Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 290 77,1%

  • Antall stemmer
    376
Kjøpte selv en Nikka From The Barrel på Grünerløkka polet i går. Først og fremst fordi den kostet omtrent akkurat det jeg hadde et gavekort på, 410,- eller noe deromkring. :cool:

produit-nikka-from-the-barrel-1.jpg
 
Har enda ikke smakt japansk whisky. Synes de er litt dyre i forhold til alder, men mange får mye skryt. De har jo lært å lage whisky av skottene, så en god skole har de jo gått. Må vel utforske litt etter hvert.

Disse tre kom på døren i uken. Har forelsket meg helt i Ancnoc.

"Flora and Fauna" tapningen til Mortlach er visst den siste i denne serien. Jeg burde nok derfor tatt vare på denne flasken. Tipper den kommer til å stige en del i pris, men har som prinsipp at whisky er til for å drikkes:cool:

g358.jpg
 
Kjøpte en Nikka Yoichi 10 år for noen år siden. Da jeg ikke syntes den var noe særlig ble den gitt til en kollega.

Smakte hverken fugl eller fisk. Som en kjip Speyside kanskje?
 
Kjøpte en Nikka Yoichi 10 år for noen år siden. Da jeg ikke syntes den var noe særlig ble den gitt til en kollega.

Smakte hverken fugl eller fisk. Som en kjip Speyside kanskje?

Kan jeg godt tenke meg. Jeg liker heller ikke unge whiskyer, de blir ofte litt for rå. Foretrekker litt mer modne eller fatpregete. Mellom 15 og 25 år er som regel perfekt for meg.
 
Hadde en Bruichladdich som var lagret i bare 6 eller 7 år. Og den var veldig fin. Kanskje litt rå, men jæ***g god og balansert.

Lurer på om det var en slik:

bruob.2001.jpg
 
Hadde en Bruichladdich som var lagret i bare 6 eller 7 år. Og den var veldig fin. Kanskje litt rå, men jæ***g god og balansert.

Jepp, ingen regel uten unntak. Et godt destillat og firstfill-fat kan gjøre en ung whisky veldig god.
 
Vinterferien bli tilbrakt i The Sunshine State og måtte selvsagt benytte anledningen til å handle inn noen edle dråper :)

12777115423_a03599ebc2_c.jpg



Doblewood 17 er jo uforholdsmessig dyr ($150), men etter å ha sett Whisky Store (tysk) sin review var jeg rimelig bestemt på at denne måtte jeg på ett eller annet tidspunkt prøve å få inn.

Kan godt anbefale whisky store sin kanal på Youtube - forstår jo ikke alt som blir sagt, men med ungdomskole-tysk og noen episoder av Derrick går det nogenlunde brukbart :)

http://www.youtube.com/watch?v=bMem0CuKFx4
 
Redigert:
Kjøpte denne i London forrige fredag. Veldig fornøyd. Overraskende rund og fin, selv om den er en tøffing på 48%:D

F84732F7-2B7D-4A88-9F08-D2436F72017F_zpsslzwgoz4.jpg
 
Denne er nydelig! Hvis du liker litt sterkere saker kan jeg anbefale denne:

Vinmonopolet *>**>*Brennevin*>*Whisky*>*Skottland *>*Isle of Jura Boutique Barrels 1995/1996

på ca. 56% skulle man tro den kunne sette en støkk i hvem som helst, men er overraskende "snill" Min favoritt for tiden ;)

Den skal testes ut, @andres :)

Har hittil bare prøvd denne fra Jura:

5D5BEAC6-9539-4814-A57B-7D6762787AFA-15066-000016E511B65F46_zps6329cca4.jpg


Den likte jeg også veldig godt. Snill som du sier, men samtidig så smått røyksmak og generelt Islay-preg. Kan tenke meg den du tipser om er litt barskere, men antar den er langt unna Lagavulin, Laphroaig og andre tøffinger?
 
Redigert av en moderator:
Det som er gøy med den jeg tipset om er at den er mer som en "bøs" highland whisky. Den har meget lite røyk preg, men alikevell mye kraft i seg.
 
Kveldens drikke i moderate mengder:

Dalwhinnie 15 år. Etter flere anbefalinger i denne tråden var det på tide å prøve. Her var det honning ja, rund og fin. Absolutt mye whisky for pengene.

anCnoc 22 år. Rund, kompleks, pepper. Favoritt destilleriet mitt for tiden.

Caol ila 18 år. Passe røykfylt godsak. Caol Ila legger ikke mye i presentasjonen av flasken, kjipere label finnes vel ikke. Men hva gjør vel det når innholdet er så bra.

Glengoyne 21 år. Dette er tredje og siste flasken jeg har av denne etter at den steg 400 kroner i pris ved nyttår (heldigvis kjøpte jeg den før). For to år siden kostet den 750, nå 1300 kroner på polet. Den begynner å koste mer enn den smaker.


kejf.jpg
 
Er nå omtrent halvveis gjennom flasken med Oban 14. Må si at den har vokst på meg, og jeg tror også den har hatt godt av å stå med litt mer luft i flasken. I begynnelsen var den litt "skarp", med utpreget røyk- og sitrussmak. Den har nå blitt rundere og varmere å drikke, og jeg liker den svært godt!

Lørdagens fangst fra jobbtur til Aalborg. Den nyoppussede terminalen der har et greit utvalg whisky, og jeg plukket med meg denne. Den skal være litt mer kompleks enn den vanlige DoubleWood 12. Gleder meg til å prøve i kveld!

balvenie_zps43a2d555.jpg
 
Campbeltown whiskies

Hei på dere,

Jeg er en stoooooooor whisky elsker.
Som mange andre er jeg veldig glad i Islay whiskyer, spesielt Port Ellen og 17 år gammel Ardbeg.

men, det jeg har tenkt å snakke om i dag er Campbeltown whiskyer.
Dette var for 100+ år siden det ledende distriktet i Skottland, men pga overproduksjon, hard konkurranse og fallende kvalitet er distriktet i dag neste helt glemt.

Men, det er en eier igjen, Springbank som produserer whisky fra i hovedsak 3 ulike destillerier, Springbank, Longrow og Hazelburn.

Whiskyer fra Campbeltown er vanskelig å få tak i selv på de britiske øyer, men vi er så heldige at Vinmonopolet som har langt over gjennomsnittlig forståelse for kvalitet har tatt inn fler varianter i sitt Bestillingsutvalg.
Der finner dere min favorittwhisky, 15 år gammel Springbank, en Longrow CV som er noe av det ypperste jeg har smakt og den whiskyen jeg nå er så heldig å ha foran meg, en smooth hazelburn.

Hvordan er så smaken.
Vel, felles for alle 3 whiskyene er at de har mye nese, ikke så skarp som Islay'ene men mer markant enn mange Speysides. De åpner seg elegant hvis du tar litt lunkent vann i glasset og gir deg det du vil ha, en smaksopplevelse du husker.
Vil ikke gå inn på lukt og smak her sidn det varierer fra merke til merke, fra tapping til tapping og fra person til person som smaker på det.

Så neste gang dere er på utkikk etter noe spesielt, prøv en Springbank 15, eller noen av de andre søsknene. Og bare glem å se etter dette på taxfree.
 
Springbank er neste på min liste. Hørt veldig mye bra om den/de så gleder meg.
 
Lang lagringstid og førstetapningen av sherryfatet gjør en uskåelig kombo. En liten dråpe lunket vann tilsettes. Sjelden fargen blir så dyp (som cola)



42DF21D6-1835-4EA8-809D-EBEE39CE4698_zpsbldnehje.jpg

E348666E-9337-400A-877D-EC7D4DF404F6_zpsepjlttek.jpg

6C6255A4-959B-4110-B3A7-42F0CB542748_zpsyf8jpkiq.jpg

504BA53A-F403-4702-AA46-AD4FFFC81AEE_zps8dssjgpc.jpg
 
Dagens: Bowmore Islay Single Malt 10 years "Tempest" First fill bourbon 55.1%. Non Chill filtered & Cast strength. Godsaker, men skal si den sparker ;)
 
Dagens: Bowmore Islay Single Malt 10 years "Tempest" First fill bourbon 55.1%. Non Chill filtered & Cast strength. Godsaker, men skal si den sparker ;)

Høres veldig god ut. Bowmore har mange spennende tappinger. Med litt godt lunkent vann (ikke direkte kaldt) kjenner jeg på meg at du har en høytidsstund. Kos deg.;)