Første Klokke: 10000-50000kr

Talk for svar :)
Jeg begynner å tro at du, og flere med deg har rett ;)

Beklager det litt bastante svaret. Det er selvfølgelig ikke slik at Speedmaster er det eneste svaret:) Det er mange fine klokker i det prissjiktet du opererer med, men Speedmaster er allsidig, tidløs og har en spennende historie og hvis man i tillegg liker utseende og trives med den på hånden så kan dette være den riktige. I tillegg så er det jo masse annet fint der ute. Liker du divere ville jeg også sett på Omega Seamaster, både Pro, Planet Ocean og Aqua Terra. Jeg må også støtte de som foreslår Tudor. Jeg tror ikke så veldig mange tenker på dette som Rolex-kopier lenger, nå ruller de ut egne urverk på flere og flere modeller og har etter min mening mange spennende modeller. Her opplever jeg at du får mye for penga. Tipsene blir kanskje litt kjedelige, Omega og Tudor går igjen når folk skal anbefale klokker her inne, men det er kanskje en grunn til deto_O Uansett så bør du ta runden hos forhandlere og se hva du liker selv.

Hva burde man betale for en Omega Speedmaster, og hvilken modell? Jeg liker som sagt denne baksiden i safir, er det 3573? Ser en på Finn.no selger en 3570 men har satt på bakside i safir. Er noe sånt OK å kjøpe, eller blir det dumt?

Liker klokka, så det kan fort bli en sånn :)

Men som ny i klokkeverden hadde jeg blitt kjempeglad med noen forslag innenfor modellen, for her forstår jeg det er mange varianter :O

Og hva er denne modellen Speedmaster 311.30.42.30.01.006?

Hvis man velger å gå for Speedmaster er det jo et utall modeller, både av det som finnes nytt i dag og brukt. Her må man nesten google, søke litt her inne og ikke minst prøve.

Veldig mange sverger til "Måneklokka" (Speedmaster Pro), denne hadde tidligere ref.nr 3570, men har etter oppdatering med ny lenke, ny boks og masse diverse ekstra tilbehør, ref.nr 311.30.42.30.01.005. Tilsvarende har tidligere modell med bakside i safir ref.nr 3573, nå ref.nr.311.30.42.30.01.006 (den du nevner i posten din). I tillegg til innsyn til urverk er forskjellen mellom 3570 og 3573 at førstnevnte har hesalit glass (plexi) og ikke safirglass som 3573. Blandt mange er det kanskje 3570 (evt.311.30.42.30.01.005) som er den foretrukkende da denne kommer nærmest den originale Måneklokka. Både 3570 og 3573 har imidlertid manuell trekking, det kan være verdt å tenke på om man synes dette er greit.

Ble kanskje litt rotete med ref.nr i hytt og pine, men uansett: Se på bilder, spør og prøv. Lykke til!

Jeg er ute etter en klokke som holder seg godt eller kan stige i verdi.

Liker svært godt Grand Carrera, men TAG eller Tissot er kanskje ikke noe å ha, eller?

"Holder seg godt eller stiger i verdi" blir litt av en selvmotsigelse når du blander inn Tag Heuer.
Det er vel få klokker som stuper like mye i verdi når du drar av plasten.

Speedmaster er som nevnt et godt alternativ.
Jeg har prøvd å kjøpe den flere ganger, men har feiget ut hver gang da jeg synes den blir for kjedelig.
Kanskje du ser annerledes på det hvis du prøver selv.

På ditt budsjett burde du klare å få deg en pent brukt Zenith.
Ingen investering det heller, men hjelpe meg for et vakkert urverk.:)

image-top.jpg

Zenith-El-Primero-410-02.jpg

• Liker
Reaksjoner: sommerled og Preacher
Beklager det litt bastante svaret. Det er selvfølgelig ikke slik at Speedmaster er det eneste svaret:) Det er mange fine klokker i det prissjiktet du opererer med, men Speedmaster er allsidig, tidløs og har en spennende historie og hvis man i tillegg liker utseende og trives med den på hånden så kan dette være den riktige. I tillegg så er det jo masse annet fint der ute. Liker du divere ville jeg også sett på Omega Seamaster, både Pro, Planet Ocean og Aqua Terra. Jeg må også støtte de som foreslår Tudor. Jeg tror ikke så veldig mange tenker på dette som Rolex-kopier lenger, nå ruller de ut egne urverk på flere og flere modeller og har etter min mening mange spennende modeller. Her opplever jeg at du får mye for penga. Tipsene blir kanskje litt kjedelige, Omega og Tudor går igjen når folk skal anbefale klokker her inne, men det er kanskje en grunn til deto_O Uansett så bør du ta runden hos forhandlere og se hva du liker selv.

