Den store fotballtråden!

Glimrende @Kohe321! Tusen takk.

@Hvalrossen Korrekt, og grunnen kan spores tilbake til våren 2013.

I 2012/2013 sesongen da han scoret 91 mål til årskiftet var han i toppform, og han fortsatte tempoet etter nyttår 2012-2013 og utover våren, men ble dessverre kjørt, eller kjørte seg selv, for hardt både for klubben og for landslaget.

Argentina spilte en kamp i høyde i Bolivia hvor jeg mener å huske at Di Maria gikk ned for telling og trengte oksygenmaske. Den kampen ble nok dråpen som fikk begeret til å renne over fysisk sett. Noen dager etterpå var det liga kamp igjen hvor Messi spilte bra, og noen dager etter det igjen kom kampen mot PSG i CL. Her scoret Messi og skadet seg like etterpå i hamstring. Denne skaden fortsatte å plage ham igjennom hele resten av året. Hver gang han fikk en skadefri stund og ting begynte å ta form igjen, så kom skaden i hamstringen tilbake og banket på døren, og han måtte sitte ute i flere uker til. Han fikk ikke bygget seg opp igjen skikkelig hele dette året.

Kanskje litt av problemet: han vil tydeligvis alle kampene, og HELE kampen ... (eller er det trenerne som trenger det?)

Da han kom tilbake fra en av de siste skadene i starten av 2014, og scoret et sykt mål i comeback kampen som jeg husker godt, så markerte egentlig dette begynnelsen på en lang periode med gjenoppbygging av både form og fysikk, en prosess som varte til etter sommeren 2014. Han var ikke seg selv i VM, det var helt klart, og selv om han gjennomførte et godt mesterskap, så virket han tregere og mindre sikker på fysikken sin.

Jepp, jeg et vi er unenige er, men Messi var litt skuffende i VM, særlig var han elendig i utslagsfasen (mot Belgia (eller Sveits?)
hadde han en avgjørende innsats, men deretter var det elendig). Mascherano (og di Maria så lenge han varte) tok dem til finalen.

I august hadde han en liten lårskade i det andre beinet, men denne var heldigvis ikke knyttet til fjorårets hamstring skade, og forsvant igjen ganske kjapt.

Det er altså først denne sesongen han virkelig har begynt å bygge seg opp til, og etter min mening gått forbi, det nivået han hadde i 2012/2013 før skaden i kampen mot PSG. Akkurat nå mener jeg han spiller bedre enn noensinne før.

Mmmm ... den siste kampen jeg så var den 4-0-kampen hvor han scoret et ferdigscoret offside-mål i La Liga. Da
var Messi langt unna den gamle gode. Du husker sikkert CL semifinale i 2011 på Santiago B. Er det DEN Messi
vi snakker om?

Det er kamper som dette som bare viser at ingen er på nivå med Messi når han er i form. Måten han håndterte City spillerne på, fjorårets EPL mestere, fikk det til å se ut som om "han drev med en annen idrett" som Morten Langli sa på Viasat i går. :)

Jepp, ingen på nivået. Zidane, Ronaldinho (de få gode årene), og Messi troner klart over alle andre i min levetid (som inkluderer Maradona og Zico).

Apropos, Ballon d'Or burde nok ha gått til Robben i fjor. I tillegg til å være best i VM er han nå den viktigste på Bayern, klart viktigere enn den tidligere giganten Schweini. Robbens skuespilleri er ufyselig, men han hadde fortjent Bd'O ifjor.

Forresten angående dømmingen i går: Nasri skulle hatt direkte rødt, og straffen var i beste fall veldig tvilsom, og frisparket som ledet til Alves sitt gule kort og suspensjon var bare tull.

Ufattelig at Nasri ikke fikk rødt for den på Neymar, og straffen var ikke opplagt, nei. Men likevel, de må jo levd litt
farlig hvis City hadde scoret på straffen.

