Hopalongs ur 05.09.14

Utsøkt lektyre, Hopalong!
Klokkene du presenterer er jo i seg selv svært så interessante, men historiene du lar dem ledsage ved topper jo det hele på en fremragende måte.
Keep it up!8)
 
Takk for hyggelige tilbakemeldinger, folkens :)

Om man som bedugget tenåringspike med tvilsom dømmekraft ikke hadde latt seg skremme av verken Hopalong, gjøken hans, den destruktive plate-/tegneserie-/boksamlingen hans, plakater med blodige hardrockere/Monty Python/døddrukne punkrockere, var denne mitraljøsemunningen over senga den siste testen:
Viva-Maria.jpg

Hvordan noen kan unngå å bli sjarmert av de to fruktfatene rundt en gammel Vickers har jeg fremdeles vanskelig for å forstå, men det føyer seg bare inn i rekken av feilslåtte forsøk på å imponere seg vei til kvinnehjerter. Forsent innså jeg at timene brukt på å lære meg å skifte stempel på hundrekubikkeren ga svært lite romantisk utbytte, spesielt sammenliknet med de av kameratene som hadde brukt like lang tid på å lære seg tre grep på gitaren og et vers og refrenget på "Knocking on heavens door". Akkja.

Siden jeg både av yrke og legning vanligvis er skråsikker uten at det nødvendigvis er grunnlag for det, har jeg lang erfaring med å møte meg selv i døren. Men på få områder har jeg blitt så godt kjent med mitt eget unnvikende blikk som i denne hobbyen. Den som orker å lese gjennom denne tråden fra begynnelsen, vil se en påfallende økning i Rolexandelen, noe som ikke helt samsvarer med de tonen i de første postene. Hadde noen lett gjennom mine innlegg på TZ eller andre fora fra 10-15 år tilbake ville det nok tegnet seg et bilde av en person som neppe noengang ville bli sett med en Rolex på håndleddet, og ihvertfall aldri kom til å samle på slike.

Jeg har egentlig aldri sett på meg selv som klokkesamler, men som klokkekjøper - ordentlig samling krever tematikk og selvdisiplin mens jeg alltid har kjøpt ur jeg har falt for. Men nå har innfallsmetoden sålenge ført i samme retning at det jammen ser ut til at jeg har blitt en samler likevel. En Rolexsamler, med hang til vintage. Et medlem i den antakelig største og ihvertfall mest fantasiløse gruppen ursamlere som finnes. Jeg må bare beklage overfor dem som måtte håpe på mer spennende ur i fortsettelsen av denne tråden, men med mindre jeg skulle komme til sans og samling igjen blir det for det meste overpriset vrakgods med mer eller mindre tvilsom patina både her og i "Dagens klokke".

Når jeg nå er offisielt ute av skapet kan jeg fortsette det som kanskje burde skifte navn til "Hopalongs selvmotsigelser" og presentere denne:

_4013395.jpg


Det er en GMT-Master 16750 fra 1981. På denne tiden gjorde Rolex noen av sine sjeldne endringer og oppgraderinger. Til forskjell fra sin mangeårige forgjenger 1675, fikk 16750 nytt, hurtigsvingende urverk og quick-set dato. (Litt artig er det at dette verket - 3075 - så vidt jeg vet er det hittil eneste Rolexverket med 24-timersviser og direkte quick-set. Eldre verk mangler separat datosettingsfunksjon, og på nyere verk må man bruke 24-timersviseren) Fra introduksjonen i 1980 ble urene levert med matt skive og malte markører, men fra ca 1985 ble det byttet til blank skive og markører med hvitt gull. Mange av de matte skivene ble byttet i forbindelse med service, så min versjon av 16750 ses ikke så ofte.

_4013398.jpg


Skiven på mitt ur er pent gulnet, og bezelen passe oppskrapet. Klokken sitter på ikke helt utstrukket Jubileelenke. Som eneste av Rolex`sportsur synes jeg en GMT-Master passer best med denne ofte utskjelte lenken. På hånden sitter den pent.

P3160145.jpg



EDIT: Juni 2013. Klokken er solgt, med tungt hjerte.
Edit: September 2014: Klokken er kjøpt tilbake igjen. Man lærer av sine feil.
 
Redigert:
Oooh. Det er bare lekkert.:D
Er helt enig i at vintage GMT skal sitte på Jubilee.

Edit; Brigitte og Jeanne var jo bare superhotte en gang i tiden.;)
 
Et fantastisk flott ur du har der! Noe liknende er absolutt på min ønskeliste. Liten tvil om at du også behersker skrivekunsten. Takk for at du deler :)
 
Ajaj! Dette begynner å likne på noe! Lurer på om du har noe annet av arten på gang? Gleder meg til fortsettelsen, nå er jo nesten samlingen komplett!
 
Gratulerer med en nydelig GMT-master Hopalong, og takk for nok en flott presentasjon av det nye uret. :)
 
Takk for alle tilbakemeldinger :D
Ajaj! Dette begynner å likne på noe! Lurer på om du har noe annet av arten på gang?

Tja, vi får se...;) Men her er en som har vært hos meg en liten stund:

_4013402.jpg


Jeg har skrevet endel om Submariner tidligere i tråden. Modellens betydning for utviklingen av sportsuret kan knapt overvurderes. Historien om disse urene går tilbake til femtitallet, men det var først i 1966 fabrikken lanserte en variant med dato, modell 1680. Den ble levert med et 1530-verk og forble, med enkelte merketypiske minivariasjoner, i produksjon til den ble avløst av 16800. Mer om den på side 7. Den første, mest kjente, og kostbare varianten har "Submariner" skrevet i rødt på skiven, men klokker med hvit skrift ble laget fra ca 1974. Klokker med hvit og rød skrift ble produsert parallelt, uten at det så vidt jeg vet var noen bevisst markedsføringstanke bak det.

_4013400.jpg



For å kunne plassere forstørrelse like over datovinduet ble det buede plexiglasset på de datoløse modellene erstattet med et høyt, tykt og flatt, såkalt "Top hat". Det gjør at klokken bygger mer på armen, og gir 1680 et ganske annet uttrykk enn den samtidige 5513. Jeg skal prøve å ta noe profilbilder for å vise forskjellen.

Min klokke er ifølge serienummeret produsert i 1977. Kassen har skarpe kanter og er neppe polert, og skiven er bortimot perfekt. Den delen som har tålt tiden dårligst er sekundviseren - lysstoffet er nesten brunt og delvis borte, og metallet er irret.

Uret har hatt noen eiere på TS tidligere, men nå tror jeg det har kommet til et blivende sted. :)

IMAG0319.jpg


Med det er tråden igjen noenlunde oppdatert. For å vise meg selv at dette etterhvert er nesten er blitt en Rolexsamletråd, har jeg tatt bilde av dem sammen med sine Tudorfettere. Det begynner å likne en familie.

_4013405.jpg
 
Redigert:
Glimrende skrevet som vanlig!

Dette er absoultt "overpriset vrakgods med mer eller mindre tvilsom patina" som jeg også har sansen for :p
 
IMAG0319.jpg


Med det er tråden igjen noenlunde oppdatert. For å vise meg selv at dette etterhvert er nesten er blitt en Rolexsamletråd, har jeg tatt bilde av dem sammen med sine Tudorfettere. Det begynner å likne en familie.

_4013405.jpg

Nydelig 1680 og samlingen din er bare :eek:og
goosebumps.jpg


Du er et horologisk forbilde og beriker TS med ditt nærvær, dine klokker og din penn, Hopalong :cool:
 
Du har en fantastisk samling!:D Og du har ordet i din makt!:D:D Du er med på ta TS til et helt nytt nivå!;)
Gleder meg til fortsettelsen!;)
 
Beskrivelsen din av denne gamle suben er den beste salgspitchen for "spikerstål" jeg har sett på lenge. Nå har jeg også lyst på en sånn. Hva med et profilbilde av denne hatten? :)
 
Tusen takk for hyggelige ord. :)

Alle som har sett familiebildet ovenfor har nok tenkt at det var litt smått med Submarinere. Og det er jo ikke så rart. Submarineren er jo, som nevnt, det første og kanskje fremste sportsuret og dessuten et fremragende eksempel på et produkt hvor designere fikk alt rett på første forsøk. Vel, ikke helt. Det var nemlig noen forsøk først.

I 1953 var Rolex, etter blant godt markedsførte stunt som svømming over den engelske kanal mv, kjent som en innovativ produsent av ur laget for ekstreme forhold. Etter dette året ble statusen sikret. I mai var en Rolex på - eller ihvertfall kanskje med - Hillary da han som førstemann nådde toppen av Mt. Everest. I september var en Rolex med modellnavnet "Deep Sea Special" på 3150 meters dyp festet på utsiden av Piccards første batyskaf FNRS-2. Og samme år produserte Rolex sitt første dykkerur; modell 6200. Det var selvsagt ikke tilfeldig - Rolex hadde en stund hatt planer om å lage et dykkerur som kunne brukes sivilt, og batyskaf-stuntet ga dem enorm publisitet. Uret hadde vridbar bezel, dykkerforlengelse på lenken og flip-lock, og regnes av mange som den første Submarineren. Men kassen var tykk, urskiven hadde 3-6-9-oppsett som Exploreren og hverken der eller noe annet sted var klokken merket "Submariner".

Offisielt ble den -eller de- første ordentlige Submarinere lansert på Baselmessen i 1954. Modell 6204 og 6205 var bortimot identiske klokker; de hadde samme A. 260-verk, samme skive og samme tynnere kasse. Den store forskjellen var at 6204 var vanntett til 180 meter mens 6205 var til 100m. Denne differensieringen i dybderating og dermed utsalgspris fortsatte fabrikken med utover femtitallet. Litt artig er det at på de aller første 6204 er "Submariner" overmalt. Rolex har vel aldri forklart årsaken til dette, men teorien er at det ble gjort av varemerkehensyn. Ordet "Submariner" ble ikke registrert før 1960 eller så, og fabrikken vurderte nok til det siste å kalle dykkeruret en av navnene de faktisk hadde rettighetene til: "Deepsea", "Frogman", "Diver", "Deep-sea Diver", "Skin Diver", "Dive-o-graph" eller "Swimpruf".

Det neste snaue tiåret skjedde det mye med de tre dykkermodellene. De fikk nye verk, nye nummere, nye skiver og visere m.v. flere ganger. Etterhvert virker det som om eksperimentiveren avtok, og da crown-guard ble introdusert på den nye 5512 i 1959 og 5513 i 1962 gikk dykkerutviklingsavdelingen inn i lett dvalemodus. Men før de kom så langt hadde de laget 5508.

5508 ble produsert fra 1958 til midt på sekstitallet, hadde et kronometersertifisert 1530-verk, Mercedes-visere og var med relativt tynn kasse det mest "sivile" av dykkerurene til Rolex. Dens svært like forgjenger 6536/1 illustrerte dette godt som Mr. Bonds stilfulle klokke i "Dr. No".

goldfingerani.gif


Jeg har alltid likt Submarinerne fra denne perioden, men har egentlig aldri kommet over en hvis stand, pris og troverdighet gjorde det fristende å kjøpe. Da Ursa Major i forrige måned utpakket en nydelig 5508 skrev jeg derfor i tråden at han endelig måtte ta kontakt dersom han skulle bli full eller gal nok til å ville kvitte seg med den. Stor var min glede da det ikke lenge etterpå viste seg at han -enten på grunn av rusmiddelinntak eller manglende medisinering - var villig til å selge den til meg. Jeg slo til før han ble tilregnelig igjen (det var visst noe med en bil ;)) og har hele uken kost meg med denne skjønnheten.

_4123651.jpg


_4123652.jpg


Klokken bærer preg av levd liv. Stripene man ser på bildene er ikke i glasset, men krakeleringer i selve skiven, såkalt "spider-web". Jeg er ikke fotograf nok til å få dette frem på bilder, men kombinasjonen av sjokoladeaktig farge, krembrunt lysstoff og spindelvevet på skiven gir uret en fantastisk glød. Jeg er forelsket, nok en gang.

_4123661.jpg
 
Redigert:
Fantastisk!

Jeg har lest gjennom tråden nå, skjønner ikke at jeg ikke har fått med de siste nyervervelsene tidligere. At du har blitt en Rolex-samler er det vel lenger ingen tvil om:)
Dette begynner vel å nærme seg mang en vintagesamlers våte drøm.

Grattis med nytt og ikke lenger fullt så nytt!
 
Gratulerer så mye, dette er et utrolig lekkert stykke Rolexhistorie du har skaffet deg! Denne har alt som gjør vintage så forlokkende - spor av et aktivt liv i bruk, men fremdeles velholdt og fin. Nyt den! :)