Den store fotballtråden!

Det er nok bare tull ja. Alexis hadde nylig en pressekonferanse hvor han sa at klubben ville at han skulle bli, og han var selv giret på å fortsette i Barca. Kilde: - Jeg blir i Barça | BLAUGRANA.NO

Etter Neymar signeringen så trenger Barca en keeper og forsvarsspiller mer enn noe annet. Det er noe rykter om at de snuser på en spiss til, og da ble Reus, Negredo og Gomez nevnt. Men er det EN ting de ikke trenger nå så er det en angripende midtbanespiller til, vi har jo allerede den posisjonen fullstendig dekket med Iniesta, Cesc (og Messi) for å nevne noen. :p

Er 99% sikker på at dette bare er oppfunnet tøys for å lokke lesere.

Redigert:
Tror du har rett, men kan ikke se for meg noen klubb, selv Monaco, ha finansielle krefter nok til å hente Mata. Angående posisjon og ferdigheter så er han i mine øyne på lik linje med Iniesta, bare at han har alderen på sin side. Sanchez og Mata kan egentlig ikke sammenlignes.

Tror Bayern kan være villig til å la Gomez gå, han er alt for god til å sitte på benk. Reus er jo bare brilliant, men for Barca vil han bli overflødig da han er mer lik Messi, Neymar og Sanchez (vil dog sette Reus fremfor både Neymar og Sanchez), og med kostnaden tatt i betraktning er det neppe lønnsomt for Barca når de har så mange gode i den rollen.

Barca trenger helt klart ny keeper. Lindegaard?

Holder litt liv i tråden, og da pjatter jeg videre om mitt lag, så bear with me. :D

De siste kampene av sesongen har Barca spilt utrolig bra med mye fart og bevegelse i spillet, presise pasninger og massevis av sjanser og gjennombrudd. Om dette er en smakebit på hvordan neste sesong kan se ut, når Tito kan fokusere på fotball uten sykdom, og laget er i godt humør og samkjørte igjen, så er dette veldig lovende.

Kanskje ikke tilfeldig at oppsvingen sammenfalt veldig med at Tito avsluttet behandlingen i New York hvor alt er gått bra, samt at Neymar skrev kontrakt, og Alexis sier han blir værende. Moralen og humøret i laget virker å være på topp, de spiller mye bedre sammen. Og Alexis er i kanonbra form for tiden, sykt imponerende hvordan han har sprukket den mentale boblen og fått selvtilliten tilbake.

100 poeng i liga, ny målrekord med 115 ligamål, ny rekord på antall poeng over andreplassen, ny rekord i antall kamper ubeseiret. Tatt sykdom og skader i betraktning har denne sesongen vært alt annet enn dårlig. Nesten skummelt å tenke på at de scorer 115 mål en sesong hvor Alexis først begynner å score mål den siste måneden, Messi er skadet i flere måneder og Villa er i dårlig form hele sesongen. Om Alexis fortsetter denne formen over sommeren og Neymar viser seg å være en topp målscorer, så tror jeg rekorden ryker igjen neste år også. :p

Må si jeg ser vårens labre CL prestasjoner i et ganske nytt lys nå i ettertid. Det var skader på nøkkelspillere og null humør eller motivasjon i laget, de manglet gnisten og gleden i spillet sitt. Messi har jo snakket om hvor mye sykdommen til Vilanova faktisk påvirket laget. Perioden mars, april og starten av mai var de ikke til å kjenne igjen så dårlig de spilte, både i CL og liga. Det er en markant forskjell nå. End of an era my ass. :p

Endte sesongen med et imponerende 4-1 vinn over Malaga i går. En fryd å se på hvor bra de spilte, det ble en kamp preget av godfølelse.

Her er målene fra Malaga kampen. :)

Denne må sees på youtube da embedding av en eller annen idiotisk grunn er blokkert...
[video=youtube;WkaX-yuA-DU]http://www.youtube.com/watch?v=WkaX-yuA-DU[/video]

Redigert:
Tusen takk @Kohe321 for denne positive oppsummeringen. Alt jeg så i år var tragisk
(B-Milan, RM-B, PSG-B, BM-B og B-BM), så det er veldig gledelig å lese at godspillet er
på plass. Du er sikker på at dette ikke var en optisk illusjon a la 4-0 mot Milan??

