Den store fotballtråden!

Dette er en god gjennomgang:

[video=youtube;xTCo-fsBrlk]http://www.youtube.com/watch?v=xTCo-fsBrlk&list=PLcpdeqR6GtroAYMHCsfO2oNzyYuqgH4Th[/video]

Herlig, @Kohe321! Tusen millioner takk!

Da vet jeg mye mer. Var ikke klar over Douglas Sequeira, så det var interessant lesning.
Uansett var det endel merkelige overganger i sommer. Lite nytt i forsvarsrekka, som opplagt
trenger forsterkninger, gitt Alves og behovet for å spille med Mascherano. Helt klart (av det lille jeg har sett
i år) at Mathieu ikke er i nærheten av å holde nivået.

Noen idé hvem som blir ny trener?

Vil spillerne legge seg (litt) mot Atletico, gitt at LE må dra hvis det ikke blir en betraktelig forbedring
snarest (selv om det virker som om han er out uansett)?

Nok engang: tusen takk, også til @Kastra10.

Redigert av en moderator:
Hva skjer nå, @Kohe321? Fikk ikke Luis Enrique to kamper å imponere på, og laget gjorde det visstnok veldig bra.
Blir han??

Med Ødegaard i RM kanskje norsk media også oppdager spansk fotball???

@Hvalrossen Yes, etter dramaet så fulgte altså denne storseieren mot Atletico i ligaen, og etter denne kampen så gikk spillerne og klubben ut i full "brannslokkingmodus" og sa at alt som var blitt sagt i media var løgn, inkludert ryktene om et ultimatum for Enrique. Det kan godt være sant at mye var overdrevet, men det er helt sikkert at det var mye rabalder i klubben i denne perioden. Et rabalder som med god hjelp fra Messi og instagram førte til at styret måtte reise det hvite flagget og annonsere tidlige presidentvalg til sommeren.

Etter dette har det vært en markant endring i hele laget, omtrent som en gigantisk vitamin injeksjon av lykke og iver. Enrique ser ut til å ha bedret seg mye også, men er fortsatt ikke helt overbevist om hvor mye av æren for dette han skal ha. Det er mulig at mye av grunnen bak de gode prestasjonene kommer av en voldsom optimisme og giv i laget. Akkurat det må vi vente og se an litt til, men jeg skal ikke utelukke at han faktisk har bedret seg og kan vise seg å være en god trener. Han skal visstnok være kjent for å starte dårlig men bli bra med lagene sine. Jeg kommer uansett ikke over følelsen som er "hvis du kunne dette, hva i alle dager var det du holdt på med de første 6 månedene?". Det er ihvertfall en god ting som kommer ut av de voldsomme rotasjonene han holdt på med hele høsten, og det er at laget virker veldig uthvilt og friskt nå, hvor RM begynner å sakke ned farten og se betydelig slitne ut.

Spennende kamp i kveld klokken 21:00, Barca møter Atletico på Vicente Calderón i Copa del Rey og leder 1-0 fra Camp Nou. Det kommer mest sannsylig til å bli fyrverkeri. Godin og Mandzukic er suspendert, lurer på om ikke Koke er det også...

...

Angående Ødegaard og RM. Supert valg av ham, treningshverdagen han får blir helt vannvittig, å trene med a-laget og Ancelotti i ukedagene for så å trene med Zidane og B-laget et par dager før kamp i helgene... Dette vil være fullstendig gull for en med hans talent hva gjelder videre utvikling.

Håper virkelig dette kan få Norske fotballfans til å få øynene opp for spansk fotball, La Liga har den mest underholdende fotballen med god margin etter min mening. Nå spiller foreløpig Real Madrid Castilla i Segunda Division B (tredje nivå), men har veldig gode sjanser til å rykke opp. Forstår det slik at det muligens er tannhjul i bevegelse om å få rettighetene til Segunda Division (andre nivå) på norsk TV snart, og da kan man i så fall se Martin spille hver uke (om de skulle rykke opp). :D

Nei, nå må jeg legge meg :mrgreen:

Tusen takk for glimrende svar, som alltid, @Kohe321. Så stats fra AM-FCB: 25-75 i possession! Vannvittig på Vicente Calderon. 7-14 i skudd.

