Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 290 77,1%

  • Antall stemmer
    376
Ser ut som det har vært en bra vinter ragamuffin. Savner den Caoran Reserve fra Glenfiddich, synd den ikke er å få kjøpt på polet lenger. Eneste Glenfiddichen jeg har likt.
 
Ser ut som det har vært en bra vinter ragamuffin. Savner den Caoran Reserve fra Glenfiddich, synd den ikke er å få kjøpt på polet lenger. Eneste Glenfiddichen jeg har likt.

Skal nå siest at det er et par år, og vel så det, siden sist ryddesjau... ;)
Det var abslolutt en veldig fin Glenfiddich. 15 Solera utgaven skal også være veldig bra, men den har jeg enda ikke fått meg en smaksprøve av.
 
Prøver meg på et par destillerier ny på polet nå i mai, Glencadam og Tomatin. Har ikke smakt noe fra disse produsentene før.

10-åringen til Glencadam har jeg nettopp åpnet og den var overraskende god i min gane.
Både 10 og 21 år er ufiltrert og uten fargetilsetting. Det er jammen ikke store fargeforskjellen på 10 og 21 år.
Forøvrig kjøpte jeg Glencadam-flaskene i London tidligere i uken til en langt hyggeligere pris enn her på berget, nesten ned mot halv pris.

Tomatin 18 år skal visstnok også være en god sak.
Caol Ila 18 år er en favoritt fra noen år tilbake, men er dessverre ikke å få kjøpt her. Gleder meg til å smake den igjen:)

p1020951s.jpg
 
Etter en kjekk uke i Skottland kommer jeg hjem med to godsaker.
Tenkte det var på sin plass med en liten unboxing:)

null_zpsd59e8b6d.jpg


null_zps6546687f.jpg


null_zps5327a232.jpg


null_zps715d66fd.jpg
 
Norsk whisky, alltid interessant. Hadde bare fremstått så mye mer profesjonelt hvis de hadde klart å skrive riktig: "Australian" med stor A, ikke "australiEn".
 
Den dagen jeg vurderer drikkevarer etter rettskriving, den dagen er jeg tørrlagt. Ganske sikker på at drikken hadde vært bedre om den het femous grause.
Menn med lidenskapelig forhold til drikken de lager smaker på samtlige flasker, da blir etikette (dobbelt betydning) nedprioritert:)
 


Ardbeg Alligator


Ifølge Ardbeg.

Long Nose
Warning signs of cumin and barbecue sauce.

Big Taste
Hot and spicy flavours grip you, ginger and chocolate thrash.

Deep Finish
Slow and long mocha espresso while cigar smoke ebbs.

Hva jeg føler.

Denne Ardbegen begynner forsiktig. Se for deg dette! Man står rolig og skuer utover. Et par hjorter står og titter pent mot deg, du snur deg og titter ned mot bekken. Man ser det ligger en tømmerstokk flytende rolig i vannet. Dette er altså starten på historien. "Jaja, var det alt, skal jeg prøve å gå på tømmerstokken?" Tømmerstokken ligger bare og dupper i vannet. På den andre siden av bekken skimtes en flott blomstereng... Prøver å hoppe opp på tømmerstokken.. Men så.. Oi, her skjer det noe, mye bevegelse, en eksplosjon. Der forsvant blomsterengen i et jafs av barbecuesaus, ja barbecuesaus. Nam, og jafs. Den biter virkelig fra seg etterhvert og avsluttes med en god og lang ettersmak. Denne Ardbegen etterlater deg en virkelig god følelse. :) Sumpene rundt Islaygatoren etterlater seg en whiskey på hele 51,2% og man kan godt tilføre en dæsj vann. Da åpenbarer den seg.

footer-gator-top.jpg
 
Siste tilskudd i barskapet:

Macallan - Select oak
Macallan - Whisky makers edition
Macallan - Forties

Går gode kvelder i møte :D
 
Den dagen jeg vurderer drikkevarer etter rettskriving, den dagen er jeg tørrlagt. Ganske sikker på at drikken hadde vært bedre om den het femous grause.
Menn med lidenskapelig forhold til drikken de lager smaker på samtlige flasker, da blir etikette (dobbelt betydning) nedprioritert:)

Husk at historien på etiketten har bakgrunn fra en "sjømann" og sjømenn har eget engelsk språk, f.eks Lisboa blir Lissabonn, slop chest blir slappkiste (slop chest var det lageret kapteinen disponerte for salg av varer, mest alkoholholdige til mannskapet) osv. Synes rettskrivingsfeilen er sjarmerende og gir flasken ekstra verdi !

Et lite obs og OT : Husk at ved flasker med skrukork er det fare for at alkoholen forsvinner under tid (selv uåpnet) ved lang lagring, arvet selv en del flasker med skrukork (kom fra slappkisten) fra min far, blandt annet noen Linie Aquavit fra 1953, innholdet hadde minket med ca. 20% og den jeg åpnet smakte bare "saft" med akkesmak. Så skal det drikkes , ikke vent for lenge (hverfall ikke i 60 år). Brennevin utvikler seg som kjent ikke på flaske heller.
 
Nyinnkjøpt på ferie nettopp:



Mitt første møte med japansk whiskey, bortsett fra en enkel Yamazaki 18 jeg smakte i en bar sammen med min far for en tid tilbake. Dette er en blend, riktignok, men jeg likte den godt.
 
Fikk handlet inn noen godbiter fra mai-slippet på polet.. :p
Kun smakt et par drammer av Yamazakien fra før (og det gav så definitivt mersmak!!).

9176740970_3af2211753_o.jpg
 
Ser deilig ut Marius!

Fikk denne i gave idag. Spent. Åpnes ikke med det første:)

0080B879-1B5E-430B-9810-6225D18460EB-9198-00000A49DF517FB1.jpg
@Entropy Tja, jeg tror nok ikke vår lokale Puntervold kommer til å revolusjonære whisky verdenen. Den er helt OK, men det finnes bedre i samme prisklasse ;)

Har dere forresten noen bra single malt anbefalinger, med en ca. max kr. 1.000,- (Norsk polpris)
 
Redigert av en moderator:
20130710_000211_zps18d5a276.jpg

Spontant kjøp på polet her, basert utelukkende på at den var helt ukjent for meg. Utvilsomt en øy-Whiskey ja, mye salt og torv. Men rund og fin.