Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 290 77,1%

  • Antall stemmer
    376
idag ble det whiskykveld med en kompis. vi drakk flere forskjellige idag:
ardbeg 10y
glenmorangie 18y
glenfiddich 30y
bowmore 18y

stupfull
 
Mye godt i den samlingen der mrChurchill :cool:

Old Pulteney fikk noen utmerkelser i fjor som pirret prøvelysten min. Jim Murray ga 21 åringen høyest poengsum i Whisky Bible 2012, og ble "verdens beste whisky". 17 åringen ble kåret til beste Highland whisky 13-20 år på World Whiskies Awards 2012. Her vanker det en parallell smaking etter hvert.

4vzq.jpg


En whisky jeg ikke har glemt som jeg hadde en flaske av for noen år siden er anCnoc 12 år. Har lenge hatt lyst til å prøve 16 år også. I tillegg kjøpte jeg Coal Ila 18, andre flasken min av den i år.

l54f.jpg
 
Mye godt i den samlingen der mrChurchill :cool:

Old Pulteney fikk noen utmerkelser i fjor som pirret prøvelysten min. Jim Murray ga 21 åringen høyest poengsum i Whisky Bible 2012, og ble "verdens beste whisky". 17 åringen ble kåret til beste Highland whisky 13-20 år på World Whiskies Awards 2012. Her vanker det en parallell smaking etter hvert.

4vzq.jpg


En whisky jeg ikke har glemt som jeg hadde en flaske av for noen år siden er anCnoc 12 år. Har lenge hatt lyst til å prøve 16 år også. I tillegg kjøpte jeg Coal Ila 18, andre flasken min av den i år.

l54f.jpg

Hvor fikk du tak i de to Old Pulteneyene? :)
....Utsolgt både på polet og systembolaget :mad:
Skriv gjerne hva du syntes om Caol Ila 18 og Ancnoc 16.
Jeg liker ihvertfall Caol Ila 12 og Caol Ila 14 meget godt. Ancnoc 12 synes jeg er en god allrounder.
 
Alle flaskene ble bestilt hos Royal Mile Whiskies, og ble levert på døren.
Old Pulteney 21 år kom på novemberslippet på polet, dvs fredag 1. november. Mandag 4. hadde den status som utsolgt, den dagen jeg skulle bestille :(
Liker du Coal Ila 12 bør du absolutt prøve 18. Mykere enn 12år med passe røykpreg og nydelig balansert synes jeg.
AnCnoc 16 er ikke åpnet enda.
 
Efter en lang periode med "kun" Lagavulin 16 og Laphroaig + noen blended på veien var det friskt med en flaske Ardbeg 10 inn i hus.
Kan ikke helt sette fingeret på hva som skille Islay'ene men digger dem alle på hver sin måte.
Har kledelig nok blitt forkjølet nok til at det er rettferdiggjort å drikke whisky en mandag og høsten er langt nok gangen til at det igjen er mørkt og surt nok til å drikke "tunge" sorter.

(Pleier å gå over på litt "lettere" typer sommertid)
 


AnCnoc 12 er jaggu ikke gæren. Faktisk ganske kompleks, men balansert.
Legg merke til støvet på flasken. Lenge siden denne har vært framme. :D
 
Har lenge hatt igjen ca halvparten av en Bowmore Cask Strength. Var ikke helt sikker på den første halvparten, men nå har jeg begynt å like den veldig. Det er den av Bowmorene jeg har smakt så langt med mest utpreget røyksmak. Cask strength gjør at man må ha oppi en skvett vann, men dette åpner opp whiskyen veldig, og en varm, røykfylt smak med antydning av sitrus og salt kommer frem. Nydelig!

1545565_10151850172943951_1487149972_n.jpg
 
Et sørgelig bilde....

TristSyn.jpg


8-(

Edit... feil bilde. retter..
8-P
 
Redigert:
Hei!

Er ganske grønn når det kommer til whiskey, men har lest en del i denne tråden. Jeg skal til England om noen få dager og tenker å kjøpe meg med en flaske whiskey. Har sett littpå disse typene, og lurer på om noen har noen innspill/anbefalinger for en som ikke er vant til å drikke whiskey.:confused:

Glenfiddich 12 yo
Glenlivet
Dalwhinnie
Balvenie doublewood 12
anCnoc
Aberlour
Caol Ila

Ble også anbefalt cognacen Bache-Gabrielsen xo 12, noen som har erfaringer her? ;)

Takk på forhånd :)
 
Hei!

Er ganske grønn når det kommer til whiskey, men har lest en del i denne tråden. Jeg skal til England om noen få dager og tenker å kjøpe meg med en flaske whiskey. Har sett littpå disse typene, og lurer på om noen har noen innspill/anbefalinger for en som ikke er vant til å drikke whiskey.:confused:

Glenfiddich 12 yo
Glenlivet
Dalwhinnie
Balvenie doublewood 12
anCnoc
Aberlour
Caol Ila

Ble også anbefalt cognacen Bache-Gabrielsen xo 12, noen som har erfaringer her? ;)

Takk på forhånd :)

Balvenie doublewood 12 blir ofte dradd frem som den beste for å få folk hekta på single malt whisky. En av de, i alle fall..
Flere andre gode kandidater der også. Alle med unntak av Caol Ila kanskje (den kan nok være litt vel barsk på røyken for mange i starten...)
 
