Første året når jeg fikk vannbadet til jul prøvde jeg det på 60c. Blir aldri kalkun ellers gjennom året og siden jeg har vært student i utlandet har det vært lite tid til testing. Gikk ned én grad for å se om kjøttet fikk en mykere konsistens, noe som det gjør. Man kan visstnok gå helt ned til et bad på 56c (
) men det har jeg aldri prøvd. Føler meg ganske godt fornøyd med disse temperaturene. Kommer bittelitt lyserød saft ut av kjøttet på fatet etter skjæring nå, men det har jeg ingen problemer med. Timing på brystet er ikke noe jeg tenker så veldig mye over. Tenker at et vanlig kyllingbryst klarer ca en time, så da tenker jeg at kalkunbrystet er ca dobbelt så stort. Den ekstra timen på toppen av det er bare en buffer, basert på hvor fort de andre tingene jeg lager tar. Lårene vil være ferdigkokt kvelden før, som jeg hiver i 59c-badet én time før det skal ut og brunes. Sånn jeg ser det er sous vide best til ting som blir tørt veldig fort (og når man har mye tid til overs). Biff går helt fint i panna uten sånt. Har også klart meg greit med old school posjering og ovnssteking av minikylling og fasan i england, så sousviden blir igjen her hjemme når jeg flytter.