Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 290 77,1%

  • Antall stemmer
    376
Hvordan var den? For noen år siden var Talisker 18 yo definitivt best buy på polet, men etter hvert som folk fikk øynene opp for den, ble den priset opp. Denne flaskene finner man definitivt ikke i standardutvalget til vinmonopolet. Talisker er en av mine favorotitter og det hadde vært artig å høre noen ord om slik eksklusiv vare!
 
@strupert

Fant denne faktisk på vinmonopolet i Stavanger ved en tilfeldighet. Den var priset ganske lavt (i forhold til hva jeg trodde de lå på) så jeg kostet på meg en liten gave. Hva det verdt det? Selvfølgelig ikke, men den er god.

Smaker nokså likt 18yo utgaven, men mye mer frukt, og lengre ettersmak. Siden den er 57% så bør man blande i litt vann. Jeg føler ikke den åpner seg opp så mye mer, men å drikke den bar brenner fort alle smaksløker i omkrets på 3km så for å oppleve smaken overhodet bør en blande i litt vann. Den er god, men personlig mener jeg faktisk at 30 åringen til BenRiach er et bedre kjøp. Og for de som er litt lei av Ardbeg og Laphroig pga røyk/brannvarsler så er den faktisk utrolig mild med den rundeste smaken jeg smakt på noen whisky.

Hvordan var den? For noen år siden var Talisker 18 yo definitivt best buy på polet, men etter hvert som folk fikk øynene opp for den, ble den priset opp. Denne flaskene finner man definitivt ikke i standardutvalget til vinmonopolet. Talisker er en av mine favorotitter og det hadde vært artig å høre noen ord om slik eksklusiv vare!
 
Redigert av en moderator:
@strupert

Fant denne faktisk på vinmonopolet i Stavanger ved en tilfeldighet. Den var priset ganske lavt (i forhold til hva jeg trodde de lå på) så jeg kostet på meg en liten gave. Hva det verdt det? Selvfølgelig ikke, men den er god.

Smaker nokså likt 18yo utgaven, men mye mer frukt, og lengre ettersmak. Siden den er 57% så bør man blande i litt vann. Jeg føler ikke den åpner seg opp så mye mer, men å drikke den bar brenner fort alle smaksløker i omkrets på 3km så for å oppleve smaken overhodet bør en blande i litt vann. Den er god, men personlig mener jeg faktisk at 30 åringen til BenRiach er et bedre kjøp. Og for de som er litt lei av Ardbeg og Laphroig pga røyk/brannvarsler så er den faktisk utrolig mild med den rundeste smaken jeg smakt på noen whisky.

Er det mulig å gå lei Ardbeg og Laphroaig? Har jeg vanskelig for å forstå. hehe.
Morsomt at folk kjøper gamle whiskyer. Selv skulle jeg ønske polet solgte flere småflasker slik at man ikke trenger å blakke seg fullstendig hvis lysten på en gamling er tilstede.
 
Redigert av en moderator:
Takk for godt tips. Ben Riach kommer nok inn skapet når anledningen byr seg. Jeg synes ofte det er litt skuffende å drikke overlagrede whiskyer. Mange mister sin egentlige identitet og blir bare mild, rund og tam i forhold til sine yngre versjoner. Har en Ben Riach 20 yo som jeg ikke har smakt på lenge. Tenker jeg må ha en liten smak snart. Om man liker røyk og kreosot så har jo Ardbeg en del fine varianter med Alligator, corrywreckan og uigedail som river godt. Kan også anbefale octomore. Ung, men tar det igjen på røyk og alkoholprosent.
 
En av årets tyngste dager idag.:p

Whiskymessen vel overstått.
Det ble litt at dette:
20141018_134719_zpsjbjqvsf1.jpg


20141018_135048_zps9sjqwtms.jpg


20141018_140934_zpsykelb4oo.jpg


Disse var gode. Måtte derfor smake litt ekstra.:p

20141018_142446_zpsyqchtc8q.jpg


Japaner som falt i smak.:)

20141018_144609_zpsxbex26cw.jpg


20141018_155033_zpsmtjenmwh.jpg


Bourbonsmaking. De smakte stort sett drit. Takke meg til skotske varer gitt.;)

20141018_160047_zps8hmvl7zz.jpg
 
En av årets tyngste dager idag.:p

Whiskymessen vel overstått.

Hvordan var Glenfarclas?
jeg har fremdeles litt rester i en flaske jeg åpnet for vel 15 år siden, og siden jeg har en skvett tilbake er det vel ikke til å stikke under en katt i mosen at det ikke var en innertier.

Spent på om destilleriet er blitt bedre.:confused:
 
Bra whiskymesse nok en gang.

Ble wristshot av de 2 foredragsholderne sine ur.





En tag heuer og en accurist. Sistnevnte var nok ingen høydare. Men hyggelige folk!
 
Hvordan var Glenfarclas?
jeg har fremdeles litt rester i en flaske jeg åpnet for vel 15 år siden, og siden jeg har en skvett tilbake er det vel ikke til å stikke under en katt i mosen at det ikke var en innertier.

Spent på om destilleriet er blitt bedre.:confused:

Den var vel sånn midt på treet. Helt drikkbar i min bok.

The Balvenie 21 år kommer vel ut som vinneren for min del.
 
Har hatt gleden av å smake mye god whisky i år også, med Clynelish 14 år som et av høydepunktene.
Den var tilgjengelig på polet tidligere, men nå må man utenlands dessverre. Det finnes jo mange uavhengige tapninger fra Clynelish (også på polet i dag), men bare to offisielle, denne på 14 år pluss en destillers edition.

Takk og lov for min dårlige hukommelse som gjør at jeg glemmer hvor dyrt det er å importere selv mellom hver gang.
1400 kroner kostet disse 3 flaskene fra forhandler i Storbritannia inkludert sending, men så kommer de norske avgiftene i tillegg på kroner 1300. Altså 900 kroner flasken.
Krysser fingrene og håper denne kommer tilbake i bestillingsutvalget til Vinmonopolet. 495 kroner var prisen sist den sto der (katalog jeg har fra 2009).


3yWgrh.jpg
 
Tør å prøve meg på min første post i Whisky-tråden :) Er ikke så utprøvd, men var på distelleri i Skotland hos Glen Garioch. Veldig koselig sted, og smakte en del forskjellig.

Kjøpte med meg en slik hjem, og er veldig glad i å ta et lite glass av denne av å til:
12yo.png


Noen som har noe forhold til Glen Garioch? Eller er det noe annet jeg heller burde kjøpe? :)
 
Spørsmål: drakk en whiskey for noen år siden. MacAllan'ish i smak. Den hadde lilla kork og en kar som var på jakt på etiketten. Forbaska god! I MacAllan (grønn) prisleie. Noen som har en ide hva det kan ha vært ?
 
Går fortsatt i Talisker Dark Storm her, onde tunger ville ha det til at det låg mer marketing enn whisky-kjærleik bak den "releasen".
Kan si meg noe enig i det da den ikke stikker ut fra hva jeg forventer av en "vanlig" Talisker (Isle of Skye), forskjellen skal være noe mer røyk og "peat" i smaken efter å ha blitt oppbevart på "forkullede" (charred) tønner.


De som kan det beskriver den som følger:
The nose is bold and smoky. Smoked ham is rather prominent, together with lemons and banana. Later on, hints of liquorice and menthol appear.

The palate is medium-bodied, creamy, and lightly spicy. Vanilla flavours come to the fore, followed by caramel and apples. At the end there is a little bit of the ubiquitous chili kick, but just faintly so.

The finish is of medium length, smoky and just a little spicy. Vanilla and caramel are back, together with black pepper and brine.

Nesen kan jeg si meg enig i, vanilje, karamell og eple er vanskeligere å finne. Alt i alt en grei whisky, men velger en Islay over denne any day når det er røyk og peat som er målet.
 
Den er grei, @andres;)



Tidlig på'n i dag. Første kveld på byen med guttegjengen på tre måneder!
 
Redigert av en moderator:
Tok en tur oppom far. Han dro frem denne:



En tasmansk single malt på hele 58%. Blir spennende dette:)