Hadde vært virkelig hyggelig hvis Tito fikk det til. Pep skal visstnok ha sagt at Tito
var uvurderlig hjelp. Bra med Sanchez. En keeper og noen midtstoppere (hvem kommer, @Kohe321?)
så blir alt bra.

Flott!

Redigert av en moderator:
@csabko Hehe, det var nok ingen optisk illusjon som i Milan kampen nei. Litt uenig at den bare var en optisk illusjon forresten, det var mye som stemte selv om det langt ifra var som Barca på sitt beste under Pep. De to siste kampene har dog vært mer preget av denne gode gamle følelsen med mye fart, bevegelse og kollektivt angrep - spesielt første omgang, andre omgang fikk litt sommerferie preg. :p

Hehe, om kampene du nevner er alt du har sett fra Barca i år så har du virkelig bare fått med deg nedturene ja, det har ikke vært fult så håpløst hele sesongen. Det var for eksempel veldig mye bra spill i ligaen før jul før Tito ble syk igjen, som er noe av grunnen til at jeg er så optimistisk for neste sesong.

Og før noen sier at ligaen er "lett", så klarte ikke Barca under Pep å gå ubeseiret til over jul i liga. Og den spanske ligaen er nok litt tøffere enn flere utenfor tenker. For å nevne noen så er Valencia, Sociedad, Sevilla, Malaga (som nesten slo Dortmund), Atletico og RM alle lag som er veldig vanskelige å slå, og flere av de andre lagene midt på tabellen sparker godt fra de også. :)

Skille

Siste ryktene er at de skal signere Ter Stegen og la ham bli i klubben sin i ett år på lån, det virker nemlig nå sannsynlig at Valdes kan spille ut kontrakten sin til 2014. Reina er fremdeles aktuell også.

Blant mulige stoppere har det vært mye snakk om David Luiz fra Chelsea i det siste. Vet ikke hvordan han og Mourinho går sammen? Det er klart den karen bare trenger "yes men" rundt seg for å trives og ikke gå bananas, og vet ikke om Luiz er denne typen.

Har ikke fulgt nok med på Chelsea til å vite hvor god han virkelig er i forsvar? Er han en god CB? Har bare sett noen fantastiske langdistansemål (så europaleague finalen live), og fått med meg at han er veldig god på pasninger og generelt sett solid i spillet sitt. Han virker forøvrig som en morsom fyr som lager mye moro, hadde vært kjekt om han kom synes jeg. :)

@Kohe321: herlige innlegg som vanlig. Keep'em coming!

David Luiz så jeg mens han spilte i Benfica (det var vel ikke Porto??)
En veldig elegant spiller med en opplagt god skuddfot! Hadde nok fortjent
å spille på et morsommere lag enn Mourinho er kjent for å hoste opp.

Ble jo kjent som en forsvarsspiller, så hans evner den veien burde jo være OK.
Men hvis han liker å komme frem kan man få to midtstoppere på vei frem hele tiden.
Dani Alves og Jordi Alba blir vel også med opp av og til :)

Kanskje en mer defensiv forsvarsspiller også duger? Som sagt: venter alltid på gode
innlegg fra deg!

Hei igjen,

to kjappe tanker etter Norge-Spania:

1. Det er et lite sample på én kamp,
men denne Nyland ser 1000 ganger mer proff og solid ut enn Jarstein ...
(OK, alle på dette laget så 100 ganger bedre ut enn den sorry gjengen som ble utspilt
av Albania; Hedenstad så forresten også god ut, og delvis Strandberg; pent å komme
til de store sjansene)

2. @Kohe321 (selvsagt): studerte Thiago Alcantara litt nærmere (nye Xavi???).
Strøken teknikk, selvsagt, løfte opp ballen, ta den ned igjen; men jeg
tror ikke jeg så en eneste passning fremover; sinker spillet og bidrar ikke mye.
Mulig jeg så feil på en halvdårlig stream på jobben, men jeg var ikke imponert.
Hva sier du?