Luis Enrique har virkelig snudd tingene helt rundt, systemet hans fungerer strålende: vi skaper sjanser hele tiden, men kan også roe ned og kontrollere når det trengs. En perfekt miks av direkte og pasningsbasert fotball, og balansegangen blir bare bedre og bedre. Humøret og samholdet i laget er sterkere enn på veldig lenge, og formkurven virker å være stigende. Må bare spise i meg ordene som jeg skrev tidligere om Lucho. Han er ikke en dårlig trener, tvert imot veldig god. Det tok tid å få laget til å fungere med forandringene han satt igang, og det var tidvis frustrerende, men det har virkelig betalt seg.

Så ja, well done Lucho! :D

CAashjyUgAA4Daq.jpg:large

OK, så han er god? Fikk sparken etter rimelige dårlige resultater i Roma. Og Celta gjør det vel ikke verre i år?
Men hvor god en coach er en som insisterer på Mathieu og spiller Mascherano i forsvaret?

Uansett, nå har jeg fått mye god bakgrunn til El Clasico så får vi se hva slags Barça og Messi som dukker opp.
Tusen takk @Kohe321! Og hvis du har instant analyse etter (eller under) EC så setter jeg veldig pris på alt!

Redigert av en moderator:
@Hvalrossen Kan godt skrive litt etter el clasico ja. :)

Bare kjapt, mener du 1-3 kampen mot Granada (hvor de spilte med de knallgule, markørgule draktene) hvor Suarez hadde åpent mål, men sentret til Messi som ble plassert offside pga. keeperen (den slags offside ser vi ikke ofte forresten!)?

Ja, det var en dårlig kamp, men det er litt som bør sies om den først. Granada sin gressmatte var en potetåker og ingen spilte særlig bra der. Mye av oppbyggingen av spill rundt midtbanen ble dermed bevisst "skippet" til fordel for direkte og lange pasninger opp til angriperne. Under slike forhold vil aldri Messi spille på sitt beste, og spesielt ikke når han tydeligvis har bestemt seg for å være ekstra sparsommelig med bruken av krefter i kampen. I tillegg hadde han unektelig en dårlig kamp. Det skjer jo med alle. :)

Men, jeg mener ærlig at Messi de siste 4 månedene, tatt enkelte svakere kamper i betraktning, spiller på et ekstremt høyt nivå igjen, og det blir bare bedre. Det høyeste nivået nå er etter min mening bedre enn noensinne før da han har lagt til flere elementer i spillet sitt. Har har blitt en enda smartere spiller og leser spillet enda bedre enn før, og pasningene... Ahh, disse pasningene! De har blitt helt sinnssyke, han disker opp med noen pasninger ukentlig som andre toppspillere skal være glade for å gjøre iløpet av en hel sesong. Nivået hans er kanskje ikke like stabilet som i 2012 enda, men det kommer seg gradvis. Han har eksplodert så langt i 2015.

Messi vil helst spille alle kampene ja. Guardiola fant ut at det var best for ham og hele lagets prestasjoner forøvrig om han spilte hver kamp, og resultatet ble at Messi sakte men sikkert ble en ekspert på å "pace seg" (finnes det et godt norsk ord for dette?) ved å hvile i faser av spillet under kampene. På denne måten kan han spille hver eneste kamp igjennom en hel sesong og fremdeles "peake" på slutten, forutsatt at han er i god fysisk form (som han er nå), og ikke sliter med skader.

Når Messi er på sitt beste merker du ikke denne hvilingen, han kan spille en kamp hvor han er direkte involvert i alt som skjer av mål og assists, og er knapt andpusten eller sliten når dommeren blåser slutt. I enkelte av de mindre ligakampene lurer jeg på om han faktisk bruker mindre energi enn på trening...