Hvis man velger å gå for Speedmaster er det jo et utall modeller, både av det som finnes nytt i dag og brukt. Her må man nesten google, søke litt her inne og ikke minst prøve.

Veldig mange sverger til "Måneklokka" (Speedmaster Pro), denne hadde tidligere ref.nr 3570, men har etter oppdatering med ny lenke, ny boks og masse diverse ekstra tilbehør, ref.nr 311.30.42.30.01.005. Tilsvarende har tidligere modell med bakside i safir ref.nr 3573, nå ref.nr.311.30.42.30.01.006 (den du nevner i posten din). I tillegg til innsyn til urverk er forskjellen mellom 3570 og 3573 at førstnevnte har hesalit glass (plexi) og ikke safirglass som 3573. Blandt mange er det kanskje 3570 (evt.311.30.42.30.01.005) som er den foretrukkende da denne kommer nærmest den originale Måneklokka. Både 3570 og 3573 har imidlertid manuell trekking, det kan være verdt å tenke på om man synes dette er greit.

Ble kanskje litt rotete med ref.nr i hytt og pine, men uansett: Se på bilder, spør og prøv. Lykke til!
Oj, Dette var ett flott svar. Ref nr var mer opplysende en rotete, så det var flott :)

Har du/dere noen tanker om disse "spessial modellene"? TinTin, Wide Arrow osv?

"Holder seg godt eller stiger i verdi" blir litt av en selvmotsigelse når du blander inn Tag Heuer.
Det er vel få klokker som stuper like mye i verdi når du drar av plasten.

Speedmaster er som nevnt et godt alternativ.
Jeg har prøvd å kjøpe den flere ganger, men har feiget ut hver gang da jeg synes den blir for kjedelig.
Kanskje du ser annerledes på det hvis du prøver selv.

På ditt budsjett burde du klare å få deg en pent brukt Zenith.
Ingen investering det heller, men hjelpe meg for et vakkert urverk.:)

image-top.jpg

Zenith-El-Primero-410-02.jpg
Det er nok selvmotsigende ja, men det svarer også litt på det jeg lurte på. Som ny med klokker synes jeg det var vanskelig å finne ut om TAG og Tissot holdt seg godt eller ikke. Tenkte da på bruktmarked, for jeg hadde sett at de falt i verdi fra ny til brukt.

Den Zenith du sendte var vakker. Så også etter litt googling at Zenith El Primero Chronomaster Open XXT var veldig pen, og spennende. Men det er vel kanskje bare en modell av den du sendte over?

Alle Zenith jeg så på finn til overkommelig pris har lærreim. Kommer de med stål? Orginalt eller urginalt?

Oj, Dette var ett flott svar. Ref nr var mer opplysende en rotete, så det var flott :)

Har du/dere noen tanker om disse "spessial modellene"? TinTin, Wide Arrow osv?

Det er mange her inne som har kompetanse på Speedmaster som overgår min mange gangero_O, men jeg kan gi deg noen subjektive meninger.

Tintin er vel som en Speedmaster pro (3570) med en annen skive. Den er jo litt tøff med den rødrutete borden, men personlig ville jeg heller gått for 3570 (evt 311.30.42.30.01.005).

Broad Arrow brukes om flere modeller, felles for disse er at viserne er "piilformet" i motsetning til de vanlige Speedmaster Pro viserne. Broad Arrow kommer i mange utgaver, både med manuelt opptrekk og automatisk.
Som eksempel kan du se de to jeg har hatt selv:
IMG_20150806_094421_zpsfgenu72w.jpg

Dette er en ref.3594. I all hovedsak lik 3570 (samme kasse og urverk), men med andre visere, blank besel ( i motsetning til svart på 3570) og med litt annen skive. Denne hadde jeg også lenke til.

