* K L O K K E S T A F E T T E N 3*

Repetisjonen av tidligere innlegg støttes, @seiltid , for her er en ny leser som liker det han ser, svært godt! Morsom samling du har, og dette evighetsperspektivet du legger an, gir deg en stadig større og mer variert samling litt sånn hindringsløst.
Enig med deg når det gjelder Radium. For meg klikket det heller ikke, og jeg sendte min på dør selv om det var mye å like.
Med evighetsperspektivet ditt kan du jo også oppfylle hele ønskelista, men om jeg kan driste meg til en vurdering, tror jeg en GS, gjerne med 44gs-kasse, vil passe utmerket!
Takk for flotte bilder og kul samling!
 
Nok en gang: takk til @Dazed for initiativet og engasjementet!

Selv takk, for en glimrende presentasjon. Kul samling! Mye flott her. Liker arvegods-Certinaen!

En Twelve hadde jeg lenge lyst på selv. Liker dem enda, men har hatt en PRX, og alle sier at Twelve bærer mindre enn PRX, og det betyr at jeg dessverre vil oppleve den som alt for liten. :( ...Men superfet klokke og MYE for pengene. CW gjør mye riktig om dagen.

Liker den sitrongule Sinn-en også. Jeg ønsker meg også fremdeles en fargeklatt i samlingen. Spirit også! Her var det mye flott! :)

Willard snuser jeg på også... Mye snacks her! PO er en klassiker og en keeper. Det er selvsagt. :D

Rød tråd? Meh.... Kan man ikke bare kjøpe klokker man liker, da? ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Radium er ikke for alle, og man må like en ikke-perfekt klokke. Selv irriterer det meg at de ikke har skrukrone, tror jeg ville stolt mer på den da og brukt den litt mer.

Man har jo noen rare hangups. Jeg, for eksempel, så på Radium da jeg så etter feltklokke, men klarte ikke tanken på det etter at jeg fant ut at de har kasse i aluminium. Det byr meg bare på en eller annen måte imot. ;) Jeg skjønner koblingen mot norsk alumimium, men jeg vil ha ærlig og redelig, solid stål. Hva blir det neste? Titan? Plast? Karbon? GULL??? ;)
 
  • Haha
Reaksjoner: seiltid
Man har jo noen rare hangups. Jeg, for eksempel, så på Radium da jeg så etter feltklokke, men klarte ikke tanken på det etter at jeg fant ut at de har kasse i aluminium. Det byr meg bare på en eller annen måte imot. ;) Jeg skjønner koblingen mot norsk alumimium, men jeg vil ha ærlig og redelig, solid stål. Hva blir det neste? Titan? Plast? Karbon? GULL??? ;)

Tror noe av det jeg savnet med min Radium var finishering (eller overflatebehandling, for å følge seiltids eksempel), men det blir vel vanskelig når det kommer til aluminium. Kassen virket dermed litt kjip til prisen, men jeg hadde omfavnet den om de hadde lagt seg litt lavere i pris. Skiven (.38 Sabotør II) synes jeg var konge.

Skulle likt å sett en titanversjon med noen polerte detaljer eller en variant i bronse/messing, men det tar dem vel bort fra sitt DNA.
 
Tror noe av det jeg savnet med min Radium var finishering (eller overflatebehandling, for å følge seiltids eksempel), men det blir vel vanskelig når det kommer til aluminium. Kassen virket dermed litt kjip til prisen, men jeg hadde omfavnet den om de hadde lagt seg litt lavere i pris. Skiven (.38 Sabotør II) synes jeg var konge.

Skulle likt å sett en titanversjon med noen polerte detaljer eller en variant i bronse/messing, men det tar dem vel bort fra sitt DNA.
Kommer i stål. Jeg har en eloksert, rød kasse med høy finish.
De har nettopp lansert en 3d-printet som kalles den stygge andungen, den er iallefall ikke pen, men jeg syns den er sykt kul!
https://www.facebook.com/share/p/VxLw5k52FM4qabr5/
Pen klokke? Da finnes mye annet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Dazed
Kommer i stål. Jeg har en eloksert, rød kasse med høy finish.
De har nettopp lansert en 3d-printet som kalles den stygge andungen, den er iallefall ikke pen, men jeg syns den er sykt kul!
https://www.facebook.com/share/p/VxLw5k52FM4qabr5/
Pen klokke? Da finnes mye annet.

Godt å se at de ikke er helt låst på alu, jeg liker skivene og at det er norskprodusert. Som du sier finnes det mye annet i den prisklassen av penere ur, og det var nettopp derfor den forsvant ut til fordel for andre ting.
 
Godt å se at de ikke er helt låst på alu, jeg liker skivene og at det er norskprodusert. Som du sier finnes det mye annet i den prisklassen av penere ur, og det var nettopp derfor den forsvant ut til fordel for andre ting.
De har også en i stål. Polert. Pen. Men ingen, finnes penere:) Mest kul!
 
Jeg er klar over at jeg er en dag for tidlig ute her og jeg hadde egentlig tenkt å poste rett over midnatt. Men det er lettere å be om tilgivelse enn tillatelse. Grunnet en meget hektisk dag i morgen må jeg levere mitt bidrag en dag før tiden.

Først og fremst vil jeg gi en klapp på skulderen til @Dazed for initiativet. Det er som dag og natt her inne på forumet når det dukker opp en tråd med litt substans. Det skaper god stemning og det er åpenbart at det er sånt som skal til for at medlemmene her inne skal bidra til et morsomt og informativt forum. Kudos!

Så over til min beskjedne samling, for som jeg nevnte innledningsvis tidligere i tråden så har jeg vært i en limbo med hobbyen i sommer. Jeg var lenge i tvil om hvorvidt jeg skulle bli en OWG og disponere midler på andre ting. Hvorfor vet jeg ikke, men jeg tror det var et resultat av det sinnsyke feilfokuset klokker har fått de siste årene. Det føltes brått platt og intetsigende for meg. og jeg ble lei av denne "interessen" fra alle som ikke aner frem eller tilbake på en klokke. Profittjegere og show-offs som blandet seg inn i den lille boblen vår tok rett og slett gleden av hele greiene for meg en stund. Det sa bare stopp.

Etter en "hvit" periode i sommer med min kjære Rolex 116710BLNR på armen i nesten to måneder kom kjærligheten og gløden tilbake, dog kanskje ikke helt som før. Jeg har for eksempel innsett en samling på 8-10 klokker er for mye. Per nå har jeg tre klokker som jeg virkelig liker og bruker, samt en i bestilling som jeg vet jeg kommer til å like.

1. Tudor Black Bay 58 "Bjerke 100år"

20240831_150500.jpg


Denne modellen er i min bok nær perfekt i sitt prispunkt, og er utvilsomt et gateway-drug for de som ramler utpå galeien inn i de dyre segmentene i hobbyen. Den er perfekt med proposjoner, pris, kvalitet, komfort og solid stamtavle. Bang for Buck summerer vel det meste. Dette er min arbeidsklokke og den som brukes til det meste, samt per nå Diver-alibiet i boksen. At det står Bjerke på skiva synes jeg personlig er litt artig i og med at det bare finnes 100 stk. Morsomt å bli tilgodesett med en av de. Men klokka er konge uavhengig av det.

2. Rolex GMT-Master II 116710 BLNR
20240923_100803.jpg

Min kjæreste eiendel i livet. Klokken som aldri vil forlate samlingen. Denne har enorm sentimental verdi for meg. Å beskrive Rolex-modeller med specs er vel lite interessant all den tid eksponeringen på disse har vært ganske ekstrem de siste årene. Jeg velger heller å kort fortelle litt om tilknyting til klokken.
Den ble først og fremst kjøpt pre-hype og har navnet mitt i kortet. Det er litt kult og gir en litt annen tilknytning til klokken for generasjonen som kommer, da denne skal gå i arv.
Videre så ble jeg akutt syk samme år klokken ble kjøpt og jeg var klinisk død to ganger med denne på armen. Det ga meg en rar følelse av tidsperspektiv og vår sårbare tilstedeværelse på kloden. Når jeg var på vei til å forlate verden, fortsatte klokken å gå. Det er en vanskelig ting å forklare, men jeg ble veldig knyttet til den etter dette. Det tok meg også 2 år og komme meg tilbake til et normalt liv etterpå og denne var med meg hver eneste dag i gråt, smerter, mørke tanker, angst og fortvilelse. Mulig det høres blasert ut, men den vil alltid ha en verdi for meg som en påminner om sårbarhet, og hvor lite tid vi faktisk har til disposisjon mens vi lever. En påminner om å leve mens man kan.

3. Rolex Daytona 126508
20240112_130600.jpg

Min grail. Kort og godt. Som liten var luksus et fremmedord og oppveksten som et løvetannbarn levnet lite visjoner om sånne ting. En gullklokke var en utopisk tanke, nesten er enhjørning.
Som ung voksen og voksen sterkt preget av barndommen ble hardt arbeid og besettelsen av å lykkes i livet fremtredene. Fikk tre barn før fylte 23 og jobbet døgnet rundt for å gi de det jeg ikke hadde. Det bar frukter og i år kunne endelig drømmen om en helgull Daytona Realiseres. En grail for meg og på mange måter slutten på reisen sånn jeg kjente den. Nå begynner et nytt kapittel i klokkereisen med mange drømmer oppfylt og noen andre ikke. Fasit en for meg per nå er i alle tilfeller at færre gir mer en mange. Så under 6 klokker holder for meg skal jeg opprettholde en glede i hobbyen uten at det blir platt.

For å si litt om klokken også så er helgull Rolex noe helt helt spesielt. De som har prøvd en slik på armen vet hva jeg mener, den har en tilstedeværelse som er helt enorm. For mange vil nok en helgull Rolex være overkill, men for meg så har det en dypere betydning og en bekreftelse på at man har oppnådd en drøm med umulige odds.

Dette ble kanskje ikke helt i samme gate som mange andre innlegg i stafetten, men jeg valgte en litt mer personlig tilnærming til mitt forhold til akkurat disse. Rent subjektivt er jo ikke klokkene spesielt sjeldne eller spennende, derav den personlige relasjonen til disse hypede klumpene av metall som man enten elsker eller hater. For meg betyr det lite hva andre mener. Både klokker og i livet generelt.

Tusen takk for meg.
 
Merket at jeg fikk lyst til å få liv i Seiko Chrono’en igjen, som var en gave fra mine foreldre. Skal jammen meg få tatt den med til en urmaker.
Hei Bgo, flott samling! Om du ikke har dårlig tid så kan jeg sikkert være behjelpelig med å bytte urverk på seikoen. Jeg har prøvd meg litt frem og byttet urverk på en del citizen og seiko klokker, både mine egne og venners.
 
@seiltid Takk for hyggelig lesning. Dette er vel samlingen som ligner mest på min egen, uten at jeg har noen av de samme klokkemodellene som du har. Også min samling er litt "all over the place" uten noen klar rød tråd, men det er kanskje litt av sjarmen også? Når man ikke legger noen begrensninger og lar innkjøpene først og fremst styres av det man liker der og da fører det ofte til både variasjon og mye klokkeglede. I hvert fall blir det lett å finne noe i boksen som holder klokkeinteressen ved like når man har det det antallet og den variasjonen som du har. Synes du skal fortsette med denne innstillingen til hobbyen. Liker også at du både har rimelige og dyre klokker i samlingen.

Bristol-klokken og Tudoren er mine personlige favoritter. Sistnevnte er jeg selv på utkikk etter. Får ikke noe mindre lyst på en slik når jeg leser dette :)
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Nok en gang: takk til @Dazed for initiativet og engasjementet!

Det har blitt mye jobb i det siste, og dermed litt mindre tid til å følge opp tråden. Derfor blir det dessverre litt repetisjon av innleggene mine fra sist.

Vis vedlegg 381761

Certina Bristol 235: Kasse: 35 x 9 x 40 mm. Urverk: 25-66. Forgylt stålkasse. Fra ca 1973. Jeg arvet denne i 2015, men satte den først i stand høsten 2022. Jeg arvet denne av bestefar, og han fikk den som en gave fra en idrettsforening for innsatsen han la ned der. Den er derfor gravert med en hilsen og navnet hans. Når jeg igjen er oppkalt etter ham, så skal denne selvfølgelig beholdes. Dette er klokken for høytid, obligatorisk på julaften og lignende.

