Jakt

Forstår jeg nå riktig at det er to stk. linksskyttere på sonen? :rolleyes:

Siden det går mye i fuglejakt her, så passer denne muligens inn? ;) ;)

[video=youtube;6inwzOooXRU]http://www.youtube.com/watch?v=6inwzOooXRU[/video]

Mobbing av forfulgte minoriteter..jeg melder deg til Sunniva Ørstavik.

hmmm..
Hørt rykter om at de har vesentlig bedre skyteferdigheter enn høyrehendte?

Det er helt riktig. Ifølge grundig, nyere forskning * er ikke linksskyttere bare mer treffsikre, men de er i tillegg smartere, vakrere, mer harmoniske, karakterfaste og erotisk tiltrekkende enn høyreskyttere. De bærer nesten alltid sin overlegenhet med ydmyk diskresjon, noe som nok har bidratt til at de har blitt hundset og forfulgt av laverestående mennesketyper gjennom alle tider, eksemplifisert i denne tråden.

*Kilde: Hopalong C: "Ufordragelige fettnakker jeg har møtt på jakt og skytebaner", et irritert, passe objektivt enmannsforskningsprosjekt. Eget forlag (stensil) 2014.

Noen som kan anbefale en god allroundkikkert til jakt?

Er i utgangspunktet ute etter en 8 x 42 da jeg ønsker noe som er foholdsvis lett, men har ok forstørrelse.

Fra en kort formiddagstur 10. september. Stod opp seint, kjørte 7-8 mil til skogs, gikk et par timer og kjørte hjem igjen med full skogsfuglkvote, en tiur og en røy. Etter snart 13 år med frekvente bomskudd etter lure gammeltiurer i pasvikskogene ble gordonsetterpensjonisten endelig fornøyd. Hun er blitt så tilårskommen og krank at søket er perfekt for skogsfugljakt, lavt tempo og maks 50 meter ut til sidene. Vi støkket et par rypekull på vei til bilen men lot dem fly, hunden fordi hun ikke gad bry seg med småspurv lenger og jegeren fordi han gikk med nesen i GPS'en.

pasvik14_zps84e199db.jpg

Noen som kan anbefale en god allroundkikkert til jakt?

Er i utgangspunktet ute etter en 8 x 42 da jeg ønsker noe som er foholdsvis lett, men har ok forstørrelse.

En solid, skarp og lyssterk kikkert koster fort litt penger. Et godt alternativ som virkelig er verd prisen får du ved å kontakte Magne på MBO Trading og be om tilbud på en Vortex Viper.

Et rimeligere alternativ har du eksempelvis i Nikon Monarch.

Skal prøvd å få jaktet litt sjøfugl jeg også, Vestfold skal visst være et bra sted for å jakte etter sjøfugl, så gleder meg til å prøve:) Hvor holder du til @dst?

Hehe, skjønner at jeg har bommet rimelig på valg av jaktterreng når jeg ser fangstrapporten fra dere andre. Jeg er i ekstase hvis jeg har fått skutt meg en kråke:rolleyes: Blir ikke full fryser av sånt.

Ang sjøfugl, er det slik at det er vanskelig å få lagd noe god mat ut av dette? Har lest at det må legges i eddik og/eller melk, og har lest at filetene må taes ut med en gang, fjerne fett osv. Er det noen som har førstehåndserfaring på hvilke metode som er effektiv for å få et velsmakende måltid ut av ærfugl eller skarv?

Redigert av en moderator:
Hvordan børse er det du har der @JoLu? Så knalltøff ut, er det syntstokk på den eller bare ser det sånn ut?

More pics please:)

Hvordan børse er det du har der @JoLu? Så knalltøff ut, er det syntstokk på den eller bare ser det sånn ut?

More pics please:)

Det er en Ruger Red Label "All-Weather", kal. 12-76 med syntetstokk og rustfritt stål. Da jeg kjøpte den var det den eneste jeg fant, i prisklasse for vanlige dødelige, som kombinerte klassisk over/under med syntetstokk. Den er relativt tung og sikkert ment for gåsejakt, men jeg har brukt den til all type jakt i mange år. Aldri hatt noe klikk eller fusk, selv i 20 kuldegrader.

