Høstdepresjon

Tok dessverre ikke bilde av menyen. Å jeg husker ærlig talt ikke helt hva vi spiste, å på nettsidene til Lima så er menyen endret. Så vi for la bildene tale for seg selv.

Første ut er en flaske: 2011 Dinastía Vivanco Rioja Crianza Selección de Familia
Ikke så mye å utsette på den. Stor og fyldig duft av røde bør og krydder. Hint om eik og tørr ettersmak. Smaken er fyldig men også fruktig med tørr fin ettersmak. Drikker den gjerne igjen. Tror også den vil fungere på pizzafredag her hjemme ;)
1.jpg
 
Så begynner showet!
Først kommer de ut med noen små delikate brødbiter. Nom nom. Nå er jeg sulten!
Men så kort tid etter dukker opp første rett: Ceviche av gulfinnet tunfisk, blekksprut med søtpotetpuré og koriander. Gud være lovet! Dette var godt. Rene, friske og delikate smaker.

1.jpg
2.jpg
3.jpg
 
Redigert:
Neste rett ut var carpaccio av cobia (Rachycentron canadum, abborfisk)med black tiger´s milk (tilsatt blekksprutblekk), jordskokk og Chia frø ved siden.
En vakker rett. Som var like god som den var å se på. Fisken som kunne minne om havabbor i smak og tekstur/konsistens. Black tiger´s milk var søt med noe syrlighet. Passet helt perfekt sammen med cobia og de fine skivene av jordskokk.
1.jpg


Ved siden av fikk vi servert chia frøs som var dampet/trekt i kraft.
1 (1).jpg
 
Deretter dukket det en mør indrefilet av storfe: Lomo Steak Huancaina. Denne ble servert i tynne skiver, med "Yellow Ají Sauce" som er en gul chillisaus. Litt sting. Men ikke ikke direkte sterk. Heller en søt fruktig saus, med noe hint av chilli. Mellom filetene var det plassert "dråper" av søt potetmos. Å det hele toppet med babykoriander.
1 (2).jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Chalshus
Deretter dukket det opp spennende rett av lam (Lamb Seca). Stuet lamekulder og yttrefilet, gresskarpuré, med hestebønne-/ og maisøl saus.
Dette var noe helt annet enn jeg hadde trodd. Konsistensen var som en litt hard kake. Altså yttersiden/ytterkanten/eller lokket om du vil. Inne i den så var det mykt, og saftig. Nesten som pulled pork. Bra krydret, og intensitet i smaken. Sausen var veldig spennende. Søt og frisk. En god rett. Men tror jeg ikke ville ha valgt den igjen.
1.jpg
2.jpg
 
Den er nok posjonert slik for å minimere mengden svinn. Braisert på forhånd, plukket fra hverandre og så komprimert i en form.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Den er nok posjonert slik for å minimere mengden svinn. Braisert på forhånd, plukket fra hverandre og så komprimert i en form.

Flott dandert. Men blir for tørt for min smak. Kan være at jeg er litt bortskjemt.... Er har form og funksjon tatt over for smak.
 
Så tilbake til fisk. Stekt Black Cod med camu camu-bær, cusco yellow corn (ristet, stekt maiskorn) og palmehjerte.
Ved siden av hadde vi babyspinat, fersk ost og granateple, samt ris som fulgte lammeretten.
Fisken var helt perfekt syntes madamen. Jeg kunne kanskje ha ønsket den litt mindre stekt. Men det er en smakssak. Black Cod har jeg tidligere spist på Nobu. Å etter det så blir alt annet second best.
Lima har gått en annen vei. De har kombinert den litt fete black cod´en med syrlige/sure camu camu-bærene. En smaksrik rett, som jeg gjerne prøver igjen.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
 
Ingen måltid er fullkommen uten dessert.
Så da bestiller man dessert. Husker jeg rett så fikk vi lúcuma is (en frukt fra Peru) og Avocado Mousse. 75% Chocolate. Nydelig lett dessert med masse smak.
Ble også en dobbel americano av 100% arabica peruansk kaffe.
6.jpg


7.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Oscr
Så hva er dommen? Jo, Lima er verdt ett besøk. Men ikke lunsj kl ett. For da kan man ende opp nesten alene. I alle fall på en lørdag. De fleste rettene var veldig bra. Både på presentasjon og smak. Men også value for money.
Lammet sviktet meg litt. Det samme gjorde Black Cod´en. Men igjen så kan det være en smakssak, heller enn kvaliteten.
Neste gang vi besøker Lima satser vi på middag kl 19:00. Å da blir det Lima Hoy Tasting Menu med vinpakke.
8.jpg


Terningkast
Terningkast-5_logo.jpg
 
Redigert:
Gjett hvem som er på listen over beste restaurant 2015 av Eat a City?
Jodda. The Palomar!

The Best Restaurants of 2015



[URL='http://www.eatacity.com/guide/london/restaurants/the-palomar/']Palomar (London)

The food of the Mediterranean and the Middle East is deep, diverse and enriched with over 3,000 years of history. Ottelenghi is leading the way in introducing Middle Eastern food to the UK, but Polamar is the place in London to experience this rich culinary history. Beyond Palomar’s lush interior, snappy service and tasty plates of food like beef tartare with burnt aubergine cream, it’s hard to ignore that there’s something special here. Whilst the decor says young and hip, the service says “we’re a family, we’ve been doing this for a long time, and you’re in good hands”. Maybe it’s the menu that lists all the staff by name, or the open kitchen where you see the cooks helping each other, or possibly it’s Papi popping in occasionally to whip up some freebie snacks for waiting patrons. Our only problem with Palomar is that it’s a little too hard to leave. Every plate is layered with flavours, perfectly sized, and priced just enough that you can never seem to say, that’s enough.
www.eatacity.com/guide/london/restaurants/the-palomar

[/URL]