Hei!

Er ganske grønn når det kommer til whiskey, men har lest en del i denne tråden. Jeg skal til England om noen få dager og tenker å kjøpe meg med en flaske whiskey. Har sett littpå disse typene, og lurer på om noen har noen innspill/anbefalinger for en som ikke er vant til å drikke whiskey.:confused:

Glenfiddich 12 yo
Glenlivet
Dalwhinnie
Balvenie doublewood 12
anCnoc
Aberlour
Caol Ila

Ble også anbefalt cognacen Bache-Gabrielsen xo 12, noen som har erfaringer her? ;)

Takk på forhånd :)

Mye gode saker der. Liker du røyksmak? Da er det mye god Islay å ta med. Se på flasken hvor den kommer fra.

Balvenie er meget god.
Caol Ila er også god, men mer røyk.

Men etter som du omtaler deg so "nybegynner" vil GlenF være en sikker og god allrounder! Meget god og lett-drikkende!

God tur!

:cool:
 
Dalwhinnie er en utmerket whisky til å starte med. Så kan man smake seg oppover i systemet etter hvert.

en liten fun fact:
whiskEy med E brukes på blended whisky og/eller whisky som ikke er skotsk. Skotsk single malt staves uten E = whisky. Så hvis du kikker på whisky og er usikker på hvilken du skal velge, gå for den uten E...
 
Balvenie doublewood 12 blir ofte dradd frem som den beste for å få folk hekta på single malt whisky. En av de, i alle fall..
Flere andre gode kandidater der også. Alle med unntak av Caol Ila kanskje (den kan nok være litt vel barsk på røyken for mange i starten...)

Okei, takk for svar!

Mye gode saker der. Liker du røyksmak? Da er det mye god Islay å ta med. Se på flasken hvor den kommer fra.

Balvenie er meget god.
Caol Ila er også god, men mer røyk.

Men etter som du omtaler deg so "nybegynner" vil GlenF være en sikker og god allrounder! Meget god og lett-drikkende!

God tur!

:cool:

Takk for det! Ja, er ganske fersk angående whisk(e)y :p. Aner egentlig ikke om jeg liker røyksmak, ettersom jeg aldri har prøvd de nevnte, hvert fall ikke som jeg kan huske:confused:

Dalwhinnie er en utmerket whisky til å starte med. Så kan man smake seg oppover i systemet etter hvert.

en liten fun fact:
whiskEy med E brukes på blended whisky og/eller whisky som ikke er skotsk. Skotsk single malt staves uten E = whisky. Så hvis du kikker på whisky og er usikker på hvilken du skal velge, gå for den uten E...

Takk for svar :) Setter pris på fun facts og facts generelt. Vil gjerne utvide repertoaret når det kommer til god drikke, man når et viss punkt hvor man vil drikke andre godsaker enn bare vin og øl ;)

Slik det står seg nå er kandidatene Balvenie, GlenF eller Dalwhinnie. Planen var å kjøpe både en god cognac og whisky.

Ingen som har synspunkter angående druebrennevin fra Bache-Gabrielsen? Beklager litt off topic her altså :rolleyes:

Setter stor pris på alle svar! :D
 
Et par forslag til Snakedoc. Glenlivet 18 år og Ballantines 17 år. En smule frekt å tilføre flere på listen din, blend whisky og det hele, men Ballantines 17 år er fantastisk god. Har selv hatt fire flasker av den nå, siden jeg oppdaget den for to-tre år siden.
Hvis du vil begynne i det røffere hjørnet kan du jo gå for Caol Ila 18 år som er på listen din.

Bache Gabrielsen xo til 400-500 kroner er et bra valg i den prisklassen synes jeg. Dessverre er virkelig god cognac langt dyrere.
 
ij4x.jpg


Standard Campbeltown Loch har lenge vært min favoritt billig-blend. 21 åringen er ikke fullt så billig, men nyhet på polet og måtte prøves.
Den er laget av Springbank og inneholder 60% maltwhisky. Smaksrik og kompleks så det holder til blend å være. Lett å kjenne at det er mye maltwhisky i den. Dessverre ble det litt for kraftig sitruspreg etter min smak, selv om det dempet seg noe etter å ha stått i glasset en stund. Føles yngre enn sine 21 år. Ikke dårlig, bare ikke helt topp. Det blir nok med denne ene flasken.
 
Anbefaler Nikka "Pure Malt White". Japans største produsent av whisky that is.
Meget god til en grei penge (389kr). Er riktignok 0.5L flaske.
Det er en vatted malt (blended whisky, men kun på malt). Det er hovedsaklig brukt malt fra Islay.
Både rund, røykaktig, sjø, salt og annet godt. :mrgreen: :cool:

3340-1w0h0_Whisky_Nikka_Nikka_Whisky_Pure_Malt_White.jpg