Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 290 77,1%

  • Antall stemmer
    376
Port Ellen

Jeg kom til å nevne forrige uke at min favoritt Islay er Port Ellen.
Da er det vel på høy tid å dele bilder av denne. Ikveld etter litt god vin og ost og en god film så er det tid for en liten PE med noen dråper H2O.
Ha en god lørdag kveld alle sammen. Kan gi dere litt mer info om denne hvis ønskelig en annen gang.

95DD0A20-3F24-4504-86BC-2548D2C30D5F_zps9xdtuqu3.jpg


74FAC0E6-2524-4A71-8488-6AAD8E06FB67_zps67nrkutq.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Joar
Nå er det tid for kveldsarbeid, for n'te kveld på rad.
I kveld unner jeg meg en liten lekker Hazelburn for å olje tankene. :rolleyes:

 
twd7.jpg


Usikker på lovligheten av å oppbevare en så kraftig sherrybombe som Glengoyne 21 hjemme;)
Uansett, merker en dragning mot whisky lagret på bourbonfat etter et par glass. Det kan bli for mye av det gode, altså sherrypreg.
De siste innkjøpte er derfor alle lagret utelukkende på refill bourbonfat.


z0g2.jpg


anCnoc er nylig kommet med en limitert serie unge røykpregete whiskyer (ca. 10 år). Rutter og flaughter heter de og er navnene på spaderedskaper brukt til å ta ut torv fra torvmyrer. Det finnes også en utgave kalt thusker, som kun selges i Sverige. anCnoc er visst stor der borte.

Etter to vellykkede bekjentskaper i fjor med Tomatin 18 og 30 år, hadde jeg lyst til å prøve denne 15-åringen også. Tomatin var forøvrig det største destilleriet i Skottland på midten av 70-tallet og har fremdeles stor produksjonskapasitet.

Scapa 16 år. Dette er den eneste offisielle tapningen til dette destilleriet hvor bare tre mann har sitt daglige virke. Destilleriet ligger på Orknøyene og whiskyen er visstnok lagret på 1. refill boubonfat. Litt tilfeldig at jeg kjøpte denne flasken.
 
denne kunne jeg godt like
nikka-taketsuru-12-year-pure-malt.png


har på mystisk vis gått fra å alltid ha en laphroiag på lur, til å foretrekke Oban og diverse japanere...
mindre røykpregede whiskyer er rett og lett forbasket godt :mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: Joar
Noen ganger blir man godt traktert når man kommer på besøk. Denne whiskyen er en av de bedre jeg har smakt på lenge. Den hadde en tørr ettersmak som minte meg om fiken på en rar måte. Jeg skal ved en anledning kjøpe inn en flaske, den kan anbefales til alle....

81D0FCA5-C983-4EBE-8CC9-AAA72DE6C3FA_zpsoslgqcts.jpg
 
20140426_202737.jpg


20140426_202516.jpg




Ardbeg Ten, AnCnoc 12, Laphroaig 10 samt Nikka Pure Malt White til nå :)

På anlegget går det i fet Bluesrock fra 1966..

Fy flate, lenge siden jeg har hørt på BBB. Får gode gamle vibes av dette. Høres utrolig riktig ut sammen med Islay, selv om jeg gjerne kunne tatt en slow southern style (Jim Beam eller (skam) en jamieson's) men uten rocks.
 
Bra valg Skovdahl! 17 åringen til Ballantines er min favoritt blend whisky.
 
Da er sommerens whisky kommet i hus.
Dyrker min nye kjærlighet til ren bourbonlagret skotsk whisky. Denne gang representert ved Balvinie og anCnoc. Passer dessuten bra med en litt lettere stil sommerstid. 16-åringen til anCnoc er for øvrig så god at jeg bestilte like godt to flasker av den.

s9cly.jpg


Ser det er flere som er interessert i både whisky og klokker:cool:
BEXSONN - WATCHES x WHISKY
 
Redigert: