Høstdepresjon

Som myk mann viste jeg madamen resten av løypen med Grand Bassin Octagonal, Pyramide du Louvre og ikke minst Arc de Triomphe du Carrousel.

2wf0juq.jpg


2ue1b8j.jpg


b85qhk.jpg


qqakgz.jpg


15g9hy8.jpg
 
Redigert:
Tørste og sultne av å rusle rundt i parken i godt over 30 grader tok vi å hi-jacket den første og beste taxien å ba om å bli kjørt til L'Éclair, 32 Rue Cler. Vi bestilte en lekker Côtes du Rhône og et godt stykke lagret Comté.

L'Éclair er et moderne moderne med samtidig veldig klassisk paris-vin-cocktailbar. Kommer ganantert til å stoppe innom her igjen. God atmosfære og veldig hyggelig og sosial betjening.


2qwiyxw.jpg


2luaqeu.jpg


2moazbb.jpg
 
Etter en god flaske rødt og en liten matbit ruslet vi videre igjennom latinerkvarteret til "kjærlighetsbrua" Pont des Arts.

f0dunc.jpg

Tegn fra FPJ??

6rr4av.jpg


14b8f0g.jpg


2w7l5ix.jpg


4rdbmc.jpg


29xvml5.jpg
 
Etter litt turisme dro vi innom Hotel Scribe for å friske oss opp litt. Hadde fått anbefalt en restaurant, å ruslet ned hitt. var top fem minutter gange fra hotellet. Brasserie Flottes er en typisk turistfelle. Ser veldig bra ut på fasaden, lang kø, å Rolex på alles håndledd.

Bestilte Foie gras til forrett, å en blodig Entrecôte med pommes frites og béarnaise.
Forretten var helt ok. Men alt for kraftig saus som nesten hadde svidd seg.. Terningkast 3.
Hovedretten var alt annet en godt. Entrecôteen skulle være 300 gram. Men dette var noe helt nitriste greier. En slintrete dårlig marmorisert stykke kjøtt som har hatt det travel i stekepanna. Smaken var ok. Men det var alt. béarnaise.. Huff ja. Det var saus. Men om det var béarnaise. Det tviler jeg på. Tror kokken er bestekompis med Toro eller en kanskje fastlegen Dr. Oetker.

Så mitt tips er. Tilbyr servitøren meny på engelsk så løøøp!!

6p278o.jpg


15arde.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Tommen og Preacher
Flott reisebrev! Artig med Blancpain på veggen i restauranten :)
Ser frem til reisens høydepunkt, som ut fra dette må ha vært ganske legendarisk!
 
For de som eterlyser mere klokker så kommer jeg tilbake til det. Men som sikkert noen har forstått så er mat også en av våre interesser....

Vi sto tidlig opp denne dagen, å vi var usikre på hvor vi skulle spise mat for dagen. Hadde ingen reservajsoner så vi hørte med hotellets consignor service. De skulle sjekke litt rundt å komme tilbake med et par alternativer på restauranter. Det eneste kravet var to eller tre michelinstjerner. Helst tre ;)

Etter et kvarter ringte de meg å fortalte at de hadde ordnet bord på Epicure som er Eric Frechon sin trestjerners michelinstjerne restaurant. Restauranten ligger i første etg. på Le Bristol Paris. Med utsikt over hotellets egen hage.

Vi stoppet først innom hotellets bar. Le bar du Bristol for et glass. Dette er uten tvil noe av det flotteste Hotellet jeg har satt mine fot innenfor. Å baren en helt fantastisk med sitt interiør, malerier, veggur....

The Savoy Hotel London... Just forget about it...

o7u747.jpg


2hhp3x5.jpg


1g1x0h.jpg


9zomxs.jpg


2iqo9rb.jpg
 
Redigert:
Så var det vår tur til å spise på Epicure.
Vi ble ønsket hyggelig velkommen av Hovmesteren, å ble vist til bordet som var midt i lokalet. Et rundt bord der madamen og jeg ble plassert lile ved siden av hverandre med utsikt utover mot Bristols franske hage.

Etter noen korte minutter med å summe oss kommer så vinkelneren å ønsker oss velkommen. Hun lurer på om vi ønsker noe spesielt til apéritif, å kommer så med noen anbefalinger. Vi endte opp med to glass hver av Pierre Gerbais Champagne Rosé de Saignée. En lekker fruktig champagne, som lettdrikkende, men med lang herlig etersmak/hale. Skål!

10xdgua.jpg
 
Så over til maten. Å der taler vel bildene for seg selv.

qqstnk.jpg
 
Første rett var to små appetizer

Først en Soufflé, å så en liten tallerken med forskjellige godsaker.

En "lollipop" med trøfler, en skål med noe søtt, og en micro-berlinerbolle av ett eller annet slag.... Digg var det.

1rzp8g.jpg


28kpts1.jpg


rmnq6q.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: mutriakis
Takker for morsom reiseskildring(er).
Deres Paris turer virker i tillegg til å være flotte opplevelser, også som å kunne gi sjokk opplevelser både for badevekten og lommeboka:D
Ser frem til fortsettelsen!
 
I mellom fikk vi en "ganerenser" som var gelé av redikk, å resten husker jeg ikke. For den var sterk smak av redikk som gikk igjennom det hele. Friskt og nesten litt brutalt. Madamen klarte dessverre ikke å spise den opp. Å vi snakker maks 40 gram liten rett.
zwdr4l.jpg


2ccl1fo.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: mutriakis
Hovmesteren kom så ut å spurte om det var noe galt med maten siden madamen ikke hadde spist opp. Nei da sier hun så pent. Men den var veldig sterk på smak.

Fem minutter senere kommer så hovmesteren ut å beklager. Her har de en ny rett madam. Å denne er fra kokken.
Langoustine, eller rettere sagt norsk sjøkreps med litt Belugakaviar falt bedre i smak.

adz3ph.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: mutriakis og Preacher
Straks maten var servert kom så kokken Eric ut for å se til at at var bra. Fikk nesten farkt av å se han stå der å titte på oss...
Her er et bilde fra Eric Frechon sin egen instagramkonto der denne retten blir anrettet.
9fqys7.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Så kommer vil til hovedretten som er linefisket makrell, kokt med havsalt, tørket og røkt. Serveres med forvellet poteter, "revet" egg og litt curry olje.
2gwgqd2.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Fruen sin forrett var av hvit vedfyrt aubergine med parmesanost og peppermynte juice.

qp0zn6.jpg
 
Hovedretten er et kapittel for seg selv.
And fra Challans stekt med kirsebær og krydder, løk puré med verbena, stek juice.
Beste anden jeg har spist. Ikke noe tvil om det.
2uh5y0o.jpg
 
Madamen sin hovedrett var
Torskerygg dynket med grønn anis og karri, tilberedt med "green-zebra" tomatjuice, oliven og "timian-sitron".

jtpbnn.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: mutriakis og Preacher