Minuteman,
Da forstår jeg at kontroll over gråmarkedet ligger i produsentens selvdisiplin til å holde seg
til sine AD' er og ikke selge utenfor disse. Riktig ?
I min verden støtter produsenten distributørene med absolutt lojalitet. Og forventer det
samme andre veien.
Tja, det var ikke akkurat det jeg tenkte på, det er i grunnen selvsagt at produsenten ikke selger utenfor sitt eget distribusjonsnett. Ikke desto mindre er dette et svært viktig poeng. I tilfellet GO tror jeg ikke det er produsenten som selger utenfor AD'er, men at AD'er ikke er lojale og selger klokker billig i gråmarkedet. En årsak kan være dårlig likviditet, der AD må realisere varelager - til en nær sagt hvilken som helst pris. Hyllevarmere er dårlig butikk.
Lojalitet er alfa omega. Det kreves et grundig stykke arbeid fra produsenten når det gjelder å håndplukke forhandlere. At forhandlerne har en sunn økonomi ville være noe av det første jeg ville bragt på det rene om jeg var produsent.
Jeg vil anta at f.eks Rolex stiller som krav til sine AD'er at de ikke selger nye klokker med rabatt. Og skulle Rolex finne en ny klokke hos en gråmarkedsforhandler er jeg ganske sikker på at AD'en som solgte denne vil få så hatten passer. GO kan i sin iver etter å kapre markedsandeler ha gjort en for dårlig jobb - hva vet jeg.