Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 290 77,1%

  • Antall stemmer
    376
Fikk smake en 25 år gammel Caol Ila denne uken. Utrolig gode greier - aner ikke om den er å få kjøpt noe sted men..
 
Her har det gått i Old Pulteney 21 years old i det siste :)

Årets Whiskey i 2012 ifølge Jim Murray, men er nok perler for svin, dessverre,
for en ikke-sakkyndig i feltet :(
 
Dalwhinnie 15 er en undervurdert whisky - Nyydelig - kjøpte meg faktisk ei ny flaske av den i går.

Dette er "min" whisky. :D
Har prøvd mange typer,både billigere og dyrere, men kommer tilbake til Dalwhinnie hver gang. Treffer sikkert de rette punktene i min gane. Hva vet jeg. :eek:
 
Av disse to ville nok jeg tatt en Glenfiddich 18. Selvsagt smak og behag, men ingen av de to merkene er noe jeg trakter veldig etter. Det er god drikke, men ikke så veldig spennende (på generell basis).
Finnes mye, vel så spennende saker i den prisklassen. Du har ikke prøvd f.eks Glendronach 15 da? Om du liker sherrypregede whiskyer er den noe av det beste en får (i den fornuftige prisklassen). Knallgod, rett og slett.
tumblr_m8rh80m9Qg1r854x3.png


[edit]
Ok, så det er Tax-free handel ja, så da antar jeg det står mellom de to nenvte. Glenfiddich 18 :)

Takk for tips!

DF0F0B64-E4AE-4482-AB91-9E6710E1362A-1074-0000007ECC1C0C7F_zps43f509c6.jpg


*edit*
Dårlig humor. Er ikke humor. Den tar vi vekk
*edit*

Jeg lo :)
 
Dette er "min" whisky. :D
Har prøvd mange typer,både billigere og dyrere, men kommer tilbake til Dalwhinnie hver gang. Treffer sikkert de rette punktene i min gane. Hva vet jeg. :eek:

Fruen og jeg skal stoppe på en av verdens vakreste togreiser fra Edinburgh via Inverness til Aberdeen og besøke destilleriet om et par uker. Gleder meg som en unge. :)
 
Dagens fangst.
59D357FD-C536-4AFD-B1E1-383A478E7C40-4947-000005F4745DCC14.jpg

9B02C3FE-A8C8-4815-BC52-9CA084E87F06-4947-000005F47EE4B620.jpg

Førsteinntrykk Jura diurachs' own 16 year er som følger.
Herlig "bitt" på leppene etterfulgt av en overraskende lett smak.
Jura er en øy med omlag to hundre innbyggere, plassert uti havet på vestkysten av Skottland. Distelleriet ble etablert i 1810. Det er en pub og et distelleri på øya. Noe jeg vil tro at er akkuratt passe.
Ved nærmere tungelek fremtrer det flere typer smaker. Røyk er tilstede, noe overraskende sødme er der. Jeg smaker noe sitrus og noe honning.
Subtil er absolutt et ord som passer, og jeg liker det i stor grad. Muligens en perfekt whiskey for årstiden vi er i.
Anbefales om du ikke MÅ ha røykeri og tare i glasset.

Akkompagnert med Petter skodbo og Rhye på høyttalerne er dette veldig hyggelig.

Bunnahabhain darach ùr.
Kom til meg, og forlat meg ei!
Kraftigere enn Jura. Mer røk og maritimt preg. Fin balanse mot noe vanilje frukt og en "tad" kanel. God sak.
Er vel første gang et skotsk distilleri har brukt fat produsert i USA (!)
Artig at de ikke refererer til alder, men Batch. Jeg drikker av Batch Nr 7.
Anbefales.
 
Redigert:
Jeg kjøpte samme settet på Polet. For min egen del så var "vinneren" nemlig ikke 40 åringen. Skriv noen ord om din opplevelse!

