- Medlem
- 13. feb. 2013
Dette er min nåværende samling av whisky
Stort sett Islay:
Caol Ila 12 yo (43%), Caol Ila 14 yo unpeated (59,3% cask strenght), Laphroaig 18 yo (48%) og Ardbeg Uigeadail (uttalt oog-a-dal, 54,2%)
og en Speyside:
AnCnoc 12 yo (40%)
Siste anskaffelse er Uigeadail'en.. Veldig god, rund kraftig smak. Mye røyk (noe jeg liker svært godt), lang og bærende (les; stigende) ettersmak. Anbefales!
Milde himmel. Du må bo et sted langs kysten av Jæren hvor det er tåke, sur vind og mangel på sol. Altså et sted hvor sommeren aldri kommer. Så mye røyk-, tjære-, salt- og tang/tare skal man lete lenge etter. En skikkelig samling med brystvarmere du har der
Frode.
Da er det bare å glede seg til å få melding av vinmonopolet, en flaske med The Macallan 21y Fine Oak er bestilt!
Og da er gledens dag kommet!
Bunnahabain Toiteach er en nyhet på polet nå i mars. Betydelig mer røykfylt enn hva som er vanlig fra dette destilleriet. Smakte 18-åringen til Bunnahabain for et år siden og ble skuffet, denne derimot gikk rett hjem. Ingen alder på flasken, men noen påstår den er 6 til 8 år. En ung whiskey uten skarpe kanter bare masse deilig smak. Bør prøves hvis du har sans for det røykfylte.
Ellers ser fredagskvelden slik ut for meg