DSC00408.jpg

Har ikke brukt det på jakt, men kjøp Steiner først som sist.
Hvorfor? :)

Uten at @Petersc anga noe prisrange, så er det trolig i mid-price segmentet han orienterer seg - dvs +/- 5K. Man må opp i det segmentet for å få en både optisk- og konstruksjonsmessig god kikkert. Da får man også (min mening) en kikkert som er tilstrekkelig god til generelt jakt, friluftsliv, fuglekikking osv for de fleste, så fremt man ikke har spesielle krav, eller har en profesjon der kikkert er en del av "verktøyet". Da vil man kanskje legge ned mer penger i enda bedre optikk osv.

Utvalget er bredt, og det er mange anerkjente fabrikat og modeller tilgjengelig på markedet i prisleiet +/-5K.

Jeg var tidligere nær ved å kjøpe Opticron Imagic BGA, men fikk aldri ut "fingeren". Men, i markedet for en 10X42 i dette prisleiet har jeg vurdert og sammenliknet mange modeller (fra både Opticron, Nikon, Steiner, Vanguard, Helios, Hawke, Meopta, Vixen m.fl) - og da også gjennom praktisk sammenlikning, bl.a på flere messer hvor jeg kunne AB-sammenlikne flere mot hverandre. En ny kikkert var ikke noe akutt behov, og jeg valgte å bruke litt tid på å vurdere ulike modeller og merker mot hverandre.

Viper HD hadde jeg opplevd som god på tidligere messe(r), og når den (igjen) skilte seg ut som både den (opplevd) skarpeste og mest lyssterke av alle de jeg prøvde på Hamar i våres, så var mitt valg klart. Steiner Ranger (husker ikke om det var Pro eller Extreme) var med i vurderingen, og jeg oppleve den den som omtrent like god som Viper`n. Men, den var en del dyrere, og jeg fant ingen andre kvalitative eller funksjonelle årsaker til å betale mer for en (kinaprodusert) Steiner.

Om pris ikke spiller stor rolle så er nok f.eks Nighthunter en god kikkert, men da hadde nok mitt valg gått mer i retning Zeiss/Leica:).

Om man derimot vurderer Porro`s og spes. til maritimt bruk har jeg forstått det dit at Steiner har noen meget gode modeller.

Hei, begrunnelsen min er så enkel som at jeg har svært god erfaring med Steiner. Har også en Nikon, men denne synes jeg ikke er like skarp som Steiner sin.
Som med mye annet, så er det enkelt å gi råd om å gå for merker som man selv setter pris på.

http://www.dinkikkert.no/catalogsearch/result/?q=steiner+ranger
Ranger, som du nevner har jeg ikke prøvd, men synes ikke prisen er avskrekkende.

Under seiling har jeg stor glede Av Steiner commander compass, men tror ikke denne er så velegnet til jakt.

Skulle jeg kjøpt kikkert til jakt idag er sjangsene store for at jeg hadde valgt denne: http://www.dinkikkert.no/steiner-nighthunter-xtreme-8x30

Jaktbilder(ws-frie...)

Har ikke vært så mye fangst å skilte med i det siste, men siden det etterlyses jaktbilder her, får jeg slenge ut noen mobilbilder fra Hedmarks dype skoger

image_zpsae31b664.jpg

image_zps6d063aa6.jpg

image_zps0fa70bc0.jpg

image_zpsec302819.jpg

image_zpscae433b1.jpg

Skal prøvd å få jaktet litt sjøfugl jeg også, Vestfold skal visst være et bra sted for å jakte etter sjøfugl, så gleder meg til å prøve:) Hvor holder du til @dst?

Hehe, skjønner at jeg har bommet rimelig på valg av jaktterreng når jeg ser fangstrapporten fra dere andre. Jeg er i ekstase hvis jeg har fått skutt meg en kråke:rolleyes: Blir ikke full fryser av sånt.

Ang sjøfugl, er det slik at det er vanskelig å få lagd noe god mat ut av dette? Har lest at det må legges i eddik og/eller melk, og har lest at filetene må taes ut med en gang, fjerne fett osv. Er det noen som har førstehåndserfaring på hvilke metode som er effektiv for å få et velsmakende måltid ut av ærfugl eller skarv?

Både ærfugl og skarv smaker godt. Kjøttet er grovere enn på de fleste andre fugler, spesielt på skarv, men det er mørt og velsmakende. Jeg bruker bare bryststykkene, og gjerne småskåret i panneretter og slikt. Fettet på fiskespisende fugler smaker tran. For å unngå at dette setter smak på kjøttet, lønner det seg å skjære ut filetene så snart som mulig etter at fuglen er skutt, og ihvertfall mens den fortsatt er varm. Såsnart filetene er ute, finskjæres de og skrapes fri for fett og hinner. Har du vært for sen med dette, eller ikke nøye nok, kan visstnok bløtlegging i eddikvann eller melk redde kjøttet, men det har aldri vært nødvendig for min del. Det samme kan nok være en god idé om fuglen er gammel.

Skyter du dykkender eller gressender, trenger du ikke bekymre deg over transmak. Tvert imot, fettet på gressendene, spesielt stokkand og brunnakke, er kjempegodt og bør tas vare i matlagingen. Kanskje ikke nå tidlig i sesongen, men når det nærmer seg jul og de har fetet seg skikkelig opp, er det ren festmat.

Er planen å jakte fra land eller i kajakk? Sistnevnte er veldig spennende, og spesielt effektivt på ærfugl.

At du ikke har funnet skogsfugl i terrenget trenger ikke bety at det er tomt. Uten hund må man regne med å traske endel før man treffer fugl. Spesielt orrhaner kan ha det med å samle seg i spesielle høyder, slik at man kan gå i timevis uten å se en fjær for så plutselig å treffe rene hønsegården. Men dersom du etter flere jakter ikke ser spor etter fugl, er det en fare for at det ihvertfall er så liten bestand at den ikke bør jaktes på. Det beste du kan gjøre da er som nå - skyt predatorer.

Hei, begrunnelsen min er så enkel som at jeg har svært god erfaring med Steiner. Har også en Nikon, men denne synes jeg ikke er like skarp som Steiner sin.
Som med mye annet, så er det enkelt å gi råd om å gå for merker som man selv setter pris på.

[/url]

Ok, jeg syntes ..kjøp en Steiner først som sist... på sett og vis var litt "tynt", og bar litt preg av Ingen over, ingen ved siden av :).

Selv er jeg som regel litt reservert mot å anbefale produkter jeg har selv, da det ofte kan være knyttet en del emosjonelle og/eller rent subjektive årsaker bak eget valg/egne preferanser.
Men, f.eks en kikkert, som for min del er en ren nyttegjenstand, der kùn egenskaper og funksjon - og ikke merke/fabrikat eller annet teller (for meg), så er det mindre problematisk å (som du) gi noe i retning av rent objektive råd/anbefalinger:)

Ok, jeg syntes ..kjøp en Steiner først som sist... på sett og vis var litt "tynt", og bar litt preg av Ingen over, ingen ved siden av :).

Selv er jeg som regel litt reservert mot å anbefale produkter jeg har selv, da det ofte kan være knyttet en del emosjonelle og/eller rent subjektive årsaker bak eget valg/egne preferanser.
Men, f.eks en kikkert, som for min del er en ren nyttegjenstand, der kùn egenskaper og funksjon - og ikke merke/fabrikat eller annet teller (for meg), så er det mindre problematisk å (som du) gi noe i retning av rent objektive råd/anbefalinger:)

Ikke noe problem, og forstår godt hva du mener.
I min bok er Steiner litt "Ingen over, ingen ved siden av" og min oppfatning er at dette er mye kikkert for pengene, selvom det koster en del.
...Så du har jo rett i antydningen, men jeg prøver stort sett å gi objektive råd, selv når man egentlig ikke har tid til å gi dem:)

Litt dårlig bilde, men det var en flott morgen. Slenger på noen bilder fra jakten jeg også.

cM4XwV.jpg

Rypeland venter.

efGDJy.jpg

På fine stille og varme dager, og uten hund, nytter det ikke slurvearbeid i krattene.
Lirypene trykket som bare det, her må man gå nøye til verks.
Undertegnede klar til å trakke nok et kratt.

PEoWpa.jpg

Jaktkompisen klar med Berettaen

IMwtjz.jpg

Diverse omstendigheter gjorde at resultatet etter fire dagers jakt ble så som så.
Men pytt, noen ryper ble det da, og fryseren er ikke tom for ryper fra før.
Det var fire nydelige dager, lenge siden jeg har opplevd t-skjortevær i fjellet i september. Artig, selv om jeg måtte betale med noen myggstikk.

PTkN1G.jpg

Iphonen egner seg dårlig til å ta bilder i skumringen, men her er ihvertfall litt av gårsdagens utbytte. Tilsammen ble det sytten brunnakker, fem stokkender og en krikkand på tre skyttere.