Høstdepresjon

Josper hadde sikkert vært fint på kjøkkenet men kan se for meg at det krever særdeles mye erfaring med disse for å oppnå gode resultater. Det er ikke som en Sous Vide Supreme som enhver dust kan lage ok kyllingfilet med.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Josper hadde sikkert vært fint på kjøkkenet men kan se for meg at det krever særdeles mye erfaring med disse for å oppnå gode resultater. Det er ikke som en Sous Vide Supreme som enhver dust kan lage ok kyllingfilet med.

Du sier noe. Har aldri stått foran en Josper å lagd mat. Men vakker er den uansett. Er nok artig å eie. Men temmelig upraktisk på et moderne hjemmekjøkken.
Dog hadde det vært morro å vært på Josper kurs hos Gastronaut. Men først skal jeg og madamen på pølsemakerkur hos Anni's på Mathallen.
En annen saks som er artig "å ha" er vedfyrt bakerovn. En kompis kjøpte en eldre bolig som tidligere har vært bakeri. Så midt i stuen sto det en bakerovn med plass til 30-40 brød. Sikkert plass til flere æv. Dybden var på nærmere to meter, å sikkert nærmere meter og en halv i bredden.
Snakk om å ha pizza-fest!

PS! Er ikke kylling jeg forsker med. Men kalkun @ahpadt He He.
Sous Vide er artig.
 
  • Liker
Reaksjoner: Teddy91
Junior og datter sover over hos Mamma, så da får jeg endelig muligheten til å testet trommesettet Junior fikk til Jul.
Å mens jeg er dypt inni i firefiredelstakt får jeg øye på ferieparadiset til @The Player
Hadde lett byttet ut hjemmejul, med jul på playa´n! Kanskje jeg klarer å overtale familien til å reise ut av landet neste år. Men faren er at jeg kanskje får med svigermor med på slepet....

Fuob2kc.jpg


mUE08BD.jpg


1F6LIeq.jpg


jcPDBHn.jpg
 
Hei

@Edzilla

Hvilket hotell vil du anbefale for en tur med kidz? Gjerne sentralt og god standard, uten å betale 5K for en natt?

Suite på Novotel Paddington.
Tror vi betalte under 2000,- pr. natt i suite (dobbelseng, behagelig sovesofa, bad og gjestetoalett). Hotellet har badebasseng, sauna og pub. Alt hva en småbarnsfamilie kan ønske seg. Ligger også rett ved tbane, og togstasjon @TimeFactor
 
  • Liker
Reaksjoner: TimeFactor
Arrrgggh. Miele vaskemaskin som streiker. Meldt problem på deres nettsider. Så da er det bare å se når de dukker opp på døra.
Unnskyldning for å shoppe nye klær ;)
 
Miele-mannen ringte rett over klokken ni i dag tidlig. Avtalt service syvende januar. Er mest sannelig slitte børster på motoren. Pris ca. to lapper. Herlig å handle kvalitet!
Vaskemaskinen er snaue ti år, kjøres gjevnlig to ganget om ikke mer i døgnet. Å den kommer nok til å leve ti år til eller mer etter denne service-runden.
E27qQjm.jpg
 
20 timer til gjestene kommer på middag og nyttårsfest.
Har øvd meg på kalkun i over én uke.
Lagt hel kalkun i brine/saltlake i 24 timer, kalkunfileten har alene vært i saltlake, slow cooked i ovn på 60 grader i 14 timer, 70 grader i 10 timer, sous vide i 6 og 2,5 time, på 60 grader, å senest i går Deep Fried 2-3 min i 175 grader i peanøttolje.
Nå skal 2 stk kalkuner á 4,5-5,0 kg parteres, vakumpakkes med andefett, timian og skiver av sitron før de skal slappe av i sous vide'n i morgen.

Blir å lage key lime pie, og fløteis i kveld. Skal også teste ut en ny vri på mac & cheese med comté og Pecorino ost. Junior har ansvar for denne sideretten, å valgt ost i ostedisken etter "nese-prinsippet".
Mer lukt = Diggere smak.
 
Redigert:
Til julaften kjørte jeg bryst på 59c i 3 timer og ytterlår + utbeina innerlår på 80c i 8 timer. Brystet lå i 7% i brine og lår til tørrsalting i ca 6-8 timer.

Du må få mange gjester med så mye kalkun. Vi kjøpte én på 6kg og det blir så og si 2 middager til 4 (veldig sultne) personer. o_O
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Til julaften kjørte jeg bryst på 59c i 3 timer og ytterlår + utbeina innerlår på 80c i 8 timer. Brystet lå i 7% i brine og lår til tørrsalting i ca 6-8 timer.

Du må få mange gjester med så mye kalkun. Vi kjøpte én på 6kg og det blir så og si 2 middager til 4 (veldig sultne) personer. o_O

Har du sammenlignet 3 timer i 59 grader vs. andre varianter @ahpadt ?
Har nå partert kalkunene, smørt de godt inn med andefett, zest og juice av sitron før jeg vakumpakket det hele for å godgjøre seg til i morgen.
Blir nok folk tilbords i morgen. Men med fire barn så lager jeg ekstra mye Mac & cheese og Cornbread. Det er ikke alltid der er de som spiser mest kalkun. Er vel nesten tilbehøret som er best ;)
 
Har du sammenlignet 3 timer i 59 grader vs. andre varianter @ahpadt ?
Har nå partert kalkunene, smørt de godt inn med andefett, zest og juice av sitron før jeg vakumpakket det hele for å godgjøre seg til i morgen.
Blir nok folk tilbords i morgen. Men med fire barn så lager jeg ekstra mye Mac & cheese og Cornbread. Det er ikke alltid der er de som spiser mest kalkun. Er vel nesten tilbehøret som er best ;)

Første året når jeg fikk vannbadet til jul prøvde jeg det på 60c. Blir aldri kalkun ellers gjennom året og siden jeg har vært student i utlandet har det vært lite tid til testing. Gikk ned én grad for å se om kjøttet fikk en mykere konsistens, noe som det gjør. Man kan visstnok gå helt ned til et bad på 56c (
) men det har jeg aldri prøvd. Føler meg ganske godt fornøyd med disse temperaturene. Kommer bittelitt lyserød saft ut av kjøttet på fatet etter skjæring nå, men det har jeg ingen problemer med. Timing på brystet er ikke noe jeg tenker så veldig mye over. Tenker at et vanlig kyllingbryst klarer ca en time, så da tenker jeg at kalkunbrystet er ca dobbelt så stort. Den ekstra timen på toppen av det er bare en buffer, basert på hvor fort de andre tingene jeg lager tar. Lårene vil være ferdigkokt kvelden før, som jeg hiver i 59c-badet én time før det skal ut og brunes. Sånn jeg ser det er sous vide best til ting som blir tørt veldig fort (og når man har mye tid til overs). Biff går helt fint i panna uten sånt. Har også klart meg greit med old school posjering og ovnssteking av minikylling og fasan i england, så sousviden blir igjen her hjemme når jeg flytter.
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og Edzilla
Første året når jeg fikk vannbadet til jul prøvde jeg det på 60c. Blir aldri kalkun ellers gjennom året og siden jeg har vært student i utlandet har det vært lite tid til testing. Gikk ned én grad for å se om kjøttet fikk en mykere konsistens, noe som det gjør. Man kan visstnok gå helt ned til et bad på 56c (
) men det har jeg aldri prøvd. Føler meg ganske godt fornøyd med disse temperaturene. Kommer bittelitt lyserød saft ut av kjøttet på fatet etter skjæring nå, men det har jeg ingen problemer med. Timing på brystet er ikke noe jeg tenker så veldig mye over. Tenker at et vanlig kyllingbryst klarer ca en time, så da tenker jeg at kalkunbrystet er ca dobbelt så stort. Den ekstra timen på toppen av det er bare en buffer, basert på hvor fort de andre tingene jeg lager tar. Lårene vil være ferdigkokt kvelden før, som jeg hiver i 59c-badet én time før det skal ut og brunes. Sånn jeg ser det er sous vide best til ting som blir tørt veldig fort (og når man har mye tid til overs). Biff går helt fint i panna uten sånt. Har også klart meg greit med old school posjering og ovnssteking av minikylling og fasan i england, så sousviden blir igjen her hjemme når jeg flytter.

Takk for innspill @ahpadt Skal prøve å kjøre brystene i sous vide i 3 timer på 58 grader. For se om det gjør noen stort utslag. Er samme produsent av kalkun, samme størrelse på brystene og lik prep. Så forskjellen vil være om 2 grader har noe stort utslag på det ferdige produktet.
Har til nå testet noe dry agde beef av ytrefilet, ryggbiff fra amerikansk angus og andebryst. Det som har blitt best til nå er andebryst. Helt prima resultat etter 3 timer på 57 grader! Skinnet må tas av på forhånd å stekes ved siden av hvis man øsnker sprøtt skinn.
Noe annet som er helt rått er å tilberede lufefisk i sous vide. Senior har sort belte i lutefisk. Å hans spesialitet er lutefisk av lange. Har selv ikke tilberedet dette. Men smaken han får frem er det råeste jeg har smakt til nå.
 
  • Liker
Reaksjoner: ahpadt
Sto opp tidlig for å forberede meg til middagsselskapet.
Iskrem skal lages
hZnNKgt.jpg

riqsVTM.jpg

Key Lime Pie ble lagd i hår heldigvis.
Så da er det bare krem og servere med vaniljeis og sitronmelisse.

Forreten er blitt testet til lunsj i dag.
Sous vide andebryst med blansjert sikorisalat, soyasaus med honning, ingefær og tørristet sesamfrø) Andebrystet fikk en superrask tur i en brennheit stekepanne, for å få litt farge før brystet ble tranchert, og forretten ble dandert.
jx3HGhK.jpg


Zm1A9nu.jpg
 
Redigert:
Fikk litt småkjeft i dag. Så dårlig med bilder og tekst. Men middag og selskapet ble:
borat_great_success-320x229.jpg
 

Til dere som følger tråden min så ønsker jeg dere alle et godt nytt år!

Om jeg har noen nyttårsforsett. Så er det å gjøre mer av det som gjør meg og mine gla. Å det er å spise god mat hver dag, drikke noe godt til mat å i sosiale stunder, reise så ofte jeg kan med madamen, å med barna i ferier, trene og være sammen med de som gir meg noe positivt tilbake. Tror det oppsummerer hva jeg satser på i 2016.
 
Redigert:
Har @Edzilla noen gode tips til en som har vert i London x antall ganger nå og begynner å bli lei av å sitte i huset til madammen når hun studerer? Vi har sett alt av turistattraksjoner så nå er jeg tom for ideer! Gjerne utenfor London også ;)