Indeed, av det lille jeg ser av fotball så er det liten tvil om at den spanske ligaen er den beste.

God natt!

@Hvalrossen For et fyrverkeri av en kamp ja! Litt av en temperatur og masse rare situasjoner. To røde kort, masse gule, Torres som igjen scorer innen ett minutt er gått, Arda Turan som kaster skoen i retning av linjedommer og får gult når det burde være direkte rødt, Alba som blir slått i hodet av flagget til linjedommeren på andre siden, feilaktig tildelt straffe, annullert legitim scoring, hands som ikke blir til straffe hvor Barca scorer på den påfølgende kontringen, nesten slosskamp på vei inn i garderoben til pause... Disse kampene er aldri kjedelige, det er sikkert!

Barca fikk 3-2 til pause, og i selve pausen klarte Gabi å pådra seg rødt kort etter å ha kjeftet på dommeren i spillertunnelen, så med en komfortabel bortemålsledelse tok Barca klokt nok foten av gasspedalen og sikret inn seieren i andre omgang. Litt dumt for nøytrale seere da første omgang var spinnvill, men det hadde vært uklokt å fortsette med den samme innsatsen og risikere skader i andre. Det venter en tøff kamp mot Villareal på søndag.

Jeg er egentlig bare sjeleglad for at ingen Barcaspillere ble skadet. Skittent spill av Atletico hele kvelden, og det var herlig at dommeren for en gangs skyld slo hardt ned på det. Synes rett og slett Atletico sin bølletaktikk begynner å bli patetisk, de gikk ut som tapere i ordets rette forstand i kveld. Busquets sa det bra: da Barca tapte ligaen til dem forrige sesong på Camp Nou applauderte publikum og laget tok nederlaget med stil. Dette må Atletico lære å gjøre selv.

Neymar er en spiller for de store kampene som alltid er på sitt beste når det teller, og han er jammen blitt Atleticos nemesis sammen med Messi. Scorer alltid mot dem. I dag ertet han på seg alle spillerne og ikke minst publikum. Bue og pipekonserten hver gang han hadde et touch på ballen ble til slutt øredøvende. Og hva gjør han etter han selvsikkert dribler forbi Jan Oblak og putter sitt andre mål for kvelden? Tar hånden opp til øret i det han jogger forbi publikum på seiersrunden. Elsker det! Han ble til slutt så røft behandlet av Atletico spillere som i økende grad så at slaget var tapt (og dermed begynte å bli ekstra ufine), at Enrique besluttet å bytte ham av for å forhindre noen skader. Klokt.

Desto høyere press og forventninger det er knyttet til en kamp, jo skarpere og mer "arrogant" blir Neymar. Det virker som om han trives under press, en ekte "big game player". Egentlig ganske vilt når jeg tenker tilbake på VM og hvordan han i en alder av 22 år taklet det sinnssyke presset som hele Brasil plasserte på skuldrene hans. Han var lett en av turneringens beste spillere frem til skaden mot Colombia. :cool:

Uansett, et bilde sier mer enn tusen ord:

B8eQZfoCQAEubtK.jpg:large

Her er veldig fin oppsummering av kampen med norske kommentatorer som viser de fleste høydepunktene :cool:

[video=youtube;_DMUjqdMCsY]https://www.youtube.com/watch?v=_DMUjqdMCsY[/video]

Costa er idømt 3 kampers karantene. Burde heller vært seseks, men greit nok. For en idiot av en spiller.

Fint å se at han fikk karantene. Han er jo ofte ekstremt usympatisk i oppførselen på banen, og det ser tidvis ut som han er mer opptatt av å tirre motstanderne enn å spille fotball. Som Liverpool-supporter hadde jeg likevel ikke hatt voldsomt store kvaler for å ønske han velkommen til Liverpool, for en spiss som scorer mål trenger vi sårt. Blir forhåpentligvis bedre nå som Sturridge straks er tilbake. Har jo vært en oppadstigende formkurve nå, men tror ikke Sterling på topp er den beste løsningen over lang tid.

