Hva leser dere om dagen?

Anbefaler Henrik Langelands "Verdensmestrene" og "Hauk og Due". Hvis disse faller i smak kan jeg også anbefale de to romanene "Rolex" og "Limo" av Roger Pihl, samt "Adresse Oslo Vest" av Jens Chr. Frydenlund. Akkurat nå ligger "Politi og Røver" av Kjetil Østli på nattbordet - en meget interessant og tankevekkende dokumentar....

Holder fortsatt på med de tre bøkene fra min forrige post, men har under tiden også lest ferdig denne:

The great Muckrock and Rosie av Ross C. Detwiler. Interessant bok om karene som fløy F-100 Super Sabre som Misty FAC*-ere.

Siden jeg gjerne leser fler bøker samtidig, så har jeg selvfølgelig begynt på to nye bøker samtidig. Disse er følgende:

Bury us upside down - the Misty pilots and the secret battle for the Ho Chi Minh trail av Don Shepperd og Rick Newman. Mer historie om F-100 Misty FACs.
Hog Driver - A-10 Action in Afghanistan av Steve Stone. Ligger litt i tittelen hva denne handler om :)

Så har jeg også begynt å lese litt i Papillon av Henri Charrière igjen. Det er en flott historie, selv om man i den senere tid stort sett er enig om at ikke alt er selvopplevd av Charrière selv.

* FAC=Forward Air Controller

I det siste har det blitt:

I Am Pilgrim - Terry Hayes
God gammel spionthriller. En mann skal redde verden, intet mindre.

The Blade Itself - Marcus Sakey
En tidligere kriminell som har startet et nytt og bedre liv får problemer når hans gamle partner slipper ut fra fengsel.

Brilliance - Marcus Sakey
Hva skjer når 5 prosent av befolkningen blir født som eksepsjonelt talentfulle alla Einstein og Michelanglo? Ikke helt X-Men, men underholdene som bare det om man liker slikt.

Alle tre definitivt under kategorien lettlest sommerlektyre. Anbefales på det varmeste ved bassengkanten, men vi snakker vel ikke om noen fremtidige Nobelvinnere her.

Litt lenger bak i tid fullførte jeg The First Law triologien av Joe Abercombie. Skikkelig hardbarket fantasy for de som liker sånt, mer Game Of Thrones enn Ringenes Herre. Gode og unike karakterer som ikke er for preget av sjangerens mange klisjeer (man kommer jo ikke helt utenom).

Jeg fikk litt Tore Renberg-overdose etter "Pixley Mapogo" og har ikke hatt lyst til å lese mer av ham siden, men halvveis uti "Vi ses i morgen" er jeg glad jeg ga ham en sjanse til. Det er en strålende bok, med fantastiske, nesten parodiske karakterer og en godt fortalt historie fra et miljø som er akkurat så absurd at det går an å tro på det. Litt Norsk Film-dialog innimellom, men ellers en av de bedre jeg har lest så langt i år.

Samtidig leser jeg "Verden frem til i går" av Jared Diamond. Det er en glimrende, stort sett lettlest og velskrevet bok om hvordan mennesker levde og organiserte seg i tradisjonelle samfunn helt frem til idag, og hvordan vi kan dra lærdom av dette i våre moderne samfunn. Jeg synes nok han er best når han beskriver disse samfunnene som han tildels kjenner svært godt, og ikke alltid like overbevisende når han argumenterer. Diamond er ekstremt kunnskapsrik, og er en stor formidler innenfor både historie, biologi, antropologi og politikk. Anbefales - og kjøp gjerne klassikeren "Guns, germs and steel" i samme slengen.

På hytta i helgen begynte jeg også på "Tre menn i en båt" av Jerome K. Jerome. Den har jeg sikkert lest ti ganger tidligere, men den er like morsom hver gang. Beskrivelsen av de tre "Horray Henry"-noksagtene som sammen med hunden Mortmorency drar på båttur på Themsen er like fornøyelig som da den kom ut for over hundre år siden, og er glimrende terrasse-og-kald-Pimms-litteratur for alle som setter pris på klassisk engelsk humor.

Ble ferdig med I am Pilgrim av Terry Hayes i formidag. Kanskje den beste spion-thrilleren jeg har lest på lenge! Anbefales på det varmeste:cool:

Årets ferielitteratur:
9788203214608.jpg

Forfatteren forteller her om sitt vennskap med den beryktede sørafrikanske leiesoldaten Nick du Toit. Gjennom dette vennskapet får han innblikk i en farlig verden full av leiesoldater, spioner og voldsomme regimeomveltninger. Brabazon forteller om hvordan han har dekket en rekke konflikter, borgerkriger og kupp i Vest-Afrika, spesielt i Liberia og Ekvatorial-Guinea.