@csabko Det stemmer det, Thiago blir ofte omtalt av Barcafansen som en mulig arvtager til Xavi når han en dag legger skoene på hylla. Håper forøvrig Xavi prøver seg som trener når han er ferdig med å spille, tror han har potensiale til å kunne bli kjempegod. :p

Et helt utrolig naturtalent er Thiago uten tvil, som du sier har han en helt enorm ballkontroll og teknikk. Etter min oppfatning er han egentlig som regel ganske offensiv i spillet sitt. Fikk ikke sett denne kampen skikkelig, men det høres ut som om han muligens bare hadde en dårlig kamp? Eneste jeg har lagt merke til er at han av og til har noen litt tullete balltap og småtabber som virker å komme av litt mangel på erfaring. :)

Akkurat sett finalen med Spania - Italia. For en fantastisk kamp av Spania, mengder av sjanser, gjennombrudd og massevis av fart og bevegelse, de herjet jo fullstendig til tider. Synes de traff en god mix av korte og lange pasninger, rett og slett kjempeunderholdende (selv om det sakket ned litt mot slutten).

Thiago imponerte stort igjen, dette var mer likt hvordan han pleier å spille. Offensiv, enorme driblinger, farlige superpresise stikkpasninger og leser spillet godt. Dette er grunnen til at barcafansen har så lyst til at han skal få mer spilletid, og hvorfor han blir hypet som den "neste Xavi". Håper at dette motiverer barcastyret til å gjøre alt de kan for å beholde ham! :)

Redigert:
Fikk ikke sett kampen, men skjønte at Thiago var bedre enn mot Norge. Ser ut som om jeg burde
fått med meg denne kampen ... Thiago hadde ikke en passning fremover mot Norge; 3 mål og stikkere ... leses bra ut.

Jeg synes Barcelona var overraskende pigge (?) mot Uruguay på søndag. Oppløftende.

@csabko Haha, ja "Barcelona" var kjempebra mot Uruguay. Veldig morsom kamp. Iniesta hadde jo virkelig kvelden i denne, og virket til tider nesten uovervinnelig i både 2v1 og 3v1 situasjoner, der han gled rundt på banen med "silketouchet" sitt og den utrolige måten han leser spillet på. En nytelse å se på når han er i denne formen. :)

Forresten noen som så Italia-Japan i går? Haha, snakk om vannvittig underholdende kamp. Japan kjørte jo på med angrep etter angrep hele tiden. Satt Italia helt ut mentalt sett, spesielt i starten. Hehe, rett og slett skikkelig "samurai spirit", de nektet å gi opp. Selv om de tapte, så var det i mine øyne ingen tapere i denne. :D

Spania 10-0 mot Tahiti var jo også en ganske artig affære. Selv om Tahiti som ventet ble totalt overkjørt, så fortjener de all respekt, og har ihvertfall fått verdifull erfaring fra dette. Syntes synd på keeperen etterhvert, men alle virket (heldigvis) glade og fornøyde på slutten.

Også Neymar, da... :D

@Kohe321, her må det jobbes (dessverre; kjipt i det fine været), men har du lest dagens rykte/triste nyhet?

Nitrist, Vilanova virket som en OK fyr, men denne kreften virker kjip ...

Kommentarer? Vet du not om denne Ferrer? For mange år prøvde de seg med Llorenc Serra Ferrer, men
det gikk ikke så veldig bra. Litt pussig, verdens (tross alt) kanskje beste klubb burde være superattraktivt for verdens beste trenere, men pga at de har en så inngrodd spillestil fra Masia av, så må de ha en "lokal" trener ...

Uansett, trist med Vilanova hvis ryktene stemmer.

Andre kommentarer fra Silly Season?

@csabko Så nettopp pressekonferansen. Utrolig trist ja, håper inderlig han blir helt god igjen. Han virker som en kjempetrivelig kar, som du sier, og jeg synes også han har fått uforholdsmessig mye kritikk blant fansen - tross alt, semi i CL og 100poeng i liga i en sesong preget av sykdom og fravær er ikke dårlig. Barcaledelsen har sagt at den nye treneren, som forøvrig blir presentert i neste uke, ikke vil være en fra den nåværende trenerstaben, men en fra utsiden. De har med andre ord jobbet med en "Plan B" og ordnet seg til bare i tilfelle dette skulle skje.