Tudor Prince Date Day 76214: Kasse: 36 x 10,2 x 43 mm. Urverk: ETA 2834-2. Lillebroren til Rolex sin Day Date, denne er fra 2009. En enkel og pen skive og med en pen rillet bezel i hvitt gull. Jeg liker at skivefarge og bakgrunnen for dag- og datoangivelsen er i omtrent samme farge. Lenken hadde sjenerøs strekk, jeg liker den best på skinnreim. Den passer heldigvis både meg og samboer (stort pluss), og hun liker å gå med den. En klokke jeg har blitt glad i og som luftes jevnlig. Plusspoeng for luksusfølelse, men med en pris som gjør at jeg tør bruke den.

Vis vedlegg 381762

Certina Club 2000: Kasse: 36 x 13 x 44 mm (føles mye lavere). Urverk: 25-661M. Artig putekasse med en nydelig grå skive, flotte visere og dato. Den er behagelig på armen og jeg blir glad av å se den. Denne har fått bli, og luftes jevnlig høst, vinter og vår.

Christopher Ward the Twelve: Kasse: 41 x 10 x 44,5 mm. Urverk: Sellita SW200-1. CW sin versjon av det jeg kaller SKIL (sportsklokke med integrert lenke). Jeg har hatt den over ett år nå, den ligger godt på armen. Knallfin lenke til prisklassen. Teksturen på skiven har et farge- og lysspill som kommer best frem i levende live. Sammen med mange polerte detaljer er også dette en klokke som får frem smilet mitt når jeg ser på den. Den brukes jevnlig.

Vis vedlegg 381763

Eterna Airforce III: Kasse: 39 x 14 x 45,5 mm. Urverk: Valjoux 7750. I jakt på en flykronograf holdt jeg på å kjøpe Sinn 103 eller Sinn 356, så snublet jeg over denne. Fra en gang mellom 2000 og 2005. Et rimelig alternativ til andre flykronografer. Dykkerbezel. Lettlest, fine skivedetaljer og god taktil respons på knappene. Dessuten er kassen ganske kompakt. Den fikk nesten 7 måneder hos urmaker i påvente av deler, men nå tikker den i vei med god nøyaktighet.

Longines Spirit Zulu Time: Kasse: 42 x 14 x 49,4 mm (føles lavere). Urverk: L844.4 (COSC). En klokke jeg brukte tid på å finne frem til og som vokste på meg over 7-8 måneder før jeg endelig kjøpte den. «Ekte» GMT (travelers GMT). I det de slapp 39 mm-versjonen ble jeg usikker på om jeg hadde valgt riktig, men etter å ha prøvd lillebror på håndleddet mange ganger er jeg ikke i tvil. Detaljene på skiven, visere, bezel og kasse gjør denne til en vinner for meg. Lyset reflekteres nydelig og gjør denne til en fryd å gå med. Jeg føler meg rimelig trygg på at jeg har dekket GMT-behovet mitt for en god stund fremover.

Vis vedlegg 381764

Christopher Ward C65 Sandhurst: Kasse: 38 x 11,6 x 45,3 mm. Urverk: SW200 (COSC). Mitt første bruktkjøp her på TS og en klokke jeg ikke blir lei. Flott formet kasse, meget god lenke, lettlest og et tidløst design. Den er stadig valget for fjellturer sommer og vinter, eller på en vanlig torsdag.

Sinn 556 citrine yellow: Kasse: 38,5 x 11 x 45,5 mm. Urverk: SW200-1. En tysk fargeklatt i innpakningen til en pilot- eller feltklokke. Skikkelig fin tekstur i skiven, og fargen gjør seg godt i sollys. Denne har fått være med på mye i sommer, og har funnet seg til rette med en rimelig grønn FKM gummireim.

Vis vedlegg 381765

Seiko Alpinist SARB017: Kasse: 39,5 x 12,2 x 46 mm. Urverk: 6R15. Omtalt av mange som en klassiker. Den har det kjente Alpinistdesignet fra 1996, men med et litt mindre spennende urverk i mine øyne. Artig klokke det er lett å like; Lett tilgjengelig, fin størrelse og detaljer, samt ikke alt for vanskelig å få gjort service på. Denne skal jeg skrive en del mer om senere. Foreløpig kan jeg nevne at den har vekket en nysgjerrighet for modellserien.

Seiko Alpinist SPB089: Kasse: 39,5 x 12,2 x 46 mm. Urverk: 6R15. Et impulskjøp og siste tilskuddet i boksen. Slik går det når man leser seg opp om Alpinister. Nydelig blå skive og fine detaljer i sølv. Designet er likt SARB017, og blir gjerne elsket eller hatet. Selv synes jeg det er sjarmerende, men komplikasjonen kompassbezel ser stiligere ut enn det er praktisk.

Vis vedlegg 381766

Radium Kommando Luft SL auto: Kasse: 41 x 12 mm. Urverk: SW200-1. Unik; lett og stilig kasse i aluminium, lettlest, enorm skive uten bezel og med en fin tekstur. Kom med en litt slitt originalreim, kjøpte en spesiallagd kanvasreim fra kistraps – en flott oppgradering. Jeg er glad i feltklokker, og Radium synes jeg gjør mye riktig. Har blitt litt lite brukt siste månedene.

Vis vedlegg 381767

Seiko SBDC111: Kasse: 42,7 x 13,2 x 46,6. Urverk: 6R35. En japansk nytolkning av klassikeren fra 1970, som @Fjordseiko enn så lenge har i sin samling; 6105-8110. Artig kasseform som ligger forbausende stabilt på hånda, og som med sine grønntoner er med på å gi litt farger til samlingen. Flere designtrekk fra originalen, slik som den stilige sekundviseren. En sjarmerende rakker jeg ikke klarer å kvitte meg med.

Seiko Scuba Diver’s SKX007: Kasse: 42,5 x 13,3 x 46 mm. Urverk: 7S26. Kultklassikeren. Irriterende at verket ikke kan trekkes opp med kronen. Lettlest og solid, kjekt med vridbar bezel for tidtaking. Det er fint å ha en klokke man overhodet ikke er redd for at skal få seg en skramme. Med oysterlenke og gummireim fra Uncle sitter den meget godt på hånda. Den er stadig med på trening og skiturer og får fortsatt mye armtid.

