Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

• On the rocks

Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

Stemmer: 290 77,1%

• Antall stemmer
    376
Er denne av interesse for en entusiast?
FB_IMG_1490308493341.jpg

• Liker
Reaksjoner: Thore og Pasop
2017-02-15 20.42.02.jpg
Vi hadde en fantastisk smaking av 8 ypperlige Springbanks på fredag. Begge Longrowene ble godt mottatt og 14-årige Burgund lagrede ble en vinner. Ikke rart, dette er absolutt en av de aller beste whiskyene jeg har smakt. Synd at denne forsvant ut av markedet for mange år siden.

Ellers ble den 23-årige Springbank private Cask den foretrukne Springeren og ble runner-up langt før den legendariske Local Barley tappingen.

Til slutt må jeg nevne Hazelburn Barolo som kanskje kommer hit i mai. Løp og kjøp.

Hei alle sammen,

Jeg har begynt planlegging av årets julekalender (ja jeg vet vi er i april), og holder på å planlegge innkjøp på ulike auksjoner rundt om for å få en perfekt kalender.
Det blir noe nytt, noe gammelt - noe røkt, noe urøkt - noe skotskt, noe uskotsk - noe dyrt, noe rimeligere, noe sherrylagret, noe bourbonlagret og kanskje noe vinlagret.

Jeg sender nå ut beskjed til alle mine whiskyvenner om at det er på tide å skrive seg på årets liste. Her inne sjekker jeg foreløpig stemningen, så hvis du er interessert (uformelt) så send meg en PM.

Prisen blir som i fjor, ca 1500,-

Tør jeg spørre hvor du har fått tak i denne?
Jada, jeg kjøpte den hos en privatperson i Sverige. Av en eller annen grunn er ikke Norge godkjent hos Ardbeg pga alkohollovgivning slik at enkeltpersoner herfra kan få CR tapningene. Men, det flommer over av disse hos vårt broderfolk når de slippes, og da er det bare å vente til den verste hypen har gitt seg så får du den til god gammeldags blodpris (vs dobbel blodpris :)).
Smakte godt, mye, mye bedre enn Dark Cove. Søt og rimelig avrundet på smaken. Kunne kanskje minne mer om den 21-åringen jeg akkurat smakte :)

• Liker
Reaksjoner: mr_frodo og Preacher
Jack Daniels + Coca Cola.

30 år siden forrige smaksprøve. Da i USA, TX.

Still going strong?

Delvis.

• Liker
Reaksjoner: Pasop
Hei alle sammen,

Jeg har begynt planlegging av årets julekalender (ja jeg vet vi er i april), og holder på å planlegge innkjøp på ulike auksjoner rundt om for å få en perfekt kalender.
Det blir noe nytt, noe gammelt - noe røkt, noe urøkt - noe skotskt, noe uskotsk - noe dyrt, noe rimeligere, noe sherrylagret, noe bourbonlagret og kanskje noe vinlagret.

Jeg sender nå ut beskjed til alle mine whiskyvenner om at det er på tide å skrive seg på årets liste. Her inne sjekker jeg foreløpig stemningen, så hvis du er interessert (uformelt) så send meg en PM.

Prisen blir som i fjor, ca 1500,-

Fjorårets var glimrende. Jeg hadde meldt min interesse men jeg blir i utlandet det meste av perioden i år.
Anbefales på det sterkeste til alle som liker noe godt og spennende i glasset..

Jeg hadde ikke klart å la en Lagavulin 16 stå urørt til fordel for annet :p Det er en steingod whisky!

Ja da Lagavulin 16 er god den, men ofte frister det med noe litt "snillere", gjerne noe litt mindre røykfylt fra Islay eller kanskje en god Highland whisky.

Har vel ikke baller nok for denne da:eek:

• Liker
Reaksjoner: Preacher
IMG_0274.JPG
IMG_0258.JPG
På vår årlige Skottlandtur var Speyside omsider målet. Et nydelig område der destilleriene ligger tett. Bodde på the Craigellachie Hotel med det de reklamerer med er verdens beste whiskybar, the Quaich. Vi var innom Glenfiddich, Aberlour, Cragganmore, Balvenie, Macallan, og Glenfarclas. Macallan hadde et gedigent prosjekt med nytt destilleri på gang. På Glenfarclas ble vi tatt i mot som grever, legger ved et par bilder derfra.