20160105_222219_zps1kgxiasz.jpg

Dette er en Broad Arrow 1957 (husker ikke ref.nr i fartem). Dette blir en litt annen type. Samme kasse som 3570, men med et annet urverk (automatisk), med innsyn. Denne har jo også dato, noe jeg savner litt på Pro.

Personlig kunne jeg tenkt meg en Speedmaster med det "nye" automatiske 9300 urverket.

En av disse to hadde gjort seg:) (Brukt så klarer du nok å komme under 50k på disse også.):

ACE_3513.jpg

Omega-Speedmaster-57-Broad-Arrow-Co-Axial-9300-Baselworld-2015-2.jpg

Som du skjønner er det masse å velge i.

Du kan jo vurdere Panerai også; bølletøffe ur som skiller seg litt ut. Det blir kanskje en tålmodighetsprøve å komme seg under budsjett, men modeller som PAM111, 112, 005 og 000 dukker opp til salgs med ujevne mellomrom.

Har forresten hatt Speedy Pro 3570, og her snakker vi et ikon av en klokke. Er det Speedmaster du er ute etter, så ville jeg definitivt gått for denne, kanskje til og med fremfor den nye med det altfor kompliserte nummeret, og som strengt tatt er den samme klokka... :)

Jeg ser urverket.no har disse for salg. Prisene ser jo ut til å være ikke mye over bruktpriser, eller?
http://www.urverket.no/omega-speedmaster-moonwatch-professional-42mm-sort-stal-p-47342.html
http://www.urverket.no/omega-speedmaster-moonwatch-professional-42mm-first-man-on-moon-p-334.html

Har sett 3570 brukt til 25000kr, så den er det jo litt å spare på, men vet ikke om det heller vil lønne seg med ny for 8000kr mer da?

3573 har jeg sett til 35000kr, da skiller det bare 3000kr til ny hos urverket.no

Burde jeg da kjøpe ny, eller er dette noen klokker med dårligere urverk el. l. som jeg ikke har forstått?

En venteklokke til ca 5-laken?
Enkelt. Tissot er mye for pengene.
Her er min.
WP_20160915_14_19_17_Rich.jpg

Ellers så er vel ditt store spørsmål om du vil ha brukt Rolex eller ny Omega? En Planet Ocean vil være nydelig for deg om størrelsen passer. Display back har den også. Co Axial urverk!

Mye å velge i. God jakt!

8

Burde jeg da kjøpe ny, eller er dette noen klokker med dårligere urverk el. l. som jeg ikke har forstått?

Urverket er en gråmarkedsforhandler.
De klarer av ymse årsaker å tilby noen klokker til redusert pris.
Det har ingenting med redusert kvalitet å gjøre.

Noen ganger vil bruktprisen være uforståelig nær nypris.
Kanskje det ligger litt prutningsmonn inne? Hva vet jeg?
For en besparelse på 3k ville jeg uten tvil gått for smekk ny.;)

Urverket er en gråmarkedsforhandler.
De klarer av ymse årsaker å tilby noen klokker til redusert pris.
Det har ingenting med redusert kvalitet å gjøre.

Noen ganger vil bruktprisen være uforståelig nær nypris.
Kanskje det ligger litt prutningsmonn inne? Hva vet jeg?
For en besparelse på 3k ville jeg uten tvil gått for smekk ny.;)
Kan du utdype dette med Gråmarkedsforhandler?

Burde jeg holde meg unna? Vil det ha noe å si for pris i ettermarked?

Kan du utdype dette med Gråmarkedsforhandler?

Burde jeg holde meg unna? Vil det ha noe å si for pris i ettermarked?

Gråmarked er en samlebetegnelse som betyr at forhandleren ikke er autorisert til å selge produktet den tilbyr.
Dette trenger ikke bety noe, men hos en AD kan du være sikrere på at du vil få den oppfølgningen du trenger hvis noe ikke er som det skal etter handelen. Garantier, norsk kjøpslov, osv...
(uten at dette er noen garanti for god kundeservice med tanke på et par historier vi har hørt...:rolleyes:)

Bør du holde deg unna? Nei. Ikke hvis forhandler har godt rykte.
Det vil ikke ha noe å si hvis du skal selge klokken igjen såfremt alle bokser og papirer følger med.

Gråmarked er en samlebetegnelse som betyr at forhandleren ikke er autorisert til å selge produktet den tilbyr.
Dette trenger ikke bety noe, men hos en AD kan du være sikrere på at du vil få den oppfølgningen du trenger hvis noe ikke er som det skal etter handelen. Garantier, norsk kjøpslov, osv...
(uten at dette er noen garanti for god kundeservice med tanke på et par historier vi har hørt...:rolleyes:)

Bør du holde deg unna? Nei. Ikke hvis forhandler har godt rykte.
Det vil ikke ha noe å si hvis du skal selge klokken igjen såfremt alle bokser og papirer følger med.
Takk for flott svar nok en gang :)

Jeg skal sjekke litt om hvordan erfaringer folk har med urverket.no

Om ikke annet kan jeg bruke prisen deres til å presse pris hos AD eller på brukte ur :)

Ok,
Jeg er ganske sikker på det blir en "Speedy" (se der, nå har jeg tilogmed lært litt klokke-slæng).

Men så er spørsmålet da; Hvilken av dem? Tenker da på ny og gammel utgave av 3570 og 3573.

Jeg liker jo som nevt bedt Saphire Sandwich til nå. Men er det noen god grunn til å velge den ene eller andre?

Har sett flere skrive at de fleste ville nok valgt 3570 da den er mest tro mot originalen.

Jeg ser en som selger 3570 med ettermontert bakside i safir(medfølger orginal). Han selger den til 25000kr, noe jeg synes virket rimelig i sammenligning med andre jeg har funnet.

Tips?

• Liker
Reaksjoner: SoulG
Artig tråd du har startet, med mye (i positiv forstand) morsom lesning.

Jeg kaster meg inn i diskusjonen med litt annen vinkling enn det som har vært trenden så langt. Ved å stille spørsmålet:

Hva vil du med din nye klokke?

Jeg sakser fra det du har nevnt:

«Jeg er ute etter en klokke som holder seg godt eller kan stige i verdi. Men ønsker selvsagt en klokke jeg kan like også.»
«Jeg kanskje også nevne at jeg liker godt glass bak slik at man kan nyte det komplekse urverket»
«Stållenke eller stål/gull i kombinasjon.»
«Tror jeg liker svart Face best»
«Jeg er nok på jakt etter sports eller dykkerklokke»

Foruten verdi-kriteriet, er dette preferanser knyttet til estetikk og utseende, og det er ingen tvil om at Omega Speedmaster er en ypperlig kandidat på alle områder.
Men når det er sagt, vender jeg tilbake til spørsmålet: Hva vil du med din nye klokke? Med fokus på egenskaper du ikke nevner:

1. Er det viktig med dato på klokka?

2. Er det vesentlig at den går så presis som mulig?

3. Skal den i det daglige være raskt og optimalt leselig?

4. Skal den brukes til tidsmåling?

5. Foretrekker du stor eller liten sekundviser?

6. Skal den være komfortabel i daglig bruk?

Mine vurderinger

1. Dato er must for meg, ikke alle speedmaster-modeller har dato.

2. Jeg er opptatt av presisjon, men innenfor Speedmaster-familien er ikke alle urverkene like presise. Det er modellene med co-aksial urverk som er best.

3. Så lenge du prefererer svart skive, vil det naturlige valget være hvite visere om lesbarhet er viktig. Og det finnes. Men samtidig er skiven på Speedmaster ganske sterkt dresset, med tre sub-dials og mye skrift. Det bidrar ikke til optimal lesbarhet.

4. Speedmaster har jo stoppeklokke (kronograf), så den er selvsagt velegnet til tidsmåling. Men om tidsmålingen ikke trenger å være absolutt presis på sekund/tidel, kan en besel med minuttangivelse være vel så egnet. Speedmaster har fast besel med tachymeter. Og tachymeter er en funksjon nesten ingen trenger eller bruker. Men estetisk er den jo fin!

5. Klokker med kronograf har nesten alltid liten sekundviser (normalt subdial kl 9 på speedmaster). Den store sekundviseren brukes kun når stoppeklokken startes. Ikke optimalt etter min mening, sekundviseren kan forveksles med minuttviser. Jeg liker stor hovedsekundviser.

6. Selvsagt skal klokken være komfortabel i bruk. Det som bidrar mest er at den ligger stabilt og sentrert på håndleddet. Dette må bare prøves. Videre at det er enkelt å ta klokken av og på, dvs at reim eller lenke har en enkel og holdbar «klikk»-funksjon. Og sist men ikke minst, at det er enkelt å justere lengden på reim eller lenke selv. Dvs uten å gå til urmaker.

Til slutt er det bare å si lykke til med valget, mine innspill kan du jo bare overse om de ikke stemmer med dine preferanser. Speedmaster er en flott klokke med høy ikonisk og historisk standing!

Tissot og Tag Heuer er greit nok det. Ordentlig sveitsiske klokker i hvert sitt prissjikte. Men entusiaster vil nok gå for noe annet.
Dummeste jeg har hørt..

Ok,
Jeg er ganske sikker på det blir en "Speedy" (se der, nå har jeg tilogmed lært litt klokke-slæng).

Men så er spørsmålet da; Hvilken av dem? Tenker da på ny og gammel utgave av 3570 og 3573.

Jeg liker jo som nevt bedt Saphire Sandwich til nå. Men er det noen god grunn til å velge den ene eller andre?

Har sett flere skrive at de fleste ville nok valgt 3570 da den er mest tro mot originalen.

Jeg ser en som selger 3570 med ettermontert bakside i safir(medfølger orginal). Han selger den til 25000kr, noe jeg synes virket rimelig i sammenligning med andre jeg har funnet.

Tips?
Jeg har sett Speedy med og uten safirglass, og ja - innsyn til et vakkert verk er flott, men den melkehvite ringen som skapes i safiren gjør at jeg hadde gått for hesalitt-versjonen 10 av 10 ganger.

Dummeste jeg har hørt..
Traff jeg en nerve?

Det er ikke kritikk mot de nevnte urmerkene, snarere observasjon. Er du aktiv her på tidssonen, er du hva jeg vil kalle en entusiast. Jeg baserer mitt utsagn på hva jeg ser entusiastene liker.

I prissjiktet 4-7000 ser jeg ufattelig mange flere Seiko enn Tissot.
I prissjiktet 15-30000 ser jeg et variert utvalg, men ganske mye mer Tudor, Speedy, Nomos og andre greier enn Tag Heuer.

Altså, entusiastene går stort sett for noe annet.

Artig tråd du har startet, med mye (i positiv forstand) morsom lesning.

Jeg kaster meg inn i diskusjonen med litt annen vinkling enn det som har vært trenden så langt. Ved å stille spørsmålet:

Jeg sakser fra det du har nevnt:

«Jeg er ute etter en klokke som holder seg godt eller kan stige i verdi. Men ønsker selvsagt en klokke jeg kan like også.»
«Jeg kanskje også nevne at jeg liker godt glass bak slik at man kan nyte det komplekse urverket»
«Stållenke eller stål/gull i kombinasjon.»
«Tror jeg liker svart Face best»
«Jeg er nok på jakt etter sports eller dykkerklokke»

Foruten verdi-kriteriet, er dette preferanser knyttet til estetikk og utseende, og det er ingen tvil om at Omega Speedmaster er en ypperlig kandidat på alle områder.
Men når det er sagt, vender jeg tilbake til spørsmålet: Hva vil du med din nye klokke? Med fokus på egenskaper du ikke nevner:

1. Er det viktig med dato på klokka?

2. Er det vesentlig at den går så presis som mulig?

3. Skal den i det daglige være raskt og optimalt leselig?

4. Skal den brukes til tidsmåling?

5. Foretrekker du stor eller liten sekundviser?

6. Skal den være komfortabel i daglig bruk?

Mine vurderinger

1. Dato er must for meg, ikke alle speedmaster-modeller har dato.

2. Jeg er opptatt av presisjon, men innenfor Speedmaster-familien er ikke alle urverkene like presise. Det er modellene med co-aksial urverk som er best.

