Hva leser dere om dagen?

Leste akkurat Dag Solstads Genanse og Verdighet og ble riktig så imponert å fikk lyst å lese mer av ham,
noen med tips fra enten hans repertoar eller noe i samme sjanger av andre norsk forfattere?

Der er mye å ta av, men "Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land" er min favoritt. I tillegg til å beskrive det smått absurde i at et skremmende stort antall velfødde ungdommer i et av verdens mest fredelige og mest sosialt likestilte land ga seg over til ekstreme totalitære ideologier, er boken tildels hylende morsom. Og en dødsens alvorlig påminnelse om menneskets evne til ekstrem tunneltenking. Men hold deg for all del unna filmen.

Akkurat ferdig med Pergamentet av Nygårdshaug, ingen ny Mengele Zoo, men helt grei, han skriver godt.
Boken til Lars Mytting har jeg blitt anbefalt, begynner på denne ikveld.
Veldig glad i biografier, boka til den gamle Stones-gitaristen er morsom lesing.

PVESKHP.jpg

Ungdomsbøker

Jeg har gått gjennom en del ungdomsbøker de siste årene.

I forbindelse med at barna blir større så har jeg fått med meg bøkene de har lest.

Harry Potter er topp!
Hele Narnia serien og alle Ringenes Herre har jeg lest. Silmarillion er dog forbeholdt spesielt interesserte! Hobbiten er god. Filmen har fått inn mye av Silmarillion.

Gyldne Kompasset er artig. Phenomena av den norske forfatteren Ruben Ellingsen er bedre! De anbefales! Barn på 10+ vil like dem!

Percy Jackson serien av Rick Riordan er herlig!

Nå holder jeg på med en annen serie av Rick Riordan; Cane serien. Det blir spennende.

Barna holder på med Divergent serien. Den får jeg ta senere...

Dagens ungdom har mye artig å lese!

:cool:

Noen tips til gode bøker om det engelske imperiets historie? Jeg har vært på historie-kjøret i det siste. Mongolene, Kleopatra, Romerriket, Napoleon bla. Jeg så akkurat Monty Python og en sketsj om britene mot zuluene, og tenkte at det skulle jeg gjerne visst mer om også.. Skulket nok litt for mange av historietimene, hehe. Any ideas?

Denne leste jeg for mange år siden, husker dessverre ikke om jeg likte den eller ikke. Dengang fantes den kun på engelsk, mulig den er oversatt nå.

9780349106670.jpg

I din rekke om imperier, @Hansur, så kan kanskje Wilbur Smith sine serier om Syd Afrika passe inn. Der er det engelske og tyske krefter inne i bildet. Selvfølgelig også i koloniherrene sitt syn. Interessant lesing! Courtney serien og Ballantyne serien er mine favoritter.

Redigert av en moderator:
Godt tips @moses, har lastet en sample til Kindle nå, så får vi se om den biter. Merker jeg er litt kresen på slike bøker, så ikke alt jeg klarer fullføre. Da er Kindle en god test.

@petterhg: det er romaner er det ikke? Har en hel bokhylle med uleste romaner, så jeg prøver å spise av dem før jeg fyller på med en ny serie. :p Sør-Afrika har en historie jeg også gjerne skulle satt meg litt inn i, så Smith får bli stående på kortlisten over aktuelle bøker enn så lenge.

@Hopalong - takker å bukker, jeg sjekket opp litt på Wikipedia og kom til å tro at T. Singer og Ellevte roman bok atten, skulle være "nærmest" Genanse og Verdighet så de ble med fra biblioteket idag - men her ser jeg at jeg nok tryggt kan gå litt bakover i tid med. Var redd det kunde være litt for "rødt"

Det stemmer det, @Hansur. Det er romaner Wilbur Smith skriver. På den annen side så har jeg kontrollert en del av de opplysninger og "fakta" som dukker opp i bøkene. De stemmer og er korrekt gjengitt. Så det blir en del historisk sus også på dem.

