Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 290 77,1%

  • Antall stemmer
    376
3DBCC7EA-C8A1-4115-9CDC-38C17C1F4041-3729-0000026903A58EEA_zps67bf11b5.jpg

Dæven, den rolexen er svæær :rolleyes:
 
Det perfekte nosing-glasset for single malt har jeg vært på jakt etter en stund. Har jo Glencairn, som har gjort nytten meget bra, men ikke funnet de helt maksimale.

Men nå altså; levert på døra i dag - to dager etter kjøp. 12 stk Royal Leerdam 13cl Tasting glass, av mange i Norsk Maltwhisky Lag oppfattet som det beste whiskyglasset (om du vil lukte på det du drikker, og ikke bare smake - for da kunne man jo like gjerne brukt kjøkkenglass)

Kjøpt fra Alt til kjøkkenet (atk.no) hyggelige 25 kronestykker pr glass
Gleder meg til en liten prøvedram i kveld :)

8577048669_feb9fb268d_z.jpg
 
Siden det tross alt er torsdag idag måtte jeg bare prøve min nykjøpte hærlighet... Er ikke Macallan 21y Fine Oak dråper ifra himmelen så vet ikke jeg :D
 
Men nå altså; levert på døra i dag - to dager etter kjøp. 12 stk Royal Leerdam 13cl Tasting glass, av mange i Norsk Maltwhisky Lag oppfattet som det beste whiskyglasset (om du vil lukte på det du drikker, og ikke bare smake - for da kunne man jo like gjerne brukt kjøkkenglass)

8577048669_feb9fb268d_z.jpg

Om whiskey-interressen er på et nivå der du skriver smaksnotater er dette tulipanformete glasset viktig og nødvendig. Ellers synes jeg nytten er noe overdrevet. Denne typen glass er jo arbeidsverktøyet til profesjonelle blendere. Det trengs mye kunnskap og lang erfaring/trening til for virkelig ha utbytte av dette glasset etter min mening.

Mulig tumblerglasset har sin form for å kunne romme isbiter (gud forby), men jeg har lagt min elsk på dette litt store tunge enkle glasset, og nyter whiskeyen min i det. Jeg mister kanskje en ørliten del av opplevelsen, men whiskey er tross alt en drikke, ikke en parfyme. Det var bare mine tanker omkring glass.

Ellers er det en stor og flott samling av whiskey du har ragamuffin (så jeg i en annen tråd her) :cool:

Smakte Glenlivet 21 år for et par helger siden og falt veldig for den. Dessverre selges den ikke på polet, og med 18-åringen utsolgt for tiden gikk jeg sammen med en whiskeyinterresert kamerat og spleiset på denne godsaken (forhåpentligvis). Ikke at den koster skjorten pluss en nyre, men likevel dyr nok synes jeg hvis den ikke er topp på smak. Gleder meg virkelig til å prøve denne i helgen:)

p1020888x.jpg
 
Fy fader for en flaske :D Kom gjerne med en liten post når du har smakt på den. Her er det tomt for whisky for tiden. Går å lurer på hva jeg skal prøve ut neste gang.
 
Ser ut som du har en strålende helg i vente, HerrUr. Å gå sammen to eller flere for å spleise på dyr whisky er jo en veldig god ide. Skulle mer enn gjerne smakt en tår av den der :D

Ang glass så er for min del lukt 1/3 av opplevelsen med å nyte et glass SM. Faktisk er det det jeg bruker mest tid på, når jeg tenker meg om - og merker klart at aromaene blir mer konsentrert fra et tulipanformet glass. Men nok om det :)
 
Fy fader for en flaske :D Kom gjerne med en liten post når du har smakt på den. Her er det tomt for whisky for tiden. Går å lurer på hva jeg skal prøve ut neste gang.

For sterkt preg av fat (first fill olorose Sherry fat). Nesten litt ubestemmelig hva man drakk. En perfekt after dinner drink, men som whiskey var den ikke riktig balansert mener dette spleiselaget. Jeg synes også ettersmaken var litt kort. Ikke verdt 1800 kroner synes vi, men gøy var det : )
 
Tenkte jeg skulle utvide baren min med ei flaske whisky eller to til, hva anbefaler folket? Har Macallan fine oak 12y og 21y fra før av og kunne tenkt meg noe av det samme, men samtidig nytt hvis dere forstår :p

Edit:

Kjøpt inn ei flaske med Oban 14y, etter anbefaling av meget hyggelig betjening på polet :)
 
Redigert:
Fredag. Like før 1500.
Gjelder "har du lyst, har du lov" også her?

Foreløpig skralt i skapet og kun en beskjeden blended (Legends of Islay)
Fin den og mye "peat" til brukswhisky å være og låg på 275 SEK på Systembolaget

En god venn har dog fått fatt på en Lagavullin 16 på Charles de Gaulle på vei ut av Paris så håp om edlere dråper før helgen er til ende
 
Blir jobb-tur til London om ikke så lenge, så satser på å finne noe artig enten på flyplass eller noe i byen. Noen som har forslag til sted med godt utvalg i London?
Og venter bare på at jeg skal få begge unga i seng her, så blir det 4cl (sånn ca:0) med 12y Bowmore Enigma på far.

Edit: fant dette stedet, can`t wait:0)
http://www.thewhiskyexchange.com/Vinopolis.aspx
 
Redigert:
4cl flasker med Glenfarclas skal prøves i helgen, var fire stk i esken. 15y, 21y, 25y og 40y. Ser ut som det blir en bra helg igjen :)
 
4cl flasker med Glenfarclas skal prøves i helgen, var fire stk i esken. 15y, 21y, 25y og 40y. Ser ut som det blir en bra helg igjen :)

Jeg kjøpte samme settet på Polet. For min egen del så var "vinneren" nemlig ikke 40 åringen. Skriv noen ord om din opplevelse!
 
Ikveld ble det noen glass med Johnnie Walker Blue Label. Lørdagsgodt på flaske, selvom det er fredag!
 
Glenfiddich 18 vs. Glenlivet 18.

Koster det samme, hvilken skal en velge. Har smakt Glenliveten før og likte den veldig godt, men hvor står Glenfiddich i forhold?
 
Har vært innom Glenfiddich 18 og digget den, men var kanskje noe "anonym" i brist på bedre ordvalg. Men så liker jeg dem så røykete som mulig så ta det med en klype Skotsk havsalt.
Gjøre en Ole Brum og ja takk begge deler? :)
 
Har vært innom Glenfiddich 18 og digget den, men var kanskje noe "anonym" i brist på bedre ordvalg. Men så liker jeg dem så røykete som mulig så ta det med en klype Skotsk havsalt.
Gjøre en Ole Brum og ja takk begge deler? :)

Med tanke på at det er dama som handler med fra TaxFree tror jeg ikke jeg skal be om begge, da blir det brått ingen :)
 
Glenfiddich 18 vs. Glenlivet 18.

Koster det samme, hvilken skal en velge. Har smakt Glenliveten før og likte den veldig godt, men hvor står Glenfiddich i forhold?

Av disse to ville nok jeg tatt en Glenfiddich 18. Selvsagt smak og behag, men ingen av de to merkene er noe jeg trakter veldig etter. Det er god drikke, men ikke så veldig spennende (på generell basis).
Finnes mye, vel så spennende saker i den prisklassen. Du har ikke prøvd f.eks Glendronach 15 da? Om du liker sherrypregede whiskyer er den noe av det beste en får (i den fornuftige prisklassen). Knallgod, rett og slett.
tumblr_m8rh80m9Qg1r854x3.png


[edit]
Ok, så det er Tax-free handel ja, så da antar jeg det står mellom de to nenvte. Glenfiddich 18 :)