Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 290 77,1%

  • Antall stemmer
    376
Hvordan er Bunnahabhain? Har lenge hatt lyst til å prøve den.. :)

Veldig bra! Nå har jeg bare Bunnahabhain Darach Ur, men det er min favoritt whisky så langt. Ikke så utpreget røyksmak som Ardberg 10år, men den sparker fint fra seg.
 
Hvordan er Bunnahabhain? Har lenge hatt lyst til å prøve den.. :)

Bhunnahabain regnes som den mildeste av Islay whiskyene. Toiteach derimot har et betydelig kraftigere røykpreg enn det som er vanlig fra dette destilleriet. Den er forholdsvis rimelig priset og er på standardutvalget på polet. En veldig god whisky synes jeg :)
 
Her er min samling for øyeblikket. Vanligvis kaster jeg tomme flasker, men de tre som står der blir stående. Liker å lukte på de av og til når jeg kjøper en flaske som ligner for å sammenligne.

null_zps22550b21.jpg
 
Her er min samling for øyeblikket. Vanligvis kaster jeg tomme flasker, men de tre som står der blir stående. Liker å lukte på de av og til når jeg kjøper en flaske som ligner for å sammenligne.

null_zps22550b21.jpg

Det var gutten sin! Det trengs bare en Cragganmore eller Balvenie for å balansere denne samlingen ( min høyst subjektive mening:))
Ha en fin fredagskveld.
 
Det var gutten sin! Det trengs bare en Cragganmore eller Balvenie for å balansere denne samlingen ( min høyst subjektive mening:))
Ha en fin fredagskveld.

Jo, takk for det! :) Det er blitt en ganske grei samling til slutt. Har hatt en Balvenie Golden Cask, men den rotet jeg bort, dessverre. Vurderer innkjøp av en ny islay-whisky, men er litt usikker. Har du noen tips?

Ønsker ikke mer røyksmak enn Lagavulin og laphroaig, så Ardbeg er nok utelukket.

Du får ha en fin kveld du også :)
 
bursdagsgave fra fruen
En HP "Harald" og en "monkey shoulder"
Sistnevnte har jeg aldri hørt om men dblir spennende å smake:p

2347101C-5C3C-42D6-8435-81D346F3AF91-577-00000031CBF31821_zps57073d17.jpg

Hei @ErikR
Har en kompis som roser monkey shoulder opp i skyene, problemet er at den er umulig og få tak i grunnet veldig liten produksjon. Er det lov og spørre hvor hun har fått tak i denne?
 
Redigert av en moderator:
Jo, takk for det! :) Det er blitt en ganske grei samling til slutt. Har hatt en Balvenie Golden Cask, men den rotet jeg bort, dessverre. Vurderer innkjøp av en ny islay-whisky, men er litt usikker. Har du noen tips?

Ønsker ikke mer røyksmak enn Lagavulin og laphroaig, så Ardbeg er nok utelukket.

Du får ha en fin kveld du også :)


Da mener jeg du skal prøve deg på Bunnahabhain 12.
Fyldig whisky hvor du finner tørket frukt, nøtter, sherry og et svakt røykpreg. Veldig god!!

7922430108_079ff7ae00_c.jpg
 
Hei @ErikR
Har en kompis som roser monkey shoulder opp i skyene, problemet er at den er umulig og få tak i grunnet veldig liten produksjon. Er det lov og spørre hvor hun har fått tak i denne?

De har den på Gardermoen i alle fall (la merke til den når jeg sjekka utvalget over hva fruen skal ta med tilbake..)
 
Redigert av en moderator:
Nyeste er Glenfiddich Millennium. Første smak lover godt.[/

Glenfiddich ja, pokker, var på polet i dag og bestilte noen flasker men glemte å bestille Solera reserve 15 år.
Tenkte jeg skulle gi Glenfiddich en sjanse til. Synes ikke 18-åringen var det helt store.
Du får komme med en rapport på den 21-åringen når den åpnes.
 
Da mener jeg du skal prøve deg på Bunnahabhain 12.
Fyldig whisky hvor du finner tørket frukt, nøtter, sherry og et svakt røykpreg. Veldig god!!

7922430108_079ff7ae00_c.jpg

Tusen takk for svar, @ragamuffin. Ser den er utsolgt på polet i Ålesund, men får se om jeg finner den når jeg drar til Bergen på torsdag.

Eventuelt får jeg bestille. Noen som vet ca hvor lang tid det tar før polet mottar flasken fra jeg bestiller?
 
Redigert av en moderator:
Tusen takk for svar, @ragamuffin. Ser den er utsolgt på polet i Ålesund, men får se om jeg finner den når jeg drar til Bergen på torsdag.

Eventuelt får jeg bestille. Noen som vet ca hvor lang tid det tar før polet mottar flasken fra jeg bestiller?

Siden den er tilgjengelig på vinmonopolet.no så går det fort. 2-4 dager ... :)
 
Redigert av en moderator:
Da er høstens whisky kjøp unnagjort (tror jeg).

To gode sherrypregete whiskyer.
elqe.jpg


To klassikere. Glenlivet 18 år er ny for meg.
r805.jpg


En liten til som "falt" ned i handlekurven på vei til kassen.
Caol Ila 18 år er en av mine store favoritter, på høy tid å prøve 12 år.
61lk.jpg
 
Aldri is eller annet i whiskey'n. Litt under en te-skje vann må til. Dette "knekker" sprit-smaken og fremhever ingrediensene i whiskeyen.

I kveld har det blitt Balvenie 12 år. I studiedagene var det hyppigere inntak, noe som satte en stor glede i de kraftige Islay. Nå er det mildere Ardbeg, Bowmore, Balvenie etc.

Single malt er tingen!

:cool:
 
Aldri is eller annet i whiskey'n. Litt under en te-skje vann må til. Dette "knekker" sprit-smaken og fremhever ingrediensene i whiskeyen.

I kveld har det blitt Balvenie 12 år. I studiedagene var det hyppigere inntak, noe som satte en stor glede i de kraftige Islay. Nå er det mildere Ardbeg, Bowmore, Balvenie etc.

Single malt er tingen!

:cool:

Enig, det er viktig å få frem smaken skikkelig. Dog vil mengde vann variere mye fra whisky til whisky. Noen er best uten og andre må "mye". Enig med å holde is langt unna også. Det lukker smaken. Funker kanskje greit hvis man har den kjipeste famous grouse som man kjøper på tax-free'en til 90kr. Eller i whisky/cola blandingen. Da er det kosher.

AVSPORING: Var forøvrig på en whisky master class og foredragsholderen fortalte om gjentagende episoder der uvitende spør om hva han mener om å blande whisky og cola. Han repliserer da at det er en bra ting! Nemlig for da blir cola'en mye bedre!

konklusjon: Jeg synes ikke noe om å automatisk spe ut whiskyen per automatikk med en fast mengde. Det blir som om når kokken bruker all sin kompetanse og fingerspisshet til å lage en god biff, og det første kunden gjør når den ankommer er å bombardere den med med massive mangder grillkrydder. Det blir som å undergrave alt kokken har gjort.
 
konklusjon: Jeg synes ikke noe om å automatisk spe ut whiskyen per automatikk med en fast mengde. Det blir som om når kokken bruker all sin kompetanse og fingerspisshet til å lage en god biff, og det første kunden gjør når den ankommer er å bombardere den med med massive mangder grillkrydder. Det blir som å undergrave alt kokken har gjort.

+1 !

Smak først en liten sipp bar (om det er første gang en prøver en whisky) og deretter tilsett vann. Helst litt og litt inntil en når det punktet hvor den faller best i smak.

Generellt - yngre whiskier kan "tåle" mye vann, gamle lite (til dels svært lite..).

Jeg har lært veldig mye om single malt ved å se Ralfys videoer på youtube.

Her er to om vann i whisky

[video=youtube;1C7O3DC_NxA]http://www.youtube.com/watch?v=1C7O3DC_NxA[/video]

[video=youtube;gjp8ETweF-8]http://www.youtube.com/watch?v=gjp8ETweF-8[/video]