Det er akkurat det som har holdt meg fra å lese historiske romaner, at jeg føler jeg må sjekke opp "fakta". Jeg er redd jeg kommer til å bli paranoid opptatt av om det er riktig eller ikke. Jeg tror på ingen måte at alle fakta i en biografi eller ren historiebok nødvendigvis er riktig. Samtidig tenker jeg at dersom en romanforfatter må velge mellom det historisk korrekte og det som passer inn i handlingen, så går han/hun for det siste. Men hvis Wilbur Smith er av den "ærlige sorten" så må jeg vurdere å gi ham et forsøk. :)

Jeg må vel si at jeg så langt har funnet Wilbur Smith som den ærlige sorten. Selvfølgelig er hans persongalleri hans eget stort sett men historiske lunger og handlinger er riktige. Ikke minst er bøkene godt skrevet.

Noen tips til gode bøker om det engelske imperiets historie? Jeg har vært på historie-kjøret i det siste. Mongolene, Kleopatra, Romerriket, Napoleon bla. Jeg så akkurat Monty Python og en sketsj om britene mot zuluene, og tenkte at det skulle jeg gjerne visst mer om også.. Skulket nok litt for mange av historietimene, hehe. Any ideas?

@Hansur Winston Churchill har skrevet flere veldig lesverdige biografiske bøker fra det britiske imperiets sluttid. Verkene om første og andre verdenskrig er strålende, skrevet av en stor formidler som dessuten hadde førstehåndskunnskap om materialet. Men min favoritt er likevel "My early years" ("Ungdom"). Den handler om Churchills tidlige erfaringer i den britiske hær dengang kolonimakten fremdeles var mektig, og senere som journalist under andre boerkrig, og forteller blant annet om hans guttebokaktige flukt fra krigsfangenskap hos boerne. Både morsom, lærerik og spennende.

Det finnes vel knapt noen person som har gitt verden flere minneverdige sitater enn Churchill. Jeg mener det er i den boken han, etter å ha beskrevet en tilværelse hvor han stort sett hoppet fra militæravdeling til militæravdeling for å bli med på det som måtte finnes av krigshandlinger, skriver noe slikt som dette: (Fritt fra hukommelsen) "Unge lesere vil kanskje reagere på den lettsindige måten jeg beskriver krig. De må huske at det var først under verdenskrigen fra 1914 at krigen ble en slik forferdelig omfattende nedslakting det er idag. Før den tid hadde vi stort sett et tap i krig på i verste fall mellom fem og ti prosent av styrkene - just enough to make it sporting.

:)

Supert tips @Hopalong. Jeg har en biografi om Churchill, men den var litt vel tørr i formen så jeg mistet fort interessen. En av Churchills egne kan være en bedre idé, han fikk vel til og med nobelprisen i litteratur gjorde han ikke?

Leser On the Ball som handler om Webb C. Ball og tiden i USA. Ganske morsomt å se hvordan tid var en helt lokal greie før. :)

Just how many local times there were is not known, but the extent of confusion is shown by the fact that Wisconsin had 38 different local times, Illinois 27, and Indiana 23. Prior to 1883, the nation’s railroads were operating on as many as 100 different times! In one large Eastern city there were actually six varying time standards governing arrivals and departures of trains. A traveler going from Maine to California would have to change his watch dozens of times.

When it was noon in Chicago it was 12:31 in Pittsburgh, 12:24 in Cleveland, 12:17 in Toledo, 12:13 in Cincinnati, 12:09 in Louisville, 12:07 in Indianapolis, 11:50 in St. Louis, 11:48 in Dubuque, 11:41 in St. Paul, and 11:27 Omaha.

Spitfire!

Selvfølgelig er "Spitfire Saga 5", som jeg fikk til jul, på listen over bøker nå.

Av min far fikk jeg også en av hans gamle bøker; boken som Svein Heglund skrev om sin tid som flyver under krigen. :cool:

Ved siden av flybøker er låner jeg også Kane-bøkene av min yngste dater. Dagens ungdommer har mye artig å lese!

8-D

Jon Michelet - En sjøens helt.

Begynte på boken under en Cuba reise i januar/ februar og har kommet til side 113 av 797. Spørs om ikke boken har 500-600 sider for mye :mrgreen: Men godt å kunne slappe av med ei bok etter skitur på hytte uten strøm og TV. Fin bok, for øvrig. Ser for meg en del spenning etter hvert da boken handler om handelsflåten under WW2.