Costa er litt av en hissigpropp ja, så er det jo litt morsomt at han i tillegg ser ut som en gammel westernbanditt fra en "wanted" plakat også! Helt sykt at han bare er 26 år gammel, ser jo ut som om han har ridd rundt på en solsvidd prærie med revolver i minst 20 år før han satt en fot på en fotballbane :mrgreen:

For en som så masse kamper med ham i Atletico så kommer ikke denne atferden som noen overraskelse, og tviler på at den forsvinner selv om han nå får konsekvenser. Savner Madrid derbyene hvor han og spesielt Sergio Ramos alltid var i tottene på hverandre. Det var god underholdning.

...

Husker jeg lo godt da noen på et fotballforum postet dette bildet med underteksten:

"Cesc with his mom and dad".

B7oTUpSCAAAXV-R.jpg

Redigert:
Ja, når det er dette som kommer opp når jeg skriver inn "diego costa" i søkefeltet på YouTube, så er det jo en viss indikasjon på hvordan han er.

Spinnvill kamp mellom RM og Moyes sitt Real Sociedad! Nesten 3 mål på 3 minutter, foreløpig 1-1 etter 4 minutter spill. :eek:

Går på MAX.

Glimrende oppsummering, tusen takk @Kohe321. Fikk sett klippet, og skjønner ikke mye av straffen på Mascherano. Og rart
at Turan fikk bli på banen. Er Luis Enrique nå konge igjen, eller er han fremdeles på vei ut? Uansett interessant at Barças mål
stort sett kommer på kontringer. RM viste jo ifjor at man ikke trenger å skamme seg for å basere spillet på kontringer selv om man har endel greie spillere på laget ...

Kjipt også hvis AM spilte stygt. Det var nitrist å se under Mourinhos RM hvordan stygt spill var den eneste spilleideen til Mou under Peps glsansdager. Heldigvis har det blitt veldig mye bedre under Ancelotti.

@Hvalrossen For et fyrverkeri av en kamp ja! Litt av en temperatur og masse rare situasjoner. To røde kort, masse gule, Torres som igjen scorer innen ett minutt er gått, Arda Turan som kaster skoen i retning av linjedommer og får gult når det burde være direkte rødt, Alba som blir slått i hodet av flagget til linjedommeren på andre siden, feilaktig tildelt straffe, annullert legitim scoring, hands som ikke blir til straffe hvor Barca scorer på den påfølgende kontringen, nesten slosskamp på vei inn i garderoben til pause... Disse kampene er aldri kjedelige, det er sikkert!

Jeg er egentlig bare sjeleglad for at ingen Barcaspillere ble skadet. Skittent spill av Atletico hele kvelden, og det var herlig at dommeren for en gangs skyld slo hardt ned på det. Synes rett og slett Atletico sin bølletaktikk begynner å bli patetisk, de gikk ut som tapere i ordets rette forstand i kveld. Busquets sa det bra: da Barca tapte ligaen til dem forrige sesong på Camp Nou applauderte publikum og laget tok nederlaget med stil. Dette må Atletico lære å gjøre selv.

Glimrende oppsummering, tusen takk @Kohe321. Fikk sett klippet, og skjønner ikke mye av straffen på Mascherano. Og rart
at Turan fikk bli på banen. Er Luis Enrique nå konge igjen, eller er han fremdeles på vei ut? Uansett interessant at Barças mål
stort sett kommer på kontringer. RM viste jo ifjor at man ikke trenger å skamme seg for å basere spillet på kontringer selv om man har endel greie spillere på laget ...

Kjipt også hvis AM spilte stygt. Det var nitrist å se under Mourinhos RM hvordan stygt spill var den eneste spilleideen til Mou under Peps glsansdager. Heldigvis har det blitt veldig mye bedre under Ancelotti.