Ellers har "silly season" vært ganske frustrerende så langt, bortsett fra Neymar signeringen i starten av sommeren, som jeg er glad som en lerke over. :D

Jeg mener de har brukt all for mye tid og energi på Thiago Silva, som viste seg å være en avtale som var umulig og få til, noe som ble sagt veldig tidlig. Men de gav bare ikke opp, og nå begynner stopper-mulighetene å tørke opp for sommeren. Marquinhos stakk nettopp til PSG for eksempel, og Hummels (som jeg hele tiden har ment de burde gå får) begynner vel sesongoppkjøringen sin i Dortmund nå. De kunne nok fått ham denne sommeren om de ville, men styret slo det fra seg fordi de mener Pique allerede utfyller rollen til Hummels. Nå er et av de siste valgene de snakker om Daniel Agger fra Liverpool, en jeg kjenner dårlig til, men hører mange mener ikke er helt på nivået som kreves for Barca. Kan du kanskje si noe om denne karen?

Ellers er det jo veldig leit at Thiago valgte å stikke til Bayern og Pep, men der har klubben hovedsaklig seg selv å skylde på da de rotet det til med spilletiden. Men men, vil han dra så vil han dra, Barca vil nok aldri mangle midtbane-spillere uansett, jeg er mer bekymret for forsvaret akkurat nå. Spilt melk er spilt melk. :)

Men, litt positive ting er det jo også. Det er veldig underholdende å lese om ManU sine gjentatte forsøk på å signere Fabregas, og Moyes sin enorme tro på at det faktisk er en sjanse for at dette vil gå. Om noen følger LITT med på Barcelona, så vil de forstå at det aldri kommer til å skje. For det første er Fabregas veldig fornøyd, blitt perlevenn med Messi og trives godt med barndomsklubben sin blant barndomsvenner. Hva mer er at nå som Thiago har dratt til Bayern, en tabbe som ikke er populær blant fansen, så ville aldri Barca solgt en midtbanespiller som Fabregas. Han er jo nå den som kanskje kan ta over etter Xavi. Til slutt må man ikke glemme at Fabregas har den britiske delen av hjertet sitt i Arsenal, så det å dra til ManU ville nok for ham blitt umulig bare av den grunn. Skal han tilbake til England, så blir det til Arsenal. :p

Tusen takk @Kohe321 Fikk ikke sett PK (hvor den enn ble vist).

@csabko Så nettopp pressekonferansen. Utrolig trist ja, håper inderlig han blir helt god igjen. Han virker som en kjempetrivelig kar, som du sier, og jeg synes også han har fått uforholdsmessig mye kritikk blant fansen - tross alt, semi i CL og 100poeng i liga i en sesong preget av sykdom og fravær er ikke dårlig.

Jepp, det virker som en kar man unner alt godt. Det ligger vel dessverre i kortene at dette går åt skogen.
Nitrist. Og det gikk jo bra mens han trente laget. Ikke like bra under Jordi Roura (??)

Barcaledelsen har sagt at den nye treneren, som forøvrig blir presentert i neste uke, ikke vil være en fra den nåværende trenerstaben, men en fra utsiden. De har med andre ord jobbet med en "Plan B" og ordnet seg til bare i tilfelle dette skulle skje.

Det er vel vanskeligere å komme lenger ned i hierarkiet nå. Pep var B-lagstrener, Tito var hans assistent, og Roura (?) var hans assistent. Det er tross alt verdens største lag med verdens beste spiller, kan vel ikke ledes av "faren til en av spillerne" ... Forsåvidt fornuftig å jobbe med noen i tilfelle Tito ikke skulle bli frisk, men kanskje litt pinlig hvis det ble altfor åpenlyst. Vet du hvem som er aktuelle? Jeg leser kun om denne Girona-treneren, som vel kanskje ikke helt har merittene til Hiddink, Mourinho, eller Capello, etc. Var det ikke Luis Enrique som egentlig som skulle være nestemann, men han gjorde det vel rimelig dårlig i Roma. Leser spekulasjoner om El Loco, men skulle vel være for sært. Han og hans metoder er vel for sære for. Den fyren jeg likte så godt RM, del Bosque, er den jeg helt klart helst ser i Barca,
men hadde heller ikke hatt noe imot Hiddink. Men det som kunne være det morsomste scenariet: Jupp Heynckes!! Det hadde vært noe ...

