Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 290 77,1%

  • Antall stemmer
    376
@HerrUr, point taken ;) Men hva?
@adamskater, er jo jækla godt. Med en sikkelig islay i glaaset er dagen reddet.. :)

Ser ut som du har en liten forkjærlighet for Glengoyne mrChurcill, ut i fra bilde fra forrige side i denne tråden.
Ser Glengoyne 21 år og toppen på den gamle 17 år-tapningen i beholdningen din (tror jeg).
Hva med den nye 15 år fra Glengoyne? Serge fra "Whiskyfun" skryter veldig av den. Den står på innkjøpslisten min for tiden. Har du smakt den? Glengoyne er ihvertfall så langt unna røykpreg som man kan komme, likevel god! Hører du adamskater?;) Synd å låse seg på Islay når det finnes så mye god whisky i de andre regionene. :)
 
Redigert av en moderator:
Busy Bee Whiskey glass

Innvielse av mitt nye whisky glass! til dagen Top Gear!

I går gikk jeg til innkjøp av et nytt whisky glass. Det var rester etter konkursboet etter flyselskapet Busy Bee.

WP_20140602_19_53_33_Pro.jpg


OK. Glasset ble fylt med pils og bildet postet her i whisky tråden.
(Shame on me.... Men "se meg i nåde syndige menneske" (hvor var det kommaet skulle være?)")

Det er i alle fall et whisky glass! Og et sjeldent sådan!
Busy Bee gikk konkurs i 1992. Jeg rakk å få noen turer med dem i løpet av militærtjenesten.

:cool:
 
Delte meninger om emnet, men spør du meg er dette rette bruksområdet for den type whisk(e)yglass (i alle fall mer rett enn single malt whisky....) :)
 
Glencairne er det eneste jeg drikker av ;) Ja, jeg er en sær jæv....

Du er ikke sær, men har valgt helt "riktig" glass andres.
De som fremdeles drikker singel malt fra tumblerglass følger tradisjonen eller bruker det av uvitenhet.....eller som meg er gammelmodig og politisk ukorrekt:mrgreen: Nesen forsvinner jo ved bruk av tumbleren. Til mitt forsvar vil jeg fremdeles hardnakket påstå at whisky er en drikke, og at det dermed er smaken som er desidert viktigst.:)
 
Du er ikke sær, men har valgt helt "riktig" glass andres.
De som fremdeles drikker singel malt fra tumblerglass følger tradisjonen eller bruker det av uvitenhet.....eller som meg er gammelmodig og politisk ukorrekt:mrgreen: Nesen forsvinner jo ved bruk av tumbleren. Til mitt forsvar vil jeg fremdeles hardnakket påstå at whisky er en drikke, og at det dermed er smaken som er desidert viktigst.:)

Enig med deg her, syntes man "kun" lukter alkohol med tumble glass. Hvis jeg er ute så ber jeg om å få et sherry glass eller faktisk Cognac glass, får mye rare blikk av servitører. Men når de skjønner jeg er seriøs, så er det greit ;) Nå skal det sier at det ikke er så ofte lenger at man får tumble glass ute i Norge.
 
Charlie MacLean virker forøvrig som en fantastisk OK kar, som jeg mer enn gjerne skulle delt et whiskyglass med, men i alle fall denne snutten er verd å se. Explains it all....

[video=youtube;exc3Rzrvi7o]http://www.youtube.com/watch?v=exc3Rzrvi7o&list=PLC6CEFB7B0C73A51D&feature=share&index=3[/video]
 
Jeg likte 12-åringen så jeg snur litt på sifrene og prøver en 21-åring.
Foreløpig fornøyd etter en liten sup, men savner kanskje litt av "råskapen" i den yngre versjonen. Må prøvesmake litt til..

A0FF3BF2-6AE9-4C2F-BF30-AF9B46AB5560_zpshfigc7ae.jpg
 
Poortwood til Balvinie hadde jeg en flaske av for seks syv år siden, men husker lite igjen av den.
Liker du Balvinie og "råskap" er den nye 12 år singel barrel absolutt å anbefale, eller hva det den du siktet til ErikR? Den får i hvert fall mye skryt.
En god gammeldags whisky uten noe dill dall med avslutninger på diverse typer fat. Veldig god.

Her er kveldens drikke for min del :)

a5zd.jpg
 
Blir et par turer til nordvest Skottland på meg fremover! Håper de har brennvin!
 
Sitter med disse to i kveld.

Bestilte to flasker fra et nytt parti anCnoc 16 år som kom på markedet nå i vår. Dessverre holdt de ikke samme høyden som fjor.
Mer spritpreget uten at den føles direkte vond. En litt for sterk varme er kanskje mer riktig å si. Jeg mistenker fat gjenbrukt litt for mange ganger her. Fremdeles kompleks men det trengs en smule vann.

Enda mer vann behøver røykfylte Flaughter som er ung og spritpreget, men som får et voldsomt løft med noen teskjeer vann. Nam nam!

For øvrig sjelden jeg bruker vann i whiskyen, men her var det nødvendig.

5qdgx.jpg
 
Redigert:
Visste dere at Glenfiddich hjelper mot en vond rygg?

Nå har jeg gått med en vond rygg i hele dag. Etter et par stive i mitt "Bussy Bee" glass så hjelper det.... Med et par timer på øyet så er sikkert ryggen borte...

8-/