Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 290 77,1%

  • Antall stemmer
    376
Whiskey kjøpetips

Jeg er tom for Whiskey og ønsker tips om hvordan jeg kan bruke opp et gavekort på 500 kr. jeg har liggende. Har ingen sterke preferanser når det gjelder whiskey, tror jeg ganske altdrikkende. Noe av det siste jeg har hatt er fra Glenfiddich og Highland Park. Jeg kan også nyte Jack Daniel's fra tid til annen.
 
For 500kr hadde jeg garantert kjøpt The Glenlivet 12. Fantastisk god og lettdrikkelig whisky til en bra pris.

Skal faktisk kjøpe en slik flaske i dag selv :)
 
Du får Balvenie doublewood for rett over 500 og den er veldig god! Glenlivet er også et godt tips, men personlig ville jeg gått for Balvenien.
 
Jeg er tom for Whiskey og ønsker tips om hvordan jeg kan bruke opp et gavekort på 500 kr. jeg har liggende. Har ingen sterke preferanser når det gjelder whiskey, tror jeg ganske altdrikkende. Noe av det siste jeg har hatt er fra Glenfiddich og Highland Park. Jeg kan også nyte Jack Daniel's fra tid til annen.

Jeg vil foreslå Aberlour 10 år eller anCnoc 12 år (begge koster under 500).

anCnoc står igjen på kjøpslisten min. Mer ukjent, undervurdert mener noen, og en whisky mange liker svært godt etter det jeg har fått med meg. Skulle så gjerne smakt 16-åringen også, men den må i så fall kjøpes utenlands. 12 år står på bestillingslisten til 470 kroner.
 
Noe godt fra Islay. Sikker vinner med karakteristisk smak.
Du skriver at du er "alt drikkende" noe som vel betyr at de tøffeste sakene nok ikke faller i smak (enda). Tallisker og Lagavulli (sorry, helt sikkert feilskrevet!!) de nok ikke noe for deg nå.

Gå derfor for Bowmore, Ardbeg(!), Balvenie (som Sticky foreslår!) så har du noe ordentlig digg i skapet!

Good Luck!

:cool:
 
Skal man ha én i skapet så er det Ardbeg Ten.
97-dram til under tusenlappen, nesten halvparten faktisk. Denne koster 539,90,- på vinmonopolet, røverkjøp.
 
Skal man ha én i skapet så er det Ardbeg Ten.
97-dram til under tusenlappen, nesten halvparten faktisk. Denne koster 539,90,- på vinmonopolet, røverkjøp.

Regner med du har vært på polet allerede, men her er i alle fall en av mine aller største favoritter i klassen under 500,-

Whiskymoro • Dalwhinnie 15 (43 %)

begge 2 er flotte whisky'er til en god pris. men de er vanvittig forskjellige på smak. nord korea vs usa, den ene har så mye røyk at brannvesenet har full utrykning når du spretter korken og den andre er lipton ice tea på steroider. men ikke misforstå, disse er nok en av de bedre kjøpene på polet og er allerede smått legendariske.
 
Nå har det vært så mange anbefalinger på Dalwhinnie 15 i denne tråden at jeg må kjøpe meg en på nyåret. Har smakt den før, men det er mange år siden. Foreløpig er det kjøpsstopp her etter at jeg gikk på en "smell" tidligere i uken og bestilte fire helflasker fra Royal Mile Whiskies. Første gang jeg prøver meg på privatimport. Og jeg som ikke skulle kjøpe mer før jul...
 
..... jeg gikk på en "smell" tidligere i uken og bestilte fire helflasker fra Royal Mile Whiskies. Første gang jeg prøver meg på privatimport. Og jeg som ikke skulle kjøpe mer før jul...

Det er da ikke så dum smell det. Du må også tenke på at dette er noe som (nesten) vil vare fire ganger så lenge som en flaske...

så, dette er å se på som en investering. Faktisk har vel frakten blitt lavere, pr flaske, når du har kjøpt fire.

Mange fornuftige argumenter for dette!

:cool:
 
IMG_1841.jpg


Flaska er innkjøpt, i kveld blir det Whisky foran peisen :D
 
Oy! Balvenie! Sitter med samme nå!
Virkelig digg!
Husk en halv/ 1/3-teskje med vann. Da får du litt mer smak i drikken og du "knekker" sprit-smaken. Dette blir godt.

Ha en fin kveld!
Det vet jeg det blir!

[BOLD] 8-D [bold]
 
Jameson er slettes ikke verst - om enn litt "enklere" enn en del av de andre som er nevnt i tråden. Liker man den godt kan jeg anbefale Bushmills (en annen Irsk whiskey). Evt, hvis man gjerne vil kjøpe skotsk single malt, er f.eks glenlivet 12 år en god start (litt mer kompleks, men nydelig og ikke "avskrekkende" smak).