Ellers har "silly season" vært ganske frustrerende så langt, bortsett fra Neymar signeringen i starten av sommeren, som jeg er glad som en lerke over. :D

Jeg har vært skeptisk, men fint mål i finalen. Direkte, oppmerksomt (å gå tilbake fra offsideposisjon) og rett på mål.

Jeg mener de har brukt all for mye tid og energi på Thiago Silva, som viste seg å være en avtale som var umulig og få til, noe som ble sagt veldig tidlig. Men de gav bare ikke opp, og nå begynner stopper-mulighetene å tørke opp for sommeren. Marquinhos stakk nettopp til PSG for eksempel, og Hummels (som jeg hele tiden har ment de burde gå får) begynner vel sesongoppkjøringen sin i Dortmund nå. De kunne nok fått ham denne sommeren om de ville, men styret slo det fra seg fordi de mener Pique allerede utfyller rollen til Hummels. Nå er et av de siste valgene de snakker om Daniel Agger fra Liverpool, en jeg kjenner dårlig til, men hører mange mener ikke er helt på nivået som kreves for Barca. Kan du kanskje si noe om denne karen?

Jepp, ser ikke ut som Qatar-gutta er helt fornøyde med at alle forlater dem, og skal statuere et eksempel. For så vidt greit nok. Jeg tror ikke Barca har gitt opp TS, men det er vel helt riktig som du skriver: denne ensidige fokuseringen på TS har kanskje gjort at de har gått glipp av andre som kunne være fine i midtforsvaret.

Har ikke sett mye engelsk fotball. Agger _ser_ usympatisk ut, men det skal man ikke dømme noen for. En tøffing med et forholdsvis/meget bra skudd. Håper inderlig ikke han går til Barca.

Ellers er det jo veldig leit at Thiago valgte å stikke til Bayern og Pep, men der har klubben hovedsaklig seg selv å skylde på da de rotet det til med spilletiden. Men men, vil han dra så vil han dra, Barca vil nok aldri mangle midtbane-spillere uansett, jeg er mer bekymret for forsvaret akkurat nå. Spilt melk er spilt melk. :)

Som sagt har jeg aldri sett en bra kamp av ham i Barca-trøya. Xavi begynner vel å bli gammel, men Xavi holder vel ut ett år til. Så Thiago ville vel ikke vært førstevlg (selv om ditt forslag at Thiago avlaster Xavi i ganske mange kamper ikke var dårlig) uansett. Thiago kommer nok tilbake om noen år hvis han trengs. Og Fabregas er også en bra midtbanespiller, kanskje noe høyere på banen enn Thiago, dog.

Men, litt positive ting er det jo også. Det er veldig underholdende å lese om ManU sine gjentatte forsøk på å signere Fabregas, og Moyes sin enorme tro på at det faktisk er en sjanse for at dette vil gå. Om noen følger LITT med på Barcelona, så vil de forstå at det aldri kommer til å skje. For det første er Fabregas veldig fornøyd, blitt perlevenn med Messi og trives godt med barndomsklubben sin blant barndomsvenner. Hva mer er at nå som Thiago har dratt til Bayern, en tabbe som ikke er populær blant fansen, så ville aldri Barca solgt en midtbanespiller som Fabregas. Han er jo nå den som kanskje kan ta over etter Xavi. Til slutt må man ikke glemme at Fabregas har den britiske delen av hjertet sitt i Arsenal, så det å dra til ManU ville nok for ham blitt umulig bare av den grunn. Skal han tilbake til England, så blir det til Arsenal. :p

Tusen takk for (som vanlig) veldig bra innlegg. Keep'em coming!

God natt!

@csabko Hehe, jeg har stor tro på Martino jeg, faktisk så tror jeg at han kan være perfekt for Barca nå. Han forstår filosofien til bunns, han vil bringe tilbake det høye presset og den raske gjenvinningen, og han er generelt sett en enormt god taktiker som det vil bli gøy å se duellere med blant annet Pep i Bayern. Har ikke sett mye av fyren, men har som du kan tenke deg lest masse i kveld, og virker som om de fleste sitter med samme inntrykk - dette blir bra! :D