Den ultimate WIS-klokken?

Jeg vil påstå at enhver som har kjøpt seg et automatisk ur istedenfor et kvartsur, er delvis en WIS...

I en annen tråd leste jeg er om dagen at de som kjøper Seiko Monster må være noe i nærheten av WIS.
Den er ikke pen, den har et enkelt og ikke helt nøyaktig urverk og det er vel knapt noen som er ved sine fulle fem som kjøper den - om de ikke har vært gjennom et par uker med hjernevask her inne.

Skulle jeg foreslått noe ut fra antall klokker representert her på forumet vil jeg tro at Rolex Sub er en typisk WIS-klokke.

En Redsub, comex, doublered eller milsub er fortsatt en Rolex og ser ut som en Rolex. Som er et statussymbol som ALLE har hørt om.

Mitt forslag er en Grand Seiko. Ser billig ut, er dyr.

Stemmer på Newman Daytona.

Utover det vil de fleste independent-merker tyde på WIS'ete holdninger, og en litt over snittet interesse for klokker (Claret, Journe, Voutilainen, Mille, Prescher etc). Alle former for synlige diamanter er anti-WIS, og vil nulle ut enhver effort.

Skulle jeg foreslått noe ut fra antall klokker representert her på forumet vil jeg tro at Rolex Sub er en typisk WIS-klokke.

Jeg tror kanskje Sub er litt mer klokke-klokke. Alle har jo hørt om Rolex, og suben er jo en av de mest "tilgjengelige", både med tanke på design og pris. Litt samme som med speedy pro. Klokke som de fleste WISer respekterer og liker, men den er på ingen måte forbeholdt de klokkegale.

Monsteret er kanskje en god bet, men jeg tror kanskje den anbefales litt for ofte på "vanlige" nettforumer til at den kan komme helt opp. På den andre siden er den jo ganske styggpen, jeg kan ikke tenke meg at det er mange voksne mennesker som vil ha den som eneste klokke.

Jeg tror kanskje jeg stemmer på milsub. Du skal være over gjennomsnittet interessert for å kjøpe den klokka til den prisen. Selv om det står Rolex på skiva.

Når det er sagt, så vil jeg nok ikke nøle med å prøve på en klokkeprat hvis jeg møter på noen med Super Compressor hommage på armen i de nærmeste ukene.

Du kan jo ikke si at comex eller redsub er den ultimate wis klokke!? Det er jo unødvendige dyre klokker som fåtallet har noe spesielt interesse av å eie..

Men den ultimate WIS klokken i mine øyne må være en av klokkene til PP,JLC,GO eller noe i den duren.. Alt det andre er vell for folk flest, ihvertfall triste Omega og kjedelige Rolex klokker! zzZZZz

Ferdig snakka..

Ferdig snakka? Synes ikke innlegget ditt konkluderte med noe særlig..?

På generell basis; dyr klokke på nato er et WIS kjennetegn. Ingen normal fyr vil våge å tenke på å nedsnobbe klokken sin i de baner.

Konkret forslag; eldre zenith El primero, daytona med El primero verk eller ingersoll mickey mouse vintage.

Jeg henger meg på tidligere innlegg der nærvær av Natoreim indikerer Wis`er. Skjønner Sub og Speedmasterfolket, dessverre blir populære ur ofte som klisjeer å regne. Jeg liker dem begge godt, men hvem gjør ikke det...

Ferdig snakka? Synes ikke innlegget ditt konkluderte med noe særlig..?

På generell basis; dyr klokke på nato er et WIS kjennetegn. Ingen normal fyr vil våge å tenke på å nedsnobbe klokken sin i de baner.

Konkret forslag; eldre zenith El primero, daytona med El primero verk eller ingersoll mickey mouse vintage.

Hehe, er så gøy å si ferdig snakka ;) Syntes jeg kom med en ganske grei konklusjon jeg.. Jeg kommer aldri til å se mannen i gata med de merkene jeg nevnte.. Men all den praten om Rolex sub og Omega speedmaster er jo bare tull.. Det er vel så langt fra det man kan kalle en WIS klokke i mine øyne..
(Nå blir jeg sikkert skutt av alle fanboysa her inne men :oops: )

Hvor mange forskjellig Rolex sub og Omega speedmaster blir det solgt hvert år!? Sikkert fler enn totalt antall klokker som blir levert fra JLC,GO og PP tilsammen? (kunne sikkert nevnt flere merker også) IDK... Men er ihvertfall den følelsen jeg sitter igjen med! =)

Tenk bil da.. Mercedes og Audi = Rolex og Omega.. Ferrari og Masarati = JLC og PP :p

Jeg føler vel at jeg sklir inn i kategorien WIS sånn på rent kjønnsmessig grunnlag, i og med at jeg er en av de få av mitt slag som er i besittelse av en Monster, som i tillegg varierer den med natoreimer. :oops: Var alltid så misunnelig på gutta og klokkene når jeg var barn, nå jeg fikk de små kvartsurene med rosa rem osv, jeg klarte alltid å ta glasset siden jeg er venstrehendt. :p Nå er jeg blitt så voksen at jeg tar ansvar for å dyrke min glaskap. :D

Den ultimate generelle klokka for hele hopen tja, hva med LLD?

Himmelske guds fader.
8 sider og ingen har nevnt Vacheron Constantin. Da vi jeg tillate meg å si at dette forumet er en smule snevert.
Toppen av kransekaken uten noen som helst markedsføring. Jeg ville valgt en Overseas en million ganger før en Submariner.

Må jo være, som allerede nevnt her, en eller annen sjelden og svindyr vintage Rolex som kjøper har betalt i dyre dommer for, og som for resten av omverdenen bare ser ut som en sliten gammel submariner, men innen klokkemiljøet annerkjennes som noe av det råeste man kan eie. Kjøper man en slik er man en ekte WIS som fortjener all respekt i verden i min bok.

Ellers vil jeg si at hvis man ikke bor i Japan og går rundt med Grand Seiko på armen, så er man nesten definitivt en WIS. Det samme med en Monster egentlig. :D

Patek, VC, ALS, JLC, AP og så videre er jo også helt klare eksempler på klokker hvor eieren i 99% av tilfellene er en WIS.

Tenk bil da.. Mercedes og Audi = Rolex og Omega.. Ferrari og Masarati = JLC og PP :p

Tro meg, det er kun et fåtall av de som kjøper Ferrari og Maserati som er true petrolheads. Status-sultne ja, men ikke nødvendigvis et vandrende billeksikon, som en WIS ofte er mtp klokker.

Den ultimate WIS-klokka? On this issue there can be no debate. Det begynner og slutter med A. Lange & Söhne. Alle som mener noe annet tar feil.

Minner om UJUs definisjon på den ultimate WIS-klokke:

Såpass sær at man MÅ være WIS for å kjøpe den, og samtidig såpass gjenkjennelig at de fleste WIS kan spotte den uten problemer.

VC og AL&S er muligens ikke i den kategorien?

Det må være en klokke som signaliserer at bærer ikke bare er klokkeinteressert, men også en som nerder rundt på nettets klokkefora. Mener jeg.

Rolex, AP, PP osv mener jeg da faller utenfor. Nok av mennesker som kjøper slike uten å være WIS.

Kanskje svaret er så enkelt som OM på Nato eller eventuelt en homage av et avlegs, ellers glemt ur, aka Super Compressor homagen?

Jeg vil mene at ser man en persom med en homage SC på armen, er det svæært sannsynlig a vedkommende er WIS, ja faktisk mer sannsynlig enn om vedkommende bærer originalen, da denne kan være feks arvet :)

Ingen "normale" skaffer seg en homage av klokker som ikke er så kjent eller glemt.

Mine 2 penger :cool::cool:

Seikos monster passer godt inn:

Den har inhouse urverk
Den er veldig enkel å spotte
Ingen "vanlige" gidder å kjøpe en slik klokke med så mye lume. Ikke selges den i Norge eller norske nettbutikker.
Rimelig så alle kan kjøpe seg den som beater.
Den er viden kjent i klokkemiljøer
Den holder tiden greit. (min går ca 2+min i mnd. når den sover på siden med kronen opp)