Siste flaske er borte nå! Nå skal det nevnes at jeg slettes ikke har noe lang fartstid innen whisky, men jeg må si 40 åringen falt best i smak hos meg. Tett etterfulgt av 25 åringen. Syntes de to hadde en veldig "rund" smak, og var veldig behaglige. 15y synes jeg ble litt vell "skarp" for min smak. Men jeg trenger mye mer trening før jeg klarer å skille de forskjellige smakene! :)
 
Siste flaske er borte nå! Nå skal det nevnes at jeg slettes ikke har noe lang fartstid innen whisky, men jeg må si 40 åringen falt best i smak hos meg. Tett etterfulgt av 25 åringen. Syntes de to hadde en veldig "rund" smak, og var veldig behaglige. 15y synes jeg ble litt vell "skarp" for min smak. Men jeg trenger mye mer trening før jeg klarer å skille de forskjellige smakene! :)

Har selv smakt den 4-pakningen og synes de to yngste var de beste. Det spiller ingen rolle om man er nybegynner eller erfaren, det er en selv som sitter på fasiten på hva som er bra eller ikke, ingen andre. Men smaken kan selvsagt utvikle seg/ endre seg.
 
For de som liker Dalwhinnie, så kan jeg også anbefale Glenmorangie Lasanta. Den er etterlagret i to år på Oloroso Sherry casks. Rund, litt søtlig og veldig lite torv/peat smak.
 
Redigert:
Fruen og jeg skal stoppe på en av verdens vakreste togreiser fra Edinburgh via Inverness til Aberdeen og besøke destilleriet om et par uker. Gleder meg som en unge. :)

Gleder meg til august, da skal jeg til Islay og besøke Bowmore! Så skal vi også ta noe jeg mistenker er samme togreise? Nemlig Fort William til Mallaig, med "The Jacobite", et nydelig gammelt damplokomotiv.
 
Gleder meg til august, da skal jeg til Islay og besøke Bowmore! Så skal vi også ta noe jeg mistenker er samme togreise? Nemlig Fort William til Mallaig, med "The Jacobite", et nydelig gammelt damplokomotiv.

Da har du noe å glede deg til! I fjor i april tok vi toget fra Edinburgh til Oban. Western Higlands er nydelig når du reiser med tog. Flott togreise, koselig kystby og et trivelig destilleri.

Islay står på lista, litt mer kronglete adkomst...

Du skal ikke besøke noen av de sju andre destilleriene der?
 
Om jeg husker rett bestilte @ErikR en del miniatyrflasker derfra for en liten stund tilbake. Du får høre med han! :)
 
Redigert av en moderator:
Noen her som har bestilt ifra The Whisky Exchange : Online Whisky Shop - Buy Single Malt Scotch Whisky, Whiskies of the World, Rare Whisky før?

Tenkte jeg skulle bestille en flaske eller to som ikke finnes i vinmonopolet sitt sortemang, men hva kommer i tilegg av avgifter? Er det bare moms og toll, eller er det mer som skal i regnestykke?

Det går fint å importere selv, men neppe en god ide om det er å spare penger som er målet ;)
Men selvsagt er det mange godbiter som ikke finnes i Norge:

Det du må betale i tillegg til prisen for flaskene er:
alkoholavgift, emballasjeavgift , frakt, merverdiavgift , i noen tilfeller toll, eventuelt fortollingsgebyrer til speditør/deklarant (f.eks Posten) etter deres satser.

Men det blir omtrent som så, om du kjøper ei flaske 50% til £100 (som vi for enkelhetsskyld kan si tilsvarer NOK 1000)

Pris: 1000
Frakt: 150 (kanskje mer, kanskje mindre..)

Alkoholavgift som er lik kr 6,85 pr. volumprosent og liter (6,85 * 50 * 0,7) = 240
Miljøavgift og grunnavgift = ca 7
Mva = 350
= TOTALT 1750,-

I tillegg altså spedisjonsbegyr til posten, som vel er i underkant av en hundrings.



Import av alkohol - Tollvesenet
 
Takk skal du ha for et utfyllende svar! Poenget er ikke å spare penger som nevnt, men å skaffe enkelte ting som vinmonopolet ikke har i sitt sortemang :)
 
Islay står på lista, litt mer kronglete adkomst...

Du skal ikke besøke noen av de sju andre destilleriene der?

Får se. Bowmore er favoritten, og min kjære er med, så jeg får prøve å begrense meg litt..men utelukker ingenting ;)
 
Jeg har handlet mange ganger derfra.

Helt problemfritt!
- hurtig forsendelse
- god innpakning

det er verdt å sjekke diverse tilbud de har med jevne mellomrom. har gjort noen knallkjøp!
Noen av gebyrene: fortollingsgebyr og alderskontroll er konstante gebyr uavhengig av størrelsen på ordre.
Jeg pleier derfor oftest å kjøpe 5-6 flasker hver gang jeg handler der.

Kan virkelig anbefale TWE!