Høstdepresjon

Neste vin ut, var en hvit spansk fra Castilla y León, fra produsenten Ossian Vides y Vinos.
Ossian 2014.
Smaksrik, fet, med fat og krydret. Frisk smak av lyse og gule epler. Lang ettersmak som sitter godt. Passet utmerket til neste rett som er Hazelwood grilled havabbor, hollandaise med grønne pepperkorn og saus på Morecambe bay reker.
Dessverre så var fisken noe overstekt. Men flotte smaker så absolutt.
145.jpg
146.jpg
147.jpg

148.jpg

Så var vi over til det tørre landskapet, med 100 dager gammel kylling fra Lincolnshire, med skotsk steinsopp og solsikkefrø.
Til fjørkreet fikk vi en deilig fersk Pinot Noir fra produsenten Crystallum, i Hemel-en-Aarde Valley, South Africa.
Crystallum Cuvée Cinéma Pinot Noir 2015 var helt perfekt til kyllingen, selv om kyllingen var overstekt dessverre. Men vinen var frisk, fruktig, modne taniner, med en lang delikat hale. Kunne gjerne ha drukket denne alene til kos.
149.jpg
150.jpg
152.jpg

Så til nok et fjørkre. And og ingefærconsommé med 100 år gammel Madeira; Pereira d'Oliveira Boal 1908
Dette var stas! Fantastiske smaker. Kan ikke si at jeg har drukket så gammel Madeira før. Men den levde så absolutt. Helt fantastisk intens smak. Deilige plommer, svisker, tørket frukt og mandler, honning, nugatt og en ettersmak som satt nesten til midnatt.
Fikk så servert en ny liten klunk Madeira som så ble blandet med and og ingefærconsommé.
Nydelig rett, som jeg storkoste meg med. Tror faktisk dette er høydepunktet for denne kvelden.
153.jpg
154.jpg
155.jpg
156.jpg
159.jpg

Tredje og siste fjørkre var en ung yorkshire rype, grønn enebær, brødsaus og clapshot.
Underveis dukket kokken opp med understellet til rypen og en halv sausage roll.
Vinen som ble servert til rypa var Mas Martinet sin Els Escurcons 2010. En Spansk rødvin fra Cataluny, Priorat.
En vin som sikkert går under radaren for de fleste. Men denne leverte så absolutt.
Er vel den beste Prirat jeg har smakt noen gang. Herlig Syrah og Grenache blend, som sikkert vil fungere like godt til fredagspizzaen, eller en paella med sjømat og kylling.
Utviklet, selv om den fortsatt er ung. På nesen duftes røde bær, taniner, alkohol noe vanilje og mineraler. Trenger litt luft (det gjør de aller fleste viner uansett) for å åpne seg.
Smaker av røde bær, litt cherry og syltetøy av jordbær. Noe vanilje, fat er det der også. Men ikke så hissig som man kunne fryktet fra nesen. Ettersmaken er deilig, med medium avslutning. Jeg vil oppsøke deg igjen så snart jeg får anledning.
160.jpg
162.jpg
164.jpg
166.jpg

Første av flere desserter var: Damson fool av sausemelk med hylleblomst.
Til den fikk vi en en deilig riesling: 2007 Joh. Jos. Prüm Wehlener Sonnenuhr Riesling Auslese. Denne hadde friskheten og mineralene en slik dessert trenger. Dufter av søte og fyldige bær, med et tropisk innslag.
Lang og fyldig smak med mye sødme. Frisk og tørr ettersmak.
Damson fool er en britisk klassiker alle bør smake. Denne var med en liten vri. Men absolutt godt og lekkert var den. Sammen med Rieslingen var den også et lite høydepunkt.
167.jpg
168.jpg

Neste dessert opp var potet mousse, med karamel og kaffemeringue.
Til dette fikk vi en søt Sherry fra Gonzalez Byass; Matusalem "Vinum Optimum Rare Signatum" . Denne er helt ulik de klisssøte sherryene vi nordmenn ofte drikker. Matusalemer intens, med "røykfylt" nese og forkullet eikefat
En rik, frisk gane og null klebrig kliss, men med dype toner og smak av sjokolade, kaffe, "nugatt" og lang, lang herlig ettersmak som sitter.
Desserten var nydelig. Potetmoussen var best. Den var også lunken med deilig tekstur som var en deilig kontrast til isen.

169.jpg
170.jpg
171.jpg

Så hva synes vi?
Fra vi kom inn døra til vi gikk ut av den igjen, så brukte vi nesten tre og en halv time.
Vi spiste i det tempoet vi selv ønsket, og ble aldri stresset. Hadde vi ønsket å bruke mer tid, så hadde det også vært helt opp til oss. Veldig god stemning, og maks proff betjening. Følte oss godt ivaretatt, og de ga oss den oppmerksomheten vi "trengte". Ikke for masete eller "pushy".
Men det jeg ikke fikk helt sansen for, er maten. Enten er det meg, eller så hadde vi litt uflaks med flere av rettene. Men jeg savner kanskje det man får i det mer franske kjøkkenet. Det fete, det friske, det saftige kjøttstykket, eller friske flotte fiskestykker som glinser i kjøttet. Ble litt for tørt og litt for lite smak etter min gane. Noen av rettene synes jeg kanskje heller ikke egner seg til michelinrestaurant. Blir litt for enkelt, og litt for monotont. Men deres Sommerlier gjorde inntrykk på oss. Vanvittig kunskapsrik dame som lærte oss mye om den vinen som ble servert til de ulike rettene. Hvorfor de passet, og hva de har tatt hensyn til. Fortalte gjerne en liten historie med vinen. Hun spurte om hva vi syntes om vinene og hvordan de fungerte til hver rett. Så det ble flere fine "diskusjoner" med henne over glassene.
Men tatt alt i betraktning så var nok dette vårt eneste besøk hos The Clove Club. Grunnen er også enkel. Ford det finnes andre alternativer som passer vår smak bedre.
Så med det, så har vi bestilt bord på Dinner by Heston Blumenthal og Harwood Arms i november.

Helg i Göteborg med Halloween-tema på Liseberg er helt perfekt for store og små. Parken er pimpa med flere tusen gresskar, fugleskremsel, bilvrak, bussbrann og alt annet som trengs for å lage den rette Halloween-stemningen.
Vi har vært her nå to år på rad i omtrent samme helg. Så det har blir en liten tradisjon for oss.
Gothia Tower har også flotte suiter som egner seg godt for en familie.
Valet parking har de òg :cool:

Noen som er kjent med steder som selger vintage-klokker i London? Vet om 'arcadene' rundtom Piccadilly Circus (en for Rolex og en annen Omega).

Noen som er kjent med steder som selger vintage-klokker i London? Vet om 'arcadene' rundtom Piccadilly Circus (en for Rolex og en annen Omega).

De er flust av secondhands i London , du vil nok pasere flere om du beveger deg litt utenfor ´´turistgatene´´ hvorvidt det er mulig å oppnå gode priser kan vel diskuteres...