3. Så lenge du prefererer svart skive, vil det naturlige valget være hvite visere om lesbarhet er viktig. Og det finnes. Men samtidig er skiven på Speedmaster ganske sterkt dresset, med tre sub-dials og mye skrift. Det bidrar ikke til optimal lesbarhet.

4. Speedmaster har jo stoppeklokke (kronograf), så den er selvsagt velegnet til tidsmåling. Men om tidsmålingen ikke trenger å være absolutt presis på sekund/tidel, kan en besel med minuttangivelse være vel så egnet. Speedmaster har fast besel med tachymeter. Og tachymeter er en funksjon nesten ingen trenger eller bruker. Men estetisk er den jo fin!

5. Klokker med kronograf har nesten alltid liten sekundviser (normalt subdial kl 9 på speedmaster). Den store sekundviseren brukes kun når stoppeklokken startes. Ikke optimalt etter min mening, sekundviseren kan forveksles med minuttviser. Jeg liker stor hovedsekundviser.

6. Selvsagt skal klokken være komfortabel i bruk. Det som bidrar mest er at den ligger stabilt og sentrert på håndleddet. Dette må bare prøves. Videre at det er enkelt å ta klokken av og på, dvs at reim eller lenke har en enkel og holdbar «klikk»-funksjon. Og sist men ikke minst, at det er enkelt å justere lengden på reim eller lenke selv. Dvs uten å gå til urmaker.

Til slutt er det bare å si lykke til med valget, mine innspill kan du jo bare overse om de ikke stemmer med dine preferanser. Speedmaster er en flott klokke med høy ikonisk og historisk standing!
Takk for flott og utfordrende svar(med spørsmål). Helt klart en del ting å tenke gjennom.

1. Er det viktig med dato på klokka? Fint å ha, men ikke ett must

2. Er det vesentlig at den går så presis som mulig? Ja, men ikke for en hver pris (enda)

3. Skal den i det daglige være raskt og optimalt leselig? Ja, det kan ikke være umulig å lese, men jeg synes de fleste klokker jeg har sett virker ok på det området.

4. Skal den brukes til tidsmåling? I liten grad, men liker utseendet på klokkene som har dette ;)

5. Foretrekker du stor eller liten sekundviser? Ingen formening. Men liker tynne elegante visere. De brede synes jeg ser ut som sånne klokker man brukte i 1. klasse :p

6. Skal den være komfortabel i daglig bruk? Ja, og helst litt tung :) Jeg liker veldig godt tyngde i klokken. Det var en av de største grunnene til at Tag Carrera ble uaktuel.

Nå skal jeg være skikkelig ærlig ;)
Siden jeg er ny på klokker, men alltid har likt klokker. Jo da er det viktig for meg at det er en klokke som blir litt lagt merke til. Ikke i den grad at folk skal kommentere den uansett hvor jeg går(vulgær). Men at en og annen klokkekjenner slenger ett blikk ekstra på klokka mi er jo gøy. Og at en og annen e-noob legger merke til at det var en fin, god klokke.

Altså, i mine øyne så er det kjedelig å bruke 30-40 000kr på ei klokke visst det er KUN meg som vet at det er ei skikkelig god klokke.

Siden de fleste her inne kaller Speedy for ett ikon, så er jo det ett kjempepluss for meg :) Da vet jeg at det er en annerkjent klokke :)

Grunnen til jeg liker baksiden med innsyn har nok mye med at det er min første klokke ;) Da er det gøy for meg å se på, og for å vise frem til de som spør :)

Av andre klokker jeg har sett på, så er det disse:
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=75608264
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=68001145

Men TAG er det jo mange som sier er sånn bob bob. Men den er kul synes jeg :)

Zenith skryter mange av, men jeg vil jo helst ha stållenke på den, og i og med at den er litt dyrere enn de fleste brukte Speedmaster. Så blir det jo ekstra dyrt om jeg må kjøpe lenke til 2-3000kr i tillegg.
Zenith har jeg heller ikke forstått har noe "ikon-status".