Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 290 77,1%

  • Antall stemmer
    376
Fikk en flaske White Horse av noen mindre whisky-kompetente venner, er det noen som har smakt denne? Personlig er jeg ikke nok bevandret innen whiskyens verden (spesielt innen blended), men foretrekker av det lille jeg har oppearbeidet meg single malt, da Laphroaig 10yo og QC, Ardberg.
 
kjører en god gammal whisky på en tirsdag. eneste begrunnelse at jeg fikk lyst på et glass.
Denne fra glenfiddich er en snill og rund whisky med varm og god ettersmak. Dyre dråper, men gjør seg godt for spsielle anledninger. som f.eks tirsdager.

19FDBF4D-C3A5-4E5C-A9EF-DBDE4A2CC291-3746-00000223EC7A6286_zpsb52fb68b.jpg
 
Da er det bare å glede seg til å få melding av vinmonopolet, en flaske med The Macallan 21y Fine Oak er bestilt! :D
 
Min samling whisky

Dette er min nåværende samling av whisky :D


3997d4b5-9269-4e50-8236-241d76d2681e.jpg



Stort sett Islay:
Caol Ila 12 yo (43%), Caol Ila 14 yo unpeated (59,3% cask strenght), Laphroaig 18 yo (48%) og Ardbeg Uigeadail (uttalt oog-a-dal, 54,2%)

og en Speyside:
AnCnoc 12 yo (40%)

Siste anskaffelse er Uigeadail'en.. Veldig god, rund kraftig smak. Mye røyk (noe jeg liker svært godt), lang og bærende (les; stigende) ettersmak. Anbefales! :rolleyes:
 
Dette er min nåværende samling av whisky :D


3997d4b5-9269-4e50-8236-241d76d2681e.jpg



Stort sett Islay:
Caol Ila 12 yo (43%), Caol Ila 14 yo unpeated (59,3% cask strenght), Laphroaig 18 yo (48%) og Ardbeg Uigeadail (uttalt oog-a-dal, 54,2%)

og en Speyside:
AnCnoc 12 yo (40%)

Siste anskaffelse er Uigeadail'en.. Veldig god, rund kraftig smak. Mye røyk (noe jeg liker svært godt), lang og bærende (les; stigende) ettersmak. Anbefales! :rolleyes:

Milde himmel. Du må bo et sted langs kysten av Jæren hvor det er tåke, sur vind og mangel på sol. Altså et sted hvor sommeren aldri kommer. Så mye røyk-, tjære-, salt- og tang/tare skal man lete lenge etter. En skikkelig samling med brystvarmere du har der :D

Frode.
 
Milde himmel. Du må bo et sted langs kysten av Jæren hvor det er tåke, sur vind og mangel på sol. Altså et sted hvor sommeren aldri kommer. Så mye røyk-, tjære-, salt- og tang/tare skal man lete lenge etter. En skikkelig samling med brystvarmere du har der :D

Frode.

Mildt sagt skivebom, EDIT: dog er det nok der man skulle tru at eg kunne bu :D Er nok østfolds største by jeg oppholder meg i, men brystvarmere er godt å ha nevertheless!
 
Redigert:
Da er det bare å glede seg til å få melding av vinmonopolet, en flaske med The Macallan 21y Fine Oak er bestilt! :D

Det har jeg også vurdert å gjøre. Macallan 18 falt farlig godt i smak, og jeg tror ikke 21 er noe dårligere ;) Lag gjerne en liten post når du får denne godsaken i hus! :D
 
Far kom hjem med denne godsaken! :D Synes den smakte veldig godt. Rund og krydret, men forsatt litt skarp på en merkelig måte.

3A21C9CA-73DE-49E0-80D2-9BDCC566454D-11328-00000E8DF56D21ED_zpscee5c6a1.jpg


EDIT: Prøvde med en liten dråpe vann, og synes den virkelig "åpnet" seg. Rett og slett nydelig nå :)
 
Redigert:
Håhåhå! Kjenner jeg blir meget misunnelig nå. Selv skal jeg kose meg med en Macallan 12 i helgen :D
 
Bunnahabain Toiteach er en nyhet på polet nå i mars. Betydelig mer røykfylt enn hva som er vanlig fra dette destilleriet. Smakte 18-åringen til Bunnahabain for et år siden og ble skuffet, denne derimot gikk rett hjem. Ingen alder på flasken, men noen påstår den er 6 til 8 år. En ung whiskey uten skarpe kanter bare masse deilig smak. Bør prøves hvis du har sans for det røykfylte.

p1020881x.jpg


Ellers ser fredagskvelden slik ut for meg :)

p1020887wr.jpg
 
råd

For noen måneder siden kjøpte jeg flere miniatyrflasker med whisky fra thewhiskyexchange (de har bra utvalg).
Jeg anbefaler dere å gjøre dette da det er mulighet for å smake forskjellige typer og årganger uten å bli gjeldsslave. Flaskene er som regel 5cl (2 drammer)

Høydepunktet var en Highland Park 40 yo. Ypperlig måte å smake en whisky der en helflaske lett nærmer seg 10.000kr, for 600kr. I tillegg kjøpte jeg flere rimelige flasker bare for å prøve mange nye sorter. For de av dere som ønsker å peile seg inn mot hvilken type whisky dere foretrekker så må jeg nok en gang anbefale metoden med mini-flasker.

Det er tollpost som står for frakten, noe som gjør prosessen billigere da de tar halvparten av fortollingsgebyr som posten gjør. Av og til kommer sendingen fram og regningen dumper ned i kassen i etterkant, noe som halverer ventetiden.

For 1000kr har man altså muligheten til å prøve 20 forskjellige typer. Det er mye bedre enn å kjøpe helflasker på polet som blir stående i lange tider fordi man ikke likte akkurat den, eller at man har andre som man foretrekker mer.
 
Bunnahabain Toiteach er en nyhet på polet nå i mars. Betydelig mer røykfylt enn hva som er vanlig fra dette destilleriet. Smakte 18-åringen til Bunnahabain for et år siden og ble skuffet, denne derimot gikk rett hjem. Ingen alder på flasken, men noen påstår den er 6 til 8 år. En ung whiskey uten skarpe kanter bare masse deilig smak. Bør prøves hvis du har sans for det røykfylte.

p1020881x.jpg


Ellers ser fredagskvelden slik ut for meg :)

p1020887wr.jpg

Jeg prøvde også denne i går kveld og sitter nå og nyter en. Dette var heftig, ikke mye tvil om at dette er en øywhisky!