@Hvalrossen Personlig så venter jeg til etter City kampen før jeg "friskmelder" Enrique, men det ser utvilsomt mye, mye bedre ut nå enn før. Jeg er håpefull :)

Det var en god taktikk å fokusere mer på direkte spill og å generelt sett møte intensiteten til Atletico Madrid i åpent spill, og heller akseptere at det ble en mer åpen kamp i første omgang. Å møte Atletico på deres hjemmebane når de ligger under i mål fra forrige kamp og dermed må score for å gå videre er en oppskrift på en utrolig intens kveld, og det å prøve å roe det ned og skape kontroll igjennom konservative pasninger slik vi gjorde sist sesong fungerte dårlig. Vi kontrollerte mindre ball men mer rom i denne kampen, og dette ga oss faktisk mye mer kontroll over kampen. Viktig å ha flere strenger å spille på.

Dette laget og denne spillestilen vi har sett i de tre siste kampene mot Atletico er faktisk mer "vintage" Barca enn det vi har sett de siste årene. Minner litt om Rijkaard på sitt beste eller Peps første år i laget, hvor vi var mye mer direkte og uforutsigbare, og pasningsfotballen ble brukt som et middel til angrep, ikke til å beholde possession for possessions egen skyld. Nå var denne siste kampen mot Atletico en ekstrem variant, men det virket jo forsåvidt greit. Uansett, fokuset var nesten kun på possession de siste årene, noe som gjorde oss svakere da dette til slutt ble et mål i seg selv. Da vi tapte mot Bayern husker jeg Xavi snakket om "men vi hadde mer possession" som om dette gjorde nederlaget lettere å svelge. :rolleyes:

Glad hvis vi nå beveger oss bort fra det og tilbake til røttene, hvor pasningsfotball og tiki-taka ligger som grunnlag for angrepsfotball og kontroll i de kampene hvor det kreves.

...

Enig, Ancelotti har fått RM til å spille en fantastisk flott fotball. Utrolig god trener som er god til å få det beste ut av mannskapet. Ikke noen Ødegaard i dag forresten, ble ikke tatt ut i troppen. :(

Tusen takk nok engang, @Kohe321. Virker også veldig riktig den analysen. I noen av Peps år var dette ett av de beste fotballagene jeg har sett, men da var det masse bevegelse rundt, og fremfor, ballfører. Possession er jo poengløst hvis det ikke er effektivt
(Rijkaards siste år typeeksempel), og de siste årene har det nok vært en veldig tregtflytende suppe av possession uten bevegelse
for possession's egen skyld, og håpe at Messi kan lage magi på egenhånd ... OK, la oss vente til City-kampen, men City har ikke pleid å være et stort hinder. Men Madrid ser sterke ut. Jeg savner også Heynckes' Bayern :)

Ha en god natt; her blir den lang med masse te og Super Bowl!

Ja, når det er dette som kommer opp når jeg skriver inn "diego costa" i søkefeltet på YouTube, så er det jo en viss indikasjon på hvordan han er.

Hahaha, så morsomt at bitterheten florerer også på youtube.

Såklart når Chelsea ligger i rute både til PL og cup, og samtidig er med i CL vil det jo bli en del syting fra andre leirer.
Helt OK :cool: There will be haters.

Noen som følger Bundesliga og Dortmund som kan fortelle litt om hva som skjer på den fronten for tiden? Fra utsiden ser jo dette helt uvirkelig ut, etter helgens serierunde ligger de nå på bunnen av tabellen med 16 poeng fra 18 kamper? De spilte jo en CL finale for bare et par sesongen siden :eek:

Har fått med meg at de har vært utrolig uheldige med skader? Jeg så et par ligakamper med dem på høsten og da virket de ikke så dårlige, men jeg husker de slet med å få uttelling foran mål. Har hørt snakk om at dette problemet bare fortsetter?

Håper virkelig ikke de rykker ned. Reus drar vel uansett til sommeren, men om dette skulle skje er det vel mulig at noen av de andre stjernene også pakker sekken?