Glashütte Original

Vekker denne tråden til live igjen.

De som har lest reiseskildringen min har sikkert fått med seg at jeg er mer enn overmåte begeistret for GO Sport Evolution Panodate. Jeg er faktisk så begeistret at tanken om kjøp har begynt å melde seg. Etter en saumfaring av nettet har jeg imidlertid blitt litt i tvil. Tester og reviews har stort sett bare vært positive. Svært positive. Det er prisingen jeg ikke forstår.

Tidemann skal ha ca 70K for en ny SE med lenke. På chrono24 finner jeg samme modell tilsalgs for 35-40.000,-. Eks frakt og moms riktignok, men prisforskjellen er vanvittig. Mener også å huske at det gikk en SE her på sonen for drøyt 20K for ikke så veldig lenge siden.

Dersom det ikke er noe jeg har bommet på her må jeg kalkulere inn et "tap" på nærmere 50K om klokken skal selges igjen om et par år. Vel, jeg får sikkert god rabatt hos Tidemann, men tapet vil uansett havne i området 35-40K. Kjøper jeg en Sub faller denne ca 10K i verdi i løpet av et par-tre år. Svært lite i forhold til GO med andre ord. Er årsaken til disse forskjellene utelukkende basert på tilbud/etterspørsel, eller ligger det noe annet og ulmer her?

Hjertet sier GO, men fornuften sier SUB.

Jeg har dessverre opplevd det samme med de GO'ene jeg har hatt. Husker ikke prisene, men denne bl.a fikk jeg kjøpt til en svært god pris hos Tiedemann, noen måneder senere fikk jeg knappe 40% av kjøpesummen tilbake.
Ser en på ulike netthandlere, kan det virke som prislistene og utsalgsprisen hos Tiedemann er "kunstig høy".
IMHO
:cry:

Bl.a denne :
DSCN1509.jpg

Skal du gå for en GO så anbefaler jeg deg å gå for en annen modell enn Sport Evo da dette er en modell som mangler Glashütte røtter i designet.

Er du set på en dykkerklokke så er Submariner et bedre valg enn GO. Både på design og historie. Meeen... Følg hjertet! Ellers ender du opp med å flippe klokken etter brullypsreisen er over. Go for GO! :D

@BRIO
Foruroligende nyheter. Jeg kan ikke forstå hvorfor GO skal tape seg så voldsomt i verdi. Bakgrunn og historie er på plass. Flotte in-houseverk, en rekke nyvinninger gjennom årene og definitivt i kategorien high-end (her kan det sikkert være innvendinger, men GO har så langt jeg kan forstå, minst like høy "standing" som Rolex ute i den store verden). Nei, dette er ikke til å bli klok på.

@Sponon
Dette med Sport Evos design og mangel på tradisjoner er et godt poeng - det ser jeg. Det merkelige er at verditapet er like grusomt når det kommer til de klokkene som har sin "stamtavle" godt forankret i GO. Markedet er m.a.o. mettet på GO - til tross for et relativt lavt produksjonsvolum.

Et evt kjøp ligger et godt stykke frem i tid så jeg har god tid til å jakte, prøve, utforske og tenke.

Vekker denne tråden til live igjen.

De som har lest reiseskildringen min har sikkert fått med seg at jeg er mer enn overmåte begeistret for GO Sport Evolution Panodate. Jeg er faktisk så begeistret at tanken om kjøp har begynt å melde seg. Etter en saumfaring av nettet har jeg imidlertid blitt litt i tvil. Tester og reviews har stort sett bare vært positive. Svært positive. Det er prisingen jeg ikke forstår.

Tidemann skal ha ca 70K for en ny SE med lenke. På chrono24 finner jeg samme modell tilsalgs for 35-40.000,-. Eks frakt og moms riktignok, men prisforskjellen er vanvittig. Mener også å huske at det gikk en SE her på sonen for drøyt 20K for ikke så veldig lenge siden.

Dersom det ikke er noe jeg har bommet på her må jeg kalkulere inn et "tap" på nærmere 50K om klokken skal selges igjen om et par år. Vel, jeg får sikkert god rabatt hos Tidemann, men tapet vil uansett havne i området 35-40K. Kjøper jeg en Sub faller denne ca 10K i verdi i løpet av et par-tre år. Svært lite i forhold til GO med andre ord. Er årsaken til disse forskjellene utelukkende basert på tilbud/etterspørsel, eller ligger det noe annet og ulmer her?

Den europeiske prislisten (oct 2011) gir følgende priser for Sport Evolution Panorama date, 8 300€ med lenke og 7 150€ med gummi/'trieste' inkl 25% mva

Jeg tror muligens du overvurderer hvor lenge GO i praksis har laget klokker. De har nok dessverre overhodet ikke samme brand verdi som Rolex, selv om klokkene rent teknisk er en skjult skatt i prisklassen de ligger i.

Sagt med andre ord;

Du kan selge en Rolex med såpass lite tap som du kan fordi ekstremt mange mennesker vil ha en Rolex fordi det er en Rolex.

Du kan ikke selge en GO uten å gå på et tap fordi det er ekstremt få mennesker som vi ha en GO, nettopp fordi det er en GO.

Ved "første ledd" handel, dvs at du kjøper ny, betaler du nærmere hva klokken rent teknisk er verdt, inhouse, lavt volum osv. Ved "andre ledd" må du akseptere hva markedet vil gi og der kommer brandet inn i bildet dessverre.

GO er et merke meg meget "high standing" i mange markeder. Problemet til GO er at de ikke klarer og kontrollere gråmarkedet. Det viser rabattene du kan få på Tidemann også meget tydelig. Om dette skyldes en ren ignoranse for å selge flere klokker eller mangel på ressurser vet jeg ikke, men når klokkene ligger nye til under halv pris på Chrono24 har de ikke kontroll på klokkene sine.

Jeg solgte en Sport Evolution til ca 30k for et drøyt år siden. Klokken var som ny, men uten boks og papirer. De tar tapet på vei ut av butikken, men holder seg godt i pris etter det. Jeg opplever GO som populære klokker i Norge, og har solgt 10-ish klokker det siste året.

Jeg tror ChristianN er inne på noe.

Selv har kjøpt flere GO'er de siste årene, blant annet Senator Panorama Date i gull.

Denne ble solgt for noen måneder siden til ca. 50 prosent av nypris. Før salget lå den lenge ute på
Finn uten respons og typisk var at kjøper kjente til GO gjennom sine mange reiser i Tyskland.

Jo, inntil videre forblir trolig GO, med sin begrenset produksjon, ukjent for folk flest i Norge. Dette påvirker
vel bruktprisene her hjemme.

Jeg skulle ønske man generellt var mindre opptatt av bruktprisene på ur. GO er fantastiske ur på alle måter. Jeg har kun en ting å utsette på GO og det er at de ikke (i mine øyne) har laget et skikkelig fett dykkerur. Kjøp dem for det de er; fantastiske ur. Bruktpriser er for folk som skal kvitte seg med ting.

Dagens moralske:p

GO er et merke meg meget "high standing" i mange markeder. Problemet til GO er at de ikke klarer og kontrollere gråmarkedet. Det viser rabattene du kan få på Tidemann også meget tydelig. Om dette skyldes en ren ignoranse for å selge flere klokker eller mangel på ressurser vet jeg ikke, men når klokkene ligger nye til under halv pris på Chrono24 har de ikke kontroll på klokkene sine.

Jeg solgte en Sport Evolution til ca 30k for et drøyt år siden. Klokken var som ny, men uten boks og papirer. De tar tapet på vei ut av butikken, men holder seg godt i pris etter det. Jeg opplever GO som populære klokker i Norge, og har solgt 10-ish klokker det siste året.

Mogens, her må du forklare for meg mekanismene i gråmarkedet. Hvordan påvirkes prisene i dette markedet?
Jeg ser jo at dette igjen påvirker bruktprisene.

En annen sak; det virker som Tom A. ikke gir samme store rabatter på GO som tidligere. Dette er min erfaring,
men muligens gjelder dette kun meg.

Jeg har sett på Glashütte Original Seventies med blå skive, den koster rundt 75k ny og kan fås for ca 50k på chrono24, med moms og frakt + momsgebyr blir det 63k, og får en 10% på ny pris så er ikke det så store diffen. På urverket ligger den på 68k og det er ca. AD pris -10%.

Gode betraktninger. Markedsmekanismen har jeg selv vært inne på og jeg opplever Mogens' svar noe mer forklarende hva angår det som ligger utenfor det tilbud og etterspørsel. Nemlig gråmarkedet og "kontroll" på distribusjonen. Det er rimelig å anta at en AD har en avanse på ca 40% - også når det kommer til Rolex. Uten kontroll på forhandlerne vil selvsagt dette bære galt avsted. Jeg antyder 40% med bakgrunn i hva enkelte AD'er opererer med som ansatt-rabatt.

ChristianN, du nevner GOs historie i forhold til blant annet Rolex. Så langt jeg kan se har GO omlag femti års lengre fartstid;)

EDIT: Jeg må visst spise i meg ordene om GOs fartstid - etter et raskt googlesøk kan det se ut som om GO farer med noe villedende informasjon på sine hjemmesider.

Minuteman,

Da forstår jeg at kontroll over gråmarkedet ligger i produsentens selvdisiplin til å holde seg
til sine AD' er og ikke selge utenfor disse. Riktig ?

I min verden støtter produsenten distributørene med absolutt lojalitet. Og forventer det
samme andre veien.

GO

Hei,

Det er alltid kjekt å gjøre grundig forarbeide før kjøpet. Så må det bli opp til hver enkelt hva man mest legger vekt på, være seg pris, kortest vei til AD, "norsk-kjøpt" eller ikke osv.

MEN..surprise...vil man ha en GO...,så må man, vel, ja..eh...kjøpe en GO!!
Det hjelper ikke med 20 Rolexer for den del :)

Personlig har ikke tenkt på hvor mye klokkene mine vil bli/er verdt etc. ved et evt. salg.
Jeg prøver å få til et godt kjøp uansett hvor i Verden det måtte være, og deretter NYTE uret for det det er.
Skulle "The End" plutselig dukke opp, man må banke slukøret på døra til NAV og kjøpe inn så mange poser havregrøt det lar seg gjøre, så får man tenke på salgsprisen da :)

GO er ikke værre enn andre sjeldne merker som Breguet, BP dressur osv. mht. verdi. Foruten at de til og med er tyske - og det låter neppe greit i hvermansens ører som vurderer et fint ur, men som vet at et skikkelig ur MÅ komme fra Sveits for å være godt, haha :)
Det blir et lite marked.

Urkjøp som det vi snakker om her inne på TS er "dumme" kjøp uansett fra et pengefornuftig perspektiv, så glem den delen av saken først som sist, mener nå jeg. Kjøpt urene dere har lyst på og Enjoy!

BT