Høstdepresjon

Å så før dessert må vi jo innom "ostedisken".
Utvalgte oster etter sesongen. Å jeg er jo en hund etter ost.
Så valget ble ikke så enkelt.
30m8rkm.jpg


5z87m.jpg

Men det ble Comté og noen blåmugg.

Madamen valgte Comté og noe annet
33y5klv.jpg


Å til ost drikker jeg Port Tawny 20 ans Niepoort, og Madamen endte på en Muscat Beaumes de Venis, Domaine des Bernardins 2012

2ihryuo.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: jdog og sunshine
Til slutt kom desserten
Hun fikk servert Gariguette jordbær fryst med en "lokal bonde krem", marshmallow smaksatt med markjordbær.
m8inmv.jpg


2m2xe7q.jpg


Å jeg fikk Bergeron aprikos stekt med honning, nougat med tørket frukt, frisk mandelmelk iskrem.
14ihf2t.jpg


Som ikke det var nok fikk vi utplassert to stk "Cherry Bombs" med bladgull
s1qc02.jpg
 
Å helt til slutt fikk vi servert kaffe etter eget ønske.
2zfigqp.jpg


Måtte dessverre takke pent til makroner. Selv om de aldri er så vakre og deilige. For jeg tror ikke jeg har vært så mett noen gang.

Vi spurte pent om vi kunne få en utskrift av de forskjellie vinene vi har drukket under selskapet. Å de var ingen problem. De trykte så enkelt opp en liten meny for oss.

2n6b2oy.jpg


t04x9d.jpg


2920ewl.jpg


2q86hxx.jpg
 
Er du matnerd, gastronaut eller bare er veldig gla´ i å spise god mat, god drikke i historiske og vakre lokaler. Ja da er det bare å bestille bord på Epicure hos Bristol i Paris. For denne dagen kommer nok jeg eller madamen aldri til å glemme. Det er billigere å spise her enn å gå i parterapi så det er sagt :rolleyes:
Senere på dagen tikket det inn et par meldinger på instagram..

vws4jp.jpg
 
Fantastisk, ser godt ut. Fyller selv rundt år til neste år, blir inspirert til en gastro-tur til Paris som gave til meg selv og kona :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Så er det kanskje på tide med noe klokkerelatert :cool:
Noen få meter nedenfor Hotel Bristol ligger F.P. Journe Boutiquen. Så da klarte jeg å få lurt madamen til å bli med en liten tur.
Butikken var merkelig nok stengt. Men jeg ringte på å ut kom en liten franskmann i en blå arbeidsfrakk.
15fjbz9.jpg

2ptuxp4.jpg


Døren ble automatisk låst bak oss, å alene med denne urmakeren ble vi.
Han ønsket oss velkommen, å ba oss sette oss ned.

2h88jsz.jpg


52x9vq.jpg


11c712h.jpg


111mng7.jpg


qs8c4g.jpg



Jeg fortalte at jeg var på jakt etter et par nye remmer til min F.P. Journe. Lucas Pouëdra som også er Brand Manager for denne boutiquen gikk så ned i kjelleren til sitt verksted å fant frem noen remmer. Dessverre for min del er de remmene de har på lager i størrelsen small eller i large. Så han tipset meg å ta kontakt med ABP Concept som lager remmene for F.P. Journe, å de holder til sentralt i Paris.
2ckn4h.jpg



Fikk så en liten omvisning i deres boutique. Men de modellene jeg er mest interessert i har de dessverre ikke inne. Å det er Chronométre Optimum og Chronomètre à Résonance.

sxm7th.jpg


10wiptd.jpg



2znwtq9.jpg


16j0o6s.jpg


24vjjg7.jpg
 
Videre ble vi sittende å snakke om hvordan jeg hadde fått tak i min Chronomètre Bleu, og min fasinasjon over merket og ikke minst François-Paul Journe. Fortalte at jeg lengre hadde ønsket meg denne, men hadde ikk fått tak i en på bruktmarkedet. Heller ikke via F.P. Journe sine egne Boutiques, og AD´er. Hadde blitt tipset om å ta kontakt med Thejourneguy på instagram. Han satte så meg i kontakt med Shawn Mehta som jobber som agent for Gino Cukrowicz som er F.P. Journe AD i Belgia: Ginotti. Shawn klarte på ganske så kort tid å skaffe meg en F.P. Chronomètre Bleu å fikk shippet denne til meg den 15 mai. Hadde den på armen 19 mai :)
Lucas kjenner godt til Osama (Thejourneguy), Shawn og Ginotti. De var alle gode venner. Å møttes flere ganger i året på forskjellige eventer/gatheringer.

r9okrl.png

Gino til venstre. François-Paul til høyre.

ff1tzk.png

Shawn til venstre, François-Paul i midten og Gino til høyre.

