Enig med alt her, både om Fergie og Barça. Virkelig fullstandig unødvendig å presse de gutta. De trenger hvile og en god oppkjøring (som vel ikke burde inkludere meningsløse oppvarmingskamper mot Vålerenga). Er det bare nye spillere som trengs? Spillere som løp som hester og hele tiden var spillbare står nå helt stille. Stallen så glimrende ut for ett år siden. OK; en mittforsvarer ved siden av Piqué trengs selvsagt. Alexis imponerer ikke så veldig, og Villa har blitt merkbart dårligere i det siste. Alltid et problem når Pedro virker å være den beste ikke-Messi-angrepsspilleren.
Hadde vært morsomt hvis Tito V fikk dem til å spille flytende og bevegelig Barça-fotball igjen.
Hva trengs? Hvem kommer?
@csabko Av midtforsvarere så håper jeg veldig på Hummels, han har imponert enormt i Dortmund og virker perfekt for Barca på alle måter - veldig god pasningsfot, en rolig spillestil med godt overblikk (ikke panikken til Pique), spiller rent (når var sist han fikk et gult kort?), og er allerede i en alder av 24år en av de beste stopperne i verden etter min mening. En god investering. Latterlig at Tito har lyst til å blåse nesten det dobbelte - 40-45m på Thiago Silva istedet. Joda han er også utrolig god, men han er eldre (28, blir 29 i starten av neste sesong), får lettere skader enn Hummels, får flere gule kort og er 1.83cm høy versus Hummels 1.92cm. For det første så trenger Barca flere med høyde som kan vinne hodedueller i corner, slik det er nå er det jo nesten en gratis målsjanse. For det andre så har Barca allerede flere spillere som begynner å dra på årene (Xavi, Puyol, Abidal osv.), og da burde det jo være et poeng å finne noen som kan ta over stafettpinnen, ikke kjøpe en eldre spiller som bare forskyver problemet et par sesonger frem...
I angrep denne sesongen har det vært helt klart at alt er sentrert rundt Messi, da han virkelig har vært den eneste reelle trusselen foran mål (og en STOR trussel, men han er bare 1 spiller). Det har rett og slett ikke vært noen stor målfare fra hverken høyre eller venstre kant i år. Som du sier har Villa ikke funnet tilbake til formen før benbruddet, og Pedro har bestemt seg for å kun score mål for Spania. Dette viser ihvertfall at han har den gamle skuddfoten sin, men at han nok brukes litt feil i Barca.
Neymar vil alene hjelpe stort her, og om Alexis fortsetter den formen han har hatt de to siste månedene så kan han bli oppe på høyre kant for min del. Tror det kan bli veldig bra med Neymar - Messi - Alexis i angrep, med Tello, Pedro og resten av gjengen som roteringer.
Mangelen på bevegelse du sikter til er jeg helt enig i at er et problem, og noe jeg håper Tito kan fikse til neste sesong. Det må sies at dette så mye bedre ut på høsten i starten av sesongen, og først virkelig ble et problem etter jul - og da lurer jeg på om Titos sykefravær, generell utbrenthet og mangel på motivasjon i laget har skylden. Dette har nok påvirket mer enn de fleste tror.
Litt av problemet i mangel på bevegelse har også vært at Xavi i stor grad har sluttet å gjøre høy-risiko gjennombruddspasninger, og hovedsaklig gjort støttepasninger. Han har vært utrolig presis og god i spillet sitt som vanlig, men initiativet har manglet. Dette tror jeg har en så enkel forklaring som at han rett og slett (med god grunn) ikke stoler på forsvaret bak seg om det skulle komme en kontring. Og jeg tror i det hele tatt at midtbanens mangel på tillit til forsvaret har spredd seg til resten av laget - kun Iniesta og Messi har virkelig vært fremovervent og initiativrike etter jul. Tror mye av dette vil komme på plass igjen bare forsvaret blir bedre, for slik det har vært i de siste månedene har vært begredelig. Fullstendig kaos og null komunikasjon (mangelen på Puyol merkes godt). Bare se om du kan finne Falcaos mål fra kampen mellom Atletico og Barca i går på youtube - forsvaret løper jo rundt som hodeløse høns hele gjengen.
Kort sagt, jeg tror ikke det skal så mye til for å rette opp problemene. Forsvaret trenger å forsterkes, og bare det å få inn en god stopper som Hummels vil ordne mye. En annen ting er å slutte å bruke Alves og Alba samtidig, de er for offensive begge to, og i kontringer er de nesten aldri posisjonert rett. En forsterkning i angrep vil gjøre underverker, og Neymar blir jo da morsom å få inn - plutselig får man to angrepsspillere som virkelig kan score mye mål sammen. Og sist men ikke minst så må Tito få en sesong hvor han kan fokusere 100% på fotballen, uten oppbrudd og sykefravær. Er sikker på at sykdommen og behandlingen etterpå har gjort han så sliten at man kan begynne å lure på hvor mye taktikkeri og ledelse han faktisk har orket å drive på med...
Ble langt dette gitt!
Tradisjon tro så kjøper nok Barcelona en Arsenalspiller. Tipper det blir Vermaelen denne gangen. Muligens også Wilshere. De har jo allerede begynt med Barca DNA tøvet sitt på sistnevnte.
Wilshere? Hehe, er det EN ting Barca ikke trenger så er det flere midtbanespillere.