6010996_orig.jpg

Den gamle mannen og havet er en roman av den amerikanske forfatteren Ernest Hemingway, utgitt i 1951, som han skrev på Cuba året før, og ble en stor suksess med en gang den kom ut.

Leo Tolstoj, how much land does a man need and other stories Ikke la dere lure av forfatternavnet, dette er gripende men lettfordøyelig stoff.

Fant "Shantaram" i bokhylla i ferieleiligheten til min mor. Ganske spennende semi-selvbiografisk skildring fra Indias slum og underverden. Har nå lest 300/900 sider, og har vanskelig for å legge den fra meg, men forfatteren har en til tider litt slitsom skrivestil.

@akr
Jeg er enig. Klarte å glemme den igjen på flyet etter 700ish sider, og har aldri klart å fortsette på den..

Nå er jeg snart halvveis i Lie down with Lions av Ken Follett. Har lest den for mange, mange år siden, men den er fortsatt like bra.

Ellers har jeg lest følgende i sommer av Tom Clancy(han er rå!):
Rainbow Six( for ente gang. Blir aldri lei)
Without Remorse
The Cardinal of The Kremlin
The Teeth of the Tiger

Har også lest Liar's Poker av Michael Lewis.

Jeg har hatt lang ferie, og ingen ting slår å ligge å sløve med en god bok!

Nå er det bare to måneder til Edge of Eternity av Ken Follett kommer ut. Siste boken i Century Trilogien, gleder meg som en unge på julaften.

Redigert av en moderator:
Ferien har gitt litt sårt trengt lesetid, leste med hell Susanne Cain sin bok 'Quiet' (skal finnes på norsk som 'Stille')

Ferien har gitt godt med tid til å lese ved basengkanten.

Startet ferien med Rebekka Koden. Den gode klassikeren.
Da jeg ble ferdig med den overtok jeg denne Anne Holt. OK, bok.
WP_20140718_15_10_33_Pro.jpg

Da jeg ble ferdig med den ble den byttet ut i "hotellets bok-kurv" med Dan Brown sin"Inferno".

:cool:

Jeg er akkurat ferdig med "Ut og stjæle hester" av Per Petterson. Meget bra bok, kan anbefale den.

Nå venter Ingvar Ambjørnsens siste roman "Ut av ilden". Den foregår i samme univers som hans forrige bok, "Natten drømmer om dagen". Og hvis jeg ikke husker helt feil leste jeg i ett intervju at han planlegger å skrive 5-6 bøker som foregår i dette universet. "Natten drømmer om dagen" var god, så gleder meg til å begynne på "Ut av Ilden".

Jeg er akkurat ferdig med "Ut og stjæle hester" av Per Petterson. Meget bra bok, kan anbefale den.

Takk for anbefaling, den ligger ulest i bokhylla, liksom ikke fått meg til å starte på den enda.

Driver selv og får med meg et par gamle klassikere, nå leser jeg Orwell sin 1984.

Akkurat lest "Fugletribunalet" av Agnes Ravatn; veldig god bok, men tapte seg litt mot slutten, dessverre. Kan likevel anbefales:)

Og stor +1 til "Ut å stjele hester" - flott fortelling!

Driver selv og får med meg et par gamle klassikere, nå leser jeg Orwell sin 1984.

Helt klart en klassiker der!
Hvis du liker boken vil jeg på det sterkeste anbefale deg "Brave New World" (Vår vidunderlige nye verden) av Aldous Huxley fra 1932. Dette er boken som George Orwell "kopierte" da han skrev "1984". Vel, det er min påstand at "1984" er plagiat, men leser du "Brave new world" så vil du forstå hvorfor. Det er en langt bedre bok!

Uansett er det spennende å se hvor mye som har blitt realitet fra "1984" og "Brave New World"! Bare små "ubetydelige"(?) detaljer....

<HR>

I går hadde jeg opprydning i en bokhylle. Da dukket denne opp igjen.
WP_20140728_21_30_20_Pro.jpg

En utrolig spennende bok som jeg har lest flere ganger. Like god! En bok jeg fortsatt rangerer som blant de beste jeg har lest!

:cool: