Har ikke brukt det på jakt, men kjøp Steiner først som sist.
Hvorfor?
Uten at
@Petersc anga noe prisrange, så er det trolig i mid-price segmentet han orienterer seg - dvs +/- 5K. Man må opp i det segmentet for å få en både optisk- og konstruksjonsmessig god kikkert. Da får man også (min mening) en kikkert som er tilstrekkelig god til generelt jakt, friluftsliv, fuglekikking osv for de fleste, så fremt man ikke har spesielle krav, eller har en profesjon der kikkert er en del av "verktøyet". Da vil man kanskje legge ned mer penger i enda bedre optikk osv.
Utvalget er bredt, og det er mange anerkjente fabrikat og modeller tilgjengelig på markedet i prisleiet +/-5K.
Jeg var tidligere nær ved å kjøpe Opticron Imagic BGA, men fikk aldri ut "fingeren". Men, i markedet for en 10X42 i dette prisleiet har jeg vurdert og sammenliknet mange modeller (fra både Opticron, Nikon, Steiner, Vanguard, Helios, Hawke, Meopta, Vixen m.fl) - og da også gjennom praktisk sammenlikning, bl.a på flere messer hvor jeg kunne AB-sammenlikne flere mot hverandre. En ny kikkert var ikke noe akutt behov, og jeg valgte å bruke litt tid på å vurdere ulike modeller og merker mot hverandre.
Viper HD hadde jeg opplevd som god på tidligere messe(r), og når den (igjen) skilte seg ut som både den (opplevd) skarpeste og mest lyssterke av alle de jeg prøvde på Hamar i våres, så var mitt valg klart. Steiner Ranger (husker ikke om det var Pro eller Extreme) var med i vurderingen, og jeg oppleve den den som omtrent like god som Viper`n. Men, den var en del dyrere, og jeg fant ingen andre kvalitative eller funksjonelle årsaker til å betale mer for en (kinaprodusert) Steiner.
Om pris ikke spiller stor rolle så er nok f.eks Nighthunter en god kikkert, men da hadde nok mitt valg gått mer i retning Zeiss/Leica
.
Om man derimot vurderer Porro`s og spes. til maritimt bruk har jeg forstått det dit at Steiner har noen meget gode modeller.