hvem denne Douglas var. Fansen til São Paulo var like uforstående og sa at Douglas ikke var noen spiller noen der syntes var spesielt god, kanskje ikke den beste på laget en gang.

Denne overgangen viser seg nok å være så korrupt som bare Rosell kan få det til, og er muligens en måte og betale en resterende sum for Neymar overgangen. Det var nemlig faren til Neymar som scoutet Douglas i sitt nyopprettede scouting firma, som vel også fikk endel penger for overgangen... Og denne fyren har i Enriques øyne vært over Montoya i rang på høyreback, og startet flere kamper over ham (som har vært forferdelig dårlige, han er ikke god nok for Segunda Division B en gang).

Montoya truet med å dra rett før jul, noe som hadde vært krise med transferban og Dani Alves som drar til sommeren. Vi ville ha sittet igjen med Douglas på høyreback sammen med Adriano som kan veksle mellom HB og VB. Og dermed har plutselig Montoya fått startet 3 kamper på rad, som om Enrique først nå innså alvoret i situasjonen han skapte. Vi kunne alltids ha spilt Bartra der (men det hadde vært leit da han er en vill CB nå), promotert en B-lag spiller, eller skiftet formasjon. Hadde overlevd, men det ville vært utrolig ille.

Men tilbake til Sociedad kampen. Spillerne får vite hvem som skal spille 1 time før kamp da Enrique mener dette er lurt, så du kan se for deg sjokket i garderoben. Real Madrid har akkurat droppet poeng for første gang på alt for lang tid, og dette er sjansen til å snu ligaen på en av de vanskeligste bortebanene for Barca. Og Enrique benker Messi og Neymar...

[video=youtube;TftxQC89G14]https://www.youtube.com/watch?v=TftxQC89G14[/video]

Det har lekket at Messi og Enrique kranglet på trening før kampen. Under en 5v5 kamp som Enrique dømte så skulle Messi få frispark, men Enrique vinket det bort, hvorpå Messi klagde på avgjørelsen. Da skal Enrique ha sagt noe som "hold smella jeg er trener og jeg bestemmer". Dagen etter Sociedad kampen er det åpen trening foran 11 000 mennesker, og Messi er hjemme med "vondt i magen". Han har vel fått så grundig nok av trynet på Enrique at han ikke orker å se på ham etter kampen kvelden før. Etter dette så skjer også alle tingene som har vært i nyhetene det siste døgnet. Puyol gjør et klokt valg og drar fra klubben, da dette styret er et synkende skip han ikke vil være bundet til. Han hinter kraftig om at han vil tilbake, noe som er en fin måte å si "ansett meg igjen når det er noen med peiling som sitter i styret".

Det lekker videre ut at alle spillerne ikke kan fordra Enrique, og en spiller skal vistnok ha sagt at han er den verste treneren han noensinne har hatt. Bartomeu skal ha blitt overhørt av flere på vei ut av kontorene å si: "jeg forstår ham ikke, han må ha blitt gal!". Nå som Zubi er sparket, mannen som valgte Enrique og signerte ham, så finnes det ikke noe skikkelig bindingsledd mellom trener og klubb lenger. Han skal ha fått et to kampers ultimatum: stor bedring i både kamper og utenfor, ellers er det døren. Dette er egentlig bare å åpne døren før man dytter ham ut, det er omtrent 100% sikkert at Enrique er ferdig.

Noen tweets fra Petter Veland som er verdt å fremheve etter gårsdagen:

Cope: Barcelona-styret har gitt Luis Enrique et ultimatum. Klar bedring mot Elche og Atlético Madrid kreves, om ikke får han sparken. #cmore

Cope: Det er ikke bare Messi som er svært misfornøyd med Luis Enrique. Snarere tvert i mot. Så godt som hele troppen er negative. #cmore

Cope: Misnøyen bunner ut i at spillerne ikke ser en plan i Luis Enriques trenergjerning. Ingen plan eller logikk i taktikk/laguttak. #cmore

Cope: Barcelona-president Bartomeu ble tidligere i dag overhørt av flere personer; "Jeg skjønner ham ikke. Han har blitt gal" . #cmore

Cope mener også at en av Barcelonas sentrale spillere har uttalt at Luis Enrique er den verste fotballtreneren han har hatt. #cmore

Cope melder også at flere sentrale skikkelser i klubben har gått "all in" for å få arrangert valg av ny klubbpresident til sommeren. #cmore

Jeg som trodde at Barcelona-Atlético ikke kunne bli stort mer interessant på søndag grunnet tabellsituasjon og tidligere innbyrdes...

Slik ståa er nå (gitt at Cope har rett i hva de melder), kan man jo faktisk få være vitne til et vaskeekte mytteri på søndag

Trist at to personer (Rosell og Bartomeu) kan ødelegge så mye for en fotballklubb som har gitt oss nøytrale så mange vakre øyeblikk. #cmore

Blir altså gøy å se Atletico kampen på søndag! Lurer på hva som skjer videre nå. Jeg håper at Laporta trer frem enda sterkere i media og begynner å presse på. Om han ikke allerede hadde fått valget servert på sølvfat, så kan han nå i tillegg ta Messis parti. Og det er veldig høy sannsynlighet for at Puyol og Laporta også sammarbeider her. Barca trenger virkelig sårt et friskt nytt styre, nye sportsdirektører og ny topptrener, og det virker nå som om dette kanskje ikke er lenge til. Heldigvis. Kanskje trekker dette styret seg allerede om noen dager, vi får se og krysse fingrene.

Kan også være lurt å følge Petter Veland på twitter for å få videre oppdateringer derfra, fyren kan La Liga bedre enn de aller fleste. :)