Vis vedlegg 381768

Omega Seamaster Planet Ocean: Kasse: 43,5 x 16,1 x 47 mm. Urverk: Omega 8900 (COSC). Min første skikkelige klokke, til minne om besteforeldre. Jeg har i perioder vært usikker på om valget av klokke var riktig, men jeg liker den. Nydelig skive og detaljer for øvrig, svært lettlest. Den er med på mye, og tåler det godt. Den gjør foreløpig tjeneste som seilklokke og brukes spesielt mye om sommeren, enten på gummireim, nato eller lenke. Spesielt har jeg blitt glad i denne på en Zealande gummireim.

Vis vedlegg 381769

Samme innlegg som sist, sier du? Nesten. Kanskje jeg burde latt være å melde meg på igjen. Men litt endring har det da vært. Siden sist har Seiko Presage SRPB05 blitt solgt, og jeg forsøker i skrivende stund å selge en Seiko Presage kronograf (SRQ023). Inn i samlingen har det kommet flere klokker; Seiko SBDC111, Sinn 556, og de to Alpinistene SARB017 og SPB089.

Jeg påpekte sist at samlingen min nok mangler en rød tråd eller en retning om du vil. Og det har ikke dukket opp siden. Her er @Fjordseiko og @OCD forbilledlige. Men jeg liker meg for så vidt der jeg er. Samlingen er preget av dykkerklokker, feltklokker og vintage.

På vei ut?
Antallet plager meg ikke, så jeg må ikke selge. Men jeg ønsker at klokkene skal være i bruk. Derfor tror jeg at neste ut er min Radium Kommando Luft SL. Jeg liker godt radium, så jeg håper kanskje det er mulig å bytte denne i en annen variant. Alpinistene har nok heller ingen varig plass i boksen.

Fristelser for fremtiden:
Det er mange klokker jeg skulle ønske jeg hadde, og jeg føler meg litt som er ivrig barn i en leketøysbutikk. Mengder av fristende klokker, men med begrensede midler kan man ikke kjøpe alt. Jeg tror forresten at det er en sunn tilnærming. Da må man vurdere, prøve og spare. Kanskje også selge. Heldigvis har jeg god tid. Sist tok jeg utgangspunkt i noen kategorier, og jeg tenker jeg fortsetter der.

Flykronograf: Jeg vil tro jeg ikke kommer til å ha min Eterna Airforce III i evig tid, og tar meg stadig i å søke etter en Heuer Luftforsvaret eller Bund. Foreløpig legger økonomien begrensningen her. Et rimeligere alternativ kan være en Sinn, men jeg har ikke helt funnet riktig modell og er usikker på om det vil være riktig vei å gå.

Omegaklassikere: Med tid og stunder håper jeg både en Speedmaster og ikke minst en Seamaster Ploprof finner veien til boksen.

Seilklokke: «Behovet» har ikke endret seg, og jeg tar meg stadig vekk i å prøve Tag Heuer sin Skipper. I sommer fikk jeg til og med prøvd en modell fra sent 60- eller 70-tallet hos Marcussen Ur i Arendal. Skikkelig stilig. Jeg fikk mange fine forslag under siste stafett, men ingen av de har blitt kjøpt. Jeg satser på at jeg tilfeldigvis kommer over en som passer. Inntil videre gjør dykkerklokkene jobben, med Seamaster i spissen.

Vintage Seiko: Jeg har blitt glad i Alpinistserien til Seiko og av disse frister det med flere modeller, spesielt SCVF005 fra 1995 eller en av Champion Alpinist fra tidlig 60-tallet. I tillegg har jeg også lyst på en 6105-8110 med tiden.

Grand Seiko: Øverst på GS-ønskelisten står nå SBGY009. Et manuelt spring drive-urverk i en 40 mm kasse med 10,5 mm tykkelse, og med fantastiske detaljer og skive.

Månefase: Jeg har ikke helt slått fra meg tanken på en månefase. Av tilgjengelige klokker frister både Christopher Ward C1 Moonphase og Mühle Glashütte Teutonia IV BlueMoon. Men det hadde ikke vært feil, som SpeedieThomas sist foreslo, å gå for en skikkelig oppgradering med månefase. Hva med en Jaeger-LeCoultre Master Ultra Thin Moon 39 med gullkasse og visere?

Evighetskalender: Når vi snakker om gralmateriale, så har jeg en gang lyst til å eie en evighetskalender. Her har Frederique Constant sin Highlife vokst på meg, og burde kunne være oppnåelig med tid og stunder. Det samme kan kanskje en Jaeger-LeCoultre Master Ultra Thin Perpetual Calendar. Og kanskje en A. Lange & Söhne Lange 1 Perpetual Calendar kan være en gral?

Ha en god dag, gale klokkevenner!

/Seiltid

For en dag på sonen, med to flotte samlinger presentert! Her var det bare å jekke seg en kald en og starte lesingen. :cool:

Takk for god presentasjon, @seiltid - og virkelig flott og variert samling! Du er et forbilde for alle oss som funderer litt på om vi begynner å få litt mange klokker, du «gønner på»! :) Med din seilinteresse så hadde jo en Skipper absolutt vært et flott tilskudd, men enig i at dykkerklokkene inntil videre gjør susen. Tror mine favoritter her må være CW’en, Omega’en og Tudor’en. Men her er det jo noe for enhver anledning, og det er jo litt slik jeg tenker også, selv om jeg har vesentlig færre i bruk.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Jeg er klar over at jeg er en dag for tidlig ute her og jeg hadde egentlig tenkt å poste rett over midnatt. Men det er lettere å be om tilgivelse enn tillatelse. Grunnet en meget hektisk dag i morgen må jeg levere mitt bidrag en dag før tiden.

Først og fremst vil jeg gi en klapp på skulderen til @Dazed for initiativet. Det er som dag og natt her inne på forumet når det dukker opp en tråd med litt substans. Det skaper god stemning og det er åpenbart at det er sånt som skal til for at medlemmene her inne skal bidra til et morsomt og informativt forum. Kudos!

Så over til min beskjedne samling, for som jeg nevnte innledningsvis tidligere i tråden så har jeg vært i en limbo med hobbyen i sommer. Jeg var lenge i tvil om hvorvidt jeg skulle bli en OWG og disponere midler på andre ting. Hvorfor vet jeg ikke, men jeg tror det var et resultat av det sinnsyke feilfokuset klokker har fått de siste årene. Det føltes brått platt og intetsigende for meg. og jeg ble lei av denne "interessen" fra alle som ikke aner frem eller tilbake på en klokke. Profittjegere og show-offs som blandet seg inn i den lille boblen vår tok rett og slett gleden av hele greiene for meg en stund. Det sa bare stopp.

Etter en "hvit" periode i sommer med min kjære Rolex 116710BLNR på armen i nesten to måneder kom kjærligheten og gløden tilbake, dog kanskje ikke helt som før. Jeg har for eksempel innsett en samling på 8-10 klokker er for mye. Per nå har jeg tre klokker som jeg virkelig liker og bruker, samt en i bestilling som jeg vet jeg kommer til å like.

1. Tudor Black Bay 58 "Bjerke 100år"

Vis vedlegg 381812

Denne modellen er i min bok nær perfekt i sitt prispunkt, og er utvilsomt et gateway-drug for de som ramler utpå galeien inn i de dyre segmentene i hobbyen. Den er perfekt med proposjoner, pris, kvalitet, komfort og solid stamtavle. Bang for Buck summerer vel det meste. Dette er min arbeidsklokke og den som brukes til det meste, samt per nå Diver-alibiet i boksen. At det står Bjerke på skiva synes jeg personlig er litt artig i og med at det bare finnes 100 stk. Morsomt å bli tilgodesett med en av de. Men klokka er konge uavhengig av det.

2. Rolex GMT-Master II 116710 BLNR
Vis vedlegg 381813
Min kjæreste eiendel i livet. Klokken som aldri vil forlate samlingen. Denne har enorm sentimental verdi for meg. Å beskrive Rolex-modeller med specs er vel lite interessant all den tid eksponeringen på disse har vært ganske ekstrem de siste årene. Jeg velger heller å kort fortelle litt om tilknyting til klokken.
Den ble først og fremst kjøpt pre-hype og har navnet mitt i kortet. Det er litt kult og gir en litt annen tilknytning til klokken for generasjonen som kommer, da denne skal gå i arv.
Videre så ble jeg akutt syk samme år klokken ble kjøpt og jeg var klinisk død to ganger med denne på armen. Det ga meg en rar følelse av tidsperspektiv og vår sårbare tilstedeværelse på kloden. Når jeg var på vei til å forlate verden, fortsatte klokken å gå. Det er en vanskelig ting å forklare, men jeg ble veldig knyttet til den etter dette. Det tok meg også 2 år og komme meg tilbake til et normalt liv etterpå og denne var med meg hver eneste dag i gråt, smerter, mørke tanker, angst og fortvilelse. Mulig det høres blasert ut, men den vil alltid ha en verdi for meg som en påminner om sårbarhet, og hvor lite tid vi faktisk har til disposisjon mens vi lever. En påminner om å leve mens man kan.

3. Rolex Daytona 126508
Vis vedlegg 381814
Min grail. Kort og godt. Som liten var luksus et fremmedord og oppveksten som et løvetannbarn levnet lite visjoner om sånne ting. En gullklokke var en utopisk tanke, nesten er enhjørning.
Som ung voksen og voksen sterkt preget av barndommen ble hardt arbeid og besettelsen av å lykkes i livet fremtredene. Fikk tre barn før fylte 23 og jobbet døgnet rundt for å gi de det jeg ikke hadde. Det bar frukter og i år kunne endelig drømmen om en helgull Daytona Realiseres. En grail for meg og på mange måter slutten på reisen sånn jeg kjente den. Nå begynner et nytt kapittel i klokkereisen med mange drømmer oppfylt og noen andre ikke. Fasit en for meg per nå er i alle tilfeller at færre gir mer en mange. Så under 6 klokker holder for meg skal jeg opprettholde en glede i hobbyen uten at det blir platt.

For å si litt om klokken også så er helgull Rolex noe helt helt spesielt. De som har prøvd en slik på armen vet hva jeg mener, den har en tilstedeværelse som er helt enorm. For mange vil nok en helgull Rolex være overkill, men for meg så har det en dypere betydning og en bekreftelse på at man har oppnådd en drøm med umulige odds.

Dette ble kanskje ikke helt i samme gate som mange andre innlegg i stafetten, men jeg valgte en litt mer personlig tilnærming til mitt forhold til akkurat disse. Rent subjektivt er jo ikke klokkene spesielt sjeldne eller spennende, derav den personlige relasjonen til disse hypede klumpene av metall som man enten elsker eller hater. For meg betyr det lite hva andre mener. Både klokker og i livet generelt.

Tusen takk for meg.
Wow, dette var et fantastisk innlegg fra en av «favorittskribentene» mine her inne - som virkelig viser hvordan klokker kan være noe langt mer enn bare klokker. Sterk lesing generelt, men spesielt historien bak Batman’en, og jeg skjønner jo hvorfor denne betyr noe helt spesielt for deg. Og jeg syntes det er tøft hvordan du har hatt drømmer som du har klart å ticke av - med Daytona’en som en krone på verket! Denne er jo en av de flotteste klokkene her inne. Gratulerer med alt du har oppnådd!

Har fulgt innleggene og lagt merke til at samlingen er blitt litt slanket ned til noen hjørnestens-klokker. Er glad for at det ble mer enn bare én! Så er jeg spent på hva fremtiden bringer. Uansett er jo den nåværende samlingen helt konge, og folk hadde hoppet ut av vinduer for å overta denne!

Har jo skjønt at du er lenke-mann, men at du har eksperimentert med noen rem-klokker av og til, uten at de har blitt værende. Jeg tenkte å anbefale IWC Mark XX med Easx-change - da kan du svitsje frem og tilbake uten mye styr. Og gjerne i blå sunburst så får du spritet opp fargene litt! :cool:
 
Redigert:
  • Elsker
Reaksjoner: GrimReaper
Jeg er klar over at jeg er en dag for tidlig ute her og jeg hadde egentlig tenkt å poste rett over midnatt. Men det er lettere å be om tilgivelse enn tillatelse. Grunnet en meget hektisk dag i morgen må jeg levere mitt bidrag en dag før tiden.

Først og fremst vil jeg gi en klapp på skulderen til @Dazed for initiativet. Det er som dag og natt her inne på forumet når det dukker opp en tråd med litt substans. Det skaper god stemning og det er åpenbart at det er sånt som skal til for at medlemmene her inne skal bidra til et morsomt og informativt forum. Kudos!

Så over til min beskjedne samling, for som jeg nevnte innledningsvis tidligere i tråden så har jeg vært i en limbo med hobbyen i sommer. Jeg var lenge i tvil om hvorvidt jeg skulle bli en OWG og disponere midler på andre ting. Hvorfor vet jeg ikke, men jeg tror det var et resultat av det sinnsyke feilfokuset klokker har fått de siste årene. Det føltes brått platt og intetsigende for meg. og jeg ble lei av denne "interessen" fra alle som ikke aner frem eller tilbake på en klokke. Profittjegere og show-offs som blandet seg inn i den lille boblen vår tok rett og slett gleden av hele greiene for meg en stund. Det sa bare stopp.

Etter en "hvit" periode i sommer med min kjære Rolex 116710BLNR på armen i nesten to måneder kom kjærligheten og gløden tilbake, dog kanskje ikke helt som før. Jeg har for eksempel innsett en samling på 8-10 klokker er for mye. Per nå har jeg tre klokker som jeg virkelig liker og bruker, samt en i bestilling som jeg vet jeg kommer til å like.

1. Tudor Black Bay 58 "Bjerke 100år"

Vis vedlegg 381812

Denne modellen er i min bok nær perfekt i sitt prispunkt, og er utvilsomt et gateway-drug for de som ramler utpå galeien inn i de dyre segmentene i hobbyen. Den er perfekt med proposjoner, pris, kvalitet, komfort og solid stamtavle. Bang for Buck summerer vel det meste. Dette er min arbeidsklokke og den som brukes til det meste, samt per nå Diver-alibiet i boksen. At det står Bjerke på skiva synes jeg personlig er litt artig i og med at det bare finnes 100 stk. Morsomt å bli tilgodesett med en av de. Men klokka er konge uavhengig av det.

2. Rolex GMT-Master II 116710 BLNR
Vis vedlegg 381813
Min kjæreste eiendel i livet. Klokken som aldri vil forlate samlingen. Denne har enorm sentimental verdi for meg. Å beskrive Rolex-modeller med specs er vel lite interessant all den tid eksponeringen på disse har vært ganske ekstrem de siste årene. Jeg velger heller å kort fortelle litt om tilknyting til klokken.
Den ble først og fremst kjøpt pre-hype og har navnet mitt i kortet. Det er litt kult og gir en litt annen tilknytning til klokken for generasjonen som kommer, da denne skal gå i arv.
Videre så ble jeg akutt syk samme år klokken ble kjøpt og jeg var klinisk død to ganger med denne på armen. Det ga meg en rar følelse av tidsperspektiv og vår sårbare tilstedeværelse på kloden. Når jeg var på vei til å forlate verden, fortsatte klokken å gå. Det er en vanskelig ting å forklare, men jeg ble veldig knyttet til den etter dette. Det tok meg også 2 år og komme meg tilbake til et normalt liv etterpå og denne var med meg hver eneste dag i gråt, smerter, mørke tanker, angst og fortvilelse. Mulig det høres blasert ut, men den vil alltid ha en verdi for meg som en påminner om sårbarhet, og hvor lite tid vi faktisk har til disposisjon mens vi lever. En påminner om å leve mens man kan.

3. Rolex Daytona 126508
Vis vedlegg 381814
Min grail. Kort og godt. Som liten var luksus et fremmedord og oppveksten som et løvetannbarn levnet lite visjoner om sånne ting. En gullklokke var en utopisk tanke, nesten er enhjørning.
Som ung voksen og voksen sterkt preget av barndommen ble hardt arbeid og besettelsen av å lykkes i livet fremtredene. Fikk tre barn før fylte 23 og jobbet døgnet rundt for å gi de det jeg ikke hadde. Det bar frukter og i år kunne endelig drømmen om en helgull Daytona Realiseres. En grail for meg og på mange måter slutten på reisen sånn jeg kjente den. Nå begynner et nytt kapittel i klokkereisen med mange drømmer oppfylt og noen andre ikke. Fasit en for meg per nå er i alle tilfeller at færre gir mer en mange. Så under 6 klokker holder for meg skal jeg opprettholde en glede i hobbyen uten at det blir platt.

For å si litt om klokken også så er helgull Rolex noe helt helt spesielt. De som har prøvd en slik på armen vet hva jeg mener, den har en tilstedeværelse som er helt enorm. For mange vil nok en helgull Rolex være overkill, men for meg så har det en dypere betydning og en bekreftelse på at man har oppnådd en drøm med umulige odds.

Dette ble kanskje ikke helt i samme gate som mange andre innlegg i stafetten, men jeg valgte en litt mer personlig tilnærming til mitt forhold til akkurat disse. Rent subjektivt er jo ikke klokkene spesielt sjeldne eller spennende, derav den personlige relasjonen til disse hypede klumpene av metall som man enten elsker eller hater. For meg betyr det lite hva andre mener. Både klokker og i livet generelt.

Tusen takk for meg.
Trenger ikke å si så mye, fin samling og sterk lesing.
 
  • Elsker
Reaksjoner: GrimReaper
Jeg er klar over at jeg er en dag for tidlig ute her og jeg hadde egentlig tenkt å poste rett over midnatt. Men det er lettere å be om tilgivelse enn tillatelse. Grunnet en meget hektisk dag i morgen må jeg levere mitt bidrag en dag før tiden.

Først og fremst vil jeg gi en klapp på skulderen til @Dazed for initiativet. Det er som dag og natt her inne på forumet når det dukker opp en tråd med litt substans. Det skaper god stemning og det er åpenbart at det er sånt som skal til for at medlemmene her inne skal bidra til et morsomt og informativt forum. Kudos!

Så over til min beskjedne samling, for som jeg nevnte innledningsvis tidligere i tråden så har jeg vært i en limbo med hobbyen i sommer. Jeg var lenge i tvil om hvorvidt jeg skulle bli en OWG og disponere midler på andre ting. Hvorfor vet jeg ikke, men jeg tror det var et resultat av det sinnsyke feilfokuset klokker har fått de siste årene. Det føltes brått platt og intetsigende for meg. og jeg ble lei av denne "interessen" fra alle som ikke aner frem eller tilbake på en klokke. Profittjegere og show-offs som blandet seg inn i den lille boblen vår tok rett og slett gleden av hele greiene for meg en stund. Det sa bare stopp.

Etter en "hvit" periode i sommer med min kjære Rolex 116710BLNR på armen i nesten to måneder kom kjærligheten og gløden tilbake, dog kanskje ikke helt som før. Jeg har for eksempel innsett en samling på 8-10 klokker er for mye. Per nå har jeg tre klokker som jeg virkelig liker og bruker, samt en i bestilling som jeg vet jeg kommer til å like.

1. Tudor Black Bay 58 "Bjerke 100år"

Vis vedlegg 381812

Denne modellen er i min bok nær perfekt i sitt prispunkt, og er utvilsomt et gateway-drug for de som ramler utpå galeien inn i de dyre segmentene i hobbyen. Den er perfekt med proposjoner, pris, kvalitet, komfort og solid stamtavle. Bang for Buck summerer vel det meste. Dette er min arbeidsklokke og den som brukes til det meste, samt per nå Diver-alibiet i boksen. At det står Bjerke på skiva synes jeg personlig er litt artig i og med at det bare finnes 100 stk. Morsomt å bli tilgodesett med en av de. Men klokka er konge uavhengig av det.

2. Rolex GMT-Master II 116710 BLNR
Vis vedlegg 381813
Min kjæreste eiendel i livet. Klokken som aldri vil forlate samlingen. Denne har enorm sentimental verdi for meg. Å beskrive Rolex-modeller med specs er vel lite interessant all den tid eksponeringen på disse har vært ganske ekstrem de siste årene. Jeg velger heller å kort fortelle litt om tilknyting til klokken.
Den ble først og fremst kjøpt pre-hype og har navnet mitt i kortet. Det er litt kult og gir en litt annen tilknytning til klokken for generasjonen som kommer, da denne skal gå i arv.
Videre så ble jeg akutt syk samme år klokken ble kjøpt og jeg var klinisk død to ganger med denne på armen. Det ga meg en rar følelse av tidsperspektiv og vår sårbare tilstedeværelse på kloden. Når jeg var på vei til å forlate verden, fortsatte klokken å gå. Det er en vanskelig ting å forklare, men jeg ble veldig knyttet til den etter dette. Det tok meg også 2 år og komme meg tilbake til et normalt liv etterpå og denne var med meg hver eneste dag i gråt, smerter, mørke tanker, angst og fortvilelse. Mulig det høres blasert ut, men den vil alltid ha en verdi for meg som en påminner om sårbarhet, og hvor lite tid vi faktisk har til disposisjon mens vi lever. En påminner om å leve mens man kan.

3. Rolex Daytona 126508
Vis vedlegg 381814
Min grail. Kort og godt. Som liten var luksus et fremmedord og oppveksten som et løvetannbarn levnet lite visjoner om sånne ting. En gullklokke var en utopisk tanke, nesten er enhjørning.
Som ung voksen og voksen sterkt preget av barndommen ble hardt arbeid og besettelsen av å lykkes i livet fremtredene. Fikk tre barn før fylte 23 og jobbet døgnet rundt for å gi de det jeg ikke hadde. Det bar frukter og i år kunne endelig drømmen om en helgull Daytona Realiseres. En grail for meg og på mange måter slutten på reisen sånn jeg kjente den. Nå begynner et nytt kapittel i klokkereisen med mange drømmer oppfylt og noen andre ikke. Fasit en for meg per nå er i alle tilfeller at færre gir mer en mange. Så under 6 klokker holder for meg skal jeg opprettholde en glede i hobbyen uten at det blir platt.

For å si litt om klokken også så er helgull Rolex noe helt helt spesielt. De som har prøvd en slik på armen vet hva jeg mener, den har en tilstedeværelse som er helt enorm. For mange vil nok en helgull Rolex være overkill, men for meg så har det en dypere betydning og en bekreftelse på at man har oppnådd en drøm med umulige odds.

Dette ble kanskje ikke helt i samme gate som mange andre innlegg i stafetten, men jeg valgte en litt mer personlig tilnærming til mitt forhold til akkurat disse. Rent subjektivt er jo ikke klokkene spesielt sjeldne eller spennende, derav den personlige relasjonen til disse hypede klumpene av metall som man enten elsker eller hater. For meg betyr det lite hva andre mener. Både klokker og i livet generelt.

Tusen takk for meg.
Fantastisk. Ble rørt av historien under 116710, takk som deler! Klokkene er med på gode og dårlige perioder i livene våre, derfor de blir så spesielle med tiden og får en så sentimental verdi.
Gleder meg til å se den du venter på, den tror jeg du kommer til å rocke rimelig bra ;)
 
  • Elsker
Reaksjoner: GrimReaper
Wow, dette var et fantastisk innlegg fra en av «favorittskribentene» mine her inne - som virkelig viser hvordan klokker kan være noe langt mer enn bare klokker. Sterk lesing generelt, men spesielt historien bak Batman’en, og jeg skjønner jo hvorfor denne betyr noe helt spesielt for deg. Og jeg syntes det er tøft hvordan du har hatt drømmer som du har klart å ticke av - med Daytona’en som en krone på verket! Denne er jo en av de flotteste klokkene her inne. Gratulerer med alt du har oppnådd!

Har fulgt innleggene og lagt merke til at samlingen er blitt litt slanket ned til noen hjørnestens-klokker. Er glad for at det ble mer enn bare én! Så er jeg spent på hva fremtiden bringer. Uansett er jo den nåværende samlingen helt konge, og folk hadde hoppet ut av vinduer for å overta denne!

Har jo skjønt at du er lenke-mann, men at du har eksperimentert med noen rem-klokker av og til, uten at de har blitt værende. Jeg tenkte å anbefale IWC Mark XX med Easx-change - da kan du svitsje frem og tilbake uten mye styr. Og gjerne i blå sunburst så får du spritet opp fargene litt! :cool:
Tusen takk @Bgo80. Det var utrolig kjekt å lese din respons. Jeg blir ydmyk og takker for din tilbakemelding.
Ja, dette er jo en reise dette med å samle generelt. Man oppdager underveis noen veivalg som må tas for å finne ruten videre. Men det er jo en stor del av sjarmen.
IWC er jo veldig glad i så du skal ikke se bort ifra at det dukker opp igjen. Sånn som ståa er nå så har jeg en "stamme" som jeg valgte å fokusere på i stafetten. Så sirkulerer det jo litt annet innom dann og vann. Men det skal være noe helt spesielt for at det skal bli en evig stayer. Og det er tilnærming jeg er veldig komfortabel med. Jeg kjenner veldig godt at å ha flest ikke er min måte å samle på.
 
  • Elsker
Reaksjoner: Bgo80

Trenger ikke å si så mye, fin samling og sterk lesing.

Fantastisk. Ble rørt av historien under 116710, takk som deler! Klokkene er med på gode og dårlige perioder i livene våre, derfor de blir så spesielle med tiden og får en så sentimental verdi.
Gleder meg til å se den du venter på, den tror jeg du kommer til å rocke rimelig bra ;)
Tusen takk :love:
Som de fleste sikker kan kjenne litt på så koster det litt å bjude på av de sårbare sidene i livet.
Og selv om mange nok har inntrykk av at jeg kun fører en skarp penn så ville jeg også vise at alle mennesker er fulle av nyanser og bakgrunner.
Jeg er kanskje svær i kjeften, men jeg er ikke større en at jeg også kan vise meg sårbar.
 
Repetisjonen av tidligere innlegg støttes, @seiltid , for her er en ny leser som liker det han ser, svært godt! Morsom samling du har, og dette evighetsperspektivet du legger an, gir deg en stadig større og mer variert samling litt sånn hindringsløst.
Enig med deg når det gjelder Radium. For meg klikket det heller ikke, og jeg sendte min på dør selv om det var mye å like.
Med evighetsperspektivet ditt kan du jo også oppfylle hele ønskelista, men om jeg kan driste meg til en vurdering, tror jeg en GS, gjerne med 44gs-kasse, vil passe utmerket!
Takk for flotte bilder og kul samling!
Tusen takk for det! Og ikke minst takk for et godt råd, jeg skal prøve mange GS fremover, helt klart.
Evighetsperspektiv, ja, der sier du noe. Her passer jo en evighetskalender ekstra godt inn :mrgreen:

Selv takk, for en glimrende presentasjon. Kul samling! Mye flott her. Liker arvegods-Certinaen!
En Twelve hadde jeg lenge lyst på selv. Liker dem enda, men har hatt en PRX, og alle sier at Twelve bærer mindre enn PRX, og det betyr at jeg dessverre vil oppleve den som alt for liten. :( ...Men superfet klokke og MYE for pengene. CW gjør mye riktig om dagen.
Liker den sitrongule Sinn-en også. Jeg ønsker meg også fremdeles en fargeklatt i samlingen. Spirit også! Her var det mye flott! :)
Willard snuser jeg på også... Mye snacks her! PO er en klassiker og en keeper. Det er selvsagt. :D
Rød tråd? Meh.... Kan man ikke bare kjøpe klokker man liker, da? ;)
Takk for det! :cool: Ja, det kan godt hende at du har rett når det kommer til CW the twelve, men som alltid kan det være lurt å prøve en på håndleddet. Du får si ifra dersom det frister. Og det samme gjelder Seikoen, den er overraskende balansert! For deg passer kanskje en av SLA-versjonene best mtp. kassens størrelse? Takk for rådet, da fortsetter jeg uten en rød tråd :mrgreen:
Hehe, ja vi har alle våre kriterier når det kommer til klokker. Selv er jeg ytterst skeptisk til plast.


@seiltid Takk for hyggelig lesning. Dette er vel samlingen som ligner mest på min egen, uten at jeg har noen av de samme klokkemodellene som du har. Også min samling er litt "all over the place" uten noen klar rød tråd, men det er kanskje litt av sjarmen også? Når man ikke legger noen begrensninger og lar innkjøpene først og fremst styres av det man liker der og da fører det ofte til både variasjon og mye klokkeglede. I hvert fall blir det lett å finne noe i boksen som holder klokkeinteressen ved like når man har det det antallet og den variasjonen som du har. Synes du skal fortsette med denne innstillingen til hobbyen. Liker også at du både har rimelige og dyre klokker i samlingen.

Bristol-klokken og Tudoren er mine personlige favoritter. Sistnevnte er jeg selv på utkikk etter. Får ikke noe mindre lyst på en slik når jeg leser dette :)
Takk for det! Enig, det er litt av sjarmen.
Jeg er glad jeg har glede av klokker i ulike priskategorier. Det er klart at dyrere klokker fort innebærer bedre materialer, detaljer, urverk og alt annet, men billigere klokker er heldigvis fortsatt klokker det også. Kanskje setter man litt mer pris på de hakket mer forseggjorte klokkene når man har noen litt rimeligere også? Dette er neppe tilfellet for alle - bare se på engasjementet i denne tråden. Vi er jo rimelig engasjert i hobbyen alle sammen, uavhengig av prisnivåer.

For en dag på sonen, med to flotte samlinger presentert! Her var det bare å jekke seg en kald en og starte lesingen. :cool:

Takk for god presentasjon, @seiltid - og virkelig flott og variert samling! Du er et forbilde for alle oss som funderer litt på om vi begynner å få litt mange klokker, du «gønner på»! :) Med din seilinteresse så hadde jo en Skipper absolutt vært et flott tilskudd, men enig i at dykkerklokkene inntil videre gjør susen. Tror mine favoritter her må være CW’en, Omega’en og Tudor’en. Men her er det jo noe for enhver anledning, og det er jo litt slik jeg tenker også, selv om jeg har vesentlig færre i bruk.
Takk for det! Haha, ja, jeg gønner på. Det er heldigvis noen som er "verre" enn meg her også :LOL:
Jeg er imponert over hvor stram din samling er, virkelig. Jeg tror det er vanskeligere å ha en samling med færre klokker, det gjør jo at man virkelig må prioritere og vurdere. Slik sett kan man jo si at jeg tar den enkle utveien.
 
Heftig samling og heftig historie, @GrimReaper!

At klokken fortsetter å gå da du «var på vei til å forlate verden» setter ting i perspektiv på en merkelig måte. Forstår godt at du er knyttet til denne med den bakgrunnen, og at det er en helt rå klokke i utgangspunktet gjør jo heller ikke noe. Helgull Daytona som symbol på at man har jobbet hardt og lykkes står det også respekt av. Hatten av for både samlingen og delingen av historiene bak.

Kanskje greit at det ble noen ekstra timer å lande på før neste etappe på torsdag…
 
  • Elsker
Reaksjoner: GrimReaper