2z5urn8.png

François-Paul med kniv :cool:

Elegante-Night-42.jpg

Osama (Thejourneguy) til venstre
Flere bilder fra lanseringen av F.P. Journe Élégante

Lucas lurte på om jeg og min bedre halvdel kunne vært interessert i en omvisning på fabrikken i Genéve. Å kommer vi ned når François-Paul er på jobb så skulle de ordne slik at vi fikk hilse på han også. Det var bare å sende en email med datoen vi kom nedover til Genéve.
--Oh´Lord sier jeg bare....--
 
Redigert:
Mens jeg sitter i drosjebilen på vei tilbake til hotellet tenker jeg på noen legendariske quotes av François-Paul Journe.

- "I don't make watches that are young and modern -like the ones you see in magazines and fashion stores- but I follow the line of inertia in the history of watchmaking."

- "In the 18th century, the great watchmakers manufactured watches, tower clocks....back then that was the only way to tell time, I work as if the situation has not changed. I am not preoccupied with modern times. I make my watches as if there was no other way in which to tell time."

- "If I met the great watchmakers of the 18th century, who in some way or another had risen again, and sat dining together, and they said to me: "François-Paul, come dine with us", I would be a part of that family, because this is my metier."

- "We are careful, we don't take big risks. The only risk we face is not becoming king of the world...but that's not my dream!"

- "For each watch that bears my name, my signature...there is one obligation; that I always produce something that does not exist yet, otherwise I am not interested."

- "...what I want to achieve, is that when somebody looks at my watches, they will know what's inside just by looking at the face of the watch."

- "Watchmaking looks back for over 600 years of history. I'm part of this history too."

- "But the question still remains, why buy my watch when there are other much better known brands around with a much longer history? If I did what they are doing I would no longer exist; I would be working for them."

- "It's easy to make something complicated, but much less easy to make it simple."

- "I don't believe in the sandwich principal, i.e., a single base movement that can be augmented with one complication here and another complication there. We begin with a result and ask ourselves: What do we need to do to achieve this?"


2yxhd1k.png
 
  • Liker
Reaksjoner: larskp86 og sunshine
Neste dag så var planen å prøve noen klokker. Er jo tross alt derfor jeg er i Paris :oops:
Har jo vært på jakt etter neste keeper en periode. Så nå var tiden inne for å se om den er like fin IRL som på bilder.

Var jo så heldig at Paris største klokkeforretning ligger i nabobygget for hotellet vårt. Bucherer 1888.
Her har de merker som AP, VC, ALS, Rolex, Piaget, Rolex, Blancpain, Brequet, Girard-Perregaux, Hublot, IWC, JLC, H.Moser & Cie, Panerai og Roger Dubuis for å nevne de vitkigste. I tillegg så har de en egen Cartier og Tag Boutique som ligger i samme bygget som også huser InterContinental Paris Le Grand. Snakk om fulltreffer.

Sakset fra nettet:
Bucherer's Paris boutique is not only the largest fine jewellery and timepiece store in the world but also yet another one of the many luxury boutiques in Paris that now offers Global Blue's tax-free shopping services.

The three-storey Paris boutique, which covers 2,200 square metres, offers customers high jewellery and fine watches from world-famous brands such as Rolex as well as a bespoke refund point where customers can claim their tax back on purchases made in-store.
An area is also dedicated to Bucherer’s own diamond jewellery collection.
Clients seeking the perfect timepiece will appreciate the opportunity to browse the various high-end collections at leisure.
Naturally, the service is first-class, and those who need advice on selecting the perfect piece to last a lifetime will not be disappointed.
Bucherer, 12 boulevard des Capucines, 75009 Paris, +33 (0)1 7099 1888

Jeg ble tatt i mot med åpne armer når jeg gikk inn i butikken. Å ble fort spurt om jeg trengte "guide". Er jo den største klokkebutikken jeg har vært i noen gang. Snakker over 2000 kvm med klokker og juveler.

Jeg spurte om jeg kunne få se og prøve noen modeller fra Piaget, å det skulle de ordne. Fikk så utlevert en ny "guide" som førte meg opp i 2. etg. Ble så ført bort til deres egen Piaget avdeling. Fikk så plass ved et bord, å ble så spurt om hva jeg kunne tenkt meg å se, og prøve. Spurte om jeg kunne få se på Altiplano, å det ordnet den tredje personen.
Kom så ut med Automatic utgaven i hvitt gul (Ref : Watch G0A38130). Dette er modellen med 40 mm kasse, automatisk in-houseverk: Piaget 1205P. Som er ultratynt verk på bare 3 mm. Microrotor i 22K rosé gull. Alt skal etter boka være top notch. Men nei. Snakk om å bli skuffet.... Finishen på kassen, skiven var langt under hva man kan forvente i denne prisklassen. Kassen ser ut som er sandstøpt uten nesten noe som helst push og polering. Veldig røft og "spinkelt". Skiven var også en stor nedtur synes jeg. Vanskelig å beskrive. Men kan nesten minne om en dårlig silketrykk på en silkematt "papplate". Jeg vet at lysene i disse butikkene ofte gjør det vanskelig å betrakte skiven. Men jeg ruslet litt rundt i lokalet, stilte meg ved vinduet for å se om ting ble bedre. Men nei. Dette var triste greier. Å nå forstår jeg kanskje hvorfor jeg har unngått å prøve denne tidligere. Verket er som forventet. Godt innafor finish og er jo igjen verdens tynneste automtiske verk. Riktignok synes jeg har sett flottere ting tidligere. Blant annet Laurent-Ferrier sin microrotor på modellen: Galet Micro-Rotor. Men denne koster langt over det dobbelte av Piaget sin Altiplano Automatic 40mm.

Her er noen bilder. Beklager kvaliteten. Men er nesten umulig å ta bilder i slikt butikklys.
rutdw5.jpg


4t3q5c.jpg


24dhmhx.jpg


2agjeqf.jpg


23h9lj4.jpg


2v0ijqb.jpg


2lswfp5.jpg


28u7cl4.jpg


2w66qoo.jpg
 
Siden jeg satt ved Piagetavdelingen så kunne jeg jo spørre om de hadde noen annet spennende å vise meg. Å joda. Det hadde de. Så den lille hjelperen gikk bort til et nytt skap å fant frem noe helt spesielt:
Piaget Emperador Tourbillon (Ref : Watch G0A38042). Puteformet klokke på hele 46.5 mm. Kassen er i 18K roségull å bare 10,4mm tykk. Et lite safriglassvindu på baksiden som viser tourbillon´en og et vindu for power-reserve. Manufakturet er Piaget 1270P ultra-tynn tourbillon selvtrekkende verk på bare 5,55mm tykk. Den er utstyrt med mikro-rotor på skivesiden, og power-reserve indikator på baksiden. Klokken er nummerert.

309rj7s.jpg


2hrdhdi.jpg


2m65qpe.jpg




Glemte å nevne at prisen ink. fransk mva er rett under 200.000 euro....
 
Redigert:
På vei ned til første etg. fikk jeg se at de hadde en egen Vacheron Constantin avdeling. Å de hadde så å si alle modellene i katalogen inne. Så nå kunne jeg endelig få prøvd Quai de L'Ile Day-Date and Power Reserve, Ref. 2475 SC/1.
2dbqzqe.jpg


1zer2o.jpg


Fikk skikkelig god følelse med denne på armen. Finishen på denne er Top Notch! Skiven, viserene, kassen, verket. Alt på denne er så og si 100% etter min smak. Utrolig at jeg ikke har kommet over denne modellen tidliger.
Skulle jeg ha satt fingerern på noe, må det være tykkelsen på kassen som er 13,02 mm. Å at kasseformen som i seg selv er meget sexy føles noe stor ut på armen (41x44mm). Men dette kunne jeg nok ha levd godt med o_O
 
Redigert:
Du har lagt ned masse arbeid i denne "reise-reportasjen" @Edzilla. Tusen takk for gode tips til restauranter, klokkeomtaler osv. Flott lesning og flott at du bruker av din tid til å dele med oss.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla og Preacher
Hyggelig at dere setter pris på mine reisebrev, og refleksjoner.
Turen i Paris er ikke helt over. Så noen flere bilder kommer om litt.
 
  • Liker
Reaksjoner: csojs