Hehe, mener virkelig at Lucho er god ja, og Mathieu var jo forresten kjempegod mot City! Han er en god forsvarsspiller, dog ganske grov i pasningene. Han er flink til å presse angripere ut på kant og avvæpne dem, men når han skal sentre ballen videre gjør han klokt i å holde det enkelt og di den til Pique eller keeper. Nå er Busquets skadet så Mascherano måtte spille DM mot City (og også mot Real, ved mindre Busquets mot all formodning skulle bli god igjen i tide), så valget sto mellom den talentfulle men uerfarne Bartra, eller den eldre kjederøykende Mathieu. Valget falt på sistnevnte, og han gjorde en god jobb. :mrgreen:

Innsatsen til Lucho i Celta var veldig god, og du kan si at Celta bygger en del videre på fundamenter han la. Han forlot dem i en betydelig bedre posisjon enn da han begynte for å si det sånn. Uansett, resultatene siden tapet mot Real Sociedad (som satt igang hele det store dramaet) taler for seg selv. Laget spiller bedre og bedre, og ting virker. Han fikk ryggen mot veggen, og klarte å kjempe seg tilbake. Nå har han opparbeidet seg mye goodwill.

Uansett, god natt! Beklager om dette er litt rotete og/eller bablete skrevet, jeg er ikke helt edru. Haha, hver gang jeg skriver om Barca så blir det langt, merkelig det der. Det er noe jeg brenner for kan du si... :D

@Hvalrossen - @Kohe321 ikke sett kampen, men 11 gule kort (efter 84')
Beskriver det kampbildet? :)

Nei, @adamskater, for å være en EC var dette greit, særlig etter at Pepe ble byttet ut :)
Dommeren bommet på endel frispark men hadde ikke en veldig vanskelig kamp.

Deilig at Ronaldo fikk gult kort for et av sine mange (ikke idag etter kortet) filminger. Men EC har blitt veldig mye
mer sivilisert etter at Mourinho forsvant. Den gangen var det stygt og kynisk.

Om kampen: Madrid dominerte 1. omgang fullstendig, mens Barca var klart bedre i andre. Svakheten ved Barca at
de for ofte roer ned når de har glimrende sjanse til å angripe. Og Messi, som @Kohe321 skriver begynner å finne formen,
har essensielt blitt en utrolig god playmaker. Hans pasningsfot er utrolig nok nesten bedre enn Xavi på sitt beste.

Alt i alt kanskje (såvidt) fortjent seier basert på andre omgang, men det var ikke mye tiki-taka fra Barca. Og
forsvaret så rimelig kaotisk i første omgang; måtte reddes altfor ofte av Pique som hadde en god kamp. Mathieu hadde
posisjonsproblemer og kommunikasjonsproblemer men ble likevel helt med målet. Neymar var en svakhet i Barca.

Kjapt oppsummert, er veldig sliten så det blir kort:

1. Barca åpnet første 20 minuttene veldig bra.

2. Neymar spilte sin dårligste kamp, mest sannsynligvis i karieren.

3. Neymar spilte mer for Madrid enn for Barca i første omgang, jeg har ikke statistikk, men det føltes ut som om han gav dem ballen mer enn Barca spillere.

4. Samtidig, av en eller annen absurd grunn, så gikk alle angrepene til Barca i første omgang nettopp igjennom venstre siden, anført av Neymar. Jeg må ha vært nær å få magesår etter minuttene 24-45. Sykt. Rett og slett sykt å se Messi ikke ha ball noen ting, men Neymar og venstresiden ha den hele tiden.

5. Real Madrid pøser på mer og mer fra 25-45 og Barca skal takke sine to stoppere som hadde en fantastisk kamp (MOTM Mathieu!) for at det ikke lakk inn mer enn 1 til pause.

6. Andre omgang starter som første sluttet. Slapt, impotent spill av Barca, Messi flyttet til midtbanen men virker uinspirert og sliten?

7. Sakte men sikkert så begynner Barca å spille seg opp. Punktet det vender for Barca er etter 56 minutter når Luis Suarez scorer et helt latterlig fantastisk mål etter en superb langpasning fra Dani Alves. Mottaket og avslutningen var ren perfeksjon.

8. Ny giv til Barca, fra og med målet spiller vi bedre og bedre ut kampen. Når Busquets og Xavi og etterhvert Rafinha kom banen så fungerte ting straks mye bedre. Det var helt klart denne lineupen Lucho burde startet med i kveld etter min mening, jeg tror Rakitic var for sliten etter kampen i midtuken. Han gav veldig, veldig lite hjelp til Messi. Kanskje derfor at Iniesta på venstre fikk ballen så mye, og derfra Neymar...

8. De siste 30 minuttene så har Barca en god fase hvor de skaper mer og mer sjanser, Messi våkner til liv, og spiller generelt sett bedre enn RM. Men dessverre fortsetter sjansesløsingen fra City kampen i midtuken, og det står 2-1 ut kampen.

9. Barcas periode av dominans på slutten veier opp for Madrids sterke avslutning på første omgang, og dermed føler jeg resultatet står som fortjent.

Leder nå La Liga med 4 poeng, det er fantastisk :)

Nå er det Landslagspause... Hulk, jaja... :(

Kjapt oppsummert, er veldig sliten så det blir kort:

1. Barca åpnet første 20 minuttene veldig bra.

Tusen takk for oppsummeringen, @Kohe321. Vi trenger en ekspert her. For @adamskater sin skyld skal
jeg gi mine kommentarer ...

Barca ble rundspilt de første 20 minuttene ;) Bl a hadde Ronaldo en i tverrliggeren fra 1 meter etter at
Mathieu hadde bommet i posisjoneringen ...

2. Neymar spilte sin dårligste kamp, mest sannsynligvis i karieren.

3. Neymar spilte mer for Madrid enn for Barca i første omgang, jeg har ikke statistikk, men det føltes ut som om han gav dem ballen mer enn Barca spillere.

Jepp, får ballen i lovende posisjon mange ganger, som @Kohe321, roer ned og prver å GÅ forbi 3-4 RM-spillere.
Akkurat som vi gjorde i fotballskolen som 9-åringer: gå med ballen helt til du mister den. Neymar mistet den HVER gang.
Han er best når han ikke er fancy og driver fort med ballen fremover, ikke når han stopper og og skal finte bort 4-5 mann fra stillestående. Han hadde to fine raid i annen.

4. Samtidig, av en eller annen absurd grunn, så gikk alle angrepene til Barca i første omgang nettopp igjennom venstre siden, anført av Neymar. Jeg må ha vært nær å få magesår etter minuttene 24-45. Sykt. Rett og slett sykt å se Messi ikke ha ball noen ting, men Neymar og venstresiden ha den hele tiden.

Indeed. Han hadde også ballen en meter fra mål og kan ikke unngå å score, men ballen treffer keeper, som starter spillet som leder til 1-1 istedet for 2-0.

5. Real Madrid pøser på mer og mer fra 25-45 og Barca skal takke sine to stoppere som hadde en fantastisk kamp (MOTM Mathieu!) for at det ikke lakk inn mer enn 1 til pause.

Jepp, Barca totalt rundspilt etter 1-1. MOTM Mathieu????

6. Andre omgang starter som første sluttet. Slapt, impotent spill av Barca, Messi flyttet til midtbanen men virker uinspirert og sliten?

7. Sakte men sikkert så begynner Barca å spille seg opp. Punktet det vender for Barca er etter 56 minutter når Luis Suarez scorer et helt latterlig fantastisk mål etter en superb langpasning fra Dani Alves. Mottaket og avslutningen var ren perfeksjon.

Live så følte et vendepunkt når Messi tok en av sine etterhvert sjeldne raid med ballen. Han utfordrer ikke forsvaret
så ofte som før, men fra denne ene spurten følte man at kanskje kunne fyre seg opp og gjøre det selv. Det virker
på det tidspunktet at Messi måtte gjøre noe selv om noe skulle skjer. Så kommer målet på en nydelig Alves-pasning
og nydelig prestasjon av Suarez. Derfra var det enveiskjøring.

8. Ny giv til Barca, fra og med målet spiller vi bedre og bedre ut kampen. Når Busquets og Xavi og etterhvert Rafinha kom banen så fungerte ting straks mye bedre. Det var helt klart denne lineupen Lucho burde startet med i kveld etter min mening, jeg tror Rakitic var for sliten etter kampen i midtuken. Han gav veldig, veldig lite hjelp til Messi. Kanskje derfor at Iniesta på venstre fikk ballen så mye, og derfra Neymar...

8. De siste 30 minuttene så har Barca en god fase hvor de skaper mer og mer sjanser, Messi våkner til liv, og spiller generelt sett bedre enn RM. Men dessverre fortsetter sjansesløsingen fra City kampen i midtuken, og det står 2-1 ut kampen.

9. Barcas periode av dominans på slutten veier opp for Madrids sterke avslutning på første omgang, og dermed føler jeg resultatet står som fortjent.

Leder nå La Liga med 4 poeng, det er fantastisk :)

Nå er det Landslagspause... Hulk, jaja... :(

Slik vat det!

En ting til: i en kamp med små marginer var én av de avgjørende aspektene at giganten
Sergio Ramos (og stygtspillende men gode Pepe) var litt off etter et langt skadeavbrekk.

Hvis han kommer i form vil RM fort kunne bli bedre enn Barca f eks i CL. Det Barca trenger (dessverre)
er at Messi igjen starter de geniale raidene sine igjen i stedet for å spre sine geniale pasninger
til folk som ikke løper uten ball.

Mener at Mathieu var veldig god. Enkelte småfeil til tross, han ryddet opp i MYE og scoret et fantastisk bra mål. Veldig bra i min bok. Pique var helt enorm forresten. Alves og Alba gode.

Bevegelse foran ballfører manglet totalt i store deler av denne kampen, men det har ikke vært et problem for Barca i 2015.

Har problemer med å huske mye detaljer, tror jeg må se den igjen. Hadde 1,5 flaske Estrella Inedit innabords når jeg så den, og nervene var i taket (og hadde vært det mesteparten av dagen også), så minnene føles ganske tåkelagt egentlig. :rolleyes:

Forresten, dette bildet... Haha. Messi og Rafinha er kult kledd og ser bra ut. Adriano skal ha poeng for godt fargevalg... Men Neymar og Dani, hahaha. Og Douglas som enda styrer med jakken i bakgrunnen :eek:

11018441_1410109452631655_1399633589_n.jpg

Redigert:
Wow, overrasket over hvor mange gode sjanser Barca hadde i andre omgang, alt var så tåkete at jeg hadde glemt hvordan Barca kjørte over Madrid mot slutten. Dårlige avslutninger eller feil avgjørelser med sisteball var problemet. Neymar skulle sentret til Suarez etter raidet, Messi skulle sentret til Suarez, Messis skudd skulle gått inn osv...

Hvis alle de store sjansene i kampen hadde blitt avsluttet, så skulle det kanskje stått 5-3. Kanskje 5-4? Fremdeles Barca seier uansett.

[video=youtube;XfZgmCywwjs]https://www.youtube.com/watch?v=XfZgmCywwjs[/video]

Og her er bare målene i herlig 60fps med Ray Hudson kommentarer (kan ikke vises utenfor youtube, så trykk "se på youtube"):

[video=youtube;9uq6fHcgx5Y]https://www.youtube.com/watch?v=9uq6fHcgx5Y[/video]

Denne var forresten fin: Messi og Neymars herlige feiring etter Mathieu scoret fra frisparket. That bromance :D

fXbPWM4.gif

Redigert:
Så, La Liga president Javier Tebas sier at Cristiano Ronaldos obskøne gest mot dommeren i el clasico skal "etterforskes".

Dette skjedde altså rett etter Pique taklet og vant ballen utenfor 16 meteren, og Ronaldo falt som en sekk poteter og la inn den vanlige søknaden om en Penaldo. Den ble avvist av Mateu Lahoz. :mrgreen:

Dermed gjorde han denne gesten og ropte "you like it?" til dommeren. Hahaha, at det går an :rolleyes:

CA3tAP6UQAAN9r-.png:large
¨

Her er en video av hendelsen: http://www.mundodeportivo.com/futbo...a-a-mateu-mientras-se-acomoda-sus-partes.html

Litt morsomt av Ronaldo å spørre dommeren om "you like it?", når han selv har denne legendariske reaksjonen på synet av litt bulge:

anigif_ronaldo-sneaks-a-peek-17595-1242928146-7.gif

Hahaha.. :mrgreen:

Redigert:
Min spansk er ekstremt dårlig, men er det slik at de har en lip reader som tolker det slik at CR sier "Mateu, te gusta?" (eller noe slik)??

Jeg ville latt slikt snakk gå og heller fokusere på å ikke dømme straffe på alle patetiske filmningene han stadig kommer med.
Har sett veldig straffespark gitt til disse. Absurd.

Så, La Liga president Javier Tebas sier at Cristiano Ronaldos obskøne gest mot dommeren i el clasico skal "etterforskes".

Dette skjedde altså rett etter Pique taklet og vant ballen utenfor 16 meteren, og Ronaldo falt som en sekk poteter og la inn den vanlige søknaden om en Penaldo. Den ble avvist av Mateu Lahoz. :mrgreen:

Dermed gjorde han denne gesten og ropte "you like it?" til dommeren. Hahaha, at det går an :rolleyes:

CA3tAP6UQAAN9r-.png:large
¨

Her er en video av hendelsen: http://www.mundodeportivo.com/futbo...a-a-mateu-mientras-se-acomoda-sus-partes.html

Litt morsomt av Ronaldo å spørre dommeren om "you like it?", når han selv har denne legendariske reaksjonen på synet av litt bulge:

anigif_ronaldo-sneaks-a-peek-17595-1242928146-7.gif

Hahaha.. :mrgreen:

@Hvalrossen Ja, ser ut som det er dette han sier for meg også.

Helt enig i at det bør slås hardere ned på filming generelt, og spesielt i straffesituasjoner.

Dette er en av de verre jeg kan huske fra denne sesongen, og Ronaldo fikk faktisk utdelt straffe i denne situasjonen som han scoret fra... Han er kanskje den fotballspilleren i verden med den største fysiske gaven og er et monster over alt på banen, men når han kommer innenfor 16-meteren får han plutselig balanse som et nyfødt rådyr... Merkelig det der :p

[video=youtube;fweO6vyxG4g]https://www.youtube.com/watch?v=fweO6vyxG4g[/video]

Og ja jeg vet, nå er ikke akkurat alle spillerne til Barca noen fantastiske rollemodeller på dette området, og jeg liker det ikke bedre når jeg ser enkelte gjøre det her heller. Dette er en av mange grunner til at Messi er min absolutte favorittspiller. Neymar har heldigvis blitt mye bedre her, ser ut som om vennskapet med Messi har gjort at han er blitt inspirert til å filme mindre, denne sesongen blir han på beina mye oftere.

PSG, dessverre uten Zlatan, mot Barca ikveld. Ingen favoritter, men satser på god fotball.

PSG, dessverre uten Zlatan, mot Barca ikveld. Ingen favoritter, men satser på god fotball.

Synd med alle skadene de har, ville helst sett en kamp hvor begge var på det sterkeste. Men allikevel, et "skadet" dyr biter hardest osv, så jeg undervurderer absolutt ikke PSG på noen måte, vi så for eksempel alle hvordan de spilte med bare 10 mann mot Chelsea... :)

Lineups:

Barcelona XI: (Official): TerStegen - Montoya Pique Mascherano Alba - Rakitic Busquets Iniesta - Messi Suarez Neymar #fcblive

PSG XI: (Official) Sirigu; VdW, Marquinhos, Thiago Silva, Maxwell; Matuidi, Rabiot, Cabaye; Lavezzi, Cavani, Pastore

Dette laget kan fremdeles skape problemer for hvem som helst på en god kveld...

Håper